Reisverhaal «Ruta de las Cascadas»

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 13 December 2019 - Laatste Aanpassing 04 Januari 2020

13 – 18 december 2019

Ruta de las Cascadas

Traject: Chimborazo – Baños – Ruta de las Cascadas – Puyo – Paseo de los Monos – Baños – Cotaló

Rit naar Baños
Van bij de Chimborazo vulkaan, rijden we naar Baños. De grootste troef van dit dorpje, zijn de vele warmwaterbaden. Maar we willen er ook een wasserette opzoeken.

Tijdens het eerste gedeelte van dit traject, genieten we nog eventjes van de uitzichten op de mooie vulkaantop, die langzaamaan door wolken wordt omringd. De bochtige wegen dalen hoofdzakelijk, we moeten van hoger dan 4.000 meter naar 1.815 meter afdalen. Evenjes wordt het druk, in de omgeving van de stad Riobamba. Daarna volgen we opnieuw een eindje de Panamerican Highway, ditmaal in noordelijke richting. Dan kiezen we voor landelijke wegen, vrij smal en bochtig, die ons traject een groot stuk inkorten. In het stadje Pelileo willen we een supermarkt opzoeken, doch daar heerst een drukte van jewelste en is er nergens een parkeerplekje voor Manga te vinden. Dus rijden we verder naar Baños.

In het stadje zoeken we een geschikt plaatsje om te overnachten, voldoende dicht bij het centrum om ernaartoe te kunnen wandelen. Doch dat wordt ons niet gegund.
Plaatsje 1 is te ver van het centrum gelegen, bovendien langs de hellende straatkant. Manga is wat breed om hier veilig te kunnen parkeren.
Voor overnachtingsplek nummer 2 moeten we naar de andere kant van het centrum rijden, waar zich een speelpleintje bevindt. Maar de straten ernaartoe zijn afgezet voor feesten, geen doorgang. Onze derde poging om het centrum te doorkruisen, eindigt bij een straat met kerstversiering, die te laag hangt voor Manga om er onderdoor te kunnen.
De 3de mogelijke slaapplaats, aan de oever van een riviertje, is niet bereikbaar. Het smalle zandweggetje ernaartoe wordt omzoomd door bomen met laaghangende takken.
We geven het op … warmwaterbaden zijn ook elders te vinden. Tijdens onze zoektocht kwamen we al door het centrum, het overtoeristische stadje kan ons niet echt bekoren. En onze vuile was zullen we ook wel ergens anders kwijt kunnen.

Ruta de las Cascadas
Voorbij het stadje volgen we de watervallenroute, een weg langs een brede rivier, met zeer veel watervallen. Ook in Baños waren er al enkele. Wij zullen ons beperken tot de meest bekende, dat zouden de mooiste moeten zijn.

Als eerste stoppen we bij de Cascada El Manto de la Novia. Hiervan zagen we een foto, waarop twee watervallen naast elkaar staan, de ene krachtig, de andere als een sluier. Nu zien we slechts 1 waterval, wel een mooie hoge. We parkeren Manga aan de wegkant, bij een verlaten huisje. Verder zijn kleine parkings, bij toeristische activiteiten, zoals een ziplijn, en enkele kabelbanen met open bakjes. Deze dienen meer tot plezier. Ze eindigen een eind bij de waterval vandaan op de andere oever, een locatie van waar de waterval niet te zien is.

Verder rijden we naast een smalle rotstunnel de oude weg op. Van daaruit hebben we een uitzicht op de Cascada San Pedro. Ook dit is een mooie hoge waterval.

Ondertussen zijn we nog steeds op zoek naar een overnachtingplaats. Dat zou eventueel kunnen langs dit stuk oude weg. Hier passeren enkel wat fietsers, omdat die niet door de tunnel mogen.

Eerst zullen we gaan kijken in het dorpje Rio Verde, iets verderop. Dat is de uitvalsbasis om de volgende waterval te bezoeken, Pailón del Diablo. Ook dit is een zeer toeristische locatie, met een groot aanbod van activiteiten. Chivas (open bussen) rijden er rond met toeristen die de waterval willen zien. We vinden een leuk plaatsje aan een klein watervalletje in de rivier. Hier komen locale mensen zwemmen. Een perfecte locatie om de wandeling naar de waterval te maken.

Pailón del Diablo
Omdat het op zaterdag te druk is, beslissen we zondagochtend vroeg naar de waterval te vertrekken. Een mooi aangelegd pad, met veel keientrappen, brengt ons een heel eind naar beneden. Daar bevindt zich de eigenlijke ingang van de Pailón del Diablo. De man bij de inkom legt ons uit dat we geen rondwandeling kunnen maken, het pad aan de bovenkant van de waterval is beheerd door een andere organisatie en sluit niet aan. Hier zijn we bij de oorspronkelijke Pailón del Diablo.

Het pad klimt nu met vele trappen naar het bovenste gedeelte van de hoge waterval, die uit meerdere delen bestaat. Daar kunnen we afdalen naar enkele balkons met mooi uitzicht. Droog blijven we hierbij niet, de krachtige waterval spat enorm.

Tegenover het bovenste balkonnetje, bevindt zich een soort rotstunneltje, zeer smal en laag. Groot of dik moet je niet zijn, om hier doorheen te klauteren. Dat leidt naar enkele andere uitzichten, dichter bij de waterval. Aan het einde daalt een steile trap tot aan de zijkant van de waterval, we kunnen hem aanraken en er achter gaan staan. Dit geeft een geweldig gevoel. Hier krijgen we pas een echte douche!

Kletsnat keren we terug naar de ingang, waar een ander pad ons via een lange hangbrug naar de overkant van de rivier brengt. Hier staan we helemaal onderaan de waterval en hebben we een schitterend uitzicht op het geheel.

Na de middag rijden we verder de Ruta de las Cascadas af, tot in het stadje Puyo. Hier zullen we morgen onze etensvoorraden aanvullen en een wasserette opzoeken.

Paseo de los monos
In de omgeving van Puyo bevindt zich Paseo de los monos, een rehabilitatiecentrum voor geredde wilde dieren in nood, vooral apen. Een Zwitser baat dit uit, sinds 14 jaren. De man heet ons welkom en geeft uitleg over zijn project, toont ons de verschillende dieren. Wie dit wenst mag hier vrijwilligerswerk doen en de dieren helpen voederen.

Er zijn 4 soorten apen, die worden samengeplaatst tot een soort ‘families’. Wanneer jonge diertjes binnenkomen, is het de bedoeling dat ze door de oudere geadopteerd worden. Ze zitten in zeer grote kooien, sommige zijn open bovenaan. Dit met als reden dat hun terrein zo wordt afgebakend en er geen gevechten ontstaan tussen de verschillende ‘families’. Meerdere soorten apen zitten tesamen. Omdat ze per ras andere belangen en interesses hebben, vormt dit geen probleem.

Verder zien we enorme grote boa slangen, schildpadden, tapirs, neusberen, everzwijnen, papegaaien. Nadat onze rondleiding met uitleg, wandelen we een junglepaadje over het terrein. Het loopt naar een rivier en draait dan terug naar de parking. Overal zien we nog interessante dieren en natuur.
Dit is echt schitterend!

Warmwaterbronnen te Baños
Er zijn 3 mogelijke wegen naar onze volgende bestemming, Ingapirca. Na deze grondig te bekijken, kiezen we voor de kortste, die bovendien langs het Sangay PN (UNESCO) gaat, vrij dicht bij de El Altar vulkaan. Bij helder weer zouden we die moeten kunnen zien. Naar de top wandelen is mogelijk, maar vergt 3 dagen.
De middenste route is de langste. Ze gaat eveneens via dit mooie nationale park, langs deze kant bevinden zich jungle en merengebied. Wandelen is ook hier min of meer uitgesloten. Eén parkingang werd nooit echt in gebruik genomen en is amper bereikbaar, omdat de lange weg ernaartoe plots ophoudt. Een brug ontbreekt, waardoor men een diepe rivier moet kruisen, 6 km voor het half afgewerkte rangerkantoor. Andere paden vertrekken wat dichter bij de doorgaande weg, maar gaan zeer diep het park in, vooraleer men een uitzicht of bestemming bereikt.
Blijft nog het meest zuidelijke traject, dat langer door de Amazone regio loopt. Maar hierlangs is eigenlijk niets te bezoeken.

We keren aldus een eindje terug op onze schreden, via de Ruta de las cascadas. Rond de middag passeren we Baños opnieuw, we hebben mooi de tijd om toch één van de warmwaterbaden te bezoeken. Dat is altijd leuk. Onze keuze valt op Termas de la Virgen.

In één van de gebouwtjes gaan we naar de bron kijken. Hieruit borrelt zeer heet, glashelder water op. Dat wordt naar de baden geleid, waar het met koud water van de Cascada de la Virgen op de juiste temperatuur wordt gebracht. Deze mooie hoge waterval bevindt zich vlak naast het thermale complex. We kunnen hem vanuit de baden bewonderen.

Zowel de thermale bron als de waterval vinden hun oorsprong op de actieve Tungurahua vulkaan, vlakbij. Met 5.023 meter is dit de 8ste hoogste top in Ecuador. Het is de op 1 na meest zuidelijke vulkaan die zich langs de vulkanenroute bevindt.

Het koude bad met helder water laten we links liggen. Daar komen we niet voor. In het grootste bad, met heerlijk warm water, babbelen we lang met een locale badgast. De gepensioneerde man stelt vragen over België en weet te vertellen dat men in Frankrijk momenteel protesteert omwille van de nieuwe pensioenwetgeving. De ‘gele hesjes’ zijn hem welbekend. Of het in België beter is?

Even gaan we in het meest warme bad. Een bordje waarschuwt om hier niet langer dan 5 minuten in te blijven. Inderdaad, het water is echt zeer heet! Toch is het ook deugddoend, deze wisselende temperaturen.

Eigenlijk zijn deze warmwaterbaden eerder een teleurstelling. De groene kleur van het water komt noch uit de bron, noch van de waterval, die beiden kristalhelder water leveren. We veronderstellen dus dat de baden niet echt proper zijn. Wat een verschil met de warmwaterbaden in Papallacta, waar we begin deze maand zo van hebben genoten!

We blijven bijgevolg niet zeer lang, nemen een douche en rijden verder. Eenmaal we de weg langs het Sangay PN zijn ingeslagen, genieten we van de mooie omgeving. Al vlug hebben we uitzicht op de mooie Tungurahua volcano, getooid met een rookpluim. Deze vulkaan heeft de vorm van een quasi perfecte kegel. Zijn hellingen zijn bezaaid met landbouwveldjes, middenin zien we de vrij recent ogende sporen van een kleine uitbarsting. Lavastromen hebben zich over het groen verspreid. Dit is een indrukwekkend beeld, vooral met de huisjes aan zijn voet.

Ondertussen kijken we uit naar een overnachtingsplek. Die vinden we in Cotaló, een klein, rustig landbouwdorpje. De bewoners in de straat bevestigen vriendelijk dat we kunnen overnachten op de parkeerplaatsen rondom de verlaten fabriek.

RIO VERDE – PARKING AAN SPORTZAAL BIJ DE RIVIER
Coördinaten: -01.403233 – 78.298104
Gelegen op een hoogte van 1.488 meter.
PRIJS: Gratis.
Kleine parking aan sportzaaltje, naast de brede rivier. Rustig. Toiletten.
Het geluid van de rivier met de kleine waterval, overstemt alle andere omgevingsgeluiden.
Ideale parkeerplaats voor de wandeling naar de Cascada Pailón del Diablo.
Minpunten: Zichtbaar van de brug.

PUYO (1) – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -01.496470 – 78.019072
Gelegen op een hoogte van 915 meter.
Kleine parking van benzinestation, aan de doorgaande weg rond Puyo. Voor een benzinestation aan een hoofdweg, is het hier nog vrij rustig. Vriendelijke uitbaters. Toiletten.
’s Avonds komen bussen en vrachtwagens om ons heen parkeren, doch het blijft rustig gedurende de nacht. Omstreeks 5 u beginnen ze te vertrekken en worden we wakker.
Minpunten: Geluiden van de weg, doch valt wel mee.

PUYO (2) – PARKING AAN VOETBALTERREIN
Coördinaten: -01.491292 – 77.988895
Gelegen op een hoogte van 925 meter.
Grote parking aan voetbalterrein, we staan hier de ganse tijd bijna helemaal alleen. Een eindje van de weg af gelegen, rustig. In de late namiddag wat beweging, door mensen die op de grote parking komen sporten, joggen, wandelen, fietsen, … ernaast ligt een motorcrosspiste.

COTALÓ – PARKING AAN OUDE FABRIEK
Coördinaten: -01.429526 – 78.513489
Gelegen op een hoogte van 2.576 meter.
Parking aan de straatkant, omheen een verlaten fabrieksgebouw, met vrij lange schuine vakken. Volgens de bewoners kunnen we hier gerust overnachten, de parking kan worden gebruikt door iedereen. Rustig, vriendelijk dorpje. Geen voorzieningen.

Chimborazo – PN Chimborazo, parkingang – Riobamba – Pelileo – Baños – Rio Verde, 163 km
E49: vervolg tot aan de afslag naar de parkingang. Blijft een zeer goede, brede weg.
Via Arenal-San Juan: zeer rustige weg, met voortdurend uitzichten op de vulkaan en zijn mooie omgeving. Gaat over een hoogte van 4.405 meter. Regelmatig diepe en grote putten in het wegdek.
E492: Wordt stilaan drukker, naarmate Riobamba in de buurt komt.
Panamericana Sur, E35, Riobamba-afslag naar Baños: dit gedeelte van de Panamericana is smaller, met slechts 1 rijvak per richting. Men werkt aan een verbreding.
TOL: 1 USD.
Kleine wegen: Mocha - Santo Domingo – Pelileo: smalle bochtige wegen, door dorpjes, niet al te druk.
E30, Pelileo-Baños: drukke, bochtige weg.
Ruta de las Cascadas, Baños – Rio Verde: weg langs watervallen, veel smalle rotstunnels, waarvan eentje niet zeer effen ligt. Zeer toeristische, vrij drukke route.

Rio Verde – Shell – Puyo, 42 km
E30 – Ruta de las Cascadas, Rio Verde – Puyo: weg door zeer groene omgeving, langs de Rio Verde, enkele smalle rotstunnels. Geen watervallen van betekenis meer. Zeer toeristische, vrij drukke route.

Puyo – Shell – Baños – Chaupi – Cotaló, 92 km
E30 – Ruta de las Cascadas, Puyo – Baños – Chaupi: terugkeer via hetzelfde traject, één van de tunnels ligt niet zeer effen. Verder is de weg goed.
E304, Via Baños – Penipe: mooie weg, door bergachtige streek. Uitzichten op landbouwgebied, kleine dorpjes, de Tungurahua vulkaan.

RUTA DE LAS CASCADAS – WEG LANGS RIVIER MET WATERVALLEN

Zeer drukke toeristische route, langs een aantal mooie watervallen. We rijden de route en stoppen bij de belangrijkste watervallen. Overal biedt men activiteiten aan, alles draait om de watervallen, o.a. ziplines, kabelbaantjes met open bakjes, ...
Cascada El Manto de la Novia: we stoppen langs de wegkant, van waar we een mooi uitzicht hebben op deze hoge waterval tussen het groen, aan de overkant van de rivier. Mensen gaan naar de overkant met open kabelbaantjes. Doch dit is eerder voor het plezier, dan om de waterval te zien.
Coördinaten: -01.405625 – 78.336580
Cascada San Pedro: mooie hoge waterval. We rijden de oude weg op naast de tunnel. Daar is plaats om te parkeren en de waterval te bewonderen.
Coördinaten: -01.407202 – 78.324309
Cascada Pailón del Diablo: niet zichtbaar van de weg. Ernaartoe wandelen vanuit het zeer toeristische dorpje Rio Verde. Er zijn 2 wandelpaden naar de waterval. Het pad aan de overkant van de brug, komende van het dorpscentrum, is het beste. Het toont meerdere uitzichten van het bovendeel en van de ganse waterval, eindigt via een hangbrug aan de overkant van de rivier, onderaan de waterval.
Lengte: 1,2 km enkel. Hoogteverschil: 82 meter.
Coördinaten begin wandelpad: -01.402279 – 78.297345
Het andere pad (iets korter en het hoogteverschil is kleiner) vertrekt aan dorpskant van de brug, gaat bovenlangs, men komt ook zeer dicht bij de top van de waterval, maar kan van daar de ganse waterval niet zien.
Coördinaten waterval: -01.404751 – 78.295775
INKOM: 2 USD pp.
In het dorp zijn meerdere parkings voorzien, meestal betalend.
Wij parkeren aan de rivier, bij een sportzaal, waar we ook overnachten.
Coördinaten: -01.403233 – 78.298104

PASEO DE LOS MONOS – REVALIDATIECENTRUM VOOR WILDE DIEREN
Door een Zwitser uitgebaat revalidatiecentrum voor dieren, midden in een amazone jungle omgeving. Meerdere soorten dieren worden hier verzorgd, de meeste blijven. Boeiend opgezet.
Wie dit wenst kan hier vrijwilligerswerk doen en de dieren helpen voederen.
INKOM: 3 USD pp.
Open: 9 AM – 5 PM.
Aan de ingang. Er is niemand die ons vraagt hiervoor te betalen.
Overnachten kan hier, 1 USD per nacht, 1 USD per dag.
Coördinaten: -01.484470 – 77.966279
Deze locatie bevindt zich op 5 km van Puyo, met op het einde 600 meter vrij goede onverharde weg.

BAñOS – TERMAS DE LAS VIRGEN
Warmwaterbaden aan de voet van een hoge waterval. De infrastructuur is vrij oud.
Het koude bad heeft helder water. Een warm bad heeft groen water, alsook het kleinere hete bad, waar men max. 5 minuten mag in gaan omdat het te warm is. Koude douches, voor wisseltemperatuur. Warme douches in openlucht, voor na het baden.
In het gebouw zien we de bron, het verwondert ons dat hier het water zeer helder is. We concluderen bijgevolg dat de baden niet echt proper zijn.
Coördinaten: -01.398830 – 78.417522
INKOM: 3 USD pp.
Badmuts verplicht, huur badmuts: 0,5 USD pp.
Openingsuren verschillen naargelang de dag. Sluit tussen +/- 16 u en 18 u voor onderhoud.
Aan de ingang is een zeer beperkte parking.
Wij parkeren aan een parkje, op 350 meter van de warmwaterbaden.
Volgens locale mensen zou deze betalend zijn: 0,5 USD per u.
Doch er is ontvanger aanwezig, we moeten dus niets betalen.
Coördinaten: -01.399659 – 78.420660

Fotoalbums van locatie «Rio Verde»

Ruta de las Cascadas (27)

13 December 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 04 Januari 2020

• neerstortende Pailón del Diablo
  • Amazone junglepad, Paseo de los Monos, Puyo
  • neusbeer, Paseo de los Monos, Puyo
  • Paseo de los Monos, Puyo
  • Ruta de las Cascadas, in één van de smalle rotstun