Reisverhaal «Zhangye»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 13 November 2013 - Laatste Aanpassing 22 December 2013

Zhangye (1.474 meter hoog) was ooit een belangrijke commerciële stopplaats langs de zijderoute, gelegen in een landbouwstreek. Deze stad bestaat uit meerdere delen, waarvan het centrum iets meer dan 500.000 inwoners telt.

Tijdens de treinrit hebben we uitzicht op een vrij eentonig landschap van zandvlaktes en bergen.
Als we goed rondkijken zien we geïsoleerde huisjes en dorpjes, soms een groepje kamelen. Onderweg rijden we een tijdje langs de chinese muur, de spoorlijn kruist deze enkele keren. Dit zeer geërodeerde stuk muur is 15 km lang en werd niet heropgebouwd. We tellen een 5-tal overblijfselen van grote vierkante uitkijktorens.

In Zhangye merken we opnieuw dat lichaamsbeweging belangrijk is voor de chinezen. Terwijl we aan het ontbijt zitten, verzamelt het personeel van het hotel-restaurant op het binnenplein. Een 25-tal mensen staan mooi geordend in de rij om samen een soort dansritueel uit te voeren op moderne muziek. Een aangename start van de werkdag, of beschouwt men dit als teambuilding. Met deze koude temperaturen, net niet positief, zal alvast iedereen goed wakker aan zijn dagtaak beginnen !

Een stadswandeling in deze levendige stad, brengt ons naar enkele grote pleinen. Ook hier wordt volop gewerkt aan de fysiek. Jongeren spelen basketbal, vliegertjes worden opgelaten, iedereen kan gebruik maken van een soort fitness toestellen, …

De houten pagoda (gebouwd tss. 557 – 588) telt 9 verdiepingen en is 32,8 meter hoog. Aan de voet ervan worden witte duiven gevoederd door jong en oud. Tot groot jolijt van iedereen, strijken de vogels neer op hun hoofden, handen en armen. Wij blijven wijselijk op een afstand.
Enkele kleine kinderen dragen de zo typisch broekjes met open bilnaad. Dit is een soort vervanging van de luier, omdat men deze niet hygiënisch vindt. Wanneer de kindjes moeten plassen, is het zeer gemakkelijk … moet dat koud zijn ! Het lijkt hen echter niet te deren.

Aan een ander plein bevindt zich de grote Boeddha tempel (gebouwd in 1098). Op het grote tempelterrein bevinden zich meerdere mooie gebouwen. De authentieke houten centrale hall is het belangrijkste. Hierin bevindt zich het grootste liggende Boeddha beeld van China, met een lengte van 34,5 meter, een schouderbreedte van 7,5 meter, de voeten zijn 4 meter lang en de oren 2 meter. Het zeer goed bewaarde beeld werd gemaakt van klei met een mooie gekleurde bovenlaag, hier en daar met bladgoud belegd. In de hall zien we nog een aantal authentieke beelden en muurschilderingen.

Na wat zoeken, hebben we uiteindelijk gevonden hoe we ons met de bus naar het Danxia Landform geological parc kunnen verplaatsen. We rijden de ganse tijd door een droge, vooral vlakke landbouwomgeving met hier en daar serres. Op het moment dat we ons beginnen af te vragen of deze uitstap echt wel de moeite loont, zien we vóór ons eindelijk een bergketen opduiken. Maar veel kleuren zien we nog niet, toch beginnen we er opnieuw in te geloven.
En inderdaad, eenmaal aangekomen in het natuurgebied, zien we overal rondom ons de veelkleurige zandbergen. Danxia is een landschapsvorm, die bestaat uit een gelaagd gebergte in verschillende kleuren zandsteen. Deze komen bloot door het bewegen van de aardkorst, waarbij een soort bergen of heuvels worden gevormd. Erosie zorgt voor het bijzondere kleurenpatroon dat aan de oppervlakte komt.
Een minibusje brengt ons van de ene naar de andere uitzichtplaats. We worden vergezeld van een Chinese. Bij elke stopplaats krijgen we beperkt de tijd om de omgeving te bewonderen van op een aantal uitkijkplatforms. Reeds bij de eerste halte komen we te laat terug aan het busje, terwijl de chauffeur ongeduldig toetert. Er is dan ook zoveel te zien in deze bijzondere omgeving. Het vriendelijke meisje dat ons vergezelt heeft alles binnen enkele minuten gezien en gaat telkens geduldig in het busje op ons wachten. Wanneer we op het eindpunt aankomen, maken we dan ook duidelijk aan onze chauffeur dat hij niet op ons moet wachten. We zullen de terugweg wandelen, zodat we alle tijd hebben in deze wonderlijke omgeving.
In dit uitgestrekte natuurgebied komen we 1 gebouw tegen, het is een ‘noodle restaurant’ uit een bekende Chinese film die hier werd opgenomen. Het grijze gebouw steekt mooi af tegen de wit-geel-rood tinten van de bergomgeving eromheen.

PROVINCIE:

E-MAIL: [email protected]
WEBSITE: www.zygzbg.com
TEL: +86 0936 888 8822
COMMENTAAR: Standaard tweepersoonskamer (singel bed) met een smal dubbel bed, badkamer met douche, haardroger, centrale verwarming + A/C met verwarmingselement, TV, waterkoker, gratis LAN op de kamer, gratis telefoon, zithoek, bureau. Proper, wordt dagelijks gepoetst. Raam kan worden geopend, muggengaas. Eenvoudig Chinees buffetontbijt.
Vriendelijk en behulpzaam. Rustig gelegen, aan een binnenpleintje.
Centrale ligging op wandelafstand van de bezienswaardigheden en winkelstraten.
Minpunten: Zeer harde matras. Vasttapijt. Douche niet afgesloten. Koud, ondanks dubbel verwarmingssysteem.
BOEKING: ter plaatse.
OPMERKING: In Zhangye vinden we weinig hotels die een vergunning hebben voor buitenlanders. Deze zijn dan ook wat duurder, enkele daarvan bieden geen (gratis) internet.

ERNAARTOE:
Stadsbus 1 Wuwei centrum (aan vliegend paard) – station, 1 CNY pp., 10 min.
Trein n° T9205 Wuwei – Zhangye, 40,50 CNY pp., hard seat, 2 u 10 min., mooie maar vrij eentonige rit door zandvlakte en bergen, met onderweg uitzicht op de Chinese muur.
Stadsbus 1 Zhangye station – drumtoren, 2,5 CNY pp., 15 min.

HOUTEN PAGODA
Hoge houten toren om een groot plein. Een rondwandeling op het plein, waar zoveel mensen actief bezig zijn, is een bezienswaardigheid op zich.
INKOM: n.v.t.
Stadswandeling.

GIANT BOEDDHA TEMPLE
Groot terrein met een aantal tempelgebouwen, waarvan een gedeelte mooi authentiek bewaard is. Het reuze liggende Boeddhabeeld is eveneens nog in zeer goede staat.
INKOM: 41 CNY pp.
Stadswandeling.

DANXIA LANDFORM GEOLOGICAL PARC
Prachtig gekleurde zandbergen, met meerdere uitzichtplatforms. Midden in dit natuurpark staat een gebouw, het ‘noodle restaurant’ uit een bekende Chinese film die hier werd opgenomen.
SCORE: 5/5 Aanrader !
INKOM: 40 CNY pp. + 20 CNY pp. voor vervoer doorheen het park.
Het vervoer gebeurt door minibusjes, waar telkens een gids naast de chauffeur plaatsneemt. Jammer genoeg geeft deze enkel uitleg in het Chinees en spreekt geen woord Engels. Zo’n minibusje wordt opgevuld, vertrek minstens om het half uur. Het is interessant om zich doorheen het uitgebreide park te laten vervoeren naar de 4 stopplaatsen, dit geeft een goed idee van wat er te zien is. We vinden echter dat er onvoldoende tijd is om rond te kijken en foto’s te nemen. Bij de eerste stop (30 min.) zijn we te laat terug aan het busje, de chauffeur toetert ongeduldig. De tweede en derde stop liggen vrij dicht bij elkaar, we krijgen er telkens 10 min. Van op het uitzichtpunt bij stop 2 gaan we aan de andere kant naar beneden en wuiven naar de chauffeur dat we verder door wandelen naar punt 3. Aan de laatste stopplaats krijgen we opnieuw 30 min. We beslissen hier langer te blijven en te voet terug te wandelen naar de uitgang. Onderweg laten we ons enkele keren een eindje meenemen door één van de volgende busjes, die gewillig stoppen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Bus Zhangye – Danxia Landform Geological Parc, 10 CNY pp., 45 min., vertrekt +/- om het uur aan busstation west, West road, Zhangye. Volgens de informatie die we op het internet vinden, zou de laatste bus terug om 15 u vertrekken zo’n 40 km verderop. Dit hebben we echter niet verder nagevraagd.

Fotoalbums van locatie «Zhangye»

Zhangye (22)

13 November 2013 | Azië - deel 3 | China | Laatste Aanpassing 22 December 2013

• Houten pagoda
  • Goedlachse boeddha op het plein