Reisverhaal «Chishui»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 20 December 2013 - Laatste Aanpassing 17 Januari 2014

Chishui (> 300.000 inw.) is gelegen aan de rand van het Yungui plateau, nabij het Sichuan bassin. Deze uiterst vochtige omgeving heeft een zeer gematigd klimaat, met een gemiddelde jaartemperatuur van 17,7 °C. In 1935 maakte het stadje geschiedenis, toen de Lange Mars van partijvoorzitter Mao met het Rode leger hier passeerde.

Chishui wordt omringd door een immens natuurgebied, dat men beschermt door een primitieve vorm van ecologisch natuurbehoud. Een ware Jurassic omgeving, met prachtig dicht eeuwig groen woud, doorkruist met rivieren en watervallen, het thuisland van de bamboe. Hier zien we tevens opnieuw een vorm van het unieke geologisch fenomeen, de kleurrijke Danxia zandrotsen, die toch totaal anders ogen dan deze die we eerder bezochten te Zhangye.

In Chengdu nemen we een rechtstreekse bus, zodat we onderweg niet moeten sleuren met de bagage van de ene naar de andere busstop. Toch moeten we in Luzhou, na zowat 3/4 van het traject, overstappen op een andere bus. Het voordeel is dat deze klaarstaat, eenmaal de passagiers en bagage overgebracht, vertrekt ze. Alles is goed georganiseerd door de busmaatschappij. Het eerste deel van de rit verliep comfortabel en vlot, over een moderne autostrade. Vanaf hier wordt het een smalle betonbaan in slechte staat, de bus stopt in vele kleine landbouwdorpjes.

Tijdens een stop onderweg, beleeft Herlinde haar meest vernederende toiletavontuur ooit. De openbare hurktoiletten, vaak in de vorm van één lange open goot, met +/- 70 cm lage muurtjes ertussen als afscheiding, dat went ondertussen. Privacy is beperkt, maar men is toch een beetje afgeschermd. Deze keer echter, komen de vrouwen gewoon vlak naast je in groep staan toekijken, terwijl ze wachten op hun beurt. Maar als de hoogdringendheid er is ….

Chishui is een sterk verouderd druk stadje, dat een grauwe indruk maakt, misschien mede door de zeer vochtige omgeving. Wanneer we voor een excursie de stadskern uitrijden, zien we een groot aantal nieuwe appartementsblokken in opbouw, ook hier bouwt men gewoon ‘een nieuwe stad naast de oude’, zoals op vele plaatsen in het land.
De mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam, maar spreken geen Engels, zijn niet gewend aan toeristen. Men bekijkt ons weerom van alle kanten, wanneer we hen begroeten, durven velen niet te reageren, van anderen krijgen we een brede glimlach. Wanneer we dichterbij komen, worden kleine kinderen verlegen, zelfs bang.

Onze eerste uitstap brengt ons naar Sidonggou Valley. Daar maken we een mooie wandeling langs een riviertje, door een diepgroen bamboebos met varens en wat loofbomen. De felle oranjerode rotsformaties en groenblauwe watervallen zijn prachtig om zien. De weer is nu wat minder mooi, de zon heeft plaats geruimd voor een druilerige mist. Het bamboewoud doet ons vermoeden dat dit eigen is aan het klimaat in deze streek.
Vier grote watervallen vormen het hoogtepunt van deze wandeling. Achter de Water Curtain Cave waterval (31 meter hoog, 37,5 meter breed), kunnen we doorwandelen, waardoor we de kleurrijke omgeving door een fijn watergordijn kunnen aanschouwen. Moon Pond is een brede minder hoge waterval (10 meter hoog, 42 meter breed), zeer gelijkmatig als de tanden van een fijne haarkam. De Flying Frog rock waterval (26 meter hoog, 43 meter breed) wordt in het midden onderbroken door een grote overhangende bemoste rots in de vorm van een kikker. Aan het uiteinde van de vallei bewonderen we lange tijd de White Dragon pond waterval of Bailongtan waterval (60 meer hoog, 23 meter breed), met zijn ‘trappen’ bovenaan één van de mooist gevormde die we al tegenkwamen. In het vochtige seizoen stroomt hier zo’n 1.000 m³/sec. water naar beneden.

De tweede dag bezoeken we de Red Rock Wild Valley, eveneens een diepgroene vallei, met gelijkaardige begroeiing, maar het woud is dichter. Men noemt dit een Jurassic omgeving. Hier groeien een zeer oude vorm van varens in boomvorm, deze stammen uit het tijdperk van de dinosaurus, waarvan wat beelden in het park verspreid staan.
We klimmen over een mooi aangelegd bospad met vele trappen langs een reeks, eerder kleine, watervallen. Aan het uiteinde van de vallei, komen we op een horizontaal pad langs landbouwveldjes en rijstterrassen. Doorheen een fruitbomenplantage klimmen nog we 100 meter boven het einde van de vallei uit, over een steile trap naar een uitzichtpunt. Hoog boven de omgeving hebben we zicht op het bamboewoud diep onder ons, op een tegenoverliggende helling zien we het water in de halfmaanvormige rijstterrasjes schitteren. Jammer van de mist die verhindert dat we hiervan foto’s kunnen maken.
Samen met ons wandelt een kranige 80-jarige Chinese man, die veel plezier beleeft bij het nemen van foto’s met zijn professionele camera. Fier komt hij ons telkens de resultaten tonen. Terwijl wij naar het uitzichtpunt klimmen, rust hij wat uit, om nadien met ons weer verder te gaan. Engels spreekt hij niet, de gebarentaal doet zijn dienst.
De apotheose is de Rode rots (Unesco), een immense verticale Danxia rotswand in felrode kleuren, afgewisseld met wat witte en zwarte lijnen. Erosie bracht hierin mooie tekeningen aan, het lijken wel honingraten.

Dag drie brengt ons naar de Chishui great falls scenic area, een bredere vallei omringd door diepgroen woud met hier en daar een Danxia rotspartij. Als belangrijkste bezienswaardigheden zijn hier 2 grote watervallen te zien.
Wanneer we in het dorp uit de bus stappen, denken we reeds de hoge waterval te zien. Een enorme hoge rode rotswand torent hoog boven de huizen uit. In meerdere lange trappen stroomt er een zielig straaltje water naar beneden. Misschien omdat we nu in het drogere seizoen reizen ?
Maar men stuurt ons verder, we moeten 2 keer de rivier oversteken om aan het ticket kantoor te komen voor het gebied van ‘de grote watervallen’.
In deze vallei loopt een betonnen baantje omhoog, waarlangs elektrische toeristenbusjes kunnen rijden. Het wandelpad aan de overkant volgt de rivier door de rand van het woud, langs rotswanden, met trappen op en neer. Jammer genoeg mogen we dit niet volgen, omdat men overal herstelwerken uitvoert. Het pad is onderbroken, overbruggingen langs rotswanden en over riviertjes zijn weggenomen.
Het betonbaantje klimt al vlug hoog boven de rivier. Aan de prachtige Zhongdong waterval dalen we helemaal af naar de bodem van de vallei via rode rotstrappen, om een klein stukje verder weerom naar de weg te klimmen.
Een eindje voor de Shizhangdong waterval, ook Chishui grote waterval genoemd, kunnen we opnieuw afdalen, de rivier oversteken en via het pad verder wandelen. Zo krijgen we de adembenemende waterval langzaamaan in beeld, met zijn 76,2 meter hoogte en 81 meter breedte is het één van de grootste van China.
Waar we de vorige dagen nog enkele Chinese toeristen zagen, komen we vandaag echt niemand tegen.

Als laatste bezoeken we de Bing’An ancient town, een klein oud dorpje dat op palen tegen een verticale rotswand prijkt, hoog boven een felgroene rivier. Weerom komen we in een kleurrijke omgeving terecht. Via een hoge hangbrug kunnen we het dorpje bereiken, bewoners stappen met ons mee en dragen hun boodschappen in manden op de rug. Geen enkele vorm van transport is mogelijk op de smalle brug en in de nauwe straatjes.
Dit lijkt ons een plaats waar men voornamelijk van het toerisme leeft, in de zomer althans. Vele van de open gevels zijn door brede houten luiken afgesloten. Toch is hier en daar een winkeltje of restaurantje open. Een man maakt sierlijke parasolletjes en toont er ons enkele in de hoop iets te verkopen. Wat verder probeert een vrouw ons in haar restaurantje te lokken. Het museum is mooi ingericht, maar de uitleg enkel in het Chinees, dus kijken we maar wat foto’s. We zijn verwonderd dat veel van de mannen op de oude portretten een hoge leeftijd behaalden, 95 jaar is niet uitzonderlijk.
Enkele dames nodigen ons vriendelijk uit om in hun kring te komen zitten rond het vuurtje midden op straat, daarmee warmen ze zich op terwijl ze zich bezighouden met het haken van warme pantoffels.
Een drietal jonge Chinese toeristen willen met ons op de foto. Wanneer we op terugweg nog even naar de rivier afdalen tot aan de waterval, komen we de 2 meisjes opnieuw tegen … ze willen nog een foto ! Dit zijn we ondertussen gewend, Chinezen nemen graag foto’s van Westerlingen. Dit hebben ze gemeen met de Indiërs.

Wanneer we moeten wachten op het vertrek van ons minibusje terug naar de stad, probeert Marc 2 kindjes een High5 te leren. Ze zijn nog heel jong en verlegen, durven niet dichterbij te komen. Een moeder vraagt haar kleintje een taboeretje aan Marc te geven, zodat hij kan gaan zitten. Dat gebeurt heel voorzichtig, snel is ze terug weg. Zoals overal hier in de streek, zit de familie in een open ruimte, garagestijl. Ze nodigen Herlinde uit om bij hen te komen wachten en installeren haar mee aan het vierkante tafeltje. De benen onder het lange tafelkleed, tussen de split in de zijkant door. En zo wordt het duidelijk, midden onder de tafel staat een vuurtje waarmee men zich opwarmt …

PROVINCIE:
Guizhou.

ACCOMMODATIE:
CHISHUI YUAN HOTEL
Renmin Beilu18, Chishui
PRIJS: 148 CNY per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: [email protected]
WEBSITE: http://csy88.com
TEL: +86 0852 288 7788
COMMENTAAR: Zeer ruime tweepersoonskamer met een 2 dubbele bedden, badkamer met open douche, verwarming met A/C + centraal systeem (staat niet aan tijdens de dag), TV, waterkoker, drinkwater, gratis LAN op de kamer, gratis telefoon, bureau, salonnetje.
Proper, wordt dagelijks gepoetst. Raam kan worden geopend. Lift.
Vriendelijk en behulpzaam, men spreekt geen Engels.
Een haardroger kan men lenen van het kamermeisje.
Centraal gelegen, vlakbij de kleine centrale busterminal waar alle locale bussen en minibussen vertrekken.
Minpunten: Vasttapijt. Verouderd, aan opfrissing toe. Zeer weinig verlichting in de kamer.
BOEKING: via elong, www.elong.net

ERNAARTOE:
Metro Chengdu lijn 1 Luomashi – Huaxiba station, 2 CNY pp., 15 min.
Bus Chengdu Xinnanmen busstation – Luzhou – Chishui Jiuzhi busstation, 115 CNY pp., 3 ¼ u + 2 ¼ u. In Luzhou moeten we overstappen in een kleinere bus, geregeld/betaald door de busmaatschappij.

SIDONGGHOU VALLEY
Prachtige vallei met bamboe en varens, ook wat loofbomen. Oranjerode rotspartijen en 4 prachtige watervallen. We wandelden 3 ½ uren (heen en terug).
INKOM: 30 CNY pp.
Vervoer per open busje is mogelijk voor een klein stuk in de vallei, maar echt niet nodig. De busjes komen niet tot aan de watervallen, men moet nog steeds een stuk wandelen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Minibusje Chishui centrale busterminal – Sidongghou valley, 8 CNY pp., 25 min. onderweg (wegwerkzaamheden onderweg zorgden voor grotere vertraging op heenweg), de busjes vertrekken wanneer er voldoende passagiers zijn.

RED ROCK WILD VALLEY
Unesco !
Rondwandeling door 2 diepgroene valleien van dicht bamboewoud, met eeuwig groene bomen en varens, langs verschillende watervallen. Het pad klimt langzaam, aan het uiteinde kan een lange trap door een fruitbomenplantage worden gevolgd naar een uitkijkpunt over de vallei, hoog boven het woud, met op enkele hellingen wat rijstterrasjes. Op het einde van de tweede vallei is er de rode rots, een indrukwekkende steile Danxia rotswand.
Het mooi aangelegde rotsstenen pad met veel trappen kan glad zijn bij regen. Een rondwandeling is mogelijk, het pad klimt door de eerste vallei, op het hoogste punt verbindt een horizontaal pad deze met de tweede vallei. We wandelen hier 4 ½ uren.
INKOM: 30 CNY pp.
ERNAARTOE EN TERUG:
Heen: bus Chishui centrale busterminal – Red rock wild valley, 10 CNY pp., 50 min.
Terug: bus Huaping – Chishui, 10 CNY pp., 40 min. De eerstvolgende bus terug is pas om 17 u, we wandelden naar het vorige dorp, Huaping (+/- 500 meter), waar om 16.30 u een bus vertrekt.
De rit neemt extra veel tijd in beslag door wegenwerken langs de rivier in Chishui.

Beide vorige excursies bevinden zich langs dezelfde kant van Chishui, mogelijks te combineren mits een kortere wandeling te maken.

CHISHUI GREAT FALLS SCENIC AREA
Iets bredere vallei langs een rivier in een mooie groene omgeving, met hier en daar rotswanden. De twee grote watervallen zijn de hoogtepunten van dit bezoek, Zhongdong en Shizhangdong (één van de grootste in China). We wandelen hier 3 ½ uren.
INKOM: 40 CNY
Mogelijkheid om met een elektrisch open busje tot het eindpunt te rijden, vlakbij de afdaling naar de grote Shizhangdong waterval. Geen stop voorzien onderweg aan de eveneens mooie en grote Zhongdong waterval.
Er loopt een mooi wandelpad door de vallei, aan de overkant van de rivier, ten opzichte van de bredere busweg. Jammer genoeg kunnen we dat niet volgen, want men is overal bezig met herstelwerken. Stukken van het pad, langs rotswanden of over zijriviertjes, zijn weggenomen om te worden vernieuwd. Toch zijn we tevreden met de wandeling, immers zo konden we afdalen naar beide watervallen en het laatste stuk van het wandelpad toch volgen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Bus Chishui centrale busterminal – Shizhangdong, 12 CNY pp., 1 ½ uren onderweg over smalle bochtige betonweg, waar het kruisen met de bus vaak moeilijk is.

BING’AN ANCIENT TOWN
Mooi oud stadje met authentieke paalwoningen tegen een steile rotswand, hoog boven een felgroene rivier. Enkel bereikbaar via een lange hangbrug.
INKOM: 20 CNY pp.
ERNAARTOE EN TERUG:
Minibusje Chishui centrale busterminal – Bing’An, 8 CNY pp., 45 min.

Beide vorige excursies bevinden zich langs dezelfde kant van Chishui, mogelijks te combineren.

Fotoalbums van locatie «Chishui»