Reisverhaal «terug naar het binnenland »

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 18 Januari 2020 - Laatste Aanpassing 05 Februari 2020

18 januari – 2 februari 2020

Traject: Cajas PN – Cuenca – Saraguro – Santiago – Zamora – Podocarpus PN

Cajas PN
Omdat Cajas Parque Nacional zoveel moois te bieden heeft, willen we er op terugweg van de kust opnieuw enkele wandelingen maken. Ditmaal moeten we ons van zeeniveau naar meer dan 4.000 meter hoogte verplaatsen. Omdat we zo goed geacclimatiseerd waren en niet méér dan 1 week aan zee bleven, denken we geen problemen met de hoogte te zullen hebben. Toch beslissen we om een stukje voor het park te overnachten, op 3.550 meter hoogte. Onderweg moeten we opnieuw doorheen een dik wolkendek, ditmaal een stuk langer dan tijdens de afdaling. Pas vlak voor onze overnachtingsplek komen we boven de wolken uit.

De volgende ochtend regent het en zitten we volledig in de wolken. Het weerbericht voorspelt gans de dag en zelfs de volgende week niet veel goeds, doch morgen zou het droog moeten zijn. We wachten dus ter plaatse af.
Om 6 u staan we de dag nadien op en rijden naar de parking Tres Cruces, met 4.198 meter het hoogste punt van het park. Daar vertrekken 2 mooie wandelingen. Maar ook nu zitten we opnieuw in de wolken, waardoor het miezert. Uitzicht nul. Omdat het om 9 u nog niets is verbeterd, rijden we verder naar Cuenca. Blij dat we toch vorige week 2 wandelingen hebben kunnen maken in dit schitterende park.

Cuenca
In Cuenca gaan we opnieuw naar de camping van Umberto. De situatie is niet veranderd, men is op het domein volop aan het werk. Het kampeerterreintje wordt ondertussen omringd door hoge betonnen palen, waartussen muren zullen gebouwd worden. Dat zal geen verbetering betekenen voor de toekomst. Momenteel is het er niet leuk toeven, omdat vrachtwagens zand, stenen en zelfs ‘afval’ (stukken stenen, glas, hout, zand, … het lijkt afkomstig van een afbraakterrein) aanvoeren om een stuk terrein op te hogen.

We blijven een dag om te wassen en te poetsen, zowel binnen als buiten. Gemakkelijk om volop water ter beschikking te hebben daarvoor.

Een vriendelijke familie uit Colombia komt ons vervoegen, Benoit is arts en uit Quebec afkomstig, Kathy is Colombiaanse. Ze hebben 3 kleine kindjes en reizen 14 maanden in een praktische, zelf gebouwde camper op een Iveco voertuig. Hij werkte hier 3,5 jaar aan. Campers worden vergeleken, ervaringen uitgewisseld, we gaan bij elkaar op bezoek.

Cuenca naar Zamora
Vanuit Cuenca zetten we onze weg verder in zuidelijke richting. We volgen daarbij opnieuw de Panamerican Highway, door de bergen. Tweemaal klimmen we tot boven 3.000 meter hoogte, om tussenin te dalen naar 1.900 meter.

Onderweg stoppen we in het dorpje Saraguro. Dit plaatsje is vooral bekend om zijn zondagmarkt, waarbij de mensen in hun traditionele klederdracht uitgedost zijn. Vooral typisch voor de dames, is de lange zwarte rok, met wit hemd en bolhoedje. De mannen hebben een lange vlecht en dragen vaak een kniebroek. Het is vandaag donderdag, geen markt, maar we willen toch even een kijkje nemen. Hier en daar zien we mooi uitgedoste mensen op straat, zelfs een politieman draagt zijn haar in een lange vlecht.

Omdat we geen enkele mogelijkheid vinden om te stoppen langs de wegkant voor onze lunch, rijden we het plaatsje Santiago in. Hier is het aangenaam rustig op het kleurrijke dorpsplein.

Zamora
Het stadje Zamora is gelegen in een dicht junglewoud aan de voet van het Andes gebergte, bij de samenvloeiing van de Zamora, de Bombuscaro en de Jamboé rivieren. Het bevolkingsaantal is de laatste jaren sterk gegroeid, nadat in de omgeving goud werd gevonden. Dit oorspronkelijk Spaans koloniale stadje, werd later door de indianen ingepalmd, ze claimden dit als hun leefgebied.

Een lange bergrit brengt ons uiteindelijk in Zamora. Dit plaatsje is bekend omwille van zijn 1.600 m2 grote klok, die op een grashelling is aangebracht. Het zou de grootste ter wereld zijn. Bij aankomst krijgen we deze onmiddellijk te zien. Langs de azuurblauwe rivier Bombuscaro vinden we een rustig zandpleintje, waar we kunnen overnachten. Locale mensen komen hier hun avond doorbrengen, sommigen nemen een duik in het water.

Een man klopt aan en vraagt of hij de camper mag zien. Hij moet nog 2 jaar werken en droomt ervan om daarna ook zo te gaan reizen, maar in Ecuador worden geen kampeervoertuigen verkocht. Hij heeft ons een compliment, de camper is zo mooi onderhouden. Of we deze aan het einde van onze Zuid Amerika reis niet willen verkopen? Dergelijke vragen krijgen we de laatste tijd regelmatig.

’s Ochtends komen ‘migratie’ politieagenten kloppen. Ze vragen onze paspoorten en zeggen dat we nog 15 dagen in het land mogen blijven. Er worden foto’s van ons en onze paspoorten genomen, naast de man die duidelijk een logo ‘migratie’ draagt. Daarna nemen ze vriendelijk afscheid met een handdruk. Nadien zien we ze regelmatig patrouilleren in het dorp, ze wuiven ons telkens zeer vriendelijk toe.

Omdat er nog ruim tijd is voor ons visum vervalt, beslissen we bij de rivier een pauze te nemen. Het is hier aangenaam warm en rustig. Het is nu volop regenseizoen, we willen niet vroeger dan gepland naar Peru verder rijden. Ook daar duurt het regenseizoen tot eind april, maar januari en februari zijn de ergste maanden. Dus hoe later we in het land aankomen, hoe minder het zal gaan regenen.

Tijdens ons verblijf wandelen we regelmatig door het kleine stadje. Eigenlijk is er weinig te beleven, het ligt er meestal zeer ingeslapen bij, moderne winkels of restaurantjes zijn er niet. Mensen leven hier zeer basis, nog steeds zoals vele jaren geleden. Wel zien en horen we elke avond de kleurrijk verlichte ‘partybus’ voorbijrijden, waarop zeer luide muziek klinkt. Een open bus, waarop men staat te dansen, zingen en drinken. Af en toe stopt deze even en dansen de passagiers een rondje omheen de bus. Dit leuke en grappige fenomeen zagen we reeds in meerdere steden in Ecuador.

Ondertussen is het regenseizoen pas echt begonnen. Vanaf onze 3de dag in Zamora, regent het bijna continu zeer hard. Het parkeerterrein verandert in een modderbrij, de mooie helder blauwgroene rivier zwelt sterk, ze krijgt een groenbruine modderkleur, de rotseilandjes verdwijnen onder water.

Podocarpus PN
Het 1.462,80 m2 grote Podocarpus Parque Nacional werd in 1982 opgericht en behoort tot de plaatsen met de grootste biodiversiteit ter wereld. In dit gebied werden meer dan 560 vogelsoorten geregistreerd, zijnde 40 % van de soorten die in Ecuador voorkomen, tevens 6 % van alle vogelsoorten ter wereld. Ook bevinden er zich meer dan 4.000 plantensoorten, waaronder een groot aantal orchideeën. Onder de 68 soorten zoogdieren die leven in het park, bevinden zich de Pudu, het kleinste hert ter wereld, de gebrilde beer, de enige wilde beer die in Zuid Amerika voorkomt, de bergtapir, de jaguar. Een gedeelte van dit uitgestrekte natuurgebied is bereikbaar vanuit Zamora.

Aan het einde van het dorp Zamora volgen we een zandweg naar de ingang van Podocarpus PN. In het park registreren we ons bij een ranger, we krijgen wat uitleg over de wandelmogelijkheden, alsook een brochure. Op weg naar de Cascada de Poderosa komen we eerste langs de orchideeëntuin. Onmiddellijk beseffen we dat dit het verkeerde seizoen is. Van de ontelbare planten, staan er maar enkele in bloei.
Verder langs het wandelpad zien we ontelbare kleurrijke vlinders en veel mooie vogels. Aan de voet van de hoge waterval, kan men wat verkoeling vinden in de poel. Het is geen zeer lange of moeilijke wandeling, doch de hoge temperaturen maken dat we onze inspanningen voelen.
Op terugweg zien we bij het rangerkantoor een aapje, dat probeert water uit een plastic drinkfles te halen. Duidelijk gewend aan mensen, gaat hij voor ons op een bank liggen, verkoopt een show waarbij hij bedelt om water. We gaan hier niet op in, wilde dieren moeten zelf in de natuur alles vinden om aan hun behoeftes te voldoen. Vlakbij is zeker voldoende water te vinden in rivieren en waterpoelen aan de voet van de watervallen.

MIGUIR – ZANDPLEIN
Coördinaten: -02.800293 – 79.290168
Gelegen op 3.550 meter hoogte.
Zeer rustig, een uitgegraven zandplein naast de weg, wat afgeschermd door de hellingen. Veel wind. Geen voorzieningen.

CUENCA – CABANAS YANUNCAY (2)
Coördinaten: -02.905938 – 79.027635
Gelegen op een hoogte van 2.565 meter.
PRIJS: 5 USD per persoon per nacht.
Familietuin met grasveldje, keuken, zitterras, douche en toilet, drinkwater, elektriciteit, sanidump, wifi.
Niet goed onderhouden grasveldje, dat zeer oneffen ligt, putten zijn gevuld met stenen. Plaats voor 4 campers, doch allen vlak naast elkaar. Boven aan het gebouw kunnen 3 kleine voertuigen staan, eventueel een tentje, ook dichtbij elkaar. De doorgang ernaartoe is te laag en te smal voor grotere campers.
Let wel: de poort aan de straat is maar voldoende hoog voor campers tot +/- 3,6 meter hoogte.
Vriendelijke uitbater, soms wat opdringerig. Mogelijkheid om ladder of gereedschap te gebruiken. Reishandboeken beschikbaar, plannetje van Cuenca.
Badkamer is zeer proper, wordt zeer regelmatig gepoetst.
Elektriciteit 110 / 220 V naar keuze, doch vrij zwak.
Mocht men hier wat aanpassingen en onderhoud doen, zou het een aangename camping kunnen zijn. Er zou meer ruimte voor de campers kunnen vrijgemaakt worden, met de mogelijkheid om zitplaatsjes te creëren tussenin.
Alhoewel we ditmaal worden geconfronteerd met hoge palen, waartussen muren zullen gebouwd worden, waardoor het terrein in meerdere stukken wordt opgedeeld. Dit beperkt de ruimte voor grote campers enorm. Voor zover we kunnen inschatten, komt er een doorgang in één van de muren, aan het einde van de plaats voor grote campers, wat zou betekenen dat er slechts krap 2 à 3 meer kunnen staan, in plaats van 4.
Een taxi naar het centrum kost +/- 2 USD, afhankelijk van de drukte onderweg.
Minpunten: Modderig bij regen, beperkte plaatsen. 3,2 km van het centrum. Zwakke elektriciteit. Regelmatig koude douche met onderbrekingen van de waterstroom. Constructiewerken aan de gang, waarbij vrachtwagens materiaal aanbrengen, dwars over het camper terreintje.

LAGO MOLINO / TARQUI – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -02.995873 – 79.046184
Gelegen op 2621 meter hoogte.
Ruime parking. We parkeren aan het uiteinde van de parking, die bijna helemaal leeg blijft. Restaurantje en toilet aan de benzinepompen.

ZAMORA – ZANDPLEIN AAN DE BOMBUSCARO RIVIER
Coördinaten: -04.066671 – 78.947873
Gelegen op 874 meter hoogte.
Ruime zandparking. Zeer rustig, locale mensen komen hier wat tijd aan de waterkant doorbrengen. Geen voorzieningen. Mogelijkheid om in de rivier te baden. Op wandelafstand van het centrum. 6 km van de ingang van Podocarpus PN.

Reserva Ecologica Manglares Churute – Puerto Inca – Las Mercedes – Miguir, 96 km
Tol: 1 USD: Naranjal.
Reserva Ecologica Manglares Churute – Las Mercedes, E25: Goede weg. Vrij druk, veel vrachtverkeer.
Las Mercedes – Miguir, E582: goede, vrij rustige weg. Veel mist onderweg, door het doorkruisen van het wolkendek.

Miguir – Cajas PN – Cuenca, 50 km
Goede weg, veel mist!
Straten in Cuenca voldoende breed, vrij vlot om rijden.

Cuenca – Lago Molino / Tarqui, 12 km
Panamerica Sur, goede weg met 1 vak per rijrichting, niet al te druk.

Lago Molino / Tarqui – Oño – Saraguro – Santiago – Loja – Podocarpus PN – Zamora, 255 km
E35, Panamerica Sur: redelijk goede weg met 1 vak per rijrichting, niet al te druk. Zeer bochtig, steeds op en neer. Tweemaal over 3.000 meter hoogte, om tussenin te dalen tot 1.900 meter. Hoe zuidelijker hoe meer beschadigingen van het wegdek voorkomen. Onderweg regelmatig kleine dorpjes, nergens plaatsjes om even te stoppen langs de wegkant.
Loja: Enkel aan de stad Loja is het wat drukker.
E50, Loja – Zamora: Zeer bochtige bergweg, die daalt tot 874 meter hoogte. Regelmatig beschadigingen van het wegdek.

PODOCARPUS – PARQUE NACIONAL

Uitgestrekt nationaal park, met meerdere ingangen (Zamora of Bombuscaro, Cananuma, Vilcabamba).
Wij bezoeken het gedeelte aan Zamora / Bombuscaro, gelegen langs rivieren met watervallen in dicht junglewoud, waar vele vogels, vlinders, orchideeën en aapjes … te bewonderen zijn.
Met meerdere korte wandelpaden naar: de rivier, een brug over de rivier, een rondwandeling in het bos om vogels en planten te bewonderen, een uitzicht op de omgeving, 2 watervallen, …
Er zouden veel muggen zitten, we hebben er niet echt last van.
De andere parkingangen zijn gelegen op grote hoogte, in een omgeving van bossen.
Cascada de Poderosa: mooie hoge waterval, mogelijkheid om te baden in de poel aan zijn voet.
Pad vertrekt aan het rangerkantoor, lengte: 510 meter.
Wandelpad van de parking naar het rangerkantoor, lengte: 1 km.
Hoogteverschil tussen de parking en de waterval: 140 meter.
INKOM: Gratis.
Registratie aan ranger kantoor vereist.
De zandweg van Zamora naar het park is goed onderhouden en door alle voertuigen te rijden. Er is 1 zeer smal stukje (+/- 1,5 meter lang), waar de rand van het baantje is weggerodeerd, zeer brede voertuigen moeten hier even opletten.
Begin van de zandweg naar het park, coördinaten: -04.081678 – 78.952817
Parking aan de parkingang zelf, voor een 10-tal voertuigen, coördinaten: -04.108073 – 78.963774

Fotoalbums van locatie «Cajas NP (2)»

terug naar het binnenland (23)

18 Januari 2020 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 05 Februari 2020

• Zamora, grootste klok ter wereld in zijn soort