Reisverhaal «Wuyishan»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 05 Februari 2014 - Laatste Aanpassing 08 Maart 2014

Wuyishan is een stad met meer dan 210.000 inwoners, gelegen in de buurt van de gelijknamige bergstreek. Het is een levendig stadje, waar we nog zeer goed de Chinese Nieuwjaarssfeer proeven. Overal worden nog de rode geschenkdozen met voedingswaren en vuurwerk verkocht. In de straten zien we een lange gouden draak paraderen. Wanneer deze passeert, wordt overal vuurwerk afgestoken. ’s Ochtends worden op het podium in het park enkele klassieke Chinese dans optredens in bijpassende kledij uitgevoerd.

Deze berg hoort niet tot de top 5 van de grote bergen in China, al is het natuurpark ook door Unesco erkend.

Tijdens onze eerste wandeldag in dit gebied volgen we de felblauwe bochtige rivier, waarop bamboe vlotten met bezoekers drijven. Overal boven de groene omgeving zien we hoge massieve rotsblokken uitsteken, die met hun steile wanden zeer aparte vormen aannemen. Het hoogtepunt van onze wandeldag is een lange steile klim, weerom over honderden traptreden, die ons boven aan een tempel brengen. Over de rand van deze enorme rots stort in de zomer een waterval naar beneden, daarvan is nu, in het droge winterseizoen niets te merken. Onderweg en op de top genieten we van adembenemende uitzichten. Telkens opnieuw zien we de rivier zijn weg zoeken tussen de immense steile rotswanden. Voor we kunnen afdalen naar Taoyuan cave, een mooie tempel met reusachtige Boeddha rots, moeten we eerst nog een stuk verder klimmen. Eenmaal hier voorbij daalt het pad verder naar de rivieroever, we zijn net op tijd om er de zon te zien ondergaan.

Wat is het weer de laatste weken onvoorspelbaar grillig. De ene dag hebben we zon en tot 27 °C, de volgende dag miezert het en daalt het kwik tot 7 °C. Dagelijkse verschillen die het ons moeilijk maken de gepaste kledij te kiezen voor onze wandelingen. Als we de weersvoorspellingen mogen geloven, zal het de volgende dagen ook opnieuw vriezen en sneeuwen … dat maakten we nog niet echt mee deze winter, het bleef bijna de ganse tijd zonnig en droog !

Op onze tweede wandeling in dit berggebied, lopen we bijna voortdurend onder onze paraplu’s en hebben het amper warm genoeg. Toch genieten we opnieuw van een schitterende wandeling in een bijzondere natuur. In tegenstelling tot gisteren, volgen we geen rivier en klimmen niet langs een rotswand. Het pad brengt ons deze keer door smalle rotsvalleien en –kloven, al zijn de wanden even steil. We klimmen wat minder hoog, waar we niet rouwig om zijn, de vele trappen gaan stilaan in onze benen zitten J. Waar we achter een hoog watergordijn zouden moeten doorlopen, er zelfs droog kunnen picknicken, druppelt het op de plaats van de waterval amper merkbaar lichtjes. Ondanks dat we dit speciale natuurfenomeen moeten missen, wordt het een boeiende tocht, door een diepgroene omgeving. De afgelijnde theeveldjes, de witte, gele en roze bloesems, het mos op de stevig gevormde bast van de hoge pijnbomen, de steile bergwanden van gelaagde rotssoorten, … vandaag gehuld in een geheimzinnige nevelachtige sfeer. We wanen ons de ganse tijd in een prachtig schilderij !

PROVINCIE:
Fujian.

ACCOMMODATIE:
G HOTEL – DEYUAN TRADERS HOTEL
In het centrum van de stad Wuyishan.
PRIJS: 238 CNY per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: /
WEBSITE: /
TEL: +86 0599 516 2666
COMMENTAAR: Ruime tweepersoonskamer met een dubbel bed, badkamer met afgeschermde douche, haardroger, individueel te regelen centraal A/C systeem met verwarming, TV, waterkoker, gratis computer/LAN op de kamer, telefoon, bureautje. Proper, wordt dagelijks gepoetst. Raam kan worden geopend (geen muggengaas). Geen lift (1ste verdieping).
Vriendelijk, men spreekt geen Engels.
Bagagedepot mogelijk.
Centraal gelegen, op wandelafstand van de busterminal, langs de lijn van bus 6. Van de busterminal naar rechts, tweede straat linksaf, tegenover einde park rechts om de hoek.
Minpunten: Vrij harde matras.
BOEKING: Ter plaatse.

ERNAARTOE:
Bus Sanqingshan – Yushan, 18 CNY pp., 1 ½ u onderweg, bussen rijden tussen 6.30 u en 17.20 u, minstens om de 40 min.
Bus Yushan – Shangrao, 15 CNY pp., 45 min., de eindhalte van de bus is langs een drukke straat in de stad, we nemen een taxi naar de busterminal.
Taxi Shangrao eindhalte – busterminal, 10 CNY, 5 min.
Bus Shangao – Wuyishan, 42 CNY pp., 2 ¼ u.

WUYISHAN
Weerom een wandelgebied met rotsbergen, in een groene omgeving met rivieren, watervallen, grotten, rotsspleten, theeveldjes, … Unesco. Zeer mooi, al vinden we de vorige 3 Chinese bergen die we reeds bezochten specialer, meer intrigerend.
We wandelen 2 dagen in het park, dat we binnen gaan langs verschillende ingangen. Zo bereiken we telkens een ander gebied.
Een wandelkaart is gratis verkrijgbaar bij het toeristische kantoor aan ingang zuid. Dat deze enkel in het Chinees is, vinden we geen bezwaar. De Engelse vertalingen aan de vorige parken kwamen toch nooit overeen met wat op de kaart stond. Deze kaart laat ons wel toe om een summier overzicht te hebben van de bezienswaardigheden. Wanneer we de weg willen vragen, kunnen we aan een Chinees tonen waar we naartoe willen, met een Engelse kaart is dit meestal moeilijk omdat men de benamingen niet kan lezen.
WANDELTRAJECT:
Dag 1: Ingang zuid – rivier volgen tot 2de brug, aan ‘5de bocht’ – brug oversteken – ticket controle Tianyou scenic area – bezoek oud opleidingscentrum – beklimming rotswand, met grotten, rotsspleten, … langs een steil lang trappenpad – afdalen naar Taoyuan cave (een mooie tempel, met grote Boeddha) – verder dalen tot oever rivier – opnieuw de brug over, waar we een bus nemen.
Dag 2: Ingang noord – de asfaltweg langs de rivier volgen tot de afslag naar Shuiliandong (water curtain cave) – ticket controle Shuiliandong – rondwandelpad onderlangs de (droge) waterval – achter de (droge) waterval door – het hoofdpad beneden oversteken, wandelpad naar Eagle’s beak rock en Dahongpao tea threes – door exit Dahongpao – trappen naar Yongle bhuddist temple (Ever happy tempel) – asfaltweg volgen langs lachende rots Boeddha – beneden linksaf naar de noordelijke ingang.
We denken dat we met deze 2 wandelingen de belangrijkste plaatsen van dit berggebied hebben gezien, misschien had Wuyi palace nog interessant geweest. Aan de uiteinden van het park zijn op de kaart nog enkele bezienswaardigheden getekend, te voet zou het ons veel tijd kosten om er te geraken, bovendien wandelen we niet graag over de drukke asfaltwegen ernaartoe. Binnen het park bezochten we 2 gebieden waar nogmaals de tickets worden gecontroleerd. Vanaf die plaatsen was het aangenaam wandelen op aangelegde paden. Elders is het wandelen over drukke asfaltwegen, met auto’s en (park)bussen.
INKOM: 140 CNY pp., tweede dag + 10 CNY pp., derde dag + 10 CNY pp.
Een parkbus rijdt tussen de belangrijkste punten in het gebied: 70 CNY pp., tweede dag + 15 CNY pp., derde dag + 10 CNY pp. Het is niet nodig deze bus te nemen, men kan overal te voet geraken binnen het park. Bovendien rijden er ook gewone bussen, die men aan de uitgangen kan nemen voor 2 – 3 CNY pp. per rit. De parkbussen zelf rijden ook niet verder het park in.
De rivier kan worden afgevaren op een bamboe raft: 100 CNY pp. (per raft worden 6 personen meegenomen).
ERNAARTOE EN TERUG:
Stadsbus n° 6 Wuyishan centrum – scenic area ingang resp. zuid/noord, 3 CNY pp., 40/30 min. (+/- 15 km/10 km)
Voor de terugweg op wandeldag 1 nemen we eerst een lijnbus die doorheen het parkgebied rijdt, tot de vertrekplaats van stadsbus n° 6, in de toeristische hotelzone nabij de brug aan Wuyi mountain villa, 2 CNY pp., 10 min.

Fotoalbums van locatie «Wuyishan»