Reisverhaal «Mindo »

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 23 November 2019 - Laatste Aanpassing 27 December 2019

23 – 27 november 2019

Mindo

Traject: Mitad del Mundo – Mindo

In San Antonio de Pinchincha doen we boodschappen, voor we vertrekken naar Mindo, gelegen in een dicht nevelwoud. Een bochtige bergweg daalt af naar het op 1.270 meter hoogte gelegen dorpje. We verwachten hier hoge temperaturen, doch ondanks de veel minder hoge ligging, blijft het aangenaam koel. Hier kan men kiezen uit een groot aanbod van activiteiten, koffie- en chocolade tours, vlindertuin, kikkerconcerten ’s avonds, vissen, vogels spotten, ziplijnen over het woud, kabelbanen, … wandelingen in het nevelwoud naar meerdere watervallen.

Bij aankomst in het dorp, willen we naar een kampeerplek aan de rand van een riviertje rijden. Doch er hangt een spandoek over de toegangsstraat, waar Manga niet onderdoor kan. Een man komt aangelopen, hij legt een alternatieve weg uit. Maar, daar zitten laaghangende takken ons dwars, ook hier kunnen we niet voorbij.
Aldus kiezen we voor een andere overnachtingsplek, op een grote parking aan het einde van de hoofdstraat. Het grasplein is voor ons alleen en uiterst rustig, het dorpje is niet groot, we bevinden ons ook hier vlakbij het centrum.

In de hoofdstraat zien we Zwitsers terug, die we enkele dagen geleden hebben ontmoet. Zij vertellen dat ze pech hebben met hun camper en hier enkele dagen vastzitten, tot ze een takelwagen naar Quito kunnen regelen na het weekend. Ze zijn in het gezelschap van Canadezen uit Vancouver, die hen het laatste stuk naar de camping hebben gesleept met hun Jeep.

Na een late lunch, wandelen we naar hun camping. Daar blijven we een tijdje babbelen en spreken af voor een wandeling samen, de volgende ochtend.

Mindo is een populair dorpje, waar een echte backpacker sfeer heerst. Zeer rustig, met alom restaurantjes, etenskraampjes op straat en kleine winkeltjes. Hier komen we meerdere toeristen tegen. We zullen enkele dagen blijven rondhangen, genieten van de natuur om ons heen … en de vele regen.

Primitieve kabelbaan en watervallen in het nevelwoud
De volgende ochtend vertrekken we om 7.30 u naar onze afspraak. Zeer vroeg, in de hoop veel vogels te zien. Stipt op tijd komen ook onze wandelgenoten aan op het dorpsplein, ze hebben elk een grote hond mee.

Onze wandeling volgt eerst een zandweg, die opklimt naar het vertrekpunt van een kabelbaan. Daarmee zullen we een vallei van de Rio Nambillo overbruggen, naar het vertrekpunt van 3 wandelpaden. Eigenlijk bespaart dit ons niet veel wandelafstand, doch het lijkt ons leuk om met dit zeer primitieve vervoermiddel een rit te maken.

Met zijn 6 en de 2 honden, zitten we in het open gele bakje, een kooi in metaaldraad, zoals deze in de Alpen worden gebruikt voor vervoer van goederen of dieren. Bij het vertrek dalen we snel, het lijkt ‘vrije val’, doch wat verder moeten we terug omhoog en vertraagt ons ‘bakje’ danig. Pascal meet de snelheid met zijn Garmin GPS, we halen maximum 27 km/u, wat uiteindelijk nog meevalt.

Eenmaal aan de overkant, wandelen we naar meerdere watervallen, enkele zijn mooi en vrij groot. Het pad door het nevelwoud is soms redelijk steil, hier en daar glad en pittig. Allemaal zijn we het eens om de meest afgelegen waterval niet te bezoeken. We nemen een rustpauze en eten iets, voor we met het ‘gele bakje’ terugkeren naar de overkant. Daar wacht ons nog 6 km wandelen langs de zandweg, naar het centrum van Mindo.

In een koffieshop genieten we samen van een heerlijke koffie frappé. Daarna kopen we een snack aan een kraampje op straat. Eenmaal die verorberd, nemen we afscheid en zoeken onze campers op. Het miezert ondertussen, de timing was perfect voor een droge wandeling!

MINDO – PARKING AAN DE RAND VAN HET DORPJE
Coördinaten: -00.054788 – 78.772022
Groot kiezel/grasplein dat als parking wordt gebruikt. We staan hier de ganse tijd alleen geparkeerd. Zeer rustig. Geen voorzieningen. Aan het einde van de hoofdstraat, vlakbij het kleine dorpscentrum met veel restaurantjes.

San Antonio de Pichincha – Nanegalito – Mindo, 76 km.E28: bochtige bergweg die vrij steil daalt en soms stukken terug opklimt, in goede conditie, op hier en daar een beschadigd stukje na.
Zijweg naar Mindo: daalt verder naar het dorpje, vlot te rijden.

MINDO – SANTUARIO DE CASCADAS Y TARABITA DE MONTAÑA

Wandelpaden naar watervallen, in het nevelwoud. We zien niet echt veel vogels, in het dichte nevelwoud. Doch het is al bij al een zeer leuke ervaring in een mooie natuur.
De watervallen bevinden zich langs 3 verschillende paden, vertrekkende aan het einde van het kabelbaantje. De paden zijn soms vrij steil, met grote rotstrappen:
1. Cascada Nambillo: 15 minuten, deze is ook bereikbaar via een pad dat aan de parking vertrekt. Mooie waterval. Afstand van de top van de kabelbaan: 920 meter (enkel), hoogteverschil 100 meter.
2. Cascada Ondinas (30 min.), Cascada Guarumos, Cascada Colibries, Cascada Madre, Cascada de los Maderos (deze laatste is niet bereikbaar wanneer wij de wandeling maken): Een pad waarlangs 5 watervallen te zien zijn. Totaal 1,5 km (enkel), doch met enkele zijpaadjes naar de voet van de verschillende watervallen. Hoogteverschil: 80 m, doch de zijpaden dalen en klimmen nog extra.
3. Cascada Reina (50 min.): 2,4 km (enkel), 210 m hoogteverschil. De grootste waterval in dit gebied. We maken deze wandeling niet.
Wij vertrekken te voet in het dorp, de weg naar de kabelbaan is reeds 6 km (enkel), wat de wandeling vrij lang maakt. Daarom wandelen we het 3de pad niet meer. Er is een parking aan de kabelbaan, perfect met een voertuig te bereiken via een vrij goede zandweg.
Wie de kabelbaan niet wenst te nemen, kan perfect te voet naar de eerste waterval afdalen, van op de parking. Het is niet echt verder, ook geen groter hoogteverschil, dan van het eindpunt van de kabelbaan naar deze waterval. Van daaruit kunnen de andere paden en watervallen bereikt worden. Maar het kabelbaantje is een leuke ervaring. We veronderstellen dat je perfect enkel kan terugkeren hiermee.
INKOM:
Kabelbaantje: 5 USD pp, retour.
Open: 8.30 u – 16.30 u
Aan het wandelpad van op de parking bevindt zich eveneens een loket, we hebben geen idee hoeveel daar de inkom prijs bedraagt.
Aan het kabelspoortje, ook het begin van het wandelpad indien men alles te voet doet.
Coördinaten: -00.076300 – 78.764380

Fotoalbums van locatie «San Antonio de Pichincha»

Mindo (9)

23 November 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 27 December 2019