Reisverhaal «van Loja naar de grens »

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 03 Februari 2020 - Laatste Aanpassing 13 Februari 2020

3 – 7 februari 2020

Traject: Loja – Parque Carigan – Macará – grens Ecuador / Peru

Loja
Na ons verblijf te Zamora, keren we een stuk terug, naar Loja. We genieten van de bergrit door de mooie frisgroene natuur van het uitgestrekte Podocarpus PN, met overal wilde watervallen. Die waren heel wat minder groot toen we hier op heenweg passeerden, een gevolg van de vele regen.

In het centrum van Loja parkeren we aan een voetbalstadion, waar we kunnen overnachten. Om 19 u worden we vergast op zeer luide muziek en een Zumba voorstelling naast onze Manga. Dit herhaalt zich ’s ochtends om 7 u. Leuk om zien hoeveel mensen hier aan meedoen, niet allemaal even fit en flexibel.

Loja – Koloniaal stadscentrum
Om 8 u ’s ochtends willen we betalen voor onze parking, wat ons ’s avonds niet is gelukt omdat er geen ontvanger aanwezig was. Tijdens de betaaluren (8 u – 18 u) mogen we hier maar 1 ½ u parkeren. We willen de stad gaan verkennen, dus moeten we om 9.30 u terug zijn. Omdat we opnieuw geen parkeerwacht zien, stellen we de vraag aan een politieman. Hij zegt dat we ons geen zorgen moeten maken over de betaling, dat we hier veilig staan, ‘Goed dat we onze Manga schuin over 2 parkeervakken hebben geplaatst, het is een groot voertuig.’ We nemen stiekem een foto van het nummer en de kentekenplaat op het politievoertuig, mochten we nadien toch problemen krijgen.

Het centrum van Loja komt iets moderner en verzorgder over dan dat van de grote stad Cuenca. Het is er proper, voetpaden, pleintjes en straten verzorgd en goed onderhouden. Dit is een stad met zeer veel gezellige groene pleintjes, waarop telkens weer iemand een standbeeld heeft gekregen. Ook staat bij zowat elk pleintje een kerk of museum. Hier en daar zien we een koloniaal gebouw of wat rijtjeshuizen. Niet bijzonder indrukwekkend. De Catedral de Loja is niet groot en zeer eenvoudig. Ze heeft een gouden wand achter het altaar, de andere muren, pilaren en bogen zijn allemaal beschilderd, met als hoofdtint blauw.

Stipt om 9.30 u staan we terug op de parking. Manga staat er nog alleen, laat staan dat er een parkeerwacht is. We gaan daar niet op staan wachten ...
Dit is de laatste stad in Ecuador met een moderne supermarkt. Dus gaan we boodschappen doen, wat reserve van luxe producten aanleggen, omdat we verwachten in Peru nog minder mogelijkheden te zullen hebben.

Parque Carigan
Na de middag verlaten we Loja. We rijden naar het Parque Carigan, een uiterst verzorgd natuurpark met 5 meertjes. Dit lijkt ons een geschikte overnachtingsplek. Het recreatiegebied bevindt zich aan Laguna Santa Barbara, een klein groen meertje, waar een wandelpad omheen loopt. Hier en daar zijn bankjes, uitzichtplatforms en picknickplaatsen voorzien. Wanneer we er aankomen, zijn we onder de indruk van de rust die deze omgeving uitstraalt.

We worden verwelkomd door een zeer vriendelijke man, die zegt dat deze plaats ter beschikking staat van ons ‘overlanders’. Ze werd 2 jaar geleden aangelegd. Er is zelfs drinkbaar water ter beschikking.

Na de lunch stoppen we onze boodschappen weg. Plots zien we een Detleff camper aankomen. We herkennen onmiddellijk Mehdi, de Marokaanse man met zijn Duitse vrouw Nina en hun 2 grappige kindjes. Hen hebben we ontmoet in Colombia, tijdens ons verblijf op Camping Bonanza. Leuk hen weer te zien. Zij kwamen toen van Ecuador, hebben ondertussen 3 maanden Colombia bezocht en zijn nu op terugweg naar het zuiden. Omdat ze nog een week langer in Ecuador kunnen blijven, gaan ze eerst even de andere kant op. Daarna nemen ze dezelfde route door Peru als wij. We zien elkaar zeker terug!

Later maken we een wandeling omheen het meer, het is leuk dat de zon weer schijnt. Ook is het hier aangenaam koel, de perfecte temperatuur. Onderweg zien we zijpaadjes, naar andere meertjes.

Omdat we toch nog een beetje reserve hadden ingebouwd, kunnen we een dag op deze aangenaam relaxte locatie spenderen vooraleer naar de grens met Peru verder rijden.

Macará
Onze laatste dag in Ecuador brengt ons naar Macará, via een zeer bochtige bergweg door een schitterende omgeving. We rijden de ganse tijd op en neer, tussen 2.035 meter en 811 meter hoogte. Hier zullen we overnachten op de parking van een hotelletje, we bevinden ons op een 9-tal km van de grens met Peru.

Onderweg stoppen we bij een gasplant in Caramayo, waar we onze lege propaanfles laten vullen. Dit is de 3de keer in Ecuador dat we dit doen, steeds ging het vrij vlot. En ditmaal tegen een niet te kloppen prijs van 2,5 USD. Normaal gezien betalen we +/- 12,5 USD in Ecuador. Marc vraagt nog eens naar de prijs, denkt het verkeerd verstaan te hebben, maar neen.

’s Ochtends willen we vooraleer de grens over te rijden, onze benzinetank nog opvullen aan het zeer goedkope Ecuadoriaanse tarief van 1,85 USD / Galon (0,45 EUR / liter). Er is slechts 1 benzinestation over in Macará, de andere 3 liggen er verlaten en vervallen bij, de pompen zijn weggehaald. We hoorden al dat het soms meer dan een uur aanschuiven is om te kunnen tanken. Gelukkig is het vandaag minder druk, na 20 minuten rijden we met een volle tank verder richting Rio Macará, de grensrivier.

LOJA – PARKING VOETBALSTADION
Coördinaten: -04.001275 – 79.195654
Gelegen op 2076 meter hoogte.
PRIJS: 0,5 USD per uur, met een maximum parkeertijd van 1 ½ u.
Gratis tussen 18 u en 8 u, op zaterdag vanaf 13 u, zondag volledig gratis.
We komen aan op maandag, rond 16 u. Er is geen ontvanger voor het parkeergeld aanwezig. ’s Ochtends willen we om 8 u betalen, om dan onmiddellijk het centrum te gaan verkennen, want Manga mag dan maar 1 ½ u blijven staan op de parking. Opnieuw zien we niemand. We stellen de vraag aan de politie, die zegt ons geen zorgen te maken over het parkeergeld. Ook bij terugkeer om 9.30 u is er niemand aanwezig, Manga staat er nog alleen geparkeerd.
Overal in de stad staan dezelfde borden met informatie over het parkeren, we zien dat in de auto’s parkeerkaarten liggen met meerdere lijnen, waarop ze telkens hun parkeerdetails invullen, een soort abonnement. Die zijn wellicht te koop in de winkels in het stadje.
Kleine parking, met fitness toestellen. We parkeren aan het uiteinde van de parking, die bijna helemaal leeg blijft ‘s avonds. Restaurantjes in de omgeving. Wandelafstand van het centrum.
Minpunten: ’s Avonds (+/- 19 u) en ‘s ochtends (+/- 7 u) komt men een uurtje Zumba doen, met luide muziek. Straatlawaai door vrij druk verkeer tijdens de dag, ’s avonds wordt het rustiger.

PARQUE CARIGAN / LAGUNA SANTA BARBARA 4 – RECREATIEDOMEIN MET MEERTJES
Coördinaten: -03.962743 – 79.244515
Gelegen op een hoogte van 2261 meter.
De toegangspoort is ongeveer 4 meter hoog.
PRIJS: Gratis.
Zeer verzorgd domein met speeltuintje, meertje, wandelpad, zitplaatsen, … voorzien om te kamperen. Uiterst aangenaam en rustig, maakt deel uit van een park met 5 meertjes. Picknickplaatsen. Toiletten. Drinkwater. Zeer vriendelijk onthaal!

MACARÁ – HOSTERIA CANDAMO
Coördinaten: -04.335817 – 79.921871
Gelegen op een hoogte van 811 meter.
De toegangspoort is ongeveer 3,5 meter hoog.
PRIJS: 5 USD per voertuig per nacht.
Toiletten, koude douche, klein zwembadje, wifi.
Verharde parking voor meerdere voertuigen, voor het kleine, vrij nieuwe hotelgebouw. Toegangspoort wordt gesloten ’s nachts. Toiletten. Drinkwater. Zeer rustig. Vriendelijk onthaal!
Let wel: is gelegen aan smalle zandweg, zijweg van de Panamerican Hwy. Het weggetje ligt er niet goed bij, met stenen en geulen, wellicht zeer modderig bij regen.

Zamora – Podocarpus PN – Loja, 65 km
Terugweg naar Loja, via dezelfde weg.
We nemen hoofdstraten in Loja, die niet al te druk en voldoende breed zijn om vlot te rijden.

Loja – Parque Carigan: Laguna Santa Barbara 4, 14 km
Vanuit Loja volgen we een klein eindje de Panamericana Sur, in de richting van de kust.
Het zijbaantje naar het park is smal, doch verhard.

Parque Carigan: Laguna Santa Barbara 4 – Caramayo – Catacocha – El Naranjo – El Empalme – Macará, 177 km
E35. We keren een klein stukje terug op de Panamericana Sur, aan het ronde punt nemen we de Paso Laterall, die aansluit op de Panamaricana Sur in de andere richting, richting Peru.
Het korte onverharde zijbaantje naar het hotel is smal en zeer oneffen, wellicht modderig bij regen.

Macará – Grenspost Ecuador, 9 km
De Panamerican Hwy gaat door het stadje, eenmaal daar voorbij sterk beschadigd op meerdere plaatsen.

LOJA – KOLONIAAL STADSCENTRUM

Verzorgd stadscentrum met vele pleintjes/parkjes en kerken. Enkele mooie koloniale gebouwen. Het stadje oogt wat moderner dan Cuenca. Aangenaam om rond te wandelen. Niet zeer indrukwekkend.
INKOM: N.v.t.
We laten Manga op de parking van het voetbalstadion achter, waar we ook hebben overnacht.
Prijs: 0,5 USD/u.
Parkeertijd beperkt tot 1 ½ u.
We hebben niet betaald, omdat er niemand aanwezig was om de vraag aan te stellen. Het systeem was ons niet duidelijk. Zie hoger.
Coördinaten: -04.001275 – 79.195654

Fotoalbums van locatie «Loja»

van Loja naar de grens (29)

03 Februari 2020 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 05 Februari 2020

• Loja, koloniaal stadscentrum, bloemenmarktje
  • Loja, koloniaal stadscentrum, centrale plein