Reisverhaal «Tongren»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 03 December 2013 - Laatste Aanpassing 27 December 2013

Tongren, in het Tibetaans Rebkong genoemd, is gelegen op 2.500 meter hoogte. Het is één van de grootste steden in de traditionele Tibetaanse regio die vroeger Amdo werd genoemd. Samen met Xiahe (onze volgende locatie) vormt Tongren het centrum van de Amdo Tibetaanse cultuur. De stad is tevens bekend om de Tibetaanse thanka kunstvorm, waarvoor hier scholing wordt gegeven door de beste kunstenaars. Deze kunst wordt veel gebruikt in de omringende kloosters.

De bustrit van Xining naar Tongren is schitterend. Eenmaal voorbij de stadsgrenzen, rijden we door een dorre bergstreek, met kleine dorpen, bevroren riviertjes en watervallen. Opnieuw zien we het geologische wonder van het kleurrijke gelaagde zandsteengebergte (zie Zhangye). Eerst passeren we een aantal kleine moslim dorpjes, allen met hun centrale moskee. Eenmaal over het hoogste punt, 3.125 meter, rijden we door een omgeving met vooral Tibetaanse dorpen. De kleurrijke tempeltjes, met hun massa bijhorende vlaggetjes sieren de valleien en berghellingen. We komen terecht in een landbouwgebied, omringd door een ruw droog gebergte in verschillende tinten.

Eenmaal ter plaatse, gaat Marc op zoek naar een geschikt hotelletje, terwijl Herlinde in het zonnetje aan de straatkant wacht met de bagage. Naast haar zit op de rand van het trottoir een vriendelijke oude vrouw, die zich in haar traditionele winterse kledij (een lange brede mantel van ruwe bruine stof, met aan de binnenkant een schapenvacht bevestigd, die over de schouders wordt gedrapeerd als een wijd kleed) zit te koesteren in het zonnetje.
Niet evident, een aantal van de hotels hebben geen vergunning voor buitenlanders. Bovendien is het wintertijd, wat betekent dat niet alle accommodatie geopend is. Wat teleurgesteld keert hij terug, maar geeft de moed niet op en vertrekt enkele keren opnieuw in een andere richting. De hotelletjes die hij vindt zijn hun dure prijs niet waard, ze zijn niet echt proper en hebben slechte matrassen. Het enige dat in aanmerking komt, heeft geen internet, wat een handicap is bij het reizen door China. Op weg daar naartoe, valt ons oog plots op een jeugdherberg die voor ons het beste aanbod blijkt.

We worden hier onmiddellijk geconfronteerd met grotere koude. Eens het zonnetje achter de horizon, koelt het enorm af, de thermometer daalt sterk onder 0 °C. ’s Ochtends duurt het lang eer de zon weerom de omgeving wat kan opwarmen.

Tongren is een kleine vriendelijke stad, gegroeid rondom een aantal prachtige Tibetaanse kloosters. Alles draait hier om het boeddhisme. Jong en oud is uitgedost in traditionele kledij. Zoals elders in China ontbreken ook hier de hoge flatgebouwen niet.

Het schitterende Wutun Si dorp is gesitueerd rondom twee kloosters.
Eerst gaan we naar het verste gelegen punt, Lower Wutun, met de Gomar gompa. De monniken hier zijn geen Tibetanen, maar horen tot de Wu bevolking. Dit klooster werd tijdens de culturele revolutie in de jaren 1960 vernield en nadien terug opgebouwd, rond 1980. Het oogt dus zeer recent, maar is daarom niet minder mooi. We worden verwelkomd door een aantal stoepa’s, waarbij een groot gouden exemplaar de aandacht trekt, naast zijn kleurrijk beschilderde buur. In de belangrijkste tempelhal, worden we verrast door de prachtige inrichting. Het reusachtige Boeddhabeeld wordt omringd door vele andere beelden, allen in goud. Rondom zijn de meest kleurrijke en fijne thanka taferelen te zien. Jammer genoeg mogen we hier geen foto’s nemen. De verschillende kloostergebouwen staan aan de rand van een dorpje met smalle straatjes, omzoomd door witte muren met toegangspoortjes die naar de woningen leiden, sober en mooi. Om de grote bronzen Boeddha, die we al van ver op zijn sokkel zien schitteren, te bereiken, moeten we doorheen het doolhof van straatjes.

Achter het klooster willen we een wandeling maken, de berg op. We geraken echter niet ver, botsen op enkele tenten die het pad versperren. Ernaast staan een paar grote zonnepanelen, hier woont men dus, onvoorstelbaar in deze koude. Een hond begint luid te blaffen, we voelen ons zo’n beetje als indringers en keren terug.

Om Upper Wutun te bereiken, keren we een stukje terug langs de weg, doorheen het dorp. Hooioppers staan overal langs de straatkant, bussels hooi liggen op de weg te drogen. Wat is het hier rustig wandelen. Sengeshong gompa wordt aangekondigd door een reeks goudkleurige beelden op een rij langs de wegkant. Ook dit klooster wordt omringd door een eenvoudige woonkern. Door een poort met gebedsmolentjes aan weerskanten komen we op een plein. Daaromheen staan de belangrijkste tempelgebouwen. Deze zien er oud uit, maar goed onderhouden. Een vriendelijke jonge monnik zit in het zonnetje koperen potjes te poetsen. De belangrijkste tempelhal hier oogt zeer oud, eveneens van een bijzondere schoonheid en in dezelfde stijl als deze van Gomar gompa. Wanneer we rond zijn, gaan we in alle rust op de tempeltrap onze picknick verorberen, de monniken die voorbijkomen groeten ons vriendelijk, ze zijn van Tibetaanse afkomst, velen onder hen zijn thangka schilders.

Eenmaal terug in Tongren, wandelen we naar het zuidelijke uiteinde van het stadje. Hier bezoeken we de Rongwo Gonchen gompa, het belangrijkste geelkappen klooster uit de regio. Net als de andere kloosters die we vandaag bezochten, wordt dus ook hier de leer van de Daila Lama gevolgd. Dit klooster wordt omringd door muren met gebedsmolens, groot en klein. Velen zijn kunstig beschilderd, anderen uit bewerkt glimmend koper. De grotere exemplaren bevinden zich in kleine tempelgebouwtjes tussen de lange muren in. Wanneer we aan het uiteinde van de tempel komen, zien we wat mensen een steil straatje ingaan, dat eveneens afgeboord is met lange muren van gebedsmolentjes. Nieuwsgierig volgen we hen. Al vlug begrijpen we dat dit een soort bedevaartsweg is, zoveel muren met gebedsmolens op een rij, hebben we nog nooit gezien. We volgen het lange pad de berghelling op, mee met oud en jong, die al biddend aan de molens draaien. Boven genieten we even van het mooie uitzicht op de vallei, de stad omringd door het gebergte, met in de verte besneeuwde hellingen en toppen. De gelovigen lopen rondom een klein gebouwtje, om langs de andere kant, weerom draaiend aan ontelbare molentjes, af te dalen. Onderweg pauzeren ze af en toe, groeten ons vriendelijk. Het is indrukwekkend hoe een aantal van de oudere mensen de kracht vinden om deze lange gebedswandeling, op vaak steile hellingen, te maken.

PROVINCIE:
Qinghai.

ACCOMMODATIE:
ZANBALA PHOTOGRAPHY THEME YOUTH HOSTEL
Gelegen nabij de Rebkong brug, op de doorgaande weg rechtsaf, onmiddellijk te zien aan de overkant.
PRIJS: 120 CNY per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: /
WEBSITE: www.zanbala-studio.com
TEL: +86 0971 8450801
COMMENTAAR: Tweepersoonskamer met een dubbel bed, met dunne maar goeie matras, heerlijk warm dekbed. Badkamer met douche en 2 verwarmingslampen. Centrale verwarming die enkel ’s avonds en ’s ochtends wordt aangezet. TV, waterkoker, WIFI gratis op de kamer, bureautje.
Vriendelijk en behulpzaam, spreken basis Engels.
Recent hostel, mooi ingericht in Tibetaanse stijl. Raam kan worden geopend. Proper.
Gelegen op wandelafstand van het centrum van Tongren, 5 min. te voet naar het busstation, de Rebkong brug oversteken.
Minpunten: De centrale verwarming kan de kamer niet voldoende opwarmen, is niet zelf te regelen, na enkele uren hebben we nog maar 18 °C. Enkel kleine handdoeken voorzien.
BOEKING: Ter plaatse.

ERNAARTOE:
Taxi Xining hotel – busterminal Bayi Lu, 11 CNY, 10 min. (alterntief: bus 32)
Bus Xining – Tongren, 35,5 CNY pp., 3 ¾ uren onderweg, prachtige rit door het gebergte.

WUTUN SI
Kleurrijk klooster in 2 delen, bekend om de thangka kunst, die hier wordt onderwezen. Leuk om rond te kuieren tussen de verschillende kloostergebouwen en in de smalle straatjes van het bijhorende Tibetaanse dorpje.
INKOM: Gratis.
Er is een ticket office, maar dit is gesloten. Misschien omdat het winter is en daardoor zeer rustig.
ERNAARTOE EN TERUG:
Minibusje Tongren – Wutun Si, 2 CNY pp., 10 min. (6 km). Minibusjes vertrekken op de hoek tussen de Rebkong brug en de busterminal. Ze rijden gans de dag op dit traject, wachten niet tot ze vol zitten.

RONGWO GONCHEN GOMPA
Zeer uitgebreid klooster aan de rand van de kleine stad, waardoorheen ook een woongedeelte is geweven, met rondom gebedsmolens en gebedshallen. De wandeling met de gelovigen, langs de gebedsmuren die de heuvel oploopt, vonden we bijzonder.
INKOM: N.v.t.
Er is een ticket kantoortje aan de ingang van het klooster, we gaan er niet naar binnen, er is voldoende te zien rondom.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet.

Fotoalbums van locatie «Tongren»