Reisverhaal «Yangshuo»

Azië - deel 2 | China | 0 Reacties 24 Mei 2012 - Laatste Aanpassing 10 Juni 2012

Yangshuo is een stad met 310.000 inwoners, gelegen aan de Li rivier midden in het karstgebergte. De schitterende ligging midden in deze natuurpracht en de toegankelijkheid via de weg of de rivier, maakt het voor velen tot een geschikte uitvalsbasis om de provincie te bezoeken. Het overmatige toerisme heeft ervoor gezorgd dat hier weinig typische Chinese kenmerken overblijven.

Een lange dag van reizen met verschillende bussen brengt ons naar dit schitterende gebied.  De tweede helft van ons traject rijden we reeds de ganse tijd tussen de prachtige karstbergpieken, die uit het landschap opsteken tussen frisgroene rijstvelden en kleine dorpjes.

Het plaatsje is uiterst toeristisch en druk, de straten worden omzoomd met souvenirs winkeltjes, restaurantjes, hotels, … gidsen bieden alom hun diensten aan. Het is er aangenaam keuvelen … voor eventjes. ’s Avonds loopt het plaatsje vol, het is vrijdag en de weekendtoeristen van de nabije steden arriveren. Een groot verschil met gisteren, toen we aankwamen. Hier vinden we restaurantjes die de westerse keuken bieden, zoals Italiaans, Frans, … en moeten we ons hiervoor niet richten naar fastfoodketens, wat goed is voor een keer. Chinees is ok, al weten we niet altijd wat we eten … wat afwisseling met andere voeding (lees: smaken) hebben we wel nodig.

De beste manier om een natuurlijke omgeving te verkennen is per fiets of te voet, volgens onze bescheiden mening. Dus gaan we er nog maar eens op uit per fiets. Nadat we het toeristische centrum – en ook de drukke autoweg – hebben verlaten, begint voor ons de tocht maar pas leuk te worden. Het eerste deel is nog redelijk druk, vele toeristen worden aangetrokken door de Yulong rivier die ze per bamboevlot willen afvaren. Plots horen we vlaamse stemmen … een groep Belgische fietsers op terugweg, we blijven even babbelen … ’t is altijd leuk landgenoten te ontmoeten onderweg.
Wanneer we aan de aanlegplaats van de bamboe rafts komen te Xia Tang, heerst daar een drukte van jewelste. Hier stopt de autoweg en moeten we verder over een zandweg, eindelijk rust. Voor onze picknick kiezen we het oude dorpje Jiuxian uit en genieten er van het uitzicht op de mooie authentieke huisjes en de omgeving. Aan Dragon bridge, een oude stenen boogbrug over de rivier, keren we terug via de overkant. Ook hier is het even een onaangename drukte, het vertrekpunt van de bamboevlotten … Maar eenmaal op terugweg wordt de stilte door niets meer verstoord, tot we een foto willen nemen en stoppen aan de kant van een smal ‘1 persoons’ zandpaadje tussen de velden … achter ons een luide ‘plons’ horen … we gaan vlug kijken en zien een jongeman druipend uit een riviertje komen, het wiel van zijn fiets zien we juist wegzakken onder het water … hij miste het smalle paadje … De fiets kan worden gerecupereerd, maar zijn bril is niet te vinden in het stroompje.
Deze schitterende tocht brengt ons langs de Yulong rivier, via kleine rustige dorpjes, tussen frisgroene rijstvelden, sinaasappelbomen, … karstgebergte.

Xing Ping is een toeristisch plaatsje waar gemotoriseerde bamboevlotten en andere boten vertrekken voor tochtjes op de Li rivier. Hier zullen we een wandeling maken, tussen de vele dicht op elkaar staande karst pieken. De omgeving is schitterend, de wandeling rustig maar onaangenaam omdat we de ganse tijd een betonnen straat moeten volgen. Na een 4 tal kilometers komen we aan de eerste van 3 oversteekplaatsen … nog 12 kilometer op zo’n betonbaan, dat is ons teveel van het goeie. We keren terug. Jammer ook van de miezerige dag, zodat de omgeving de ganse tijd in nevel is gehuld.

Om onze teleurstelling na de wandeling goed te maken … gaan we nog een dagje fietsen. Op ons summiere kaartje van de streek stippelen we een nieuwe route uit, zoveel mogelijk over onverharde baantjes langs kleine dorpjes tussen de hoge karstpieken. We willen uitkomen aan Moon Hill, van waarboven je mooie uitzichten op het landschap zou hebben.

Al vlug fietsen we inderdaad over mooie achteraf baantjes, langs kleine dorpjes waar we niemand tegenkomen. Zalig rustig en zo’n mooie natuur … dit is echt het paradijs.
Maar tot onze verwondering komt ons weggetje niet uit aan een brug over de rivier … wel op de autoweg die we in gedachten hadden, maar een stuk ervoor. Geen probleem, we weten waar we zijn, het belangrijkste is dat we kunnen fietsen en rustig genieten van alle natuurpracht. Wat verderop komen we uiteindelijk aan de rivier, we nemen weerom een klein baantje om deze te volgen, ditmaal een smalle betonweg … waarop een aantal toeristenbussen ons voorbij komt gereden … dat vinden we minder leuk.
De weg eindigt op een parking, van waar men weerom per bamboeraft de rivier kan afdrijven. Dit is de verklaring voor de verharde weg en de vele bussen. We voelen ons echt niet aangetrokken om zo’n tochtje per bamboevlot te maken, ’t zal best wel leuk zijn … maar de enorme drukte verstoort alle rust. Bovendien vindt de Chinese jeugd het leuk om elkaar met waterpistolen nat te maken …
Aan de overkant van de rivier staat op onze kaart weer een onverharde weg getekend, die uitkomt vlakbij Moon Hill.
Na wat prijsdiscussie laten we ons met zo’n bamboevlot overzetten, de fietsen gaan achterop. Op deze manier hebben we dat ook eens meegemaakt, al is het maar voor eventjes.
En dan moeten we echt gaan inzien dat onze kaart niet veel waard is … we volgen de enige weg die er is, maar deze gaat wel de andere richting uit dan op de kaart. In enkele dorpjes (enkel toegankelijk via een zandweg met grote stenen …) hebben we de mogelijkheid om meermaals de vraag stellen … telkens wordt er in dezelfde richting gewezen … met grote twijfels en het gevoel steeds maar verder van ons doel weg te geraken, rijden we toch maar door. Af en toe proberen we een zeer smal zandweggetje tussen de velden, maar moeten telkens terugkeren wanneer deze doodlopen. Er is echt geen andere weg.

Uiteindelijk komen we aan een autostrade uit, die we wel terugvinden op onze kaart … inderdaad een heel stuk verwijderd van ons doel. Hier moeten we onderdoor rijden, wat betekent dat we nog verder en verder in de verkeerde richting wegrijden en we willen nu wel terug de goeie kant uit.

Een jongeman met een motorfiets kijkt op ons kaartje waar we naartoe willen, waarna hij ons een hele uitleg geeft in ’t Chinees … we antwoorden voor de fun in ’t vlaams … grappige situatie want we verstaan geen woord van elkaar … maar menen te begrijpen dat hij geen andere oplossing ziet dan de weg te volgen, al moeten we eerst verder tot het volgende dorp. ‘xiexie’, bedanken we hem, hij lacht ons vriendelijk toe en vervolgt zijn weg.
Marc wil terugkeren, Herlinde ziet de terugweg niet goed zitten omdat er 2 maal een lange steile klim bij is … dat wordt afstappen en zwaar duwen op een stenige zandweg. Uiteindelijk beslissen we verder te rijden. Het dorp blijkt niet al te ver weg en daar vinden we een zijweg in de goeie richting, die na een paar kilometer uitkomt op een asfaltweg. Oef !

We zijn nog ver van ‘huis’, maar het is al een opluchting de juiste richting te kunnen volgen. Wanneer we uiteindelijk bij Moon Hill aankomen, hebben we geen van beiden nog zin om deze te beklimmen … we hebben vandaag zoveel moois gezien tijdens deze onverwacht lange tocht ‘weg van het toerisme’ dat we echt wel tevreden zijn.

Provincie:
Guangxi

Ernaartoe:
A/C stadsbus Zhaoqing centrum – hoofdbusterminal (westen station), 2 CNY pp., 20 min., bus n° 4 (3de laatste stop), bus n° 13 (laatste stop) maar deze passeert niet zo dichtbij ons hotel
A/C bus Zhaoqing – Wu Zhou, 55 CNY pp., 3 ¼ uren onderweg
A/C bus Wu Zhou – Guilin, 129 CNY pp., 4 ¼ uren onderweg, prachtige rit !
A/C bus Guilin – Yangshuo, 20 CNY pp., 1 ¼ uren onderweg

Het werd een lange dag, we waren zo’n 12 ½ uren onderweg. De directe bus tussen Zhaoqing en Yangshuo, die over dit traject 6 uren doet, rijdt niet meer. Vanuit Wuzhou rijdt enkel om 9.00 u ’s ochtends een directe bus naar Yangshuo, dus moesten we een omweg maken via Guilin.

Overnachtingen:
Old West Street Hotel, 100 CNY per nacht, 120 CNY per nacht tijdens het weekend, voor een kleine twin (2 bedden) 2 persoonskamer met raam, sanitair (warm water), TV, waterkoker, A/C, bureau, raam dat uitkijkt op betonnen muur, vriendelijk maar men spreekt amper Engels, gratis WIFI, gelegen in een smal achteraf steegje vlakbij de drukke wandelstraat, tel. 07773 888 1198, www.oldweststreethotel.cn, beoordeling: 3/5

Excursies:
- lusvormige fietstocht naar Dragon bridge: prachtige tocht, de massa bamboevlotten op de Yulong rivier zijn op enkele plaatsen ietwat storend, al worden ze met een bamboestam verder geduwd. Aanrader !
kaart: kaart ‘start from Yangshuo’, 5 CNY, een betere detailkaart vonden we niet
route: Yangshuo – volg Pantao Rd. nr rechts tot vóór tankstation, linksaf tot grote weg Jingfeng rd., oversteken, steeds blijven volgen – Xia tang (parking) – Jiuxian village –blijven volgen tot grote weg, linksaf, linksaf aan Dragon bridge (vertrekpunt bamboevlotten) – terugweg via overkant Yulong rivier, zo dicht mogelijk bij de rivier blijven, smalle zandpaadjes tussen de velden verbinden kleine dorpjes – in ietwat groter dorp de rivier oversteken via brug om uit te komen aan Xia tang – terug via heenweg
lengte: +/- 20 km, overal komt men bewoners tegen waaraan men de weg kan vragen
parcours: klein eindje grote weg, rustigere asfaltweg, gehavend asfalt, beton, kiezels, zand met keien, smalle ‘1 persoons’ zandpaadjes tussen velden. Onderweg kan je hier en daar lunchen, geen winkels.
huur fietsen: de vraagprijs is 20 CNY / fiets / dag, voor onze 2 fietsen samen betalen we 35 CNY. Men vraagt 200 CNY als waarborg die vlot wordt terugbetaald bij het inleveren van de fietsen. We huren de fietsen gewoon op het pleintje vlakbij ons hotel, van een verhuurder die veel keuzemogelijkheden heeft (mountainbikes, gewone fietsen, kleinere modellen, tandems, …). Persoonlijk verkiezen we gewone fietsen boven mountainbikes, omdat we rechtop zittend meer van het landschap kunnen zien, een mandje voor onze spullen vinden we handig. Deze mandjes worden vooraan weggenomen en achteraan op de fiets gemonteerd omwille van de stabiliteit / veiligheid, bovendien zijn ze afsluitbaar. De fietsen zijn prima in orde, met een soort trommelremsysteem achteraan dat perfect werkt.
- wandeling Xing Ping – Yangdi: mooie omgeving, doch geen aangename wandeling door betonbaan.
De vele bamboevlotten zijn hier gemotoriseerd, bovendien varen er ook grotere boten.
We keren na +/- 4 km terug, men vraagt hier te veel voor een wandeling over een betonnen straat.
1ste overzet, naar Lingshui village: 10 CNY pp. (info LP: 4 CNY pp.)
Verderop moet de rivier nog 2 maal worden overgestoken, mogelijks inbegrepen in het bedrag dat men moet betalen om de wandeling te mogen maken (?),waarschijnlijk ook te duur voor wat er geboden wordt (info LP: 16 CNY pp.).
ernaartoe en terug: bus Yangshuo – Xing Ping, 7 CNY pp., 1 uur
- lusvormige fietstocht in de omgeving … deze kunnen we moeilijk beschrijven, we volgden zoveel mogelijk onverharde achteraf weggetjes die op onze kaart met stippellijntjes zijn getekend, in de legende ‘fietswegen’ genoemd. De kaart bleek helemaal niet correct te zijn … Bijgevolg kunnen we moeilijk navertellen waar we overal gefietst hebben … maar het was een schitterende ervaring in een supermooie omgeving en weg van het toerisme. Aanrader !
kaart en fietsen: zie hoger.
overzet per bamboevlot voor ons 2 en de fietsen: de vraagprijs is 30 CNY, na discussie 10 CNY.

Openbaar vervoer:
Bussen:

kleine busterminal aan de rand van het toeristische centrum, zowel locale als lange afstandsbussen

Fotoalbums van locatie «Yangshuo»

Yangshuo (14)

24 Mei 2012 | Azië - deel 2 | China | Laatste Aanpassing 10 Juni 2012

• Jiuxian village
  • onze roze fietsen op dragon bridge over de Yulong
  • Yulong rivier
  • het erf van een huisje langs onze fietsroute
  • bamboevlotten aan de Yulong rivier tijdens fietsto