Reisverhaal «El Desierto Tatacoa»

Zuid Amerika 2 | Colombia | 0 Reacties 23 Oktober 2019 - Laatste Aanpassing 17 November 2019

23 – 27 oktober 2019

Traject: Alto De Gualanday – El Desierto Tatacoa – Garzón

El Desierto Tatacoa
Na het Guajira Schiereiland in het noorden (uiterste noordelijke punt van Colombia/Zuid Amerika, Punta Galinas), is El Desierto Tatacoa met meer dan 330 km2 het 2de grootste woestijngebied in Colombia. Het woestijnzand hier kent 2 hoofdtinten, oker en grijs. Er heerst een tropisch droog woud klimaat. De omgeving bestaat uit sterk geërodeerde kleigrond, met vele droge canyons, tot 20 meter diep.

Een lange rijdag brengt ons naar El Desierto Tatacoa, opnieuw de grote hitte tegemoet. De afstand valt mee en het grootste deel van de weg ligt er goed bij, doch 2 keer moeten we zeer lang wachten aan wegwerkzaamheden. De zijweg naar het natuurgebied is smal en bochtig, met veel grote diepe putten in het asfalt, overal laaghangende takken en overhellende bomen. Het is dus de hele tijd opletten en langzaam rijden.

Vriendelijke politieagenten komen ons erop wijzen, dat het mooie plekje dat we uitzochten als slaapplaats, niet geschikt is. In het park mag men alleen parkeren op daarvoor voorziene plaatsen. Niet veel verder is een parking, daar mogen we staan om te overnachten. Al bij al valt deze parkeerplaats nog goed mee, dicht bij de weg, doch met een prachtig uitzicht. Er is wel wat passage, meestal toeristen die het gebied komen bezoeken. We ontmoeten zelfs een groep Belgen die met VAB op reis zijn in een luxe bus.

Jupiter en Saturnus
Onze slaapplaats is zeer centraal gelegen, als uitvalsbasis voor de belangrijkste bezienswaardigheden in het park. Aan de overkant van de straat bevindt zich het Observatorio Astronómico de la Tatacoa (OATA). Hier wordt ’s avonds uitleg gegeven over het heelal, met behulp van een grote telescoop kan men sterren en planeten bewonderen.

Wanneer er teveel wolken zijn, kan de voorstelling niet doorgaan. Pas de 3de avond is er een heldere hemel, we zien ontelbare sterren. Maar, er zijn 2 bussen aangekomen met 12-jarige schoolkinderen. Tijdens het wachten komen ze bij ons staan en stellen ontelbare gerichte vragen. Eentje kent wat Frans, anderen spreken een beetje Engels … wij oefenen ons Spaans. Op het einde komen de smartphones boven, zelfs de leerkrachten willen met ons op de foto.

Vóór het begin van de voorstelling, stellen we de vraag of deelname wel interessant is, met zoveel mensen. Engelse uitleg is voorzien, doch we zijn maar met zijn 2. De gids stelt voor om binnen een uurtje terug te komen, dan zal hij voor ons een aparte sessie geven, dat is handiger.

Uiteindelijk zijn we toch met 8 personen voor de 2de voorstelling, die bijgevolg ook in het Spaans moet worden gegeven. Gedurende 1 ¼ u krijgen we een boeiende uiteenzetting te horen, over de sterren, gegroepeerd in verschillende figuren, zichtbaar afhankelijk van waar men zich op aarde bevindt. Ook de melkweg en een aantal planeten komen aan bod, met vermelding van hun afstand tot de aarde in lichtjaren. De jongeman wijst er ook nog eens op dat wat we zien eigenlijk in het verleden plaatsvindt.

Hij licht toe dat we op het noordelijke halfrond andere sterren en figuren (o.a. Poolster, Grote Beer, Kleine Beer, …) kunnen waarnemen dan op het zuidelijke halfrond (o.a. Zuiderkruis, …). Hier zo dicht bij de evenaar ziet men ze allemaal, doch niet op hetzelfde moment. Hij wijst enkele minder bekende sterrengroepen aan, o.a. een arend, een zwaan. Ook de melkweg is duidelijk te onderscheiden.

Door de telescoop toont hij ons Saturnus, we zien duidelijk zijn ringen, enkel jammer dat het zo klein is. Daarna zien we Jupiter met enkele manen, een dubbele ster in 2 kleuren, de grote rode ster Vega die zich dichterbij bevindt, een gekleurde sterrenring als restant van een ontplofte ster, …

Rode zandformaties
Bij onze Manga vertrekt een wandelpad dat afdaalt naar de bodem van de Red Shaped Valley. Vroeg ’s ochtends gaan we op pad, want tijdens de dag flirten de temperaturen hier met de 37°C, te warm voor veel inspanningen.

We genieten van de schitterende uitzichten op de zandformaties, met overal mooie cactussen en andere woestijnplanten. Eerst lopen we ertussenin, op terugweg bewonderen we ze van boven op de rand.

Het is nog vroeg, we rijden het gebied verder door. De smalle zandweg helt soms nogal schuin over, er zijn wat geulen door erosie, maar al bij al valt de rit goed mee. Onderweg twijfelen we om te gaan zwemmen in de zogenaamde natuurlijke poelen Los Hoyos, niet meer dan betonnen zwembaden. Daarvoor vinden we de prijs te hoog, bovendien rekent men ook nog parking aan.

Een tweede wandeling die we maken, is Sendero Valle de los Xilópalos, gelegen in het gebied met grijstinten. Minder spectaculair, niet zo ’n felle kleuren dan Red Shaped Valley, maar toch ook mooi.

Daar voorbij komen we op een T-splitsing, we rijden nog een stuk verder door het landschap, weg van het toeristische. De bochtige zandweg klimt en daalt door de omgeving, versmalt meer en meer, er is minder te zien. Na een poosje beslissen we terug te keren, bij de eerste gelegenheid waar we kunnen draaien.

Na ons bezoek aan El Desierto Tatacoa, keren we terug naar Neiva, van waar we verder rijden naar het zuiden. Op weg naar San Augustin overnachten we in Garzón.

EL DESIERTO TATACOA – PARKING AAN OATA
Kleine gravelparking aan Red Shaped Valley, met een restaurantje, uitzicht en rondwandeling, eveneens tegenover het OATA observatorium. Passage van de bezoekers tijdens de dag en ’s avonds. ’s Nachts zeer rustig.
Toiletten in het observatorium, 1.000 COP.
Van op een andere plaats werden we door vriendelijke politieagenten hiernaartoe doorverwezen. In het natuurpark mag men niet langs de weg parkeren, enkel op de voorziene parkings, waar overnachten geen probleem is.

GARZÓN – PARKING ACHTER BENZINESTATION
Coördinaten: 02.211924 – 75.622760
Kleine gravelparking achter een benzinestation. Vrij rustig. Een pompbediende vraagt ons hoe laat we vertrekken morgen en zegt iets van betalen.
Toiletten zijn vuil, geen water.

Alto de Gualanday tolstation – Gualanday – Neiva – El Desierto Tatacoa, 221 km
Weg n° 40 Alto de Gualanday tolstation – Gualanday: goede hoofdweg. Nog steeds veel vrachtverkeer.
Weg n° 45 Gualanday – Neiva: goede hoofdweg, op enkele plaatsen na, waar wegenwerken bezig zijn. Zeer lange wachttijden!
Weg Neiva – El Desierto Tatacoa: smalle bochtige weg, met veel laaghangende takken en overhellende bomen. Overal grote diepe putten, die niet steeds te vermijden zijn. Enkele dorpjes.
Tot bij Red Shaped Valley is de weg geasfalteerd. Verder wordt het een vrij goed te rijden, smallere zandweg.
TOL: 9.800 COP, weg n° 40, Peaje Alto de Gualanday
TOL: 11.700 COP, weg n° 45, Peaje El Pata
TOL: 11.700 COP, weg n° 45, Peaje de Neiva

Rondrit door El Desierto Tatacoa, 25 km
Bochtige zandwegen die doorheen de omgeving klimmen en dalen, hier en daar diepe geulen, uitgewassen door regenwater. Vrij goed te rijden, hoe dieper het gebied in, hoe smaller ze worden. Bij felle regen zou het hier en daar wel eens zeer modderig kunnen zijn.

El Desierto Tatacoa – Neiva – Gigante – Garzón, 155 km
Zelfde terugweg naar Neiva, nu wat drukker omdat het zondag is.
Weg n° 45 Neiva – Garzón: smalle hoofdweg, met regelmatig grote diepe putten en andere beschadigingen van het wegdek. Waar bewoning is, veel verkeersdrempels.
Eenmaal de klim ingezet, zeer mooi landschap, met uitzicht op een rivier en stuwmeer.
TOL: 8.300 COP, weg n° 45, Peaje Los Cauchos.

EL DESIERTO DE TATACOA – WOESTIJN NATUURGEBIED
Prachtig woestijngebied, met veelkleurige zandformaties. We rijden een heel eind door het gebied, doch vinden de omgeving van onze slaapplaats ‘Red Shaped Valley’ het mooiste.
’s Nachts bij helder weer is hier een schitterende sterrenhemel te bewonderen.
Vooral de rode aarde van Red Shaped Valley is prachtig, in contrast met felgroene woestijnplanten en cactussen.
Let wel: in dit gebied hebben we veel last van ‘no sees’, uiterst kleine en bijna onzichtbare muggen. Ze zijn gans de tijd actief en bijten agressiever dan gewone muggen. Muggenspray is nuttig!
Red Shaped Valley – rondwandeling: mooie rondwandeling die afdaalt naar de voet van de rode zandsteenformaties, om terug te keren via de bovenrand met schitterend uitzicht.
Overzichtskaart aanwezig bij het begin van de wandeling, aan de mirador. Het pad wordt door paaltjes met gele lijn aangeduid.
Inkom: Gratis. Lengte: 3,5 km – Hoogteverschil: 35 m. Score: 5/5. Aanrader!
Coördinaten: 03.233692 – 75.170668 (onze slaapplaats).
Observatorio Astronómico de la Tatacoa (OATA): boeiende uiteenzettingen over de sterrenhemel, de melkweg, planeten, … wat zichtbaar is op het moment, wordt getoond door een grote telescoop.
We zien Jupiter, Saturnus en nog een aantal belangrijke sterren. Hadden verwacht deze wat meer vergroot te kunnen zien. Toch blijft het de moeite waard.
Dagelijks om 19 u, tenzij er geen heldere hemel is, zodat men de sterren niet kan tonen. Omdat er zo ’n grote groep is, wordt op onze vraag voor enkele mensen om 20 u een tweede voorstelling georganiseerd.
Inkom: 12.000 COP pp. (voor buitenlanders). Duurtijd: 1 ¼ u. Taal: Engels en/of Spaans. Score: 4/5.
Sendero Valle de los Xilópalos – rondwandeling: mooie rondwandeling die afdaalt in de smalle vallei, om terug te keren naar de weg een eindje verder. Ook mogelijk om te wandelen op de kam tussen de rondwandeling, met uitzicht op de vallei.
Overzichtskaart aanwezig bij het begin van de wandeling.
Inkom: Gratis. Lengte: 1,97 km – Hoogteverschil: 40 m. Score: 4/5.
Natural Pools Los Hoyos: Betonnen zwembaden in de mooie woestijnomgeving.
We vinden deze prijs te duur in verhouding met andere baden in Colombia.
Inkom: 8.000 COP pp.
INKOM: N.v.t.
OATA en de Red Shaped Valley: we vertrekken te voet van onze slaapplaats.
Coördinaten: 03.233692 – 75.170668 (onze slaapplaats).
Sendero Valle de los Xilópalos: wij parkeren aan het begin van de wandeling.
Aan de overkant is een omheinde parking van een restaurantje, wellicht te betalen.
Coördinaten: 03.236681 – 75.101683.
Natural Pools Los Hoyos:
Parking: 3.000 COP voor een auto (mogelijks kan men aan de overkant van de straat vrij parkeren).
Coördinaten: 03.237601 – 75.117375.

Fotoalbums van locatie «Alto Degualanday»

El Desierto Tatacoa (31)

23 Oktober 2019 | Zuid Amerika 2 | Colombia | Laatste Aanpassing 17 November 2019