Reisverhaal «Quebec, Montreal »

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 26 September 2017 - Laatste Aanpassing 15 Oktober 2017

26 – 28 september 2017

Traject: Lachute – Montreal – Lac Saint-Pierre, Pointe Yamachiche

Montreal
In de stad Montreal zijn we uitgenodigd door onze landgenoten Sarah & Nicolas, met zoontje Thomas. Ze wonen in de buurt van een groot park en hebben een privé parkeerplaats voor ons vrijgehouden, waar we mogen overnachten. Handig om zo’n grote stad te bezoeken, waar parkeerplaatsen voor grotere voertuigen moeilijk te vinden zijn.

Na een warm welkom in hun gezellige woonst, worden we uitgenodigd voor het avondmaal. Tussen de dagelijkse taken en werkzaamheden door, vinden ze tijd om ons op een hartelijke ontvangst te vergasten. We krijgen onmiddellijk het gevoel elkaar langer te kennen … al hebben we hen pas enkele dagen geleden toevallig ontmoet. Reizen kan zo mooi zijn …

Na aankomst gaan we een wandeling maken in de omgeving. Bij een woning zien we mensen aan het werk, ze leggen een vloerverwarmingssysteem aan onder de oprit en het paadje naar de voordeur. Sarah vertelt ons hoeveel sneeuw hier kan liggen in de winter, bij een sneeuwstorm stapelt die zich al vlug meer dan 1 meter op. We brengen samen een gezellige avond door.

De volgende dag nemen we de bus naar het oude stadscentrum. Hier kuieren we door de straten, bewonderen oude gebouwen. Er heerst een gezellige drukte. Langs de jachthaven vinden we wat verkoeling, het is weerom een zeer warme dag met gevoelstemperaturen van om en bij de 40 °C (reëel 32°C).

Tijdens onze omzwervingen door de stad, komen we vele restaurantjes tegen, die er zeer aantrekkelijk uitzien, ze bieden een grote variatie aan gerechten uit de ganse wereld. Toch kopen we onze lunch bij een Chinese bakker, waaraan we niet kunnen weerstaan. Net als in China, enkele jaren geleden, drinken we er een ijskoffie bij. We wandelen door de Chinese straten, die vele herinneringen oproepen. Voor het raam van een restaurantje, zien we een man verse noodles maken, met enkel zijn handen als gereedschap. Het gaat indrukwekkend vlug.

’s Avonds gaan we samen Poutine eten, de specialiteit van Quebec. Dit is een aardappelgerecht (vergelijkbaar met frietjes), met eroverheen een vleessaus en typische locale kaas. Hierbij kunnen nog allerhande zaken worden toegevoegd, zodat men een grote variatie aan gerechten bekomt.
Het restaurant Labanquise is hiervoor bekend, 24 uur per dag open, men staat in een lange rij tot op de straat, aan te schuiven voor een plaatsje. Sarah en Nicolas hebben niet overdreven … deze Poutine smaakt overheerlijk!

We genieten volop van het samenzijn met onze landgenoten, waartoe we niet vaak de kans hebben. Het afscheid komt er vlug aan, doch niet zonder de belofte contact te houden en elkaar later weer te zien.

Lac Saint-Pierre
Vanuit Montreal rijden we verder oostwaarts, onderweg stoppen we bij het uitgestrekte Lac Saint-Pierre. Aan Pointe Yamachiche wandelen we via een plankenpad naar enkele uitkijkplaatsen over het moeras aan de rand van het meer. Hier zouden vele vogelsoorten te spotten zijn, volgens de foto’s op informatieborden langs het pad. We horen af en toe een vogeltje fluiten, doch krijgen er geen te zien. Toch moeten ze er zijn, want op de parking is het een komen en gaan van fotografen.

LAC SAINT-PIERRE – PARKING POINTE YAMACHICHE
Veelgebruikte parking bij een wandelpad naar de rand van het meer, waar vele vogels te spotten zijn. Geen voorzieningen, op een vuilnisbak na.
Minpunten: Geluid van de voertuigen op de autoweg vlakbij.

RESTAURANTTIP:
Labanquise
specialiteit: Poutine
994, rue Rachel Est – Montréal, Québec
www.labanquise.com
[email protected]
tel. 514-525-2415

Lachute – Montreal, 80 km
Avenue Bethany – Autoroute de l’Outaouais, n° 50 – Autoroute des Laurentides, n° 15 – Boulevard de l’Acadie – Rue Jean-Talon Ouest – Avenue de Parc
Rustige autoweg met 1 rijvak per richting, doorgaans goed, maar toch steeds opletten voor diepe putten of oneffenheden. Verder komen we op bredere autowegen, naarmate de grote stadsdrukte toeneemt. Stuken liggen zeer slecht. We ondervinden dat men hier niet zo veilig en geduldig rijdt, auto’s komen over de pechstrook nog vlug voorbij, waar de weg versmalt. Een vrachtwagen komt zonder vertragen de autoweg opgereden, zonder rekening te houden met de voertuigen die er rijden. Voertuigen willen van richting veranderen, zonder rekening te houden met anderen.

Montreal – Lac Saint-Pierre, Pointe Yamachiche, 114 km
Avenue de Parc – Boulevard Saint-Joseph Ouest – Boulevard Pie-IX – Autoroute Métropolitaine / Autoroute Transcanadienne, n° 40 – Pont Charles de Gaulle, n 40 – Autoroute Félix-Leclerc, n° 40 – Chemin Louis Gatineau
Drukke stadsstraten, daarna een vrij drukke autoweg. Niet overal in goede staat.

MONTREAL – OUDE STAD EN HAVEN
Leuk wandelen door het oude stadsdeel, er is heel wat te zien en te beleven. Een aantal bijzondere gebouwen en kerken. Aantrekkelijke restaurantjes, mooie winkels. Een kleine Chinatown met restaurantjes en winkels door echte Chinezen uitgebaat. Ook langs de haven is het aangenaam kuieren, de jachten bewonderen. Doch op toeristisch vlak vinden we dit niet echt een unieke stad.
INKOM: Gratis.
Notre Dame Basiliek: 6 CAD pp.
INFORMATIE:
We vinden niet onmiddellijk een Visitor Center in de oude stad, gelukkig hebben we reeds informatie gekregen in het toerismekantoor van Montebello.
Het is zeer moeilijk om parking te vinden in de stad. Op enkele parkeerterreinen zien we auto’s gewoon achter en naast elkaar staan, zodat het ganse plein is opgevuld. Men geeft de sleutel af, zodat de parkeerwachter alle auto’s kan verplaatsen om er eentje tussenuit te halen wanneer nodig. We zien prijzen vanaf 6 CAD per uur, maar ook 8 CAD voor ½ uur.
Een mogelijkheid is de parking aan de haven, prijs: 20 CAD per dag. Dit is zowat de enige plaats waar ook grotere voertuigen terecht kunnen. Bovendien op wandelafstand van de ganse oude stad.

Fotoalbums van locatie «Lachute»

Quebec, Montreal (20)

26 September 2017 | Noord Amerika 3 | Canada | Laatste Aanpassing 15 Oktober 2017