Reisverhaal «Reserva Ecológica Cayambe-Coca»

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 30 November 2019 - Laatste Aanpassing 03 Januari 2020

30 november – 3 december 2019

Reserva Ecológica Cayambe-Coca

Traject: Quito – San Francisco de Borja – Reserva Ecológica Cayambe-Coca – Cascada San Rafael – Agua y Vida Trail – Papallacta

Op weg naar het Amazonegebied
Eenmaal we de stad Quito en zijn rand hebben verlaten, komen we op een bergweg die ons doorheen een schitterende omgeving brengt. We rijden dwars door het Andes gebergte, naar het Amazonegebied. Eerst klimmen we tot over 4.064 meter hoogte. Om nadien af te dalen tot 1.786 meter. We genieten van de schitterende uitzichten op de bergen, rivieren en de Tres Marías, 3 prachtige hoge watervallen, midden in het tropische groen.

Onderweg rijden we door de wolken, het begint zacht te regenen. Onmiddellijk stijgen dampen op uit het asfalt, dit hebben we nog nooit gezien. Op een aantal stukken belemmeren ze alle uizicht op de weg, als in een dikke tapijt van mist. Erboven bevindt zich een heldere strook, onder het laaghangende wolkendek.

Even rijden we het dorpje Papallacta in, op zoek naar een bakker. Doch zonder succes.
Er zijn zeer weinig mogelijkheden om te parkeren langs de wegen hier, we stoppen dan maar op een bushalte om te lunchen. Bij gebrek aan brood, worden het crackers. Gelukkig zijn we hierop steeds voorzien.

Dan zetten we de afdaling naar de Amazone regio in. Hier is het merkbaar vochtiger, de natuur diepgroen, met een zeer dichte begroeiing. Overal zien we beschadigingen aan het wegdek, grondverzakkingen, zand- en stenenlawinetjes die van de hellingen zijn geschoven. Dit doet ons denken aan Colombia, doch hier beheerst men het herstellen wat beter. Misschien omdat het probleem minder extreem is. Of mogelijks omdat men over een groter onderhoudsbudget beschikt. Verderop moeten we stoppen voor wegenwerken. De baan is lange tijd afgesloten in beide richtingen. Alternatieven zijn er niet.

Ons doel voor vandaag bereiken we niet, na de vele vertragingen. In plaats daarvan vinden we een schitterend plaatsje aan de rand van een snelstromend riviertje, bij een mooie waterval over grote rotsblokken. Hier zullen we de nacht doorbrengen. Het heldere water ziet er uitnodigend uit, maar we vrezen veel te koud voor een zwempartij!

Cascada San Rafael
In het Reserva Ecológica Cayambe-Coca Parque Nacional bevindt zich de Cascada San Rafael. Deze indrukwekkende waterval is 14 meter breed en 160 meter hoog. Een wandelpad door het Amazonewoud leidt ernaartoe. Van op de parking is bij helder weer de El Reventador vulkaan te bewonderen, één van de meest actieve vulkanen in Ecuador, die minstens om de 2 jaar een uitbarsting kent. Verderop langs de weg leidt een trail naar de voet van de 80 meter hoge Cascada Rio Malo-Magic.

De volgende ochtend vertrekken we vroeg. Tijdens de nacht heeft het onophoudelijk en hard geregend, dat is te merken aan de rivier naast ons. Het water staat hoger en heeft nu een modderkleur.

We vervolgen onze weg doorheen de vallei van de brede, snelstromende Quijos rivier. Het elektriciteitsbedrijf Hidroeléctrica Coca Codo Sinclair heeft hier meerdere vestigingen.

Voor we onze wandeling aanvangen, krijgen we een uitgebreide uitleg van de parkranger, over het park en de Cascada San Rafael. Hij waarschuwt dat de houten bruggetjes glad kunnen zijn. Het blijft regenen, onder onze paraplu’s volgen we het verzorgde pad, dat afdaalt naar een uitzichtplatform. Met een enorme kracht dondert de immense waterval naar beneden, om onderaan hoog op te spatten. Ook hier heeft het water een modderkleur. Jammer van de vele wolken, die telkens het uitzicht belemmeren. Met wat geduld krijgen we toch een mooi beeld.

Tijdens onze terugkeer geven we meer aandacht aan de dichte Amazone begroeiing langs het pad, heel anders dan deze op onze vorige wandelingen in Ecuador. We wandelden o.a. in het El Angel park, een hoogvlakte met zijn unieke Frailejones planten. Rondom het kratermeer Laguna Cuicocha in het Andes gebergte. In het tropische nevelwoud van het voorgebergte, gelegen tussen de zee en de Andes, te Mindo.

Na de lunch, beslissen we het voor gezien te houden vandaag. Het blijft te hard regenen om te kunnen genieten van nog een wandeling, naar Cascada Rio Malo-Magic. Ook de El Reventador vulkaan krijgen we niet te zien door het dichte wolkendek. We rijden terug naar ons mooie rustige slaapplaatsje, met uitzicht op het riviertje met waterval.

El Agua y la Vida
De volgende ochtend vertrekken we vroeg naar onze volgende bestemming in het mooie Reserva Ecológica Cayambe-Coca PN. Deze is gelegen aan de andere kant van het immense park, hoog in het Andes gebergte.

Onderweg moeten we opnieuw gedurende een uurtje stoppen. Van hieruit zien we dat hoog bovenaan de geërodeerde helling machines aan het werk zijn. Ze duwen grote rotsblokken over de rand. Die vallen met enorm gedonder naar beneden en komen niet ver naast de weg terecht. Voldoende reden om alle verkeer te stoppen!

Opnieuw rijden we het dorpje Papallacta door, om er voorbij een onverharde weg te nemen, het natuurpark in. Het smalle, zeer stenige en hobbelige weggetje brengt ons 4,8 km verder, 500 meter hoger. Soms gaat het zeer steil, bochten liggen schuin, de stenen en putten noodzaken ons tot langzaam rijden. Gelukkig is het niet al te ver.

Eenmaal we de wandelparking bereiken, komt een ranger uit het gebouwtje naar buiten. Ze toont ons op de kaart waar we kunnen wandelen en vraagt of we hier willen overnachten. Na ons te registreren gaat ze vlug naar binnen, de warmte in. We bevinden ons nu op 3.696 meter hoogte, het blijft regenen. De namiddag brengen we in Manga door, met de verwarming aan. ’s Nachts halen we een temperatuur van 3,9 °C, dit hadden we niet verwacht in Ecuador, zo dicht bij de evenaar.

Sendero el Agua y la Vida
De volgende ochtend regent het niet meer. Dichte wolken zijn nog steeds paraat, maar hangen een stuk hoger. We staan vroeg op om de Sendero el Agua y la Vida te gaan wandelen. Dit pad volgt een reeks meren, ons doel is het derde meer. Doch we hebben helemaal geen last van de hoogte, bij elk meer beslissen we verder te gaan. Aan het 7 km verderop gelegen Laguna Parcacocha, op 4.100 meter hoogte, beslissen we terug te keren. Het is mooi geweest.

Onderweg genieten we de ganse tijd van schitterende uitzichten op de meren, omringd door gele graslanden en hoge bergen. Eén keer komt een colibri vlak naast ons bij een paarse bloem fladderen, we blijven stilletjes staan en genieten van het mooie beeld. Nog één andere vogelsoort zien we af en toe op het pad, in het laatste meer zien we enkele eendjes zwemmen. Verder zien we geen dieren, hier zouden vossen, tapirs en zelfs beren leven.

Warmwaterbaden
Eenmaal terug op de parking, zien we een Duitse camper staan. We blijven even praten met Heike & Peter, voor we onze terugweg aanvangen. In Papallacta zijn een aantal warmwaterbaden, waar we ons graag willen gaan opwarmen.

Onze keuze valt op de rustige Termales Santa Catalina, in het dorp. Hier brengen we de namiddag door, in het heerlijke warme water. Er zijn 6 baden, allen van verschillende temperatuur. We beperken ons tot de 2 warmste, enkele keren wisselen we deze voor een korte onderdompeling in het koude bad. Dat geeft een tintelend effect, een aangenaam gevoel. Ook genieten we van een heerlijke hydromassage, die onze ruggen deugd doet. Ondertussen schijnt een felle zon, nadien merken we pas hoe rood onze aangezichten zijn.

Hier mogen we op de parking blijven staan, om er te overnachten.

SAN FRANCISCO DE BORJA – RIVIEROEVER
Coördinaten: -00.431878 – 77.855799
Zandparking aan de rand van een wild riviertje, met enkele kleine watervalletjes. Zeer mooie locatie, waar locale mensen tijdens het weekend naartoe komen. Zwemmen/baden in de rivier is mogelijk. Rustig. Etenskraampje en vuilnisbak. Verder geen voorzieningen.
Aan de overkant van het riviertje is nog een parking, met picknickbanken en tafels. Doch deze is niet toegankelijk voor hoge voertuigen, omdat een pijplijn laag over het pad hangt.

RESERVA ECOLÓGICA CAYAMBE COCA PN – GUARDIANÍA BANOS
Coördinaten: -00.325409 – 78.148179
Zandparking tegenover het parkkantoor, waar de Sendero el Agua y la Vida vertrekt. Uiterst rustig. Toiletten naast het gebouwtje.

PAPALLACTA – PARKING TERMALES SANTA CATALINA
Coördinaten: -00.378093 – 78.141733
PRIJS: Gratis.
Rustige parking aan de warmwaterbaden. We vragen toestemming, geen probleem, het is hier veilig volgens de vriendelijke dame. Geen voorzieningen op de parking zelf.

Quito – Pifo – Papallacta – Cujuja – Baeza – San Francisco de Borja, 117 km.Zeer drukke straten in Quito, met veel files (zaterdag).
Vía Interoceánica: tolweg met tunnel. Tol: 0,40 USD.
Avenida Simón Bolívar – Ruta Viva – Avenida Interoceanica.
Eenmaal het stadscentrum uit, wordt het stilaan rustiger.
E20, Via Pifo – Papallacta – Baeza, prachtige bergroute, over een pass van 4.064 meter hoogte, langs hoge watervallen. Onderweg zijn grote werken, waarbij de weg gedurende een uur wordt afgesloten in beide richtingen. Zeer mooi traject!
E45, Troncal Amazónica

San Francisco de Borja – Cascada San Rafael – El Chaco – San Francisco de Borja, 127 km.E45, Troncal Amazónica: bochtige weg doorheen de vallei van de brede Rio Quijos, vrij veel beschadigingen en wegverzakkingen, stukken waar de rijvakken zeer smal zijn. Zeer mooi traject!

San Francisco de Borja – Baeza – Papallacta – Reserva Ecológica Cayambe Coca PN, 50 km.E20, Baeza – Papallacta, terugweg. Opnieuw moeten we een uur wachten voor de werken.
Papallacta: rustige dorpsstraten.
Reserva: 4,8 km lange, smalle onverharde, zeer beschadigde en steile weg door het natuurgebied Reserva Ecológica Cayambe Coca PN, tot bij het rangerkantoor aan de wandeling Agua y Vida trail.

Reserva Ecológica Cayambe Coca PN – Papallacta, 7 km.
Reserva: 4,8 km lange, smalle onverharde, zeer beschadigde en steile weg door het natuurgebied Reserva Ecológica Cayambe Coca PN, van bij het rangerkantoor aan de wandeling Agua y Vida trail.
Papallacta: rustige dorpsstraten.

CASCADA SAN RAFAEL – RESERVA ECOLÓGICA CAYAMBA-COCA PN

Reserva Ecológica Cayambe-Coca PN is een groot natuurgebied dat zich uitstrekt over 4 provincies.
Cascada San Rafael: indrukwekkend mooie en krachtige waterval.
Verzorgd wandelpad leidt ernaartoe, doorheen een dichte en zeer gevarieerde Amazone begroeiing.
Lengte: 1,35 km enkel. Hoogteverschil: 120 meter (pad daalt af naar uitzicht platform).
In de omgeving van de Cascada San Rafael bevinden zich ook:
El Reventador, zeer actieve vulkaan, met wandelmogelijkheden ernaartoe. Zichtbaar van aan het rangerkantoor aan Cascada San Rafael, bij helder weer.
Cascada Rio Malo-Magic, een korte wandeling leidt naar de voet van deze waterval.
INKOM: Gratis (Nationale Parken in Ecuador zijn gratis te bezoeken).
In het park, bij het ranger kantoor aan het begin van het wandelpad.
Coördinaten: -00.103710 – 77.588690

SENDERO EL AGUA Y LA VIDA – RESERVA ECOLÓGICA CAYAMBE-COCA PN
Sendero el Agua y la Vida: zeer mooie wandeling langs een keten van meren, op grote hoogte.
Breed wandelpad, tussen de meren door, omringd door graslanden en bergen.
Lengte: 7 km enkel. Hoogteverschil: 330 meter. Hoogste punt: 4.100 meter hoog.
INKOM: Gratis.
In het park, bij het ranger kantoor aan het begin van het wandelpad.
Coördinaten: -00.325409 – 78.148179

TERMALES SANTA CATALINA – WARMWATERBADEN
Zeer verzorgde en uiterst propere openlucht warmwaterbaden. 6 baden met verschillende temperatuur, allen vrij groot. Grote glijbaan, waar water doorheen stroomt. Hydromassage in het 2de warmste bad. Warme douches. Aanrader!
In de omgeving van Papallacta bevinden zich veel thermale baden. We kiezen voor deze, omdat ze zich in openlucht bevinden. Dit blijkt een perfecte keuze te zijn.
INKOM: 4 USD pp.
Open: 6 AM – 6 PM.
Aan de baden.
Coördinaten: -00.378093 – 78.141733

Fotoalbums van locatie «San Francisco de Borja»

Reserva Ecológica Cayambe-Coca (29)

30 November 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 03 Januari 2020