Reisverhaal «Isla de la Plata»

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 16 Januari 2020 - Laatste Aanpassing 05 Februari 2020

16 – 17 januari 2020

Traject: Puerto Lopez – Isla de la Plata

Puerto Lopez
Het is aangenaam rustig toeven in het kleine toeristische badplaatsje Puerto Lopez, met zijn gele zandstrand. Misschien omdat we nu in het laagseizoen reizen, toch zien we wel wat toeristen. Allerhande activiteiten worden aangeboden langs de Malecon, vooral op basis van boottochten. Enkele trips gaan niet door, zoals bultrugwalvissen spotten, omdat dit nu het verkeerde seizoen is.

Galapagos eilanden, of toch maar niet
Sinds we in Colombia waren, begonnen we al te twijfelen of we de Galapagos eilanden zouden bezoeken. Dit nadat we enkele andere koppels ontmoetten, die er recent geweest waren, zowel individueel als met een cruise. Ze klonken geen van allen super enthousiast, al waren ze blij er geweest te zijn. Hun foto’s konden ons niet overtuigen, dat deze trip zijn dure prijs wel waard is.

Telkens we een onbeperkte internetverbinding ter beschikking hadden de daaropvolgende weken, hielden we ons bezig met het opzoeken van reisverslagen, foto’s en filmpjes van anderen die de eilanden recent bezochten. Het werd een zwaar dilemma. Misschien liggen onze verwachtingen te hoog.

Twee weken geleden …
Uiteindelijk beslissen we toch maar te gaan. Niet met een dure cruise, maar op eigen houtje.
Een ex-Galapagos gids overtuigt ons dat we ter plaatse perfect zelf een aantal boottochten kunnen boeken, naar keuze. Daarbij zullen we hetzelfde te zien krijgen als tijdens de cruises, doch mits wat minder comfort. Zij varen vooral ’s nachts, krijgen verzorgde luxe maaltijden aan boord, …
Op deze manier de Galapagos eilanden bezoeken, zou de kostprijs kunnen reduceren tot ongeveer de helft. Blijft uiteraard duur (inkom voor het Nationaal Park, bedrag per eiland dat men betreedt, eten ter plaatse dat moet worden aangevoerd, logies, …), maar we zijn overtuigd dat dit natuurpark bijzonder is en zeker de moeite waard.
Zo kunnen we langer op de eilanden blijven, alles op eigen tempo bezoeken en zelfs wat andere activiteiten ondernemen dan deze die tijdens de cruises worden geboden (fietstochten, wandelingen, …). We zullen er 12 – 14 dagen voor uittrekken.

Maar … dan wil Marc de vluchten boeken. Blijkt dat we daarvoor als NIET-Ecuadorianen aan de luchtvaartmaatschappij een vaste opleg moeten betalen van 300 USD per persoon. Dit bovenop een vluchtprijs, vanaf 120 USD (wat ons een normale prijs lijkt voor een binnenlandse vlucht van +/- 1.000 km).
Dat we als buitenlander soms meer moeten betalen, daar kunnen we mee leven, het gebeurt wel vaker. Maar deze opleg, waarbij de vluchtprijs tot 3,5 keer verhoogt, is voor ons onaanvaardbaar. 420 USD voor zo’n korte binnenlandse vlucht, vinden we echt overdreven. Dit maakt geen enkel verschil voor mensen die een cruise boeken, want deze vertrekken eveneens op een van de eilanden ter plaatse. Galapagos is dus niet aan ons besteed!

Isla de la Plata
Het eiland Isla de la Plata, of Zilvereiland, kreeg zijn naam omwille van het vermoeden dat Sir Francis Drake er ooit een zilverschat verstopte. Andere verklaringen zouden zijn dat het werd vernoemd naar de guano (of vogeluitwerpselen) die hier door de inheemse bevolking van het vasteland werd verzameld. Het eiland werd door de Inca’s en andere inheemse bevolkingsgroepen gebruikt als heiligdom en rituele begraafplaats.
Dit eiland is 14,2 km2 groot en bevindt zich in het Parque Nacional Machalilla dat op zich 252 km2 groot is, waarvan 77 km2 in zee ligt en 155 km2 bestaat uit droog tropisch woud. Op het eiland bevinden zich 37 soorten watervogels en 34 soorten landvogels, waarvan een 17-tal er ook broeden. De meest opvallende zijn de blauwvoetgent, de Galapagosalbatros en de fregatvogel.
Blauwvoetgenten zijn een unieke vogelsoort, vooral herkenbaar aan hun intens blauwe pootjes met zwemvliezen. Alhoewel deze vogel aan land lomp beweegt, eenmaal in de lucht is hij lenig en sterk. Als uitmuntend jager, vindt hij al vliegend zijn prooi en duikt van 30 meter hoogte met zijn hoofd in zee om deze buit te maken.
Er leeft een kleine kolonie Galapagosalbatrossen, een bedreigde vogelsoort, die verder enkel maar op de Galapagos eilanden voorkomt. Deze mooie vogel vindt na een reeks verleidingsdansen een maatje voor het leven. Pollutie en contact met mensen zijn voor hen het meest schadelijk.
De fregatvogel heeft als kenmerk dat zijn veren niet waterproef zijn. Daardoor kan hij niet duiken in zee voor voedsel. Hij moet dit op het strand vinden, of pikt het gewoon van andere vogels tijdens luchtgevechten. Het mannetje heeft een scharlakenrode keelzak, die als een ballon wordt opgeblazen tijdens het broedseizoen.
Isla de la Plata is eveneens een nestplaats voor de groene zeeschildpad. Deze brengen het grootste deel van hun leven door in zee. Ze komen slechts aan land om hun eieren te leggen, op dezelfde plaats als waar ze geboren zijn. Hun grootste bedreigingen zijn vissers, het verlies van hun natuurlijke woonomgeving en marine afval.

Vanuit Puerto Lopez vertrekken boottochten naar Isla de la Plata. Dit eiland biedt een goed alternatief en wordt wel eens ‘Galapagos voor de armen’ genoemd. Omdat het slechts 48 km van het vasteland gelegen is, wordt het als daguitstap bezocht met kleine bootjes. Een dure vlucht is dus niet nodig!

Op Isla de la Plata leven enkele van de vogelsoorten die zo uniek zijn voor de Galapagos eilanden, o.a. fregatvogels, blauwvoetgenten, Galapagosalbatrossen. Rondom het eiland zwemmen dolfijnen, groene zeeschildpadden, bultrugwalvissen (in het juiste seizoen). Er bevinden zich koraalriffen met kleurrijke vissen. Kortom, het heeft ook wel wat te bieden!

’s Ochtends vertrekken we met een bootje, het is ongeveer 1 uur varen naar Isla de la Plata. De zee is vrij kalm deze tijd van het jaar, volgens gids Tito. Onderweg komen we langs een dobberend bootje met motorpech. Onze jonge mecanicien gaat bij hen aan boord, in geen tijd kunnen ze weer starten en verder varen.

We komen aan bij een groot huis aan het strand, daar verblijven de parkrangers. Op een bord zien we de wandelingen die op het eiland te maken zijn. Doch, vrij wandelen is jammer genoeg verboden, rangers houden hier de controle over. Dus vertrekken we met zijn achten en gids Tito, dwars over het eiland.

Door een dorre begroeiing van struikgewas en bomen, klimmen we over de eilandheuvel. Hier en daar zien we toch een groene boom, deze soorten hebben dieptewortels en vinden water zo’n 20 tot 30 meter onder de bodem. Alle andere planten krijgen bladeren en bloeien in de loop van het regenseizoen, na voldoende regen. Men spreekt van eind februari tot april.

Al vlug kunnen we overal blauwvoetgenten bewonderen. Deze vogels kiezen jaarlijks een nieuwe partner, we zien ze vooral als paartjes tesamen. Jongen zijn wit en donzig, ze krijgen pas na 3 maanden hun blauwe pootjes, op dat moment verstevigen hun veren en krijgen die een grijze kleur. Ook zien we een vrouwtje met een ei, onder haar zit een kuikentje dat al is uitgekomen.

Boven ons zien we regelmatig fregatvogels vliegen. Jammer genoeg is het nu niet de paarperiode, dan kleurt de keelzak van de mannetjes scharlakenrood als verleiding voor de vrouwtjes. We hadden graag ook de wandeling naar het broedgebied van de fregatvogels gemaakt, doch dit is niet toegelaten. Een bezoek aan dit eiland wordt door de rangers streng gecontroleerd, de tijd dat men er mag doorbrengen is beperkt. Tito toont ons nog een aantal andere vogelsoorten, waaronder pelikanen.

Na de wandeling gaan we terug aan boord voor de lunch, we krijgen 2 sandwiches en een bekertje coca cola. Daarna varen we omheen het eiland naar een geschikte snorkelplaats, voor de liefhebbers. Maar eerst stopt de boot bij een groep groene zeeschildpadden. Voor ons het meest indrukwekkend moment van de dag.
Marc gaat het water in, doch ziet niet veel, het koraalrif is vrij diep en visjes ziet hij ook niet. Enkele mannen hebben de moed om zeer ver te zwemmen, zij zien wat meer. Jammer dat we vandaag geen dolfijnen spotten, gisteren was er een grote groep aanwezig.

PUERTO LOPEZ – ZANDPARKING
Coördinaten: -01.553270 – 80.881330
Gelegen op zeeniveau.
Zeer rustig, gelegen langs de straat aan de zeedijk. Aangenaam zeebriesje. Geen voorzieningen.
Hotel Victor Hugo is gelegen op de andere hoek, wellicht is met hen een overeen te komen om hun sanitair te gebruiken. Zij doen boekingen voor tours op zee, wie bij hen boekt krijgt de WIFI code en mag gebruik maken van het santair en een koude douche in de tuin (zeer basis).

RESERVA ECOLOGICA MANGLARES CHURUTE – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -02.399290 – 79.629356
Gelegen op 25 meter hoogte.
Ruime parking, met speeltuintje en klein winkeltje. Wanneer we aankomen is het zeer rustig, we parkeren aan het uiteinde van de parking. ’s Avonds komen er zeer veel vrachtwagens op de parking staan, zelfs in het weggetje naast de parking en achter ons, zodat we helemaal omringd worden. De ganse nacht muziek, maar ook veel lawaai van de vrachtwagenmotoren … en vooral de stank van hun uitlaat. Ramen sluiten is geen optie, het is hier te warm.
Minpunten: Lawaai en uitlaatgassen op de parking ’s nachts, lawaai op de drukke weg. Muziek ’s nachts.

Puerto Lopez – Puerto Cayo – Petrolrios – Trinidad – Guayaquil – Yaguachi – Reserva Ecologica Manglares Churute, 243 km
Kustweg Puerto Lopez – Puerto Cayo, E15: Rustige weg, vrij bochtig en glooiend, langs meerdere kleine dorpjes. Weg ligt niet zeer effen, in de dorpjes vaak verkeersdrempels. Mooie uitzichten op zee.
Puerto Cayo – Petrolrios, E483.
Petrolrios – Trinidad, E482. Tol 1 USD, La Cadena.
Trinidad – Guyaquil, E48. Tol 1 USD, Chiveria.Guyaquil – Yaguachi, E40. Tol 1 USD, Boliche.
Vrij rustige, overwegend vrij goede wegen, door kleine dorpjes, met verkeersdrempels. Rond en in Guayaquil is het enorm druk, file rijden!
Yaguachi – Reserva Ecologica Manglares Churute, E25: Goede weg. Vrij druk, veel vrachtverkeer.

ISLA DE LA PLATA – PARQUE NACIONAL MACHALILLA

Interessant eiland om te bezoeken, dat wel wat te bieden heeft qua wildlife.
Hier kan men enkel met een boottocht naartoe, op het eiland moet men jammer genoeg bij de gids blijven. We zien niet lang alle dieren/vogels die op het eiland leven, omdat we slechts 1 wandeling maken. Mochten we dit op voorhand hebben geweten, zouden we bij de boeking meer details hebben gevraagd, om te zien wat de alternatieve mogelijkheden waren. Bijvoorbeeld 2 wandelingen en niet snorkelen?
Het snorkelen vonden we niet interessant, hiervoor zijn elders betere en mooiere locaties.
Voorzover we konden beoordelen, worden de boottochten gezamenlijk georganiseerd, waar men ook boekt. Zo zagen we op het eiland 2 mensen met een gids wandelen, dus er zijn wellicht mogelijkheden om de zaken te bespreken (meerprijs?).
Dit eiland vonden we de moeite om te bezoeken, vooral voor de blauwvoetgenten die er massaal aanwezig zijn. De groep groene zeeschildpadden vonden we echt indrukwekkend, ze zwommen naast de boot.
INKOM:
Te bezoeken met boottocht van Puerto Lopez: 45 USD pp.
Daguitstap van 9 u – 17 u: begeleide wandeling op het eiland met uitleg, 40 min. snorkelen.
Onze groep wordt in 2 gesplitst voor de wandeling, per 8 personen is een gids voorzien.
Snorkelmateriaal is voorzien, doch in slechte staat en niet gereinigd, onvoldoende zwemvliezen voor iedereen!
Max. aantal deelnemers: 16 per bootje.
Zeer summiere lunch voorzien op de boot, 1 glaasje coca cola.
We laten de camper achter op de slaapplaats in Puerto Lopez.

Fotoalbums van locatie «Puerto Lopez»

Isla de la Plata (35)

16 Januari 2020 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 05 Februari 2020