Reisverhaal «Corsica - GR20»

Reizen voor mei 2007 | Frankrijk | 0 Reacties 12 Juni 1999 - Laatste Aanpassing 30 April 2011

Ditmaal kiezen we voor de GR20 in Corsica. De tocht staat bekend als de zwaarste in zijn categorie. Het wordt een wandeltocht over het eiland van noord naar zuid. We nemen de tent mee voor de zekerheid. Hierin zullen we beter slapen dan in de berghutten met hun grote slaapzalen, zo zijn we zeker van een comfortabele slaapplek. Het principe van de berghutten in Corsica is : wie eerst aankomt, heeft de eerste keuze, het beste bed. De hutten kunnen al vroeg vollopen. Kamperen kan aan elke hut. We maken het extra zwaar door ons kampeermateriaal mee te nemen.
Het GR pad is meestal ver afgelegen tov de bergdorpjes. Dit betekent dat we ook eten moeten meesleuren voor meerdere dagen.

Eerst te voet naar het station te Landegem, verder met de trein naar de vlieghaven, dan vliegen we rechtstreeks naar Ajaccio met de chartermaatschappij Sobelair.
Eenmaal aangekomen in Ajaccio, zoeken we een camping om ons tentje te plaatsen.
De dag erna vertrekken we met de trein naar Calvi met een tussenstop in Ponte Leccia, gevolgd door een wilde taxirit naar het beginpunt van onze trekking, die we gelukkiglijk konden delen met een ander koppel, kostprijs van de taxirit : 200 Franse Franken voor 13 km.
In Calenzana genieten we van een uitgebreide stevige maaltijd, plaatsen we ons tentje op een camping voor de nacht. Morgen vertrekken we definitief op trektocht.

Helemaal in het begin van de GR20 bergtocht, wordt het pad vervangen door een rotsig terrein. Het is druk, we wandelen hier helemaal niet alleen. Na de eerste dagtocht, komen we aan een berghut. De hut zit vol, rond de hut staat het vol kleine trekkerstentjes. We plaatsen het onze erbij.
Dag 2 wordt reeds veel rustiger op het pad. Heel veel wandelaars hebben reeds opgegeven.
Dag 3 wordt nogmaals een schiftingsronde. Ongeveer de helft van de groep haakt nogmaals af. Vanaf nu is de groep gevormd. We zijn met een 20 tal mensen overgebleven, een 60 tal mensen hebben hun plannen gewijzigd. Weinigen doen de tocht in omgekeerde richting.
We vertrekken dagelijks heel vroeg. We zijn meestal als eersten vertrokken. Tijdens de tocht worden we ingehaald door de andere stappers. In de namiddag komen we moe aan de hut, meestal als laatsten. Elke avond kom je dezelfde mensen tegen. Op den duur vorm je een groepje.  We zijn één van de weinigen met een tentje. Door de zware bepakking komen we trager vooruit, maar dit geeft ons wel meer vrijheid.
In Vizzavona zitten we ongeveer aan de helft van de tocht. Velen doen enkel één van beide stukken.  Vanaf nu blijven we met zijn zessen over van in het begin. Allen nemen we een rustdag tijdens dewelke we voeding voor het volgende deel van de tocht inkopen, om daarna de tocht verder te zetten naar het zuiden.
De wandelingen in het zuidelijk gedeelte zijn via gemakkelijkere paden, minder klauteren over rotsen bij het stijgen en dalen, de afstanden zijn echter langer.

Programma :
- refuge de Manganu – refuge de Petra Piana, 5 ¾ uren onderweg voor 9 ½ km
- refuge de Petra Piana – refuge de l’Onda, 4 ½ uren onderweg voor 10 ¼ km
- refuge de l’Onda – Vizzavona, 5 ½ uren onderweg voor 10 km
- rustdag, met het openbaar vervoer naar Corte, verkenning van het stadje en aankopen voor de volgende dagen
- Vizzavona – Bergeries d’E Capanille, 5 uren onderweg voor 15 km
- Bergeries d’E Capanille – refuge de Prati, 6 uren onderweg voor 16 km
- refuge de Prati – refuge d’Usciolu, 5 uren onderweg voor 11 km
- refuge d’Usciolu – refuge d’Asinau, 7 ½ uren onderweg voor 16 km
- refuge d’Asinau – refuge de Paliri, 6 ½ uren onderweg voor 14 km
- refuge de Paliri – Conca, 5 ½ uren onderweg voor 11 ½ km

Corsica is een heel ruw eiland met een prachtige natuur. We hebben ons geconcentreerd op onze trekking. Naast deze trekking en vele andere wandelingen is er veel moois te zien in de steden. We bezoeken op het einde ook nog Bonifacio en Porto Vecchio.

Na deze tocht beslissen we nogmaals naar Ile de la Réunion op reis te gaan. Daar deden we onze eerste meerdaagse trektocht in 1994. We willen graag weten of we geëvolueerd zijn, nu we hiermee meer ervaring hebben.