Reisverhaal «Shanghai (1)»

Azië - deel 2 | China | 0 Reacties 02 Augustus 2012 - Laatste Aanpassing 31 Oktober 2013

Shanghai is de grootste stad van China, met meer dan 23 miljoen inwoners en een oppervlakte van 6.340 km², gelegen aan de zeearm van de Yangtze rivier, met zijn 6.418 kilometer de langste rivier van Azië, de 3de langste ter wereld. Het is een groene stad met veel ruimte, vooral in de meest recente wijken. Hier bevinden zich het centrum van internationale handel, economische, financiële, wetenschappelijke, culturele en technologische activiteiten in het oosten van China. Het kleine vissersdorpje groeide in een minimum van tijd uit tot een zeer moderne bruisende wereldstad. Deze multiculturele stad biedt een mix van culturen … oud en nieuw, westers en oosters, … in een perfect samenspel.

Shanghai is onze laatste stop in China. Ons bezoek aan deze stad hebben we niet echt goed voorbereid en zal beperkt blijven tot het verkennen van het stadscentrum. We zullen hier ook een aantal mensen opnieuw ontmoeten die we eerder tijdens onze reizen hebben ontmoet. Zo gaan we 3 maal ’s avonds op stap, het is telkens weer een leuk weerzien waarbij lekker wordt gegeten en gedronken terwijl boeiende gesprekken worden gevoerd.
Udo & Tess, een Duits koppel die we in Sulawesi (september 2011) hebben ontmoet om er samen enkele uitstappen te maken, wonen al 8 jaar in China waarvan de grootste tijd in Shanghai. Ze nemen ons mee naar een typisch Chinees restaurant, om daarna in de bar van het Royal Meridien hotel op de 67ste verdieping van het uitzicht te genieten op de stad met zijn prachtig verlichte torengebouwen.
Jim hebben we met zijn vrouw Brenda en 2 dochtertjes ontmoet in Chiang Khong (grens Thailand - Laos in 2009), waar we samen een leuke avond doorbrachten, ze wonen al 10 jaar in China waarvan de grootste tijd in Shanghai. Hij neemt ons mee naar een heerlijk tapa’s restaurant.
Franzi is een Duiste studente die we 2 maal hebben ontmoet in China, in Lijiang en Shangri-La, waar we samen met een groep andere reizigers een avond doorbrachten. Ze woonde gedurende het voorbije jaar in Shanghai om er de taal te leren, maar keert binnenkort terug naar huis om haar studies verder te zetten. Ze laat ons kennismaken met de Shanghainese keuken, die helemaal niet pikant is, een enorme tegenstelling met de vorige provincie Sichuan die we bezochten.

De rest van ons verblijf in Shanghai vertoeven we in het centrum van de stad, er is voldoende te zien en te bezoeken en er heerst een aangename sfeer. Al bij onze aankomst worden we positief verrast door de drukte die echt goed meevalt. Onmiddellijk ondervinden we dat men hier aan westerlingen gewend is, men merkt ons niet zo vlug op, waardoor men niet naar ons toekomt om te helpen onze weg te vinden, zolang we niet zelf de vraag stellen. Maar vanaf dat moment worden we maar al te gewillig verder geholpen.

Het straatbeeld in de buurt van ons hotel is enorm gevarieerd. We wandelen door smalle straatjes waarlangs de open winkeltjes allemaal hetzelfde verkopen: metaalwaren. Gereedschappen klein en groot, vervangstukken ervoor, … tot vijzen en ijzerdraad. De verkopers leven tussen hun winkelwaren, ze eten er met hun gezin en doden de tijd met computerspelletjes of TV kijken. Niet veel verder komen we uit op brede straten, waarlangs moderne shopping centra met de meest populaire en exclusieve merkenartikels. Wat verderop komen we aan de autovrije winkelstraat East Nanjing Road, waar een gezellige drukte heerst en mensen van diverse origine rond kuieren tussen allerhande vormen van straatanimatie. Verwonderd nemen we een kijkje in de grote Apple store waar het aanschuiven is om binnen te geraken. Op twee verdiepingen en een enorme oppervlakte worden de verschillende artikelen uitgestald … allen in gebruik door Chinese geïnteresseerden, die er lustig spelletjes spelen, hun mails lezen, … zelfs de I-Pads die naast elk product staan en waarop de technische specificaties staan, worden ‘gebruikt’. Als we hier om 21.00 u opnieuw passeren is het nog even druk …

Hierbij komen we ook aan bij People’s square, een uitgestrekt typisch Chinees park, in 2 gesplitst door een brede straat. In het park zijn enkele musea te vinden, zoals het art museum, het Shanghai museum, het urban planning museum. Vooral dit laatste boeit ons enorm. Hier zien we hoe de stad in zeer snel tempo uitgroeide tot een wereldstad met vele toekomstplannen. Met de meest moderne visuele middelen wordt een beeld van de evolutie van de stad geschetst. Waar zich 15 jaren geleden nog rijstvelden bevonden, zijn nu de allerhoogste torengebouwen ter wereld te bewonderen. Een reusachtige maquette geeft een beeld van het huidige stadscentrum met zijn verschillende wijken, waartussen enkele rivieren hun weg zoeken. Ook het Olympisch dorp is zeer indrukwekkend.
Enkele interessante statistieken:
In 1949 had Shanghai 4,14 miljoen inwoners, die woonden in een residentieel gebied van 23,59 miljoen m², men had een gemiddelde leefruimte van 3,9 m² per persoon.
In 1979 groeide het bevolkingsaantal tot 5,92 miljoen, het woongebied besloeg 42,16 miljoen m², men had gemiddeld 4,3 m² leefruimte per persoon ter beschikking.
In 2010 telde de stad 23,03 miljoen inwoners, een residentiële oppervlakte van 526,4 miljoen m², gemiddeld had men per persoon 16,7 m² leefruimte ter beschikking.
Tussen 1997 en 2010 werd 1.002,5 biljoen Yuan (125,3 biljoen EUR) geïnvesteerd in 300,21 miljoen m² bijkomende residentiële wijken.

Een wandeling langs de Huangpu rivier over de 1,5 km lange promenade aan de Bund laat ons kennis maken met de enorme contrasten in Shanghai. Langs de Bund staan prachtig gerestaureerde koloniale gebouwen, die momenteel banken, grote bedrijven en consulaten herbergen. Aan de overzijde van de rivier bevindt zich het commercieel en financieel centrum van China in de recente wijk Pudong. We genieten van het indrukwekkende uitzicht op de skyline.

In de late namiddag begeven we ons met de ferry naar de overkant van de rivier, we gaan de wijk Pudong van dichtbij bekijken. Naast het 492 meter hoge World Finance Center dat boven alle andere wolkenkrabbers uittorent, staat een nieuwe mastodont in de stellingen, die de helft hoger zal zijn. Tussen de gebouwen door bevindt zich een verhoogde promenade, die de voetgangers de mogelijkheid geeft rustig rond te kijken zonder rekening te moeten houden met het verkeer. Het geeft een onbeschrijfelijk gevoel tussen de hoge gebouwen rond te wandelen … we wachten tot de avond valt om dit schouwspel eveneens met de avondverlichting te kunnen bewonderen. Tijdens onze overtocht naar de Bund kunnen we nogmaals van op de ferry genieten van al het moois … om aan te komen bij de sereen verlichte koloniale gebouwen. Een totaal verschillende sfeer !

Op terugweg naar ons hotel wandelen we nogmaals door de East Nanjing Road, waar de straatanimatie nu volop de aandacht steelt … overal zien we mensen zingen, dansen, musiceren, … omringd door enthousiaste toeschouwers. En ook wij kunnen genieten van de aangename sfeer.

Voor we deze veelzijdige stad verlaten, willen we nog een bezoek brengen aan de French Concession. Deze voormalige Franse wijk werd omgevormd tot een exclusieve winkelstraat, met restaurantjes, … en brede lanen omzoomd door bomen. De oude gebouwen zijn bijna allemaal vervangen door nieuwbouw, waarbij men vaak de koloniale stijl tracht te bewaren.

Provincie:
Shanghai

Ernaartoe:
metro Chengdu Luomashi – North Railway station, 2 CNY pp., 15 min. onderweg
lange afstandstrein Chengdu – Shanghai, 801/769 CNY pp. voor respectievelijk onderste/bovenste bed softsleeper + commissie 30 CNY per ticket voor aankoop door hotel, 28 uren onderweg
metro lijn 1 Shanghai Railway station ‘central’ station – ‘Xinzhuang’ station, 3 CNY pp., 2 haltes, 10 min. onderweg

Overnachtingen:
Xinlong Riverside Hotel, 228 CNY per nacht voor een ruime ‘single’ 2 persoonskamer met sanitair (warm water), A/C, TV, WIFI, waterkoker, haardroger, bureau, zithoekje, zicht op de rivier, lift, vlakbij metrolijn 1, halte Xingzhuang (exit 6), vriendelijke ontvangst maar spreken geen Engels, harde matras met uitstekende veren, lawaaierige A/C, tel. 021 6358 7718, 50 Lane 725 Xizang Middle road, Huangpu district, Shanghai. Beoordeling: 3/5

Excursies:
- stadswandeling door de drukke straten met moderne winkelcomplexen, aangename sfeer
- uitzicht vanuit bar Royal Meridien hotel op 67ste verdieping
naargelang waar men plaatsneemt in de bar, wordt een minimale consumptie gevraagd, voor een plaats aan het raam was dit 1.500 CNY, plaatsen in het midden van de bar vereisen minstens een consumptie van 200 CNY. De dranken zijn uiterst duur (vb. glas fruitsap uit een flesje: 58 CNY), het uitzicht is prachtig.
- the Bund: wandelpromenade langs de Huangpu rivier die de stad in 2 splitst, met zicht op de zeer recente Pudong wijk aan de overkant, biedt prachtige beelden van de skyline, ook wanneer deze ’s avonds verlicht is.
- Peoples square / park: groot typisch Chinees park met vijvers, waar omheen zich een aantal musea en belangrijke gebouwen bevinden, midden in een shopping omgeving.
- Art museum: klein museum met wisselende tentoonstellingen, wanneer wij er zijn is ongeveer de helft van de zalen niet in gebruik
inkom: gratis
- Shanghai museum: 5 verdiepingen met voorwerpen uit de Chinese geschiedenis, zoals prachtige oude stenen beelden (die we tot nog toe nergens in het land zijn tegengekomen in hun oorspronkelijke omgeving, wat zeer jammer is), bronzen voorwerpen, sieraden, munten, porselein, traditionele kledij, …
- Pudong: hier bevond zich 15 jaar geleden enkel de TV toren, omringd door rijstvelden. Ondertussen is deze wijk uitgegroeid tot het financiële centrum van Shanghai, volgebouwd met glazen torengebouwen. Tussen de gebouwen in blijft wat ruimte, wat een zeer mooi beeld en aangenaam gevoel geeft. Een lust voor het oog, zowel tijdens de dag als ’s avonds met verlichting.
Een wandelpromenade loopt tussen de hoge gebouwen door tot aan de rivier (gratis).
Aan de overkant van de rivier ziet men de Bund, waar vele oude gebouwen schitteren, ook ’s avonds zijn deze prachtig verlicht.
Verschillende torengebouwen hebben een uitkijkplatform waar men tegen betaling op kan, de inkomprijzen liggen rond 150 – 180 CNY pp.
Momenteel is het World Financial Center gebouw het hoogste, maar men bouwt ernaast aan een nieuw torengebouw dat 1/3 hoger zal worden.
ernaartoe: metro lijn 1 Sinzha rd. à People Sq., metro lijn 2 People Sq. à Lujizui, 3 CNY pp., 10 min.
terug: ferry, prijs: 2 CNY pp., 10 min., men heeft ongeveer hetzelfde uitzicht als op de dure toeristenboot, jammer genoeg is deze ferry over populair en bijgevolg overvol passagiers
- winkel/wandelstraat Nanjing: zeer drukke winkelstraat, met alle mogelijke merkenartikelen, vertrekt aan People Square, vooral ’s avonds veel ambiance, waarbij vooral de locale mensen dansen, musiceren, zingen, …
- Urban Planning museum: prachtig museum dat met gebruik van moderne technieken de snelle evolutie van de wereldstad Shanghai toont tijdens de laatste decennia en een idee geeft hoe deze er zal uitzien in 2020. Aanrader !
ligging: aan de rand van de People square/park
sluitingsdag: maandag
inkom: 30 CNY pp.
- French concession: wandeling door de zeer toeristische wijk met dure restaurants en winkels, maar ook kunst- en souvenirs winkeltjes.
Deze wijk vinden we ietwat teleurstellend, er blijven weinig authentieke gebouwen over en er heerst een grote drukte.

Toerismekantoor:
Overal in de stad zijn toerismekantoortjes te vinden, meestal in kleine kiosken langs de straatkant.

Openbaar vervoer:
Metro:
Shanghai heeft een uitgebreid metro netwerk, dat bestaat uit vele lijnen die onderling met elkaar verbonden zijn. Rittenkaarten kunnen worden gekocht aan automaten in elk metrostation, men kan deze kopen voor het ganse traject, inclusief overstappen op andere lijnen.
Nuttige informatie en een kaart van het metronetwerk is te vinden op het internet: http://www.shmetro.com/EnglishPage/EnglishPage.jsp

Bussen:
Er rijden vele bussen rond in de stad, we maakten hiervan geen gebruik, omdat we de metro handig en overzichtelijk vonden, bovendien voldoende uitgebreid om overal te geraken.

Betaalkaart:
Een betaalkaart voor de metro is beschikbaar en handig omdat men niet telkens een kaartje moet kopen bij het binnengaan van de metro. Verder heeft men er geen nut bij zo’n kaart aan te schaffen. Persoonlijk kochten we geen betaalkaart, we moesten amper aanschuiven aan de automaten en vonden dit kleine oponthoud niet hinderlijk.

Fotoalbums van locatie «Shanghai»