Reisverhaal «Cotopaxi PN»

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 04 December 2019 - Laatste Aanpassing 03 Januari 2020

4 – 7 december 2019

ECUADOR, Cotopaxi PN

Traject: Papallacta – Cascada Cóndor Machay – Cotopaxi PN – Santa Rita

Op weg naar de hoogste vulkaan
Wanneer we vertrekken uit Papallacta, is het nog steeds mooi weer. Dat is aangenaam, we genieten van de uitzichten tijdens de rit door het Andes gebergte. Opnieuw rijden we over 4.064 meter hoogte, om dan af te dalen tot 2.500 meter.

In Itulcachi stoppen we bij een gas plant, waar we onze lege propaanfles laten vullen. Tot onze verbazing gaat dit zeer vlot, 10 minuten later zijn we opnieuw onderweg. Het is de eerste keer dat we dit doen in Ecuador, in Colombia verliep dit steeds zeer moeizaam.

Onze boodschappen doen we in een supermarkt te Sangolquí. Dit stadje oogt niet zeer aantrekkelijk, de straten zijn smal en het is er vrij druk. Er is enkel een ondergrondse parking, we parkeren langs de straatkant. Een bewakingsagent van de supermarkt belooft onze Manga in ’t oog te zullen houden.

De vulkanenroute
In Ecuador bevinden zich een groot aantal (actieve) vulkanen. Het traject doorheen de Andes wordt vaak de vulkanenroute genoemd. Van noord naar zuid, zijn de belangrijkste: Sumaco, Reventador, Cayambe, Antisana, Rumiñahui, Iliniza, Cotopaxi, Morurco, Chimborazo, Tungurahua, Altar.
Een aantal daarvan bevinden zich onder de 10 hoogste toppen in Ecuador, op 1 na allen meer dan vijfduizend meter hoog: 1. Chimborazo (6.268 m.h.), 2. Cotopaxi (5.897 m.h.), 3. Cayambe (5.790 m.h.), 4. Antisana (5.758 m.h.), 5. Altar (5.319 m.h.), 6. Sangay (5.260 m.h.), 7. Iliniza (5.245 m.h.), 8. Tungurahua (5.023 m.h.), 9. Cariauairazo (5.018 m.h.), 10. Cotacachi (4.939 m.h.).

Na de middag rijden we verder, richting Cotopaxi PN. We rijden de vulkanenroute naar de noordelijke ingang. Onderweg zullen we overnachten aan een natuurgebied met watervallen en vogels, Cascada Cóndor Machay. Al vlug begint het te regenen, met zwaar onweer. Eerst rijden we over een vrij goede geplaveide weg, hierbij doorkruisen we enkele kleine woonkernen. Daarna komen we op een kasseiweg, die vrij smal is en bol staat. Bovendien is deze zeer slecht aangelegd, oneffen en met veel putten, sommige stukken zijn steil. Het is onaangenaam rijden in die regen, bovendien worden we danig door elkaar geschud.

Bij aankomst op de kleine, lege parking van de waterval, wijst een bewaker ons onmiddellijk een vlak plaatsje, ‘ideaal voor kampeerders’. We brengen de avond door in alle rust, omringd door de geluiden van de natuur. Af en toe horen we nog een voertuig moeizaam voorbij kruipen op de weg.

Cascada Cóndor Machay
Wanneer we ’s ochtends wakker worden, schijnt de zon in een felblauwe lucht. Ideaal wandelweer. We maken ons vlug klaar om het mooie pad langs de rivier Rio Pifo te volgen. 36 bruggetjes brengen ons doorheen het Andes woud langs een 6-tal mooie watervallen naar de verrassend mooie en hoge Cascada Cóndor Machay. Opnieuw genieten we van een totaal verschillende natuur, het bos is wat minder dicht, we zien eucalyptus bomen, andere bomen zijn met mossen begroeid, parasieten groeien op hun stammen en takken. Hoog boven ons zweven condors door de lucht.

Eenmaal terug bij Manga, lunchen we vlug, om de weg naar Cotopaxi PN verder te zetten. Nu het een droge dag is, zal dat wat aangenamer rijden.

De kasseiweg verslecht zo mogelijk nog, door veel losliggende stenen, grotere en diepere putten … we moeten zeer langzaam rijden want het steile weggetje wordt bovendien vrij smal. Een eind verder, gaat het over in een zand- en stenenweg, met diepe geulen en putten, vooral in de bochten is behendigheid vereist.
Zowat halfweg de 15 km die we nog te rijden hebben naar het Nationale Park, gaat de weg over in een gewone zandweg, die wat breder is. Vanaf hier rijdt het een beetje vlotter, de putten zijn ietsje gemakkelijker te vermijden … t.t.z. onze gemiddelde snelheid van 8 km/u gaat over naar 12 km/u. Overal zien we mensen aan het werk op groentevelden. Ze kijken verbaasd en zwaaien ons vriendelijk toe.
Het laatste stukje weg, voor we de noordelijke parkingang bereiken, is pas geëgaliseerd. Daarbij maakt men met een machine de ondergrond los, om putten en dwars ribbels weg te werken. Maar door de vele regen van gisteren, ligt dit stuk van los zand er zeer modderig bij en is het meer glijden dan rijden. Niet aangenaam, gelukkig is het maar 1,5 km meer naar het park.

Onderweg genieten we van de mooie omgeving, we zien enkele vulkanen in het landschap opduiken. Jammer dat er wolken komen opzetten, de Cotopaxi vulkaan laat enkel zijn basis zien.

Cotopaxi Parque Nacional
100 miljoen jaren geleden was Ecuador vlak. Door het bewegen van de tectonische platen, waarbij de Nazca plaat onder de Zuid Amerikaanse plaat schoof, ontstond het Andes gebergte. Dit doorkruist gans Zuid Amerika, van Argentinie tot Venezuela en bevat een groot aantal vulkanen, waaronder de Cotopaxi vulkaan.

Met 5.897 meter vormt de Cotopaxi vulkaan de 2de hoogste top in Ecuador, zijn basis heeft een diameter van 23 km. Deze vulkaan met zijn bijna perfecte kegelvormige struktuur werd voor het eerst beklommen door een Europeaan in 1872. Op de hellingen van de vulkaankrater bevinden zich eeuwige sneeuw en gletsjers, vanaf 4.500 meter hoogte.
De globale opwarming van de aarde heeft ook hier zijn impact. In Ecuador stegen de temperaturen tussen 1960 en 2006 met gemiddeld 0,8 °C per jaar. Bijgevolg krimpen de gletsjers van de Cotopaxi vulkaan snel, net als elders in de wereld. In 1976 hadden ze een oppervlakte van 21,3 km2, hun afmeting in 1997 was nog maar 14,6 km2, in 2006 bleef daar slechts 11,8 km2 van over.

Het is één van de hoogste actieve vulkanen ter wereld, waarvan de laatste periodes van noemenswaardige uitbarstingscycli de volgende waren: 1533-1534, 1742-1744, 1766-1768, 1853-1854, 1877-1880. Tijdens deze laatste uitbarsting, brak een stuk van de gletsjer af, met als gevolg een 100 km lange modderstroom. Ook in 2015 werd gedurende een poosje zeer grote seismische activiteit geregistreerd, met een hydromagmatische uitbarsting, waarbij stoom en assen werden uitgestoten, grote hitte rond de krater deed de gletsjers nog sneller afsmelten. Bij een enorme uitbarsting, zo’n 4.500 jaren geleden, werden asse en stenen 17 km ver uitgestoten, in zuid-westelijke richting.

Om 15 u komen we aan bij de parkingang, we bevinden ons nu op 3.675 meter hoogte. Een ranger heet ons welkom, doch we leggen hem uit dat we liever wachten tot morgen om het park in te rijden naar nog grotere hoogte. Geen probleem, net voor de ingang mogen we op een graspleintje overnachten. In het park zien we lama’s en paarden lopen.

Op deze plaats zien we de helling van de Cotopaxi vulkaan onder de wolken uitkomen. Zelfs een stukje van de sneeuw is zichtbaar. Hopelijk hebben we morgen opnieuw mooi weer, zodat we de besneeuwde vulkaan helemaal te zien krijgen wanneer we wakker worden.

‘s Ochtends hangen er nog steeds wolken om de vulkaan heen. Het is een beetje opgeklaard, dus hopen we dat het nog verbetert. We rijden het park in en parkeren aan de afslag, om de weg verder omhoog langs de vulkaanhelling te nemen, tot 4.580 meter hoogte. Als er geen zicht is, heeft dat weinig zin. Kort voor de middag begint het te regenen. Wanneer dit nog verergert, beslissen we naar een overnachtingplaats in het park te rijden, op een hoogte van 3.859 meter, met zicht op de Cotopaxi vulkaan. Later in de namiddag zien we van daaruit eventjes de besneeuwde hellingen door de wolken heenkomen, doch helder wordt het niet.

De volgende ochtend worden we om 5 u wakker, omringd door een zeer dichte mist. We zien echt niets! Wat later zien we dat boven ons dakraam een lichtblauwe kleur door de mist begint te schijnen, de zijramen tonen nog steeds geen enkel zicht. We staan vlug op en ontbijten. Niet veel later is de vulkaan helemaal zichtbaar. We gaan buiten wat foto’s nemen en vertrekken naar een betere locatie, wat verderop. Doch de wolken komen al onmiddellijk weer opzetten en bedekken stilaan de vulkaan, tot we er niets meer van zien. Opnieuw loont het niet de moeite om helemaal naar boven te rijden in de mist, om tot bij de sneeuw te gaan wandelen.

Een korte afslag brengt ons naar Laguna de Limpiopungo. Dit mooie meertje is gelegen op een vlakte met bemoste ondergrond, tussen de vulkanen Cotopaxi en Rumiñahui (4.722 meter hoog). Eromheen loopt een verzorgd pad, dat we willen wandelen. Onderweg zien we de ganse tijd de Rumiñahui vulkaan, veel vogels en een prachtige natuur. De Cotopaxi vulkaan laat af en toe een klein stukje van zijn top zien, tussen de dikke wolken. Eenmaal terug, blijven we nog tot na de lunch op de parking, in afwachting of de wolken toch nog zullen optrekken, doch dit is ijdele hoop. Opnieuw begint het te regenen.

De rit naar de parkuitgang gaat verder over een zeer oneffen zandweg. We stoppen nog bij het Visitor Center, leuk om even rond te kijken. Eenmaal uit het park komen we al vlug in het rustige dorpje Santa Rita, waar we een winkeltje en een overnachtingplaatsje vinden.

’s Ochtends worden we verrast door een mooi helder uitzicht op de top van de Cotopaxi vulkaan, die boven de bomen uitsteekt. Jammer dat we niet meer boven in het park zijn. Opnieuw duurt het niet lang of de vulkaan wordt omringd door wolken en onzichtbaar.

CASCADA CÓNDOR MACHAY – WANDELPARKING
Coördinaten: -00.455104 – 78.423325
PRIJS: Gratis.
Zandparking achter enkele gebouwtjes, tussen het groen. Omringd door de geluiden van de natuur. Zeer rustig. Hier vertrekt een wandelpad langs de rivier, naar de waterval waarboven condors vliegen. Droge toilet.
Gelegen op 3.062 meter hoogte, langs de weg naar de noordelijke ingang van het Cotopaxi Parque Nacional. Het is een smalle kasseienweg in slechte toestand, zeker bij regen eerder onaangenaam om te rijden, doch doenbaar.

COTOPAXI PN – PARKING AAN DE NOORDELIJKE INGANG
Coördinaten: -00.563126 – 78.443269
Zeer rustig grasveldje net buiten het nationale park. Toiletten aan het parkkantoor.
Prachtige omgeving, zicht op de Cotopaxi vulkaan, bij helder weer. Hoogte: 3.675 meter.

COTOPAXI PN – KAMPEERPLAATS IN HET PARK
Coördinaten: -00.628453 – 78.474750
PRIJS: Gratis.
Zeer rustig verspreid parkeren op een grote mossige vlakte, langs een smal modderig baantje.
Prachtige omgeving, zicht op de Cotopaxi vulkaan, bij helder weer. Hoogte: 3.859 meter.

SANTA RITA – PARKING AAN VOETBALTERREIN
Coördinaten: -00.698399 – 78.586229
Zandvlakte, achteraan het voetbalveld. Rustig, gelegen aan de rand van het dorpje. Uitzicht op de top van de Cotopaxi vulkaan, bij helder weer. Geen voorzieningen.
Minpunten: Wanneer wij hier zijn (zaterdag), gaat een feest door achter de kerk, de luide harde muziek klinkt tot 4 u ’s ochtends.

Papallacta – Pifo – Itulcachi – Sangolquí – Cascada Cóndor Machay, 93 km.E20: Papallacta – Pifo, mooie en goede weg met 2 rijvakken per richting, die steil klimt en daalt, tot over 4.064 meter hoogte.
E35: Via Pifo – Sangolquí, goede weg met 2 rijvakken per richting, zeer veel ronde punten.
Sangolquí: smalle straten in het stadje, op de hoofdstraat na, die 2 rijvakken (voertuigen parkeren lustig op het eerste) en een middenberm heeft.
Avenida Juan de Salinas: weg naar het Cotopaxi PN, het eerste deel is geplaveid, gaat door enkele woonkernen. Daarna gaat deze over in een smalle kasseienweg, zeer slecht aangelegd met vele putten, bol wegdek, soms steil. Onaangenaam te rijden, zeker bij regen.

Cascada Cóndor Machay – Cotopaxi PN noordelijke ingang, 15 km.
Vulkanenroute: Zeer smalle kasseienweg, zeer slecht aangelegd met vele zeer diepe putten en losse stenen, soms steile stukken. Onaangenaam te rijden, zeker bij regen. Daarna gaat deze over in een zand/stenen weg, met diepe geulen en putten, vooral in enkele scherpe bochten. Dit stuk weg, vanaf Cascada Cóndor Machay tot halfweg de Cotopaxi PN noordelijke ingang, is het slechtste stuk van de route. Daarna volgt een zandweg, meestal wat breder. Deze is wat beter te rijden.

Cotopaxi PN – Santa Rita, 26 km
Zandweg van de ingang tot aan de hoofdweg: vrij smal, maar ligt vrij goed.
Hoofdweg door het park (verbindt de zuidelijke ingang met een parking op de helling van de vulkaan, 4.580 meter hoog):
- de eerste 7,2 km van de zuidelijke ingang zijn geasfalteerd, in zeer goede toestand.
- verder is de weg onverhard, ruim breed, met diepe betonnen afwateringsgoten aan de zijkanten, doch in minder goede toestand, met vaak diepe dwars ribbels, veel diepe putten, enkele zeer schuine bochten. Het laatste stukje hiervan zou zeer slecht liggen.
Weg van het park naar Santa Rita: goede asfaltweg.

CASCADA CÓNDOR MACHAY – NATUURGEBIED

Natuurgebied met veel vogels, Andes woud.
Wandeling langs rivier Rio Pifo, over een zeer verzorgd pad met vele bruggetjes, langs meerdere watervallen, naar de Cascada Cóndor Machay, waar Condors boven vliegen.
Lengte: 4,2 km enkel. Hoogteverschil is beperkt. Aanrader!
INKOM: Gratis.
Aan het begin van het wandelpad.
Coördinaten: -00.455104 – 78.423325

COTOPAXI – PARQUE NACIONAL
Nationaal Park omheen de Cotopaxi vulkaan. Prachtige natuur, de vulkaantop en hellingen zijn met eeuwige sneeuw bedekt. Hoogte vulkaan: 5.897 meter.
Visitor Center: niet zeer groot, geeft beknopte, doch interessante informatie over de vulkaan, het park en aanverwante topics. Leuk om even rond te kijken.
Laguna de Limpiopungo: mooi meertje waar men omheen kan wandelen, over een zeer verzorgd pad. Prachtige uitzichten op de Cotopaxi vulkaan (5.897 m.h.) en de ertegenover gelegen Rumiñahui vulkaan (4.722 m.h.), bij helder weer. Gebied met veel vogels en in de drogere periodes massa’s kleurrijke bloemen. Aanrader!
Lengte rondwandeling: 3,5 km. Hoogteverschil verwaarloosbaar.
Wandelen naar de sneeuw: Men kan de weg oprijden naar boven op de helling van de vulkaan, 4.580 meter hoog. Daar bevindt zich een parking, wandelmogelijkheden tot bij een berghut of verder tot aan de gletsjers. Het laatste stuk van deze weg zou in zeer erbarmelijke toestand zijn, men zegt dat slechts 50 % van de voertuigen de parking kan bereiken. Lijkt ons het proberen waard, er rijden zelfs middelgrote autobussen naar boven. Zo slecht kan het dan toch niet zijn. Door de dichte mist rondom de helling en de top, vinden wij dit niet de moeite waard en laten dit over, jammer.
INKOM: Gratis.
Open van 8 u – 15 u.
Op meerdere plaatsen in het park, bij het Visitor Center, de ranger kantoren aan de ingangen, aan het begin van wandelpaden.
Coördinaten noordelijke ingang: -00.563481 – 78.443248
Coördinaten zuidelijke ingang: -00.678882 – 78.553801
Coördinaten Laguna Limpiopungo: -00.614392 – 78.473635
Coördinaten splitsing weg naar de noordelijke ingang/parking op de helling: -00.615813 – 78.457895
Coördinaten Visitor Center: -00.642865 – 78.495997

Fotoalbums van locatie «Cascada Condor Machay»

Cotopaxi PN (26)

04 December 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 03 Januari 2020