Reisverhaal «Bogotá (3)»

2 november 2021 – 1 februari 2022

Traject: Bogotá

Visum run
Na 3 maanden ‘wachten’ in Cusco, Peru, omwille van een verkeerd visum, moeten we het land verlaten omdat onze toegelaten verblijfsperiode afloopt. Een verlenging van dit visum kunnen we niet krijgen. Opnieuw moeten we onze Manga achterlaten.

De gemakkelijkste oplossing, vooral qua Covid maatregelen, is naar Colombia heen en terug te vliegen. We kopen een ticket met retourdatum 2 december en huren in het centrum van Bogotá een studio voor een maand. Op die manier hebben we voldoende tijd om bij het Peruaanse consulaat in Bogotá een toerisme visum aan te vragen. Het lijkt ons gemakkelijker hierover te discussieren in een kantoor, dan aan de loketten op de luchthaven.

Wanneer we echter het Peruaanse consulaat contacteren, krijgen we te horen dat zij gesloten zijn omwille van de pandemie. Alle visums moeten bij aankomst in Peru worden geregeld. Met dit bericht sturen ze ons ook een link door, naar een document met de recent aangepaste visumregels.

En dit is pas een tegenvaller … als Europeanen mogen we maar 90 dagen meer het land in per periode van 180 dagen, waar dit voorheen 2 x 90 dagen per periode van 360 dagen was. Dit wil zeggen dat we minstens 3 maanden uit het land moeten wegblijven i.p.v. de geplande maand.

Verblijf in Bogotá
Omdat het weinig zin heeft om nu ergens te gaan reizen met openbaar vervoer, beslissen we de ganse periode van 3 maanden in Bogotá te blijven wachten. Al beseffen we pas later dat dit echt wel héél lang is om in zo’n grote drukke stad te verblijven …

Ondanks alles gaat de tijd vrij vlug voorbij. Dankzij de sterke internetverbinding kunnen we ons vrij goed bezig houden met allerhande opzoekingen, het verwerken van uitgestelde administratieve rompslomp en het oplossen van een aantal problemen die op ons afkomen. We maken regelmatig stadswandelingen. Al vlug hebben we een favoriete koffieshop gevonden waar zowat elke wandeling eindigt, alsook enkele restaurantjes waar we af en toe iets gaan eten. Ook zijn er wat toeristische plaatsen die we (nog eens) willen bezoeken.

We bezochten Bogotá in 2008 en logeerden op dat moment in dezelfde buurt als nu. Toen voelden we ons in deze miljoenenstad zeer veilig, zelfs ’s avonds liepen we buiten op straat zonder enig probleem. Er was vrij veel armoede, maar die mensen hielden zich bezig met allerhande nuttige of speelse straat activiteiten waarmee ze een centje konden verdienen. Gewoon bedelen zag je toen bijna niet.

Wat is de stad veranderd, we zien nu echt schrijnende toestanden.
Overal liggen daklozen op de voetpaden te slapen, zelfs tijdens de dag. Ze installeren zich ook op middenbermen van de brede straten. Het gaat hier vooral om Venezuelanen die uit hun land zijn gevlucht. Ze leven hier in de illegaliteit en kunnen noch werk noch onderdak vinden. Tijdens de dag lopen velen hiervan rond met houten handkarren. Ze gaan van de ene vuilnisbak naar de andere, die ze omkieperen. De afval wordt op hun karren gesorteerd, wat ze niet kunnen gebruiken laten ze gewoon liggen. Slapen doen ze op of onder hun karren, als het regent wordt er een plastiek zeil overheen gespannen. Hun behoeftes moeten ze doen op straat, er is geen andere mogelijkheid. Wat moet dat vernederend zijn voor die mensen, waarvan velen in hun thuisland een goed leven leidden, een vaste job hadden en vaak hogere studies hebben gedaan.
’s Avonds gaan we ditmaal niet naar buiten. De straten zijn dan enkel van de dakloze Venezuelanen en veiligheidsagenten met grote honden. Dat trekt echt niet aan.

Op een middag zijn we getuige van een overval. Een jongeman klampt zich vast aan een oudere man met wandelstok. Hij probeert iets te vinden in de broekzak van de man. De man reageert zeer alert en begint met zijn stok te slaan. Voorbijgangers staan te kijken, maar durven niet te helpen. Marc wil te hulp schieten, maar mag niet van Herlinde, het is te gevaarlijk. Iets verderop staat immers een groep jongeren toe te kijken, leden van de straatbende waartoe de jongeman behoort. Er is steeds veel politie op straat aanwezig, maar op dit moment zien we er geen. Uiteindelijk moet de jongen afhaken. Samen met een Colombiaanse dame begeleiden we de aangeslagen man naar een apotheek, waar hij zal geholpen worden.
Hierna voelen we ons niet echt onveiliger op straat, maar we beseffen toch dat we goed op onze spullen moeten letten.

In Colombia moeten we vanaf december een Covid attest en identificatie tonen bij de ingang van musea, openbare gebouwen, parken en restaurants. Stilaan went dit allemaal wel. Bij de restaurants waar we regelmatig komen, kent men ons al vlug en moeten we na 2 keer ons Covid attest al niet meer tonen.

Tijdens de eindejaarsperiode vinden we niet veel sfeer in de stad. Kerstbomen of andere versieringen zijn amper aanwezig, zelfs niet op het centrale plein. De feestdagen passeren als elke andere dag in onze studio … behalve het lawaai van feestjes in de omringende gebouwen dat ons ’s nachts wakker houdt. Op oudejaarsavond trekken we naar de 18de verdieping. Bij een open raam wachten we middernacht af, benieuwd naar het vuurwerk. Maar ook dat is er niet bij … in de verte zien we wat kleine vuurpijltjes, maar het stelt niet veel voor. De straten in de stad liggen er verlaten bij, achter alle ramen brandt licht. Iedereen viert thuis, in tijden van Covid-19.

Museo del Oro
Het goudmuseum in Bogóta staat bekend om het mooiste uit de regio te zijn. We konden dit niet bezoeken in 2008, wegens onderhoudswerken. Dus grijpen we ditmaal onze kans.

Het is een boeiend museum, waar men een film toont over de wereldwijde ontdekking en het gebruik van ‘metalen’ sinds 15.300 ad. Daarna volgt een rondgang doorheen een aantal zalen op meerdere verdiepingen. Ontelbare oude interessante sier- en gebruiksvoorwerpen zijn er te bewonderen, vooral in goud, maar ook in steen, aardewerk en andere materialen. Ze dateren uit verschillende tijdperken. Dit museum is echt de moeite van een bezoek waard.

Museo Botero
Botero is wellicht de meest befaamde Colombiaanse kunstenaar. Hij is vooral gekend om de bijzondere buitenproportionele vormen van de figuren op zijn schilderijen en beelden. Al houden we niet van Rubensiaanse modellen, toch spreken de werken van Botero ons wel aan, ze zijn uniek.

Dit museum bezochten we niet in 2008, omdat we toen reeds het Botero museum in Medellin bezocht hadden, de stad waar Botero lange tijd woonde.

Alle werken die zich in dit museum bevinden werden geschonken door Botero. Enkele ruimtes bevatten alleen maar werken van de kunstenaar zelf. Maar er wordt ook een grote collectie getoond met werken van andere bekende en minder bekende artiesten, in uiteenlopende genres, uit verschillende tijdperken.

In dit pand van de Banco de la República bevindt zich ook de Casa de Moneda, met materiaal over de geschiedenis van de Colombiaanse munten. Verder zijn er nog het Museo de Arte en Miguel Urrutia - Mamu ondergebracht. Persoonlijk vinden we vooral het Botero museum echt de moeite van een bezoek waard.

Jardin Botánico Jose Celestino Mutis
Met de TransMilenio bus verplaatsen we ons naar de botanische tuin, die we ook reeds in 2008 bezochten. Een stukje mooie natuur in de immense stad Bogotá.

Het is leuk om een dag rond te wandelen in deze tuin met zijn grote verscheidenheid aan planten en bloemen, die er bijna verlaten bij ligt tijdens de Covid pandemie. ’s Middags picknicken we op een bankje.

Immense serres tonen in grote afgescheiden ruimtes de vegetatie van de verschillende klimaatzones in Colombia. Telkens is de temperatuur en luchtvochtigheid verschillend.

Monserrate
Zo’n 500 meter boven de stad prijkt het klooster Monserrate op een bergtop. Net als in 2008 gaan we er een kijkje nemen. Toen namen we het treintje omhoog, nu gaan we met de kabelbaan. We hebben geen keuze, er zijn te weinig bezoekers om beiden te laten functioneren. Afdalen doen we net als toen te voet. We twijfelden eerst nog om ook te voet naar boven te gaan … maar onze fysiek is niet optimaal momenteel, door het lange stilzitten tijdens de pandemie.

Hier merken we wel degelijk wat veranderingen na zo lange tijd. De kerk herkennen we goed, maar de omgeving is meer commercieel uitgebaat, met een hele reeks souvernirs- en etenskraampjes op een lange rij.

Voor we aan de afdaling beginnen, bewonderen we het uitzicht op de immense stad. We zoeken het gebouw waar we verblijven en herkennen meteen enkele andere plaatsen die we recent hebben bezocht.

De lange afdaling bestaat uit een trappenpad, dat doet geen deugd aan onze knieën. De volgende dagen zullen we dat voelen.

Moeilijke laatste dagen
De 5 laatste dagen van ons verblijf in Bogotá verlopen problematisch. Een grote stroompanne in de ganse wijk geraakt maar niet opgelost … en dat is nog zo op het moment dat we vertrekken uit de stad. Geen stroom, geen water, geen internet, … de voetpaden liggen open, men vervangt de stroomkabels. Het moeilijkste zijn de lange pikdonkere avonden ...

Af en toe wordt een generator in de kelder van het gebouw aangezet, die voor verlichting zorgt in de traphal en voor water in de appartementjes. Dan moeten we wat potten met water vullen, zodat we weer een dag verder kunnen. De laatste avond van ons verblijf in Bogotá krijgen we via die weg ook een poosje elektriciteit in de studio … een opluchting, want we zijn nog niet klaar met inpakken en zonder licht is dat niet doenbaar.

Een wasserette en internet moeten we wat verderop gaan zoeken, in een buurt die niet te kampen heeft met het stroomprobleem. Om Colombia te verlaten, alsook om Peru in te reizen, moeten we aangiftes doen via het internet. Daarvoor is het internet in een koffieshop niet voldoende sterk. Gelukkig is de verhuurder van onze studio zeer behulpzaam. Hij heeft voor zijn administratie een ruimte met wifi en printer gehuurd in een hotel, daar mogen we gebruik van maken.

BOGOTÁ – STUDIO
New Loft – Cll 18 # - 82
Edificio Torre Acqua - Appt. 402
Tel. verhuurkantoor eigenaar: +57 321 344 8885 Edison.
Coördinaten: 04.603264, -74.070595
Gelegen op 2.618 meter hoogte.
PRIJS: 484,58 EUR per maand, gehuurd via AirBnB (november 2021)
Nadien huren we rechtstreeks van de eigenaar: 424,27 EUR per maand (na indexatie, januari 2022), 2 keer poetsen en verversen lakens en handdoeken inbegrepen.
Volledig ingerichte studio met kookhoek en badkamer, in een nieuw gebouw. Satelliet-TV, sterke Wifi. Alles is nog zeer nieuw. Zeer proper.
Er zijn sportruimtes, zitplaatsen, wasmachines, … voorzien.
De toegangsdeur van dit gebouw is steeds gesloten. De receptie wordt dag en nacht door 2 bewakingsagenten bemand, die de deur openen telkens wanneer iemand naar binnen of buiten wil. Wie hier niet verblijft of niet is aangekondigd (identiteitsbewijs nodig) komt niet naar binnen.
Minpunten: Deze studio (n° 402) kijkt uit op andere appartementsgebouwen (wellicht zijn er andere mogelijkheden). Veel lawaai in en rond het gebouw, meestal ’s nachts stil. Regelmatig elektriciteit en water problemen, veroorzaakt door werken in de straten. Soms komt via de luchtkoker geur van andere appartementen naar binnen.

VERPLAATSINGEN:
TransMilenio:Niet ver van het appartementsgebouw bevindt zich de halte Universidades van de TransMillenio, een snel en handig transportsysteem doorheen de grote stad.
Tarief:
Herlaadkaart: 6.000 COP, kan gebruikt worden door meerdere personen tegelijk.

Rit: 2.650 COP.
Aan de ingang van de stations bevindt zich een kassa en automaten.
Naar de luchthaven: Portal Universidades, Bus n°1 naar Portal El Dorado, daar overstappen op Bus n° K74 naar de luchthaven 45 min. onderweg.
Taxi:
We komen aan om middernacht in de luchthaven van Bogotá en nemen een taxi naar onze studio in het stadscentrum. In de eerste 2 rijen aan de uitgang staan de dure georganiseerde luchthaven taxi’s. In de derde lijn staan taxi’s die mensen hebben afgezet en trachten iemand mee terug te nemen, zij rekenen een tarief van 30.000 COP.

RESTAURANT TIP:
CREPES & WAFFELS:
Leuk restaurant, met grote keuze zoute en zoete pannenkoeken, wafels, ijscrème.
De zoute pannenkoeken zijn geïnspireerd op wereldkeuken.
Zeer praktisch georganiseerd, een soort semi-fastfood methode.
Lekker en niet duur: 5/5
Coördinaten: 04.600518, -74.070923
Colombiaanse keten, met (meerdere) restaurantjes in de meeste grote steden en shopping malls.

BOGOTÁ CAFE:
Kleine gezellige koffieshop, met heerlijke ambachtelijke koffie en snacks.
Zeer vriendelijke en verzorgde bediening.
Coördinaten: 04.602026, -74.067412

BOGOTÁ
- MUSEO DEL ORO
Mooi museum.
Boeiende film over de ontdekking van ‘metalen’ en het gebruik ervan, sinds 15.300 AD.
Ontelbare (sier)voorwerpen, vooral in goud.
INKOM: 4.000 COP pp./ +60 jaar: gratis.
Coördinaten: -4.601842, -74.071854

BOGOTÁ - MUSEO BOTERO
Mooi museum.
Vooral de Botero afdeling is de moeite van een bezoek waard.
INKOM: gratis.
Coördinaten: -4.596652, -74.073279

BOGOTÁ JARDIN BOTÁNICO JOSE CELESTINO MUTIS
Verzorgde botanische tuin, met grote verscheidenheid aan al dan niet bloeiende planten, cactussen en bomen.
Grote serres met interessante simulaties van de verschillende klimaatzones in Colombia.
INKOM: 5 COP pp + 10 COP pp voor de serres. Vanaf 62 jaar betaalt men enkel voor de serres.
PARKING: N.v.t.
Calle 63, dichtbij Carretera 68.
Bereikbaar met TransMilenio: Portal Universidades, bus n°1 richting Portal El Dorado, afstappen aan halte Avenida Rojas, 40 min. Dan nog 2 km te voet naar de ingang van de tuin.
Coördinaten: 04.667714, -74.097850

BOGOTÁ MONSERRATE
Klooster op bergtop.
Het klooster en de kerk op zich zijn niet heel bijzonder, maar leuk voor het uitzicht over de stad.
INKOM: gratis.
ERNAARTOE EN TERUG:
Treintje of kabelbaan (op minder drukke dagen is slechts één van beiden open): 13.000 COP pp enkel rit. Korting > 62 jaar, enkel op een retour ticket.
Te voet: trappen pad dat +/- 500 meter klimt, met onderweg uitzichten op de stad.
Coördinaten: 04.602895, -74.061077

VISUM:
Bij aankomst in Colombia krijgen we automatisch een visum voor 90 dagen.
Verlenging hiervan kan eenmalig eenvoudigweg worden aangevraagd via de website: www.migracioncolombia.gov.co
Men krijgt dan opnieuw een visum voor 90 dagen.
Bij het verlaten van Colombia wordt ons gevraagd om die visumverlenging aan te tonen.

INREIS/UITREIS FORMALITEITEN:
Om naar Colombia te reizen moet men minder dan 72 u op voorhand via het internet een verklaring afleggen, via de officiële website: Pre-registro.
Dit herhaalt zich bij het verlaten van het land.
Dit document moet men tonen bij de check-in als men naar Colombia vliegt, eveneens bij het verlaten van het land.

Fotoalbums van locatie «Bogota (3)»

Bogota (3) (117)

02 November 2021 | Colombia | Laatste Aanpassing 05 April 2022

• Bogotá, museo del Oro
  • Bogotá, museo Botero
  • Bogotá, Monserrate, uitzicht op de immense stad
  • Bogotá, restaurant Doña Ofelia met open keuken
  • Bogotá, historisch stadscentrum, duiven op het cen