Reisverhaal «Quito »

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 28 November 2019 - Laatste Aanpassing 22 Januari 2020

28 – 29 november 2019

Traject: Mindo – Quito

De op 2.800 meter hoogte gelegen hoofdstad van Ecuador, Quito, is tevens de hoogst gelegen officiële hoofdstad ter wereld. Met een kleine 2,7 mio inwoners, is het de 2de meest bevolkte stad van Ecuador, na Guayaquil. Samen met Krakau werd Quito in 1978 als eerste site door UNESCO erkend, als ‘grootste en best bewaarde historisch stadscentrum’. Het centrale plein ligt op 25 km ten zuiden van de evenaar, de stadsrand strekt zich uit tot 1 km van ‘het midden van de wereld’.

Overnachtingplaats in Quito
Vanuit Mindo nemen we dezelfde steile bergweg terug, tot San Antonio de Pichincha, waar we opnieuw boodschappen doen in de moderne supermarkt. Na de lunch blijven we nog even op de parking. Om al te grote drukte in het centrum van Quito te vermijden, willen we er niet al te vroeg aankomen.

De weg naar Quito verbindt het ene na het andere ronde punt, tot we echt het centrum inrijden. Hier hadden we het drukker verwacht. Eerst stoppen we bij een parking in het Carolina park, waar de parkeerwachter ons welkom heet, doch ons wijst op de hoge parkeerprijs. Hij raadt aan tijdens het weekend terug te komen, dan is parkeren gratis. We rijden verder rondom het park, naar een smalle achterafstraat, waar men enkel parkeergeld moet betalen tijdens de dag.

Hier ontmoeten we een Chileense familie, die hun camper van Duitsers kochten. Zij staan hier al een week geparkeerd. Manga past niet in 1 parkeerplaatsje, nergens zijn er 2 achter elkaar vrij. Maar volgens de parkeerwachter en de andere kampeerder zouden omstreeks 17 u de meeste voertuigen vertrekken. Er zit dus niets anders op dan 2 uren te wachten, maar …
Pas om 21 u komen er eindelijk 2 aansluitende plaatsjes vrij.

Quito historisch stadscentrum
Wanneer we het historisch stadscentrum gaan bezoeken, blijft Manga achter op onze overnachtingplaats. Daar is de hele tijd bewaking, dus we voelen ons er goed bij. Op ons stadsplan staat vlakbij een metro station aangeduid, doch dat blijkt nog niet open te zijn. Dus wandelen we naar de dichtstbijzijnde bushalte. Eigenlijk vinden we dat een beter idee, bovengronds zien we nog een stuk van de stad.

In het historische stadscentrum stappen we af nabij Plaza Grande (Unesco), waar we ons eerst wat informeren bij het toerismekantoor. Dit blijkt eerder teleurstellend, behalve dat ze ons een stadsplannetje geven, steken we er niet echt iets op. Goed dat we zijn voorbereid. Zelfs de informatie over de stadsrondleiding die dagelijks om 11 u zou plaatsvinden, blijkt niet juist te zijn. Dat vinden we jammer, met dergelijke tours hebben we goede ervaringen.

Aan Plaza Grande bevindt zich de Catedral Metropolitana de Quito, een mooie grote kerk met een groot terras ervoor. Wellicht één van de weinige plaatsen in Ecuador die Herlinde zich nog herinnert van haar reis hier in 1991, eigenlijk vooral de brede, hoge trappen voor de kathedraal. Hierop zaten toen zeer veel bedelaars, terwijl binnenin de kerk zowat alles met goud is bekleed. Een schrijnende toestand. Ditmaal gaan we er niet naar binnen.

Ook het Presidentieel Paleis is aan dit plein gelegen. Men kan het normaal gezien bezoeken, op voorwaarde dat de president niet aanwezig is. Doch momenteel is het gesloten. Wellicht is dit nog een gevolg van de zware politieke spanningen die het land enkele weken terug in hun ban hielden. Rondom het paleis zijn dikke rollen prikkeldraad bevestigd. Alle terrassen zijn afgeschermd tegen indringers met ijzeren hekken. Dat is jammer genoeg niet mooi om zien!

Nadat we het mooie plein en de omringende gebouwen hebben bewonderd, beginnen we aan onze stadswandeling. Het is opvallend rustig in de straten van deze hoofdstad, wellicht ook nog een gevolg van de protesten die hier kort geleden doorgingen. Bovendien legt men een Metro aan, waardoor vele straten en pleinen momenteel zijn veranderd in bouwwerven.

We wandelen over de Plaza San Francisco, met de Iglesia y Convento de San Francisco, Museo Fray Pedro Gocial. Daarna gaat het richting Calle Ronda (Unesco). Het oudste straatje van Quito is mooi onderhouden en leuk om doorheen te kuieren. Daarop volgt Plaza San Marcos (Unesco), een klein verzorgd pleintje, met een kerkje.

Als laatste bezoeken we de Basilica del Voto Nacional, een immense basiliek, indrukwekkend en prachtig om zien met zijn vele details. We slagen er niet in ze mooi in 1 stuk op de foto te krijgen. Eventjes kijken we naar binnen, de inrichting lijkt vrij eenvoudig in tegenstelling tot de prachtige buitenkant.

Tijdens deze rondwandeling in de stad, zien we nog her en der een aantal pleintjes, alsook hier en daar eenvoudige koloniale gebouwen. We zijn niet echt onder de indruk van de stad, maar toch blij deze gezien te hebben. Misschien was het moment verkeerd gekozen, door de vele Metro bouwwerven.

’s Avonds worden we de ganse tijd vergast op luide muziek en uitbundig gejuich van feestvierders, die in open bussen de stad doorrijden. De ene na de andere. We zien hen gretig de flessen drank aan elkaar doorgeven. Tot zeer laat is slapen er niet bij voor ons.
Later horen we dat dit deel uitmaakt van de feestmaand, die start op 6 december, de dag dat de stichting van Quito wordt gevierd. Doch, ze beginnen er duidelijk een week te vroeg aan …

Quito uitrijden op zaterdag
De volgende dag willen we verder rijden. Maar al vroeg ’s ochtends blijkt om ons heen een chaos te heersen van auto’s die elkaar vast rijden. We staan in een één richting achterafstraatje geparkeerd, dat een hoek maakt omheen een groot winkelcomplex. Doch vandaag rijden de voertuigen in beide richtingen. Auto’s staan dubbel geparkeerd, in afwachting tot ze de grote parking op de hoek kunnen inrijden, die propvol staat. Telkens iemand deze verlaat, kan een ander voertuig zijn plaats innemen. Andere blokkeren voortdurend de doorgang, omdat ze verder willen en niet beseffen dat er in beide richtingen gereden wordt. Marc gaat even polshoogte nemen. Aan het einde van het straatje is de grote straat afgesloten voor alle verkeer, dit geldt vandaag en morgen. Er zijn festiviteiten aan de gang. Dat is dus de reden dat men moet terugkeren en zo alles blokkeert in de ‘te’ smalle straat.

Toch willen we vertrekken, beseffende dat het met Manga wel eventjes moeilijk zal worden. We spreken met enkele chauffeurs, die ons gewillig de ruimte geven om te draaien. Zo kunnen we ook in de verkeerde richting het straatje uitrijden. Dat gaat onverwacht vlot!

Maar we zijn er nog niet … omdat de straat die we zouden nemen is afgesloten, moeten we een hele omweg nemen in de stad. We kiezen hierbij zoveel mogelijk voor hoofdstraten met meerdere rijvakken in elke richting, doch de baanvakken zijn meestal zeer smal. Overal staan lange files, her en der stoppen auto’s op het eerste baanvak en moet men plots uitwijken, ongeduldige chauffeurs houden geen rekening met anderen en schieten overal tussendoor, … we doen er uren over.

QUITO – STRAATPARKING
Coördinaten: -00.178708 – 78.484900
PRIJS: 0,5 USD per uur, na 17 u gratis.
Men vraagt 4 USD voor de ganse dag, we bedingen een prijs van 3 USD voor de ganse dag. Omdat Manga 2 parkeervakken inneemt, moeten we het dubbele betalen, dus 6 USD.
De parkings in het Carolina park zelf, rekenen 0,5 USD per uur, ook ’s nachts. Tijdens het weekend zijn die gratis.
Vrij drukke achterafstraat, langs het Carolina park en een winkelcomplex. Doch voor zo ’n grote stad, valt het allemaal nog best mee. ’s Nachts goed genoeg om te slapen. Toiletten, water, vuilnisbakken in het park. Gratis wifi. Veilig door 24 u bewaking van de ernaast gelegen parking, gedurende de dag ook bewaking in de straat.
Minpunten: Grote drukte en straatlawaai, zowel tijdens de dag als ‘s avonds.

Mindo – Nanegalito – San Antonio de Pichincha – Quito, 104 km.Terugweg naar San Antonio de Pichincha, idem als heenweg.
Zijweg Mindo – E28: klimt vrij steil, vlot te rijden.
E28: bochtige bergweg die vrij steil klimt en stukken terug daalt, in goede conditie, op hier en daar een beschadigd stuk na.
San Antonio de Pichincha – Quito, E28 / Avenida de la Prensa: Vlotte weg met zeer veel ronde punten, daarna drukker stadsverkeer met smallere baanvakken.

QUITO – HISTORISCH STADSCENTRUM

Vrij compact historisch stadscentrum, goed haalbaar om te voet te bezoeken. Enkel de Basilica del Voto Nacional ligt iets verder van het centrale plein, nog steeds binnen wandelafstand. We plannen deze op het einde, zodat we van daar kunnen terugkeren naar onze camper.
Wanneer wij de oude stad bezoeken, is het vrij rustig in de straten. Wellicht na de politieke spanningen die onlangs in het land heersten. Voor ons valt de stad bovendien wat tegen, wellicht zijn we er niet op het juiste moment, omdat
1. men overal aan het werk is voor de bouw van een Metro,
2. het Presidentieel Paleis nog steeds door grote rollen prikkeldraad is afgeschermd, alle balkons zijn door hoge ijzeren hekken afgesloten voor indringers. Dat maakt het gebouw er minder mooi uitzien.
Enkele hoogtepunten:
Gratis stadsrondleiding: volgens het toerismekantoor vertrekt deze dagelijks om 11 u op de Plaza Grande, onderaan de trappen van de Catedral Metropolitana de Quito. De gids zou herkenbaar zijn door een paraplu met daarop de melding: ‘free cititour’. Doch deze komt niet opdagen. Mogelijks is de informatie die we kregen niet correct.
Plaza Grande: Unesco. Mooi plein, waaromheen enkele belangrijke gebouwen staan, o.a.het Presidentieel Paleis, kan in principe bezocht worden indien de president niet aanwezig is en de Catedral Metropolitana de Quito.
Plaza San Francisco:
plein met enkele mooie gebouwen, o.a. Iglesia y Convento de San Francisco, Museo Fray Pedro Gocial.
Calle de Ronda: oudste straatje van Quito. Mooi, Unesco.
Plaza San Marcos: eenvoudig pleintje, Unesco.
Basilica del Voto Nacional: immense basiliek, zeer mooi. Men kan de toren bezoeken, waarbij men boven naar buiten kan op een terras.
INKOM: N.v.t.
Een aantal kerken en musea kunnen bezocht worden mits inkom te betalen, o.a.
Catedral Metropolitana de Quito: inkom 4 USD pp.
Basilica del Voto Nacional: inkom 2 USD pp. / torenbezoek 2 USD pp.
Hop-On – Hop-Off bussen: 15 USD pp. per dag. In dit geval vinden we deze niet echt nuttig.
We laten de camper staan op onze overnachtingplaats (zie hoger).
Coördinaten: -00.178708 – 78.484900
Van daaruit rijden we met de bus naar het historisch stadscentrum:
Heenweg, halte Estadio (coördinaten: -00.178418 – 78.488972) à Plaza Chica (coördinaten: -00.221060 – 78.511205)
Terugweg, halte Banco Central (coördinaten: -00.216992 – 78.505226) à Estadio
Prijs: 0,25 USD pp., enkele rit. In elke overdekte opstapplaats bevindt zich een betaalloket.

Fotoalbums van locatie «Quito (2)»

Quito (32)

28 November 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 28 December 2019