Reisverhaal «Songpan (1)»

Azië - deel 2 | China | 0 Reacties 22 Juli 2012 - Laatste Aanpassing 13 December 2013

Songpan is een stad met 71.650 inwoners, gelegen op 2.800 meter hoogte en omringd door weilanden en groene berghellingen.  We bevinden ons niet ver van de Tibetaanse grens en dat is merkbaar aan het leven ter plaatse. Winkels en restaurants verkopen jakvlees en andere Tibetaanse natuurproducten. Vooral het kleine oude omwalde stadsdeel is gericht naar het toerisme, maar ook de straat van daaruit naar de busterminal. De attractie hier is het maken van tochtjes per paard in de omringende bergen en naar Tibetaanse dorpjes. Een gedeelte van de bevolking bestaat uit moslims.

We voelen onmiddellijk de hoogte, het is merkelijk koeler hier,  ’s avonds zelfs koud. Maar na een paar dagen van bewolking en regen in deze omgeving, breekt de zon door en wordt het hier heerlijk warm tijdens de dag.

Het oude stadje met zijn typische witgekalkte huizen met veel houtsnijwerk aan ramen en balkons, is aangenaam rustig in de late namiddag. ’s Ochtends rijden er ‘te’ veel auto’s rond, die maar al te graag toeteren, bijna Indische toestanden … het doet ons denken aan de Indiër die ons vroeg: ‘wordt er in jullie land ook zoveel geclaxonneerd ?’. De omringende stadsmuur met zijn 4 poorten is echter helemaal niet oud te noemen …  We maken een wandeling, de mensen zijn zoals meestal in China zeer vriendelijk. Vaak in typische klederdracht uitgedost, waarbij vooral de glanzende gele sierstenen aan 1 kant van hun hoofddeksel opmerkelijk zijn.

Een mooie wandeling tussen het groen brengt ons naar boven, waar we het gebouwtje willen bezoeken dat we van in het stadje kunnen zien. Via enkele achteraf straatjes, waar we de mensen aan het werk zien … maar ook aan ’t spelen voor geld, wat zo typische is in dit land … komen we aan een smal betonnen weggetje dat ons naar een kerkhof en tempel halfweg de helling brengt. Verder gaan we over een steil zandpaadje, soms wat glad. Boven volgt de teleurstelling … de resterende oude stadsmuur die vermeld wordt in onze reisgids, werd vervangen door een nieuw gebouwde alleenstaande poort … maar we genieten al bij al toch van de rustige wandeling in het groen.

Huanglong is een natuurpark dat bestaat uit een prachtig groene vallei met regenwoud en rododendrons. We volgen het pad omhoog langs riviertjes, watervallen, kleurrijke waterpoelen van mineraalwater die in elkaar overlopen, … de uitvallende mist en laaghangende wolken belemmeren het uitzicht op het gebergte rondom, met pieken tot 5.588 meter hoog. Op 3.553 meter hoogte, na een klim van 400 meter over een pad van 4,105 km, loopt de wandelvallei ten einde en wandelen we in een lus rond de hoogstgelegen groep van poeltjes. Even klimt het pad omhoog om ons een beeld te geven vanuit de hoogte op deze prachtig gekleurde poelen, waarna we weer afdalen langs de andere kant van de vallei.
Het is rustig wandelen, tot we boven komen, waar ook velen arriveren met het kabelspoor. Op weg naar beneden wordt het echt druk, velen dalen te voet af en de vele drukke Chinezen die in groep reizen beginnen toe te stromen. Dat is de reden dat we deze ochtend reeds om 6.00 u vertrokken, zo waren we ze toch een tijdje voor ...
Omstreeks 11 u breekt de zon door de wolken en langzaamaan komen de bergen tevoorschijn, de kleurrijke waterpoeltjes worden intenser … een lust voor het oog, jammer dat we al zo ver afgedaald zijn op terugweg.

Munigou is een prachtig natuurgebied dat vrij recent werd opengesteld voor toerisme. Het wordt vergeleken met de 2 bekende door Unesco erkende parken in de omgeving, Huanglong en Jiuzhai Valley. Het is een kleiner gebied, maar zou gelijkaardige zichten bieden als beide andere parken. Eigenlijk waren we van plan naar het uitgestrekte Jiuzhai park door te reizen, maar we begonnen te twijfelen toen we anderen hoorden vertellen dat het er nog veel drukker is dan in Huanglong. Wanneer we hierover praten met de hotelmanager, tonen 2 Chinese studenten onmiddellijk interesse om met ons mee te gaan, zij hadden dezelfde twijfels en zijn blij met een alternatief.

Eerst wandelen we naar een indrukwekkende Zhaga waterval, het water stroomt over bolle rotsen naar beneden als een wuivende sluier. Het regent, we moeten alles van onder onze paraplu’s bekijken, maar toch is het wondermooi.
We hebben echter pech, door de vele regenval is dit gebied 3 dagen geleden grotendeels overstroomd, het pad is beschadigd en we kunnen niet verder tot bovenaan de waterval. Maar we blijven tevreden over deze prachtige wandeling en kiezen het andere pad terug, langs bomen die in het snelstromende schuimende water staan.

Daarna rijden we met onze gehuurde auto met chauffeur naar het tweede deel van het park, de 5 km lange Erdao vallei een opeenvolging van kleurrijke meertjes en watervalletjes, die verbonden zijn door rivieren. We kijken uit naar de lange wandeling in deze natuurpracht en nemen onze verse broodjes (die we deze ochtend nog warm meenamen van bij de moslim bakker) en bananen mee.
Het is echt een sprookjesachtige omgeving, we genieten volop en picknicken in een prieeltje dat uitkijkt op een prachtig groenblauw meer …
Maar wat verderop, wanneer we het grote Erdao meer zelf bereiken, kunnen we niet verder. Het plankenpad langs de rand van het meer is volledig overstroomd, ligt zo’n 15 cm onder water … ook het pad aan de overkant, voorzien voor de terugkeer van de rondwandeling, zien we onder water verdwijnen … gedaan met de pret, hier moeten we terugkeren.

Om onze teleurstelling te verwerken, stopt onze chauffeur nog bij een dorp. Het ziet er allemaal zeer nieuw uit, men is er nog aan het bouwen. Op een bord staat wat uitleg in Chinese lettertekens, die onze 2 metgezellen vertalen. Het dorp is inderdaad helemaal nieuw gebouwd, om er de mensen onder te brengen die met hun vee in kampen op de graslanden wonen. Ze leven er als nomaden en verplaatsen zich voortdurend, hun veestapel breidt zich steeds verder uit. Een teveel aan grazend vee, zou de mooie graslanden op termijn omvormen tot woestijn. Dat wil men vermijden door dit project. Wanneer deze mensen zich in een dorp vestigen, gaan ze ook andere activiteiten hebben, men hoopt zo de groei van de veestapel te stabiliseren.

Provincie:
Sichuan

Ernaartoe:
stadsbus 341 Chengdu hotelbuurt – Chadianzi busterminal, 2 CNY pp., 30 min., eerste bus vertrekt om 6.30 u aan haar beginpunt, ze kwam bij ons aan om 6.55 u
A/C bus Chengdu – Songpan, 93 CNY pp., 6 uren onderweg, er rijden op dit traject 2 bussen vanuit busterminal Chadianzi, 6.30 u en 8.30 u, tickets best op voorhand te kopen, we hadden de op 1 na laatste tickets en kochten deze de middag ervoor.

Overnachtingen:
Old House hotel, 200 CNY per nacht voor een zeer kleine 2 persoonskamer met door lampen verwarmd sanitair (warm water), TV, thermos gekookt water te verkrijgen, WIFI, gratis thee, geen elektrische dekens, kamers rondom zitruimte, man spreekt vlot Engels, kan informatie en tips geven over uitstappen en voor de verdere verplaatsingen, eventueel regelen van chauffeur, wassen is mogelijk aan redelijke prijs, mooi typisch oud houten gebouw gelegen tussen de busterminal en de oude stad, tel. 837 723 1368, [email protected], beoordeling: 4/5 prijs kwaliteit zeer duur, we vonden in Songpan geen goedkopere opties die ook proper waren !

Tip:
Restaurant Emma’s kitchen: lekkere westerse, Chinese en Tibetaanse gerechten. Een schotel kost gemiddeld 20 – 30 CNY. Onze favoriet is de jakschotel met aardappelen, tomaat en look (beetje pikant). Emma was niet aanwezig (hoogzwanger), haar uiterst vriendelijke broer spreekt vlot Engels en geeft antwoord op alle mogelijke vragen, organiseert trips maar dringt deze niet op, gelegen tussen de busterminal en de noordelijke oude stadspoort, tel. (0086) 0837 723 1088, [email protected]. Aanrader !

Excursies:
- wandeling door het oude stadje:
mooi, vriendelijk en rustig, sommige mensen zijn gekleed in hun typische klederdracht, kwamen langs stadspoorten, bruggen, marktje, …
We bezochten in China reeds mooiere authentieke plaatsjes.
- wandeling langs de groene helling naar boven:
vertrekkende van het postkantoor, richting groene helling, volgden eerst een betonpaadje tot  voorbij wat achterafgelegen huisjes, langs een begraafplaats en een klooster, dan verandert het pad in een smal, soms steil aardeweggetje, boven werden we teleurgesteld want de oude stadsmuur die we hadden verwacht (info Lonely Planet), is vervangen door een nieuwe soort stadspoort, toch een mooie wandeling voor wie tijd over heeft
duurtijd: +/- 2 uren wandelen retour
- Huanglong natuurpark: Aanrader !
Dit park bestaat uit een vallei waarin men kan wandelen tot op een hoogte van 4.100 meter (klim van 400 meter), langs rivieren, kleurrijke waterpoelen met mineralen, watervallen, ... in een zeer groene omgeving met rododendrons in een vochtig woud. De wandeling verloopt over een 4,105 km lang plankenpad met vele trappen, deels over een hard zandpad. Het is regenseizoen, de paden zijn vochtig, soms wat glad, maar niet modderig. Het ganse gebied is ongelooflijk goed onderhouden.
We hadden onze twijfels of we dit gebied wel zouden bezoeken. Enkele bronnen vermelden dat het te duur is voor wat het te bieden heeft en raden af ernaartoe te gaan. De foto’s die we van het gebied vinden, zijn zeer aanlokkelijk. Van andere toeristen horen we dat het een ‘must see’ is en beslissen uiteindelijk ernaartoe te gaan.
bezoekers: de parken hier in de buurt zijn bekend om hun drukte, Chinezen komen er massaal naartoe in groep en hun enthousiasme is niet in te tomen, met storend lawaai tot gevolg. Ze reizen met toerbussen en komen niet heel vroeg. We waren ter plaatse om 8.00 u en konden onze wandeling naar boven in alle rust maken. Boven aangekomen was dit niet meer het geval, velen nemen het kabelspoor en dat gaat uiteraard veel vlugger. De tocht naar beneden was uiterst druk, vaak storend. Weerom werden er tientallen foto’s van en met ons genomen …
wandeltijd: hangt af van het tempo, pauzes en fotostops, we hoorden mensen die 1 ½ uur klommen en ½ uur daalden, zelf namen we onze tijd om te genieten van al het moois, namen vele foto’s, picknick onderweg, … vertrokken om 8 u en kwamen net terug voor 14.00 u (vanaf dan zou de bus kunnen arriveren). Men doet over deze tocht gemiddeld 3 – 4 uren.
schoeisel: gemakkelijke wandelschoenen, bergschoenen zijn niet nodig in de (natte) zomer
kledij in laagjes: T-shirt, pull, regenjas (’s ochtends was het er koud en mistig, nadien brak de zon door de wolken en werd het aangenaam warm)
picknick: wij namen picknick mee, overal langs de route vindt men stalletjes die noodle potten, koekjes en drankjes verkopen, vermoedelijk aan hoge prijzen.
inkom: 200 CNY pp., wie met een kabelspoor naar boven wil, betaalt hiervoor 90 CNY pp. supplement
ernaartoe: bus Songpan – Huanglong, 28 CNY pp., 1 ¾ uren onderweg
terug:
bus Huanglong – Chuanzhusi, 25 CNY pp., ¾ uren onderweg
taxi Chuanzhusi – Songpan, 40 CNY, 20 min., we deelden deze met een ander koppel
De bus terug naar Songpan passeert Huanglong tussen 14.00 u en 16.00 u.
Wie hierop niet wenst te wachten, heeft de mogelijkheid om met 1 van de vele taxi’s of gewone auto’s terug te keren. Ze vragen 200 CNY voor deze rit, ongeacht of je alleen of met 4 personen bent. Hierover kan worden onderhandeld, we kregen aanbiedingen van 100 CNY voor 2 personen en hoorden anderen van 160 CNY voor 4 personen.
Het wachten langs de drukke, van uitlaatgassen verzadigde weg, is niet echt leuk te noemen. Massa’s toeristenbussen, minibussen en auto’s komen af en aan gereden om passagiers op te pikken of af te zetten. De eerste lijnbus passeert om 16.00 u, deze zit vol, we moeten wachten op de volgende. De tweede bus rijdt niet naar onze bestemming. Uiteindelijk worden we meegenomen door de 3de bus, die eveneens vol zit, op voorwaarde dat we op kleine krukjes in de middengang willen zitten. Deze bus stopt bij het stadje tussen de 2 locaties, waar een taxi klaar staat met 2 passagiers die de rit willen delen.
- Jiuzhai valley:
inkom: 220 CNY pp. + 90 CNY pp. voor de bus (echt nodig door de uitgestrektheid van het gebied), normaal gezien kan men met 1 ticket 2 dagen binnen (behalve voor de bus), maar in het piekseizoen (juli – augustus) zijn beide tickets slechts 1 dag geldig.
We zouden hier 2 dagen naartoe gaan, om volop te kunnen profiteren van de dure inkomprijs, het gebied is te uitgestrekt om volledig op een rustig tempo te kunnen bezoeken in 1 dag. Dit is dus niet mogelijk met hetzelfde ticket. Bovendien hoorden we van anderen dat het park enorm druk bezocht wordt door Chinese groepen, die zeer storend zijn. Het zou dringen zijn om op de bus te geraken, om een natuurfoto te kunnen nemen, is het wachten op de vele Chinezen die telkens weer voor het beeld gaan staan …
In een boekje lazen we over het nieuwere Munigou park, dat minder bezocht wordt, minder uitgestrekt is, maar dezelfde natuurpracht zou bieden. We wonnen hierover meer informatie in en beslisten toen niet naar Juizhai te gaan.
- Munigou natuurpark: prachtig, niet al te groot natuurgebied met vele watervallen, minerale poelen, rivieren, … in een groen woud. Aanrader !
Deel 1, Zhaga waterval: is een rondwandeling van 1 ½ uren over een plankenpad dat leidt tot boven aan de indrukwekkende waterval.
Deel 2, Erdao meer: de 5 km lange vallei van het Erdao meer, is te bezoeken als 3 – 4 uren rondwandeling, over paden aan beide kanten van de vallei.
inkom: 100 CNY pp. voor de twee delen van het park (per deel afzonderlijk: 70 CNY pp.), deze kan men gemakkelijk in 1 dag bezoeken.
ernaartoe en terug: huurauto, 300 CNY voor de ganse dag, we delen deze met 2 Chinese studenten, de auto met chauffeur werd geregeld door onze hoteluitbater, we waren er zeer tevreden over.

Toerismekantoor:
In het oude stadje vinden we geen toerismekantoor. De uitbater van ons restaurant geeft ons de nodige informatie en tips. We vragen ook regelmatig wat uitleg aan de uitbater van het restaurant Emma’s (jongere broer van Emma). Beide mannen spreken zeer goed Engels en zijn op de hoogte van de bezienswaardigheden in de streek en de verschillende mogelijkheden om ernaartoe te gaan. Zij kunnen tevens bepaalde zaken zoals vervoer, paardrijden, gidsen, … regelen of uitleggen waar men deze kan vinden. Geen van beiden is opdringerig op dat vlak. Ons hotelbaasje regelt alles iets goedkoper dan Emma’s kitchen.

Openbaar vervoer:
Bussen:
Het busstation is gelegen buiten de oude stad, zo’n 200 meter voorbij de noordelijke stadspoort. Men spreekt geen Engels en het is moeilijk een busticket op voorhand te kopen, voor de meeste locaties kan men hier pas terecht op de dag zelf, tenzij de bus zeer vroeg vertrekt, dan kan het de dag voordien. Best zo vroeg mogelijk om zeker te zijn van een plaats want naar de meeste bestemmingen rijden slechts 1 of enkele bussen.

he;#�otؙ� �:Ntin; mso-bidi-"Times New Roman";Bussen:

Fotoalbums van locatie «Songpan»