Reisverhaal «Sanqingshan»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 03 Februari 2014 - Laatste Aanpassing 08 Maart 2014

Sanqingqhan is één van de bijzondere bergen in China, die door Unesco erkend zijn. Deze taoïstische berg wordt gevormd door een grillig granieten rotsmassief met steile wanden en hoge pieken. Het hoogste punt, Yuling Hill reikt 1.817 meter boven zeeniveau.

Tijdens ons bezoek aan de vorige berg, Huangshan, moesten we ons haasten om al het moois te zien vóór de sluiting van de kabelbaan naar beneden. Op dat moment groeide het idee om eens op zo’n berg te overnachten. Dit zou ons een meer relax bezoek toelaten, bovendien zouden we er zonsop- en ondergang kunnen zien.

Maar dat is buiten de Chinese Nieuwjaarsvakantie gerekend. Wanneer we bij de voet van de berg arriveren, zijn de meeste hotelletjes volledig volzet. Het is hier enorm druk.
Na een hele tijd zoeken, vinden we een zeer basis kamertje boven een winkeltje, tegen een onmogelijke prijs. De matras op het bed lijkt een plank, deze is amper bedekt met een laken. Uiteindelijk vinden we een zeer comfortabele, maar dure kamer, in een luxehotel aan de rand van het toeristische gebied, op 15 min. stappen.

Wanneer we ons informeren naar de accommodatie boven op de berg, krijgen we te horen dat ook daar geen bedden meer vrij zijn. Er is een groot tekort aan hotelletjes, tijdens de Chinese vakantie- periodes is alles lang op voorhand gereserveerd. Aangezien we hier op voorhand geen enkele informatie over vonden op het internet, hebben wij geen boeking. We moeten dus beslissen onze wandeling op de berg opnieuw te beperken tot 1 dag.

Ook de weergoden zijn ons ditmaal niet goed gezind.
Vroeg in de ochtend wandelen we naar de ingang van de kabelbaan, waar het bij de opening al een drukte van jewelste is. Deze keer hebben we nog geen mooie uitzichten bij het stijgen, we worden omringd door een dikke laag wolken.

Het miezerige weer zet de Chinese toeristen aan tot het kopen van plastiek wegwerpregenjasjes, allemaal felblauw. Een grappig zicht, geeft het idee dat ze als één grote groep reizen. Bovendien worden we zonder deze jasjes helemaal niet nat.

De dikke mist blijft de ganse dag om ons heen hangen. Toch is de wandeling mooi, door een diepgroene omgeving van vooral hoge rododendronstruiken en grillige pijnbomen. Schaduwen van rotsformaties, die we zien rondom het pad, maken de omgeving er geheimzinnig uitzien.
Weerom moeten we vele trappen op en af, maar ditmaal ook over lange smalle ‘plankenpaden’ die horizontaal tegen de verticale rotswanden bevestigd zijn. Al bestaan deze steevast uit betonnen platen, het gevoel blijft hetzelfde.
Slechts op de middag komt de zon even door de wolken piepen en krijgen we enkele rotspieken boven de wolken te zien. Zo krijgen we een idee van wat we vandaag moeten missen. Een kort moment waarop velen uitgelaten reageren.

Al bij al vinden we het niet erg dat we ’s avonds naar beneden moeten terugkeren, er is toch niets te zien en door het slechte weer is het boven zeer kil. De naalden van de pijnbomen hebben een wit laagje bevroren mist.

PROVINCIE:
Jiangxi.

ACCOMMODATIE:
JINCHEN HOTEL
Sands service area Sanqingshan Mountain Jiangxi province.
PRIJS: 368 CNY per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water), ontbijt inbegrepen.
E-MAIL: [email protected]
WEBSITE: www.jinchen-hotel.com
TEL: +86 0793 213 8888
COMMENTAAR: Tweepersoonskamer met een dubbel bed, badkamer met afgeschermde douche, haardroger, A/C, individueel te regelen centrale verwarming, TV, waterkoker, gratis LAN op de kamer (gratis WIFI aan de receptie), telefoon, bureautje, safe, koelkastje, weegschaal, drinkwater. Proper, wordt dagelijks gepoetst. Raam kan worden geopend.
Uitgebreid Chinees buffetontbijt, met enkele westerse gerechten.
Vriendelijk en behulpzaam, men spreekt Engels. Wandelkaart van de berg beschikbaar.
Goed gelegen, op 10 min. wandelen van de kabelbaan aan de noordoostkant van de berg. Hier stoppen eveneens de bussen van en naar de nabijgelegen steden.
Minpunten: Geen.
BOEKING: Ter plaatse, omdat we niet zeker waren van de locatie waar de bus ons zou afzetten, kan ook via Elong, www.elong.net. De vraagprijs voor onze kamer was 660 CNY per nacht, in deze drukke vakantieperiode rond het Chinese Nieuwjaar. Met een foto van de aanbieding via Elong, konden we toch de promotieprijs van 368 CNY per nacht bedingen. Op voorwaarde dat we het stil zouden houden.

TIP: We zijn blij niet in Yushan, de nabijgelegen stad, te overnachten. Met de bus doen we bij ons vertrek 1 ½ uur over dit traject. Dat zou de wandeltijd op de berg merkbaar verkorten. Deze bussen rijden in beide richtingen tussen 6.30 u en 17.20 u, minstens om de 40 min.

ERNAARTOE:
Stadsbus n° 1 Wuyuan oude busterminal – nieuwe busterminal, 1 CNY pp., 15 min.
Bus Wuyuan – Sanqingshan, 37 CNY pp., 1 ¾ u

SANQINGSHAN
Typisch Chinese berg, met hoge indrukwekkende rotsformatie in een zeer groene omgeving. Goed onderhouden en mooie aangelegde wandelpaden, veel trappen.
Dit is de derde berg die we in China bewandelen, na Huashan en Huangshan. Het is voor ons de gemakkelijkste en minst vermoeiende berg gebleken. Maar daarom niet de minst mooie, al konden we door de weersomstandigheden niet volop van de uitzichten genieten. De dichte groene omgeving maakt hem anders dan de vorige.
TRAJECT: De ganse berg rondwanden kan men doen in 1 dag. Aan onze hotelreceptie zei men hiervoor 7 uren nodig te hebben. We deden er 6 ½ uren over, inclusief picknick en 2 korte rustpauzes. Het was mistig, we hadden geen uitzicht op de mooie rotsformaties om ons heen. Anders hadden we meer foto’s genomen, meer zijpaadjes naar uitzichtpunten gevolgd, … dus meer tijd nodig gehad.
Boven aan de Jinsha kabelbaan (noordoost ingang), gaan we langs het gebouw naar rechts, wellicht het mooiste en rustigste pad om de rondwandeling te starten. We volgen de noordelijke weg tot aan de taoïstische tempel, om terug te keren langs de westkant. Via de bovenkant van de zuidelijke kabelbaan ‘jade’ volgen we het pad aan de westzijde van de berg, via de Azalea vallei. Het gedeelte ‘Longevity’ laten we over.
De omgeving van de taoïstische tempel op het uiteinde, vonden we niet bijzonder. Het pad kan worden ingekort door een stukje ervoor een afslag te nemen.
We hebben een gedetailleerde overzichtskaart, maar moeten ondervinden dat alle Engelse benamingen op de berg verschillend zijn van deze op onze kaart. Ook is de bewegwijzering niet steeds voldoende volledig. Door meermaals vragen aan Chinese wandelaars, komen we steeds op het goede pad terecht.
Mochten we het opnieuw doen, dan zouden we toch verkiezen op de berg te overnachten en zo de wandeling te splitsen over 2 dagen, wat perfect mogelijk is. Men kan deze in 2 kleinere circuits opdelen. Dit op voorwaarde dat de weersomstandigheden beter zijn, want met zulk mistig weer, zouden we helemaal niet opnieuw gaan.
INKOM: 150 CNY pp.
Kabelbaan Jinsha (noordoosten): 130 CNY pp. heen en terug (open van 7.00 u – 17.00 u in februari)
Het is mogelijk naar boven te wandelen, het pad dat we vanuit de hoogte zagen, leek ons echter niet goed onderhouden.
Op de berg is accommodatie voorzien (basis en duur !), echter niet voldoende voor de vraag tijdens vakantieperiodes te dekken, op voorhand boeken is dan noodzakelijk. Ons hotel kon boekingen doen, maar de dag ervoor was er geen plaats meer boven.
INFO: http://www.sqsdzgy.com/eng/san/News/
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet.

Fotoalbums van locatie «Sanqingshan»