Reisverhaal «Quebec, Fleuve Saint-Laurent»

Noord Amerika 4 | Canada | 0 Reacties 07 Juni 2018 - Laatste Aanpassing 20 Augustus 2018

7 – 14 juni 2018

Traject: Trois Rivières – Shawinigan – Quebec – Sainte-Anne-de-Beaupre – Baie-Saint-Paul – Isle-aux-Coudres – Saint-Joseph-de-la-Rive – La Malbaie – Tadoussac – Anse-de-Roche – Baie-Sainte-Marguerite – Tadoussac – Baie-Comeau

Start van onze 4de Noord-Amerika trip
Na een pauze in België keren we terug naar de Canadese provincie Quebec. Hier zal onze 4de Noord Amerika trip starten.

Bij aankomst in de luchthaven van Montreal, verloopt alles zeer vlot. De migratiecontrole is volledig geautomatiseerd. Onze paspoorten worden gescand, even naar de camera kijken zonder te lachen, een korte vragenlijst beantwoorden en klaar is kees. We krijgen een printje met onze foto’s en gegevens, dat we moeten afgeven bij een checkpost. Daar wordt amper naar gekeken, de beambte vraagt hoeveel cash we bij ons hebben en of we over een credit card beschikken. Het antwoord interesseert hem nauwelijks.

Vanuit Montreal rijden we met een huurauto naar Trois Rivières, waar we onze camper, Manga, gaan ophalen. Benieuwd of deze de zeer koude periode, met tijdens de eerste weken negatieve temperaturen tot -15°C en sneeuwbuien, goed heeft doorstaan. De motor start onmiddellijk, er is geen enkele schade door de koude. Wel is de buitenkant zeer vuil.

Bij onze vrienden Chantal en Robert in Shawinigan halen we wat spullen op, die we er achterlieten omdat ze niet tegen extreme koude bestand zijn. Zij hebben voor een avondmaal gezorgd, het wordt een leuk weerzien. We blijven enkele dagen hier, om onze Manga startklaar te maken. Poetsen en terug opbergen van de bagage, boodschappen doen om de keuken- en koelkast te vullen, …
Ondertussen worden we nog verrast met een barbecue, waarop Chantals broer René en zijn vrouw Hélène aanwezig zijn. Ook zij zijn fervente reizigers … Prompt krijgen we een uitnodiging in hun vakantiechalet, gelegen in een paradijselijke omgeving aan een meer. Doch hiervoor hebben we ditmaal geen tijd, binnen enkele dagen vertrekken we samen met onze Nederlandse vrienden Magda & Fred naar het noorden, een afspraak die reeds lang vastligt.

Voor we vertrekken wordt het dak van onze Manga voorzien van een 3de zonnepaneel. Vooral in de wintermaanden, met korte zonnedagen, zal dat een sterke verbetering opleveren. Ook nu voelen we een groot verschil, we hoeven niet meer zuinig te zijn met ons energieverbruik.
We vullen onze verswatertank. De antivriesvloeistof wordt uit de waterleidingen gespoeld, het circuit is intact, de waterpomp doet het goed.

Fleuve Saint-Laurent
Vanuit Shawinigan rijden we ineens door naar Quebec, door een regio die we vorig jaar al bezochten. Eenmaal voorbij de grote stad, volgen we de oever van de brede rivier Fleuve Saint-Laurent.

We stoppen bij Sanctuaire Sainte-Anne-de-Beaupre, een grote kerk aan een mooi grasplein. Bijzonder mooi vinden we deze niet, hij oogt wat nieuw in zijn stijl. Binnen worden baby’s gedoopt in serie, de priester probeert hierbij grappig te zijn.

In het dorpje Baie-Saint-Paul zoeken we een overnachtingsplek. Volgens de toeristische dienst mag dit zelfs aan de straatkant, maar de parkings zijn beter geschikt. Toch vinden we geen plaats naar onze zin en rijden verder. Eenmaal buiten het dorpje, nemen we een afslag naar het water. De smalle weg daalt steil af, om op een zandpleintje te eindigen. Dit is wat we zoeken, een uiterst rustige omgeving.

Isle-Aux-Coudres
Middenin de brede Fleuve Saint-Laurent bevindt zich Isle-Aux-Coudres. Dit eiland telt 1.188 inwoners en is grotendeels bebost. Het dankt zijn naam aan de vele hazelaars die er groeien. Tot 1924 werd rondom het eiland veelvuldig gevist op beluga’s, een soort walvissen. Op heden is Isle-Aux-Coudres een toeristische locatie.

Een zeer steile afdaling, waarbij we een helling van 20% afmoeten, brengt ons naar Saint-Joseph-de-la-Rive. Hier vertrekt de ferry naar Isle-Aux-Coudres.

Bij aankomst willen we het toerismekantoor bezoeken, doch dat is nog gesloten voor het winterseizoen. Het is midden juni … het eiland ligt er zeer rustig bij. Ons plan om rondom het eiland te fietsen, blazen we al vlug af. De sterke wind zou het ons te moeilijk maken.

Manga brengt ons om het eiland heen, langs een aantal bezienswaardigheden. Onze eerste stop is een bakkertje, waar veel reclame voor wordt gemaakt. Doch, niets in de winkel is vers. Jammer, want een suikergebak voor bij de koffie sprak ons wel aan. Ook hier speelt het gebrek aan toeristen wellicht een rol, het seizoen moet nog beginnen.

Rondom het eiland zien we veel rotspartijen, in het water en langs de oever. De vuurtoren staat wat ver in het water voor een foto, we kunnen amper zijn bijzondere vorm onderscheiden. Een aantal monumenten en kruisen sieren de wegkant, vaak gaan deze gepaard met oude legendes. Enkele kerkjes en kapelletjes stellen niet echt veel voor. Aan een oude steiger geven enkele strandcabines wat kleur. We stoppen bij een water- en een windmolen, die er niet echt authentiek uit zien. Walvissen zien we niet … hiervoor is het nog te vroeg. Ietwat teleurgesteld verlaten we het eiland, we hadden meer verwacht.

Eenmaal op het vasteland, vinden we vlug een overnachtingsplek, op een mooie parking met uitzicht op de rivier.

Fleuve Saint-Laurent (vervolg)
Opnieuw volgen we de brede rivier. De weg blijft voortdurend zeer steil op en neer gaan. In het plaatsje La Malbaie stoppen we bij het Visitor Center om onze E-mails te checken. Ook vragen we naar interessante plaatsjes langs ons traject. Doch de informatie die we krijgen, blijkt niet echt nuttig.

Driemaal rijden we van de weg af, om steil tot aan de rivieroever te dalen. Cap à L’Aigle is een piepklein haventje, waar niet veel te zien is. In Saint Fidèle werden lila’s beloofd, blauwe seringen beginnen te bloeien in meerdere tuintjes. Het mooiste dorpje, Port au Persil, bestaat uit enkele mooi verzorgde huizen en schuren. Geen van allen de moeite van een omweg waard.

De Route du Fleuve eindigt bij de monding van de Sagenay fjord, in de Fleuve Saint-Laurent. Deze fjord wordt gevoed door de Sagenay Rivier, die hogerop zijn oorsprong vindt in het mooie ronde Lac Saint-Jean, een groot meer.

Terwijl we eventjes moeten wachten op de ferry naar Tadoussac, een klein plaatsje aan de overkant, genieten we van het uitzicht op de fjord.

Even werd er getwijfeld om een alternatieve route, de weg omheen de Sagenay fjord te volgen. Een 148 km lange weg volgt de fjord tot in het dorpje Sagenay, waar een brug naar de overkant leidt. Daar keert een weg terug, die 130 km verderop eindigt, in Tadoussac. Onze vrees, dat de fjord niet zichtbaar is van op deze route, wordt bevestigd. Er dient telkens een lange zijweg te worden gevolgd om bij de fjord uit te komen. En … de fjord blijkt helemaal niet zo indrukwekkend.
Met dank aan onze vriendin Nathalie, die haar ervaringen met ons deelt, alsook enkele nuttige tips geeft. Ze reed enkele dagen geleden omheen de fjord.

Vanuit Tadoussac rijden we een eindje langs de Sagenay fjord, om er toch een blik op te kunnen werpen. In Anse-de-Roche vinden we een overnachtingsplek, van waar we een uitzicht op de fjord hebben. De volgende ochtend rijden we tot beneden aan de fjord, om een kijkje te nemen van nabij. Daarna rijden we naar Baie-Sainte-Margerite, een andere plaats aan de fjord. Hier bevinden we ons in het Parc National du Fjord du Sagenay. In het bezoekerscentrum vinden we informatie over de Beluga’s die in deze regio vaak te spotten zijn.

Beluga’s zijn walvissen, die tijdens de zomermaanden leven in de Sagenay Fjord tot aan de monding van de Fleuve Saint Laurent. In de winter houden ze zich op in de monding van de Fleuve Saint Laurent en het noordelijke deel van de St. Lawrence Golf. Beluga’s zijn een kleine walvissoort, met een lengte van 3 tot 5 meter, hun gewicht situeert zich tussen 700 en 2.000 kg. Tijdens het eerste levensjaar zijn ze bruingrijs van kleur, daarna verandert de kleur in blauwgrijs, tot ze op 5 jarige leeftijd volwassen worden en hun witte kleur krijgen. Hun levensverwachting is 20 tot 40 jaar. Ze duiken 3 tot 10 minuten onder water en zwemmen gemiddeld aan een snelheid van 5,6 km/ u, tot maximum 20 km/u.

We keren terug naar Tadoussac, waar we in de duinen aan Moulin-Baude een slaapplaatsje vinden met een mooi uitzicht op de Fleuve Saint Laurent. Hier hebben we afgesproken met onze Nederlandse vrienden Magda & Fred, om onze gezamenlijke trip naar het noorden te bespreken.

Baie-Comeau
Onze laatste etappe langs de brede Fleuve Saint Laurent, eindigt in Baie-Comeau. In dit plaatsje zijn enkele winkels. Hier zullen we ons bevoorraden voor de lange rit naar het noorden, door desolaat gebied. Op het moment dat we een douche willen nemen, begeeft de waterpomp. Vlug zoeken we een camper zaak, waar we deze kunnen laten nakijken. Een geluk met een ongeluk, goed dat het hier is gebeurd … de pomp kan niet worden hersteld, men kan ze onmiddellijk vervangen. Zo moeten we ons vertrek niet uitstellen.

BAIE-SAINT-PAUL –EINDE VAN EEN ZANDWEG
Zeer rustige plaats, tussen een beboste helling en een verhoogde spoorbedding langs de rivieroever. Uitzicht op de rivier. De zeer smalle weg ernaartoe daalt sterk. Treinen passeren er niet, tijdens ons verblijf, geen idee of het spoor nog wordt gebruikt. Geen voorzieningen.

SAINT-JOSEPH-DE-LA-RIVE – HALTE MUNICIPAL
Rustige grote parking, met banken, proper sanitair, vuilnisbakken. Boeken en DVD’s zijn beschikbaar om te lezen/bekijken of te ruilen. Niet ver van de ferry, ideaal als uitvalsbasis voor een eilandbezoek. Uitzicht op de stroom.

ANSE-DE-ROCHE – PARKING
Zeer kleine parking aan de wegkant, langs een rustige zijweg die naar de fjord leidt. Een houten trap klimt naar een uitzichtplatform, met banken. Geen sanitair. Vuilnisbakken. Uitzicht op de Sagenay fjord in de verte.

TADOUSSAC – ZANDDUINEN MOULIN-BAUDE
Zandstrook en duinen op een hoogte, aan de rand van de Fleuve Saint Laurent. Mooi uitzicht op de brede rivier. Meerdere campers komen hier de nacht doorbrengen, er is een zee van plaats. Geen voorzieningen. Zeer rustig. Gelegen langs een doodlopend weggetje, dat naar een parking leidt.

BAIE-COMEAU – WALMART PARKING
Coördinaten: 49.202274 – 68.259155
Ruime winkelparking aan een kleine Walmart naast een beperkt winkelcentrum. We parkeren op de parking aan de achterkant van het gebouw. WIFI in de winkel en het winkelcentrum, toiletten in de winkel.
Minpunten: Lawaai op de parking, door koeling van vrachtwagens die er parkeren en werken aan het dak van het gebouw.

SANI DUMP:
Trois Rivières, garage municipal: Dumpstation vooraan op de parking. Geen drinkwater.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 46.373000 – 72.522000

Baie-Comeau, toerismekantoor: Verzorgd dumpstation achter het toerismekantoor. Drinkwater.
Coördinaten: 49.190537 – 68.312154

Shawinigan – Trois Rivières – Sainte-Anne-de-la-Perode – Quebec – Sainte-Anne-de-Beaupre – Baie-Saint-Paul, 265 km
We volgen tot voorbij Quebec de snelweg n°40, omdat we deze regio vorig jaar al hebben bezocht. Rondom de stad is het wat drukker. Daarna volgen we de oever van de Fleuve Saint-Laurent, met enkele zeer steile stukken op het einde.

Baie-Saint-Paul – Isle-aux-Coudres – Saint-Joseph-de-la-Rive, 54 km
Glooiende weg langs de oever van de rivier, met enkele zeer steile stukken.
Daalt tot 20% vlak voor de ferry naar het eiland.
Ferry van Saint-Joseph-de-la-Rive naar Isle-aux-Coudres vaart +/- om het uur (in de winter wat minder, in de zomer wat meer). Gratis.

Saint-Joseph-de-la-Rive – La Malbaie – Cap à L’Aigle – Saint Fidèle – Port au Persil – Tadoussac – Anse de Roche, 138 km
Sterk glooiende weg langs de oever van de rivier, met meerdere zeer steile stukken.
Ferry naar de overkant van de Sagenay fjord, aan Tadoussac, gratis. Vaart continue over en weer, 7/7d, 24/24u.

Anse de Roche – Baie Sainte Marguerite – Tadoussac, 54 km
Sterk glooiende wegen. Smallere en steile zijwegen dalen telkens naar de fjord en de rivieroever.

Tadoussac – Baie-Comeau, 208 km
Glooiende en bochtige weg, minder steile stukken dan het vorige traject. Hier en daar mooie zichten op de Fleuve Saint-Laurent

SAINTE-ANNE-DE-BEAUPRE – SANCTUAIRE
Grote kerk, met mooi grasplein. Oogt wat nieuw om echt mooi te zijn in zijn soort.
INKOM: Gratis.
Langs de straatkant, aan Avenue Royale of de zijstraten.

ISLE-AUX-COUDRES – EILAND
Bebost eiland, midden in de brede Fleuve Saint-Laurent.
Een 23 km lange weg loopt omheen het eiland. Deze leent zich perfect voor een fietstocht.
Rondom het eiland zouden regelmatig walvissen te spotten zijn.
Bezienswaardigheden: parkjes met monumenten en kruisen, rotsen in de rivier en langs de waterkant, kapelletjes en kerken, vuurtoren in de rivier, wind- en watermolen, museum over oude locale schepen, hazelaars, appelboomgaard met cider productie, …
Persoonlijk vinden we dit eiland niet echt een bezoek waard. Bezienswaardigheden zijn niet goed aangeduid, enkele rijden we voorbij. Een fietstocht had misschien mooi geweest, doch er was teveel wind.
INKOM: Gratis.
Een aantal bezienswaardigheden op het eiland zijn te betalen. Nog niet allemaal open op 11 juni.
ERNAARTOE:
Vanuit Saint-Joseph-de-la Rive vertrekt een gratis ferry naar het eiland. Deze vaart in de zomer en het tussenseizoen om het uur. Tijdens de winterperiode ietwat minder.
Naar het eiland: op het uur / Terugkeer: op het halve uur.
Wanneer wij de ferry nemen, wordt het uurrooster niet echt gevolgd. Doch lang moeten we nooit wachten.
Coördinaten ferry op het vasteland: 47.448792 – 70.365379
INFORMATIE:
Visitor Center nabij de aanlegsteiger van de ferry.
Nog gesloten voor het seizoen, op 11 juni.
Op de ferry vinden we een boekje met summier plannetje en beschrijving van de aandachtspunten op het eiland, alsook de commerciële zaken.
ACCOMMODATIE:
Accommodatie is te vinden op het eiland, alsook campings.
Overal op het eiland zijn parkeerplaatsen te vinden, aan de uitzichten of bezienswaardigheden, bij winkeltjes.

PARC NATIONAL DU FJORD DU SAGENAY – SECTEUR BAIE-SAINTE-MARGUERITE
Natuurpark rondom de Sagenay Fjord. Dit is toegankelijk op meerdere plaatsen. Zijwegen vanaf de Route du Fjord slaan af in het park, naar de rand van de Fjord en/of naar meertjes.
We bezoeken enkel de Baie-Sainte-Marguerite, waar we een kijkje nemen in het bezoekerscentrum met informatie over de Beluga’s. Mooi uitzicht op de Sagenay Fjord, op de plaats waar een zijriviertje uitmondt.
WANDELEN:
Een wandelpad langs de fjord vertrekt hier. We maken de wandeling niet.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
De baai is bereikbaar via een mooie, niet al te lange, zijweg van de Route du Fjord.
ACCOMMODATIE:
In dit stuk van het park bevindt zich een basis camping.
INKOM: 7,8 CAD per persoon per dag (incl. tax).
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
INFORMATIE:
Brochure met plannetje en summiere uitleg te verkrijgen in het Visitor Center, alsook in de toerismekantoren in de omgeving van de fjord.
Baie-Sainte-Marguerite, coördinaten: 48.264796 – 69.943840
Website: [email protected]
Tel.: 418-272-1556
Parking bij het Visitor Center aan de baai.

Fotoalbums van locatie «Shawinigan (3)»

Quebec, Fleuve Saint-Laurent (18)

07 Juni 2018 | Noord Amerika 4 | Canada | Laatste Aanpassing 16 Oktober 2018

• Sainte-Anne-de-Beaupré basiliek
  • Baie-Saint-Paul, uitzicht slaapplaats langs Fleuve
  • Sainte-Anne-de-Beaupré basiliek, interieur
  • Isle-aux-Coudres
  • Saint-Joseph-de-la-Rive, steile afdaling naar ferr