Reisverhaal «Otavalo en omgeving »

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 14 November 2019 - Laatste Aanpassing 21 December 2019

14 – 20 november 2019

ECUADOR, Otavalo en omgeving

Traject: El Angel – Lago San Pablo – Parque Cóndor – Otavalo – Laguna Cuicocha

Op weg naar Otavalo
Vanuit het aangenaam rustige en verzorgde bergdorpje El Angel, rijden we in zuidelijke richting, om opnieuw de Panamerican Highway te vervoegen. Tot we deze bereiken, volgen we een niet al te goede weg, waar veel zand en stenen wijzen op aardverschuivingen door de vele regenval van de laatste dagen.

Het is een verademing om op de perfect aangelegde, rustige Panamerican Highway te rijden. Ondertussen genieten we van de mooie landschappen om ons heen. In geen tijd bereiken we de stad Ibarra. Hier stoppen we bij een winkelcentrum, om wat boodschappen te doen.
Voor de truck kopen we een pakket van 2 gevarendriehoeken, een brandblusapparaat en een verbanddoosje. In Canada en de USA heb je dat allemaal niet nodig, dus werd onze truck zonder geleverd. We hebben deze zaken nog niet gemist, maar de meeste Zuid Amerikaanse landen vereisen dat dit aan boord is. Gelukkig hebben we hiervan geen controle gehad in Colombia.

Ook schaffen we een Ecuadoriaanse simkaart aan voor onze tablet, zodat we steeds over internet kunnen beschikken, hoe beperkt ook. Deze werken slechts in het land van aankoop, zodat we dat voor elk ander land opnieuw moeten doen. Dat kost ons ettelijke uren, want het kaartje blijkt niet te werken. Bij provider Claro doet men een test. De dame beweert dat het perfect werkt, het moet onze tablet zijn die voor Ecuador is geblokkeerd. We kunnen dat moeilijk geloven, maar volgen haar advies en zoeken in het stadscentrum een technische dienst op. Daar wordt bevestigd dat met onze tablet niets mis is, 2 andere kaartjes doen het wel. De man schrijft voor Claro een boodschap met screenprint als bewijs. We keren terug naar de telefoonwinkel. Na wat discussie kunnen we hen overtuigen en krijgen een nieuwe simkaart. Ondanks dat we hiermee een aantal uren zoet waren, zijn we blij dat ons probleem is opgelost!

Voor we verder rijden, drinken we nog een heerlijke ijskoffie, ter vervanging van de lunch die we hebben overgelaten. We vervolgen onze weg naar Lago San Pablo, een groot meer in de omgeving van Otavalo, waar we willen overnachten aan een recreatiepark. Onze GPS stuurt ons langs een smal bochtig keienstraatje, waar we opnieuw langzaam moeten rijden. Daardoor bereiken we onze bestemming pas in het donker, niet onze gewoonte.

De vriendelijke restaurantuitbater komt naar buiten, om ons te tonen waar we kunnen parkeren. Een groot stuk van het grasveld staat onder water door de vele regen. Dit lijkt in het donker erger dan het de volgende ochtend blijkt te zijn. Het is hier heel rustig, we slapen als roosjes.

Ecuador – eerste indrukken
We zijn nog maar enkele dagen in Ecuador, maar merken al enkele duidelijke verschillen met Colombia. De mensen zijn ook hier uiterst warm en vriendelijk, doch meer timide. Ook maakt de Ecuadoriaan een veel rustigere en geduldigere indruk, vooral in het verkeer valt dit op. Hier rijden amper bromfietsers, een grote tegenstelling tot Colombia, waar ze ons voortdurend langs alle kanten voorbij staken, geen opening was hen te smal. Het gesproken Spaans is veel gemakkelijker te begrijpen dan in Colombia, waar ze in tegenstelling tot hier zeer snel praten.
Wat een Colombiaan ons vertelde, dat Ecuador 10 jaar achter staat, lijkt ons inderdaad het geval te zijn. In bergdorpen en kleine steden lopen de mensen nog volop in klederdracht, we zien ook veel meer inheemse bewoners.

Qua veiligheid hebben we een zeer goed gevoel, net als in Colombia. Doch omdat het hier wat minder druk is, voelt het nog beter aan.

Parque Cóndor
Het Condor park is een reddings- en verzorgingscentrum voor roofvogels, gelegen op 2.817 meter hoogte. In het park worden opleidingen gegeven over het verzorgen van roofvogels.
De Andescondor is een gier, met een vleugelspanwijdte van 2,70 tot 3,20 meter. Al is dit niet de allergrootste spanwijdte, toch heeft hij het grootste vleugeloppervlak van alle vliegende vogels. Zijn lengte, van kop tot staart bedraagt 1,2 tot 1,3 meter. Mannetjes wegen 11 tot 15 kg, vrouwtjes tussen 8 en 11 kg. Ze kunnen tot 80 jaar oud worden. Deze zuid Amerikaanse vogel leeft op een hoogte van 3.000 tot 5.000 meter in het ganse Andes gebergte, in de landen Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinië, Chili. Doch ook beperkt in Brazilië en Paraguay.

De volgende ochtend bezoeken we het Parque Cóndor, gelegen op een heuveltop met mooi uitzicht op Otavalo en het meer, Lago San Pablo. Borden duiden meerdere wegen aan, doch slechts eentje is in goede staat. Eerst komen we bij een smalle, zeer steile en modderige zandweg. We keren terug en volgen het keienweggetje, genoemd naar het park.

Daar aangekomen, gaan we eerste het museum binnen. Tot onze teleurstelling geeft men er slechts een zeer beperkte uitleg. Doorheen het park loopt een mooi wandelpad, langs een groot aantal reusachtige kooien. Daarin zitten veel verschillende, bijzondere vogels. Pas op het einde komen we bij een Cóndor, slechts eentje! We bewonderen deze reusachtige vogel, met vleugelspan van 3 meter. Echt indrukwekkend.

Daarna wordt een voorstelling gegeven, met meerdere roofvogels. We genieten van de show, maar hadden meer actie verwacht, de vogels vliegen niet ver weg. Eentje zou dit wel moeten doen, maar heeft er vandaag blijkbaar geen zin in. Op het einde wordt het publiek uitgenodigd om deel te nemen. Marc is kandidaat.

Ponchomarkt te Otavalo
Met de bus rijden we naar het centrum van de stad Otavalo, waar op zaterdag de bekende markt doorgaat. We worden afgezet vlakbij de Plaza de Ponchos, het plein waar we moeten zijn. Het is leuk op deze markt rond te lopen, al is deze eerder gericht naar de toeristen en niet echt authentiek. Toch genieten we van het kleurrijke schouwspel, ook hier lopen vele inheemse mensen rond in klederdracht. Ze zijn de toeristen gewend en laten zich gewillig fotograferen.

Hier ontmoeten we opnieuw een jong Canadees-Duits koppel, waarmee we kennismaakten op camping Bonanza in Colombia. Ze vragen naar onze verblijfplaats en komen ons men hun camper vervoegen aan het meer.

Laguna Cotacachi
Vanuit Otavalo rijden we via een stijgende weg naar het Cotacachi-Cayapas Ecological Reserve. In dit uitgestrekte natuurpark bevindt zich onze bestemming Laguna Cuicocha, gelegen op 3.100 meter hoogte. Het mooie kratermeer, met middenin 2 groene eilandheuvels, beslaat maar een uiterst klein deeltje van het uitgestrekte natuurpark.

We bevinden ons op de helling van de Cotacachi vulkaan (4.944 meter hoog). Bij een uitbarsting vormde zich hier een kleine zijkrater, die nadien instortte, waardoor het meer met zijn 2 eilanden ontstond.

Bij aankomst bezoeken we het Visitor Center. Daarna rijden we opnieuw het park uit, niet ver van de ingang bevindt zich een geschikt slaapplaatsje met uitzicht op de vallei en Otavalo. Even later komt een Zwitserse camper aan, we maken kennis en praten tot de regen ons naar binnen stuurt.

Om 8 u opent het park zijn poort, we zijn klaar voor de wandeling omheen het mooie meer. Jammer van de wolken, we hopen dat de zon er vlug doorheen breekt. Eerst klimt het pad 410 meter, naar het hoogste punt van de wandeling, op 3.500 meter hoogte. Onderweg genieten we van vele mooie uitzichten op het meer en zijn omgeving, weliswaar onder een laag wolkendek. De eilanden bewonderen we van alle kanten. Ook een zeer gevarieerde tropische plantengroei trekt onze aandacht. Dit is niet het topseizoen, doch er zijn bloemen in verschillende kleuren te zien.

Bijna boven, begint de zon tussen de wolken door te schijnen. Dit geeft een gans andere kleur aan de omgeving. We hopen de Cotacachi vulkaan te kunnen zien, doch deze blijft in de wolken steken. Dat is jammer, maar we zijn toch heel tevreden met onze schitterende wandeling. Verder klimt en daalt het pad nog enkele keren een groot stuk, om dan langzaam af te dalen naar de parking waar Manga ons opwacht. Het laatste deel gaat tussen landbouwveldjes door, we zien enkele grote huizen en op 2 plaatsen staan wat lama’s langs het pad.

Blij dat we droog bij Manga zijn aangekomen, rijden we terug naar het slaapplaatsje net buiten het park. Niet veel later brengen donkere wolken onze dagelijkse regenbui.

Hierna zouden we ook nog de Mojanda Lakes bezoeken, 3 meren op 3.720 meter hoogte gelegen. De beste manier om deze te bewonderen, is een steile wandeling naar de bergtop Fuja Fuja, 4.275 meter hoog. Men beklimt deze berg als voorbereiding voor nog hogere toppen, een perfecte acclimatisatie. We beslissen deze over te laten, omdat we de wolken nooit zien verdwijnen rondom hoger gelegen plaatsen. Het is regenseizoen!

LAGO SAN PABLO – AQUA ACUÁTICO DE ARAQUE
Coördinaten: 00.205555 – 78.206787
PRIJS: Gratis
Zeer mooie locatie om te overnachten, uiterst rustig tijdens de week, met zicht op een groot meer en de omringende bergen. Tijdens het weekend komen locale mensen massaal het recreatieterrein bezoeken.
Restaurantje naast de grasparking aan het water, waar we overnachten, met lekkere zalmforel en biefstuk schotels. Enkel open tijdens het weekend.
Toilet in het park (open tijdens het weekend).
Otavalo is bereikbaar met de bus, 0,35 USD pp.
Minpunten: Op zaterdag en zondag is het zeer druk tijdens de dag, zaterdagnacht klinkt tot 4 u muziek.

LAGUNA COTACACHI – ZANDPLEIN LANGS DE WEGKANT
In het park mag niet worden overnacht. Vlak ervoor is een plaats van de weg af, met uitzicht op de vallei. Rustig. Geen voorzieningen. Geen WIFI bereik.

El Angel – Ibarra – Lago San Pablo, 100 km
De zuidelijke zijweg van El Angel naar de Panamerican Hwy, is wat meer beschadigd dan de noordelijke invalsweg. Hier en daar zand en stenen op de weg, die van de hellingen zijn gegleden, na de vele regen van de laatste dagen.
Panamerican Hwy, n° E35: De weg ligt er perfect bij, het is aangenaam rijden.
Ibarra: vrij veel verkeer, maar toch rustig rijden voor zo’n grote stad.
Zijweg naar Lago San Pablo, via Cascada de Peguche: vanaf de waterval gaat de niet al te goede asfaltweg over in een zeer smal en bochtig keienweggetje. Niet aangenaam te rijden. Een omweg tot voorbij Otavalo is raadzaam.

Lago San Pablo – Parque Cóndor – Lago San Pablo, 24 km
Er zijn meerdere wegen aangeduid om naar het vogelpark te rijden. Doch deze liggen er niet allemaal goed bij, enkele zijn zeer smal, modderig, bochtig en steil. Het is beter een omweg te maken als volgt: het meer rechtsom volgen tot vlak bij de Panamerican Hwy. Daar staat een blauw bord met aanduiding naar het park, via de ‘Via al Parque Cóndor’. Dit is de beste weg, een keienbaantje, waartussen gras groeit.

Lago San Pablo – Otavalo – Laguna Cuicocha, 36 km
Zandbaantje naar de straat, die geasfalteerd is. Niet overal onbeschadigd, doch ok.
Panamerican Hwy, naar de andere kant van Otavalo.
Afslag naar Cotacachi-Cayapas Ecological Reserve, met Laguna Cuicocha. Dit is een oneffen asfaltweg.
Let wel: bijna op het einde splitst de weg, enkel de rechtse weg leidt naar het park.

PARQUE CÓNDOR –VOGELPARK

Mooi vogelpark, met een groot aantal speciale roofvogels, doch er is maar 1 condor te bewonderen. In het museum wordt slechts zeer beperkt uitleg gegeven over het park en zijn vogels, enkel in het Spaans. De show is minder indrukwekkend dan we hadden verwacht, de uitleg wordt eveneens enkel in het Spaans gegeven. Leuk om te bezoeken, mits men geen al te hoge verwachtingen heeft op voorhand.
INKOM: 5 USD pp.
Open van woensdag tot en met zondag.
Voorstellingen: 11.30 u en 15.00 u, op voorwaarde dat het niet regent.
Aan het park zelf.

OTAVALO –ZATERDAGMARKT
Mooie kleurrijke markt op de Plaza de Ponchos en in enkele omringende straten, doch niet zeer authentiek omdat wat men verkoopt vooral is gericht naar de toeristen. De vele inheemse bewoners dragen hun traditionele kledij, mooi om zien.
INKOM: N.v.t.
De markt gaat dagelijks beperkt door.
Zaterdag is de belangrijkste dag.
De tweede beste optie is woensdag, dan komen er wat meer mensen dan op de andere dagen.
Manga blijft staan op onze overnachtingsplek. We nemen de bus naar het centrum, worden vlakbij de markt afgezet.
Bus: rijdt zeer regelmatig.
Prijs: 0,35 USD pp. enkele rit.

LAGUNA CUICOCHA – KRATERMEER
Mooi gelegen kratermeer, met in het midden 2 eilanden.
Mogelijkheid om met een bootje naar de eilanden te varen.
Wandeling omheen het meer, met mooie uitzichten: 12 km, 410 meter hoogteverschil. In tegen wijzerzin klimt het pad steiler gedurende de eerste 4,6 km, daarna gaat het enkele keren een stuk op en neer, om nadien langzaam te dalen. Een wandeltijd van 5 u is aangeduid. Volgens ons kan het vlugger, maar er is zeer veel te zien onderweg, we nemen onze tijd en doen er 6 u over (incl. picknick en zeer veel fotostops). Aanrader!
INKOM: Gratis.
Open vanaf 8 u ‘s ochtends.
In het park, overal langs de korte parkweg.
Wij parkeren aan het Visitor Center, waar de wandeling vertrekt en aankomt.

Fotoalbums van locatie «El Angel»

Otavalo en omgeving (87)

14 November 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 30 November 2019

• Otavalo, markt op Plaza de Ponchos
  • Laguna Cuicocha, rondwandeling kratermeer
  • Laguna Cuicocha, rondwandeling kratermeer, zeer ge
  • Otavalo, Parque Cóndor, Marc tijdens de vogelshow