Reisverhaal «Munnar»

Azië - deel 2 | Indië | 0 Reacties 02 Maart 2012 - Laatste Aanpassing 02 April 2012

Munnar is een bergdorp met 68.000 inwoners, op 1.525 meter hoogte gelegen. De streek is bekend om zijn kruidenplantages. Hier vindt men eveneens een zeer uitgestrekt gebied met theeplantages die horen tot de hoogst gelegen ter wereld.
Deze plaats bestaat uit 3 delen, in het meest toeristische deeltje zijn een 4 tal busterminals gevestigd. Hier staan tientallen tuktuk’s en jeeps naast elkaar langs de wegkant te wachten op klanten. Een 800 tal meter verderop bevindt zich het eveneens toeristische, maar ietwat kalmere oude dorp, waar nog steeds het toerismekantoor is gevestigd. Aan de overkant van de rivier, achter een helling bevindt zich een grotere woonkern.

Onderweg naar Munnar genieten we weerom van een prachtige busrit. We vertrekken uit het drukke stadje Theni om eerst de enorme vlakte met zijn verschillende gewassen te doorkruisen. Eenmaal aan de rand hiervan, klimmen we langzaam omhoog langs een smalle weg met vaak vrij steile afgronden, slechts centimeters van de wielen van onze bus verwijderd. Stilaan komen we in een bosrijk gebied, met een ongelooflijke variatie aan groenschakeringen. De vele bloemen in alle mogelijke kleuren accentueren het natuurschoon. Dan komen we tussen de plantages terecht, eerst is er wat variatie, kruiden, koffie, … om uiteindelijk te belanden in een zeer uitgestrekt gebied met theeplantages. Dit is echt schitterend, de groene hellingen golven als een zee van duizenden groene lakens om ons heen, de scherp afgelijnde struikjes zijn als onderdeeltjes van reusachtige mozaïektekeningen die artistiek in uiterst boeiende patronen werden aangelegd. Het is precies of we nooit aan het einde hiervan geraken … zo’n uitgestrekt theeplantage gebied zagen we nooit tevoren.
Deze rit vinden we zo mogelijk nog mooier dan die van gisteren, tussen Kodaikanal en Theni.

Munnar zelf stelt ons wat teleur. Hier vinden we niet de rust en pure lucht zoals in Kodaikanal. Het is een uiterst druk en chaotisch stadje, dat we echt niet aantrekkelijk kunnen noemen. We worden onmiddellijk benaderd door enkele tuktuk chauffeurs, die elk wel een hotelletje kunnen aanbevelen. Daar gaan we zelden op in, dus ook nu stappen we met onze rugzakken rustig weg om een eindje verderop te bekijken waar we onze zoektocht zullen aanvatten.
Hier zien we niet echt veel toeristen rondwandelen, vooral de locale bevolking maakt de enorme drukte. Het leven draait bijna volledig rond het werk op de omringende theeplantages.

Al vlug merken we dat Munnar zich niet echt richt tot de westerse toeristen. Behalve in de dure hotels, vindt men enkel zeer locale restaurantjes. Een lekkere koffie met gebak kan men hier moeilijk vinden. Men verkoopt echter wel kruiden, thee, koffie, chocolade, … in souvenirwinkels.
Maar … de super mooie omgeving maakt alles goed !

Omdat we zo’n 1 u 40 min. moeten wachten op de locale bus naar Top Station, stelt de ontvanger van een andere bus, die een stukje dezelfde kant oprijdt, voor met hem mee te rijden en onderweg Kundala Dam te bezoeken, een mooi meer met stuwdam. Daar kunnen we nadien de bus verder nemen.
Een weerom adembenemend mooie busrit brengt ons hiernaartoe. We passeren een aantal toeristische trekpleisters, zoals de Mattupetty Dam en Echo Point. Onze bus rijdt over de smalle weg bovenop de Kundala Dam met slechts enkele centimeters ruimte aan beide zijden, vooraleer we worden afgezet. We wandelen een eindje in het bos en kijken bij het stuwmeer rond alvorens de dam over te steken en aan de wegkant te gaan wachten op onze bus naar Top Station.

Al toeterend horen we de bus naderen … waarmee we onze sprookjesachtig mooie rit verder zetten. Top Station is een bergtop, op 1.700 meter hoogte gelegen, die spectaculaire uitzichten biedt over de bergketen Western Ghats. Waar de zandweg eindigt, kan men een 100 tal meter afdalen via een trap om op een uitzichtplatform terecht te komen. Hier worden we omringd door valleien en andere bergen. Jammer dat het niet zo’n heldere dag is vandaag, we hebben slechts een vaag uitzicht … maar vinden dit reeds spectaculair mooi.

Chinnar Wildlife Sanctuary is een groot beschermd natuurgebied. Hier leven ongeveer 50.000 olifanten in het wild, maar ook luipaarden, herten, apen, vele soorten kleurrijke vogels, …
Om dit gebied te bereiken, moeten we door de bergen afdalen tot 465 meter hoogte. Onmiddellijk laat de grote warmte zich voelen. We bevinden ons hier in een uiterst droog gebied, met hoge rotsbergen, droge gele grasvlaktes, bossen, rotsrivieren, …
Met een verplichte gids maken we een 3 uren durende tocht doorheen het gebied. We volgen een rivier en bewonderen de prachtige hoge bomen in deze zeer speciale omgeving. Zilverkleurige aapjes met zwart gezicht verwelkomen ons en spelen in de bomen. Verder zien we een aantal mooie kleurrijke vogels, de witte ‘paradise fly catcher’ met zwart hoofd, een reusachtige arend,  … maar ondanks de vele olifantenpaden, laten deze dieren zich niet zien. Enkel hun uitwerpselen bevestigen dat ze hier veelvuldig aanwezig zijn … Na zo’n 40 min. wandelen, komen we aan het einde van het pad, op een open plaats waar 2 rivieren samenvloeien. Hier vlakbij zien we de boomhut waarin men kan overnachten, dit is de beste manier om hier wilde dieren te zien, die vooral ’s ochtends en ’s avonds uit hun schuilplaatsen tegen de warmte komen.

Op terugweg beslissen we te stoppen in Marayoor, een klein ordelijk stadje. Hier eten we iets en wandelen wat rond. We zouden het sandelbomenwoud bezoeken, maar dit is 5 km verderop gelegen en het zou te laat worden om terug te keren.

Na weerom een onbeschrijfelijk mooie heen- en terugrit, komen we in het donker aan in onze verblijfplaats Munnar. Opnieuw werd het een onvergetelijke, schitterende dag !

Omdat we er niet genoeg van krijgen, laten we ons de volgende dag door een locale bus aan een theeplantage afzetten. Hier willen we tussen de theestruikjes gaan wandelen. Verbodsborden aan alle paden houden ons echter tegen, zo ook een bediende van de plantage waaraan we de vraag stellen. We mogen enkel over de grote weg wandelen ... wat we dan ook een eindje doen, ondertussen uitkijkend naar een volgende bus die ons bij een andere theeplantage verderop kan afzetten om daar onze kans te wagen. Maar … dan zien we een pad zonder verbodsbord … dus houdt niets ons tegen, we zien wel hoe ver we geraken. Uiteindelijk wandelen we enkele uren tussen de mooi frisgroene theestruikjes , picknicken, … om bij het einde van de plantage terug af te dalen naar de weg. Een theeplukker passeert ons en groet ons vriendelijk … die heeft er helemaal geen probleem mee dat we hier komen wandelen. Wel letten we op niet te dicht bij de kantoorgebouwen te passeren, van ver kunnen we zien waar veel activiteit is en mogelijks een verantwoordelijke zou rondlopen … ook deze plaatsen vermijden we.

Eenmaal terug aan de weg, nemen we opnieuw een bus, die ons brengt naar de Lakkor watervallen. In de poel onderaan de eerste waterval genieten de locale toeristen  van het koele water ... volledig aangekleed wordt hier gebaad. De waterval zelf stelt niet zo veel voor … We nemen een gids om naar een hoger gelegen waterval te wandelen. Deze is wat hoger, maar ook hier zijn we niet van onder de indruk. Onze gids vertelt ons dat hier tijdens het regenseizoen een brede gordijn van water te zien is … en met die hoogte moet dat echt wel indrukwekkend zijn. Maar nu, op het einde van het droge seizoen … zijn alle waterlopen zo ongeveer uitgedroogd.

We wandelen een eindje terug, tussen de nabijgelegen theeplantage. Veel bloeiende bomen sieren de boorden van deze plantage … met vooral fel paarse en rode bloemen. Enkele dames zijn thee aan het plukken, wuiven en roepen ons van ver toe … waarna ze graag poseren voor een foto.

Provincie:
Kerala

Ernaartoe:
locale bus Theni – Munnar, 64 INR pp., 3 ½ uren onderweg, schitterende rit !

Overnachtingen:
Emmel Dwellings hotel, 800 INR per nacht, voor een 2 persoonskamer met sanitair (warm water), TV, lakens en dekens, handdoeken, WC papier, thermos drinkwater wordt aangeboden, proper maar oud, vriendelijk en behulpzaam, koffie of thee kan de ganse dag worden bekomen voor 10 INR per kop, generator bij stoomuitval, de 2de dag stelt men voor de lakens en handdoeken te verversen, +/- 800 meter van het drukke centrum, voorbij hotel East End de linker klimmende straat volgen, tel. 04865-231090, www.emmeldwellings.in, [email protected], beoordeling: 4/5

Excursies:
- Kundala Dam:
ernaartoe: locale bus, 20 INR pp., 45 min. onderweg
- Top Station:
inkom trap naar lagergelegen uitzichtpunt: 15 INR pp., de trap daalt ongeveer 100 meter naar een speciale plaats waar je midden tussen de hogere bergen staat en neerkijkt in de vallei
ernaartoe van Kundala Dam: locale bus, 13 INR pp., 15 min. onderweg
terug naar Munnar: locale bus, 30 INR pp., 1 uur onderweg
- Eravikulam NP:
We willen dit park met de bedreigde Nilgiri tahr, een vrij tamme soort berggeit, bezoeken. Maar het is jammer genoeg gesloten in februari – maart omwille van het vogelbroedseizoen (foutief vermeld als januari – februari in ons reishandboek Lonely Planet).
- Chinnar Wildlife Sanctuaty: prachtig natuurgebied, waarin wilde dieren leven
inkom: gratis
verplichte gids: 150 INR pp. voor een tour van max. 3 uren.
ernaartoe: locale bus Munnar – Chinnar WS, 44 INR pp., 2 ½ uren onderweg, bus naar Udumalpet, op deze lijn rijden de bussen niet zeer frequent.
Er is slechts 1 wandeling die wordt aangeboden, deze volgt een eindje een rivier. Dit zou de enige geringe kans zijn op het zien van wilde dieren. Het is te warm, de beste kans om dieren te zien is om 7 u ’s ochtends, ook ’s avonds is er meer kans dan tijdens de dag. Hiervoor moet men in het park overnachten, er zijn verschillende mogelijkheden (info: Forest Information Center te Munnar). Ook het regenseizoen biedt meer kansen om de dieren te spotten.
- Marayoor: klein verzorgd stadje op weg van Munnar naar Chinnar
We stoppen hier om er iets te eten en wandelen door het stadje.
ernaartoe: bus Chinnar WS – Marayoor, 12 INR pp., ½ uur onderweg
terug: Marayoor – Munnar, 34 INR pp., 2 uren onderweg
- wandeling in een theeplantage, aan de Neyamakkad watervallen:
de watervallen zelf staan momenteel droog, het is dan ook het einde van de droge periode
ernaartoe: bus Munnar – Neyamakkad watervallen, 13 INR pp., 20 min.
- Lakkor watervallen, wandeling theeplantage:
deze moeten indrukwekkend zijn tijdens het regenseizoen of kort erna, nu stellen ze niet echt veel voor
ernaartoe: bus buurt Neyamakkad watervallen – Lakkor watervallen, 17 INR pp., 30 min.
terug: bus buurt Lakkor watervallen – Munnar, 23 INR pp., 50 min.

Fotoalbums van locatie «Munnar»

Munnar (15)

02 Maart 2012 | Azië - deel 2 | Indië | Laatste Aanpassing 02 April 2012

• Neymakkad theeplantage
  • speels aapje in Chinnar wildlife sanctuary