Reisverhaal «Tiantouzhai - Dragon Backbone rijstterrassen»

Azië - deel 2 | China | 0 Reacties 30 Mei 2012 - Laatste Aanpassing 20 Juni 2012

Tiantouzhai is een klein typisch dorpje midden de Dragon backbone rijstterrassen. Dit is het hoogstgelegen plaatsje (1.000 m), dat bijgevolg de meest schitterende uitzichten op de omgeving biedt. Logies is ruim voldoende aanwezig, er wordt nog steeds bijgebouwd, wat jammer is voor het prachtige landschap.

De Dragon backbone rijstterrassen is een zeer uitgestrekt berggebied met rijstterrassen, doorsneden door riviertjes. De bevolking leeft hier van de rijstteelt en woont in kleine dorpjes met houten huizen in zeer typische stijl, gelijkend op Zwitserse chalets. Sinds een aantal jaren is de schoonheid van dit gebied bekend geraakt en wordt het overspoeld door toeristen, een tweede bron van inkomen voor de locale bevolking. Vele familiehotels en restaurantjes werden opgetrokken in de 2 gemakkelijkst bereikbare dorpjes, Ping’An en Dazhai. Niet ver van beide dorpjes eindigt de weg op een parking, van waar het nog even verder wandelen is. Maar ook het minder gemakkelijk te bereiken (lees: te voet !), ertussenin gelegen dorpje, Tiantouzhai is in opkomst en biedt reeds heel wat accommodatie. Vanuit de dorpjes kan men wandelen naar meerdere uitzichtpunten op de bergomgeving met schitterende rijstterrassen.

De streek wordt vooral bewoond door Zwang en Yao stammen, maar men vindt er ook Dong en Miao bevolking. De Red Yao vrouwen zijn het meest opvallend aanwezig, ze zijn bekend om hun lange haren, die ze sierlijk bovenop op hun hoofd dragen, vaak in een zwarte hoofddoek. Ze zouden hun haren nooit knippen, waardoor deze tot de grond reiken … maar verhalen doen de ronde dat dit enkel wordt bekomen door verlenging met kunstharen. Hun kledij is zwart en rood of fuchsia. Ze laten zich door toeristen fotograferen voor geld, waarbij ze hun haren losmaken en de lengte tonen.
We komen echter ook vrouwen met klederdracht van zwart en diepblauw tegen.
De vele kleurrijk uitgedoste vrouwen dragen zilveren juwelen en trachten gretig hun fraaie handwerken en sieraden aan de toeristen te verkopen, ze bieden aan de bagage te dragen in hun grote manden en kunnen ook optreden als gids. Opdringerig zijn ze niet, eens ze duidelijk begrijpen dat we niet op hun aanbod ingaan, zoeken ze een ander ‘slachtoffer’.

Zelf verkiezen we een langere wandeling te maken, van Ping’An naar Dazhai, die het gebied van rijstterrassen doorkruist. Om ten volle van deze wonderlijke omgeving te kunnen genieten, beslissen we eerst nog langs de 2 uitzichtpunten in Ping’An te passeren, voor we de eigenlijke tocht aanvangen. We hebben hiervoor alle tijd, onze omweg blijkt echt de moeite waard.

Nadat we ons laatste uitzichtpunt hebben verlaten, wandelen we rondom een stuwmeertje, daar splitst het pad en hebben we het eventjes moeilijk om de juiste richting te kiezen … er staat wel een wegaanduiding, maar enkel in Chinese lettertekens. We vroegen om een Engelstalig kaartje aan de ingang van het gebied en daarop staan de Chinese tekens dan ook niet vermeld … J. Gelukkig komt er een Chinese wandelaarster langs, die de tekens voor ons ontcijfert.

Linksaf dus ! We komen nu door een bosrijke omgeving, eventjes geen rijstterrassen … maar die komen al vlug weer ons pad vervoegen … het gaat alsmaar op en af tussen het groen, we genieten van deze schitterende omgeving.

Onderweg passeren we het dorpje Zhongliu, hier zien we geen toeristen, (nog) geen hotels (wel ergens een aanduiding dus er zal toch accommodatie te vinden zijn). Een vrouwtje komt op ons af en wil ons gidsen, ze toont waar we iets te eten kunnen kopen, … we slaan haar aanbod af en gaan verder, maar moeten tot onze schaamte ontdekken dat ze gelijk had, dit is een tamelijk uitgebreid dorp en de weg vinden in deze wirwar van smalle paadjes is bijna onmogelijk. Maar wanneer we fout lopen, is er wel steeds iemand die roept en wijst waar we wel naartoe moeten …

Overal zien we mensen aan het werk op hun terrasjes die onder water staan. De modderige aarde wordt omgeploegd met de hulp van een buffel, paard of kleine machine. Alle randen van de terrasjes worden opnieuw verstevigd met modder en glad aangestreken, dit gebeurt met de hand. Hier en daar is men reeds aan het planten.

We hadden eigenlijk verwacht hier reeds groene terrasjes aan te treffen, maar dit is minder waar … beneden in het dal, waar het warmer is, hebben we ze overal gezien, hier op deze hoogte blijkt dit voor later, in het zomerseizoen … maar dit is geen probleem, de rijstveldjes hebben in elk seizoen hun eigen schoonheid en charme.

En het wordt almaar mooier, we genieten van adembenemende uitzichten, want het water op de terrasjes geeft toch wel een bijzonder effect. Uiteindelijk komen we aan in het dorpje Tiantouzhai, waar we zullen overnachten. We staan even te kijken van het aantal hotels op deze locatie, zeer recent ogende grote houten chalets, we dachten er slechts een 2 tal te vinden … we hebben sterk de indruk van ‘meer hotels dan toeristen’ … en men bouwt nog overal bij … al valt dit al bij al nog zeer goed mee met de situatie in Ping’An waar we onze tocht hebben aangevat.

Al vlug vinden we ons hotelletje in één van de chalets. Een onverwachte comfortabele kamer op de 2de verdieping met uitzicht op de terrasjes, … zelfs internet en een TV, dat hadden we echt niet verwacht. En zo staan we niet voor het eerst versteld van wat China te bieden heeft aan comfort … We zijn zeer tevreden over onze keuze om in Tiantouzhai te overnachten, dit is duidelijk de mooiste locatie, omringd door de meest schitterende uitzichten van het gebied.

Voor we na een deugddoende nachtrust vertrekken, bezoeken we ook hier nog 2 prachtige uitzichtpunten … we krijgen er echt niet genoeg van. Zelfs het dikke lage wolkendek en de regen die ons deze 2 dagen bijna voortdurend vergezellen op ons pad, kunnen de adembenemende uitzichten in deze paradijselijke streek niet verhullen …

Provincie:
Guangxi

Ernaartoe:
minibus Guilin – Ping’An, 50 CNY pp., 2 ½ uren onderweg
wandeling Ping’An parking (750 m. h.) – dorp (800 m.h.), vanaf de parking is het nog een 10 tal minuten wandelen tot in het uiterst toeristische dorpje, rotstrappen omhoog, dragers met grote manden staan klaar voor wie zijn bagage niet zelf wil/kan dragen, draagstoelen met telkens 2 dragers zijn beschikbaar voor de minder sportievelingen.
wandeling Ping’An – Tiantouzhai, zie ‘excursies’.

Overnachtingen:
Jintian Guesthouse, 80 CNY per nacht voor een propere 2 persoonskamer in een grote houten hotelchalet Zwitserse stijl, sanitair (warm water), TV, A/C met verwarming (zalig !), waterkoker kan aan de receptie worden gevraagd, gratis WIFI, eenvoudige maaltijden en ontbijt mogelijk (we bestellen allebei kip maar krijgen ‘iets’ anders, de pannenkoeken zijn lekker), zeer vriendelijk familiehotel waarbij enkele mensen een beetje Engels praten, onze kamer op de 2de verdieping biedt prachtig uitzicht op de rijstterrassen, tel. 0773 758 5683, gelegen in het dorp. Beoordeling: 4/5

Inkom gebied:
inkom: 50 CNY pp. + 30 CNY pp. om met vervoer het gebied te betreden, ticket te kopen aan de afslag van de grote weg, van daaruit is het nog 1 uur rijden tot Dazhai, 35 min. naar Ping’An.
overzichtskaart: zeer summiere Engelse/Chinese kaartjes van het gebied zijn beschikbaar aan de ticketbalies, evt. ook bij de controleposten boven.

Excursies:
Het is mogelijk om van Ping’An (Ping’An – Zhuang rijstterrassen) doorheen het ganse gebied met rijstterrassen te wandelen naar Dazhai (Jingkeng – Dazhai Yao rijstterrassen). Daarom beslissen we met een lichte bagage ernaartoe te reizen, het grootste deel van onze bagage blijft achter in het hotel te Guilin, we zullen deze achteraf recupereren. Dit maakt het ons mogelijk de ganse tocht te maken en onderweg te overnachten in het kleinere (lees: minder toeristisch) dorpje Tiantouzhai, dat bovendien de mooiste uitzichten biedt.
dag 1: wandeling Ping’An (800 meter hoog) – Tiantouzhai (1.000 meter hoog): adembenemende wandeling tussen de rijstvelden. Aanrader !
duurtijd wandeling: zonder de extra lus in Ping’An (2 uitzichtpunten op telkens 20 min. van het dorp en elkaar verwijderd, hier nemen we heel veel fototijd + picknick, totaal besteed: 2 u 20 min.), zouden we hierover 3 ½ uren hebben gewandeld (incl. pauzes voor foto’s, drankjes en koekjes). Het pad gaat steeds maar op en af.
hoogste punt: 1.170 m.
route: Ping’An – viewpoint 2: ‘Seven stars with the moon’ – viewpoint 1: ‘Nine dragons and five tigers’ – Zhongliu – Tiantouzhai
dag 2: wandeling Tiantouzhai (1.000 meter hoog) – Dazhai (850 meter hoog): adembenemende wandeling tussen de rijstvelden. Aanrader !
route: Tiantouzhai – 0,8 km – viewpoint 1: ‘Music from paradise’ – 1,5 km – viewpoint: ‘Seven stars chase the moon’ – 0,17 km – viewpoint 2: ‘Thousand layers to the heaven’ – 0,9 km – Dazhai
(Dazhai – viewpoint 3 : ‘Golden Buddha peak’, 1,3 km enkel, het regent te hard, we laten dit over)
wandeling: in de omgeving van Ping’An en Dazhai staan voldoende aanduidingen om de juiste weg te vinden, eenmaal de dorpen verlaten wordt het soms moeilijk. Maar we zagen telkens wel iemand aan het werk op het veld of op het pad, die we konden aanspreken om de weg te vragen, de Engelse taal vormde geen probleem omdat ‘Dazhai’ steeds gemakkelijk werd begrepen.
parcours: rotstrappen – oneffen rotsondergrond – modderpaden, stevig schoeisel is handig

terug: vanuit Dazhai reizen we door met openbaar vervoer naar Guilin (zie Guilin (2): ernaartoe).

Fotoalbums van locatie «Tiantouzhai»

Tiantouzhai - Dragon Backbone rijstterrassen (21)

30 Mei 2012 | Azië - deel 2 | China | Laatste Aanpassing 20 Juni 2012

• Dragon's backbone rijstterrassen, bij music from p