Reisverhaal «Nova Scotia, South Eastern Shore (deel 1)»

Noord Amerika 4 | Canada | 0 Reacties 28 Juli 2018 - Laatste Aanpassing 16 Oktober 2018

28 – 31 juli 2018

Traject: Cape Jack – Antigonisch – Sherbrook – Sheet Harbour – Taylor Head – Cole Harbour – Eastern Passage – Halifax – Peggy’s Cove

Eastern Shore
Op een zeer mistige dag steken we de provincie over we naar zijn zuidoostelijke kust. Het is jammer dat we niet veel zien, we beslissen te stoppen en hopen op beter weer morgen.

Eenmaal aan de kust, volgen we deze in zuidelijke richting. Onderweg stoppen we hier en daar bij uitzichten, nu de zon opnieuw paraat is. Onze eerste halte vandaag zijn de watervallen aan Sheet Harbour, waar kort een plankenpad naartoe leidt. Wij zouden het eerder stroomversnellingen noemen. Goed om even de benen te strekken, meer niet.

Het Taylor Head Provincial Park is gelegen op een lang smal schiereiland. Een prachtige omgeving, met rotsen, keien- en witte zandstranden, vennetjes, bossen, … eilanden rondom. Aan het einde van de weg, vertrekken meerdere wandelpaden, naar strandjes, maar ook rondom de punt van het schiereiland. Tijdens onze wandeling genieten we volop van prachtige uitzichten.

Langs het traject vanaf hier tot Clam Harbour Beach Provincial Park kijken we uit op de 100 Wild Islands. Meer dan 280 schitterende ongerepte eilandjes liggen voor de kust, de meeste zijn beschermd natuurgebied.

De rondwandeling over de dammetjes aan Oyster Pond stelt niet veel voor, we rijden verder.

Fietstocht met pech
In Cole Harbour fietsen we de Salt Marsh Trail, naar Lawrencetown. Een schitterend idee, we rijden de ganse tijd over een soort dijk, een oude spoorbedding. Omringd door water, zorgt een briesje dat we minder last hebben van de warmte en felle zon. Ondertussen genieten we van prachtige uitzichten.
Bij vertrek van onze vorige fietstocht hadden we al gemerkt dat er een probleem was met het ventiel aan Marcs achterband. Doch eenmaal we de band opnieuw hadden opgeblazen met de compressor, deed het probleem zich niet langer voor. Ook ditmaal lijkt dat te werken, doch voor de zekerheid nemen we een fietspomp mee.
En ja, bijna aan het einde van onze tocht hebben we pech. Marc’s achterband lost … Onze fietspomp doet haar werk niet, in tegendeel … de band loopt helemaal leeg. Dat wil zeggen dat Marc te voet naast zijn fiets moet terugkeren naar de parking, bijna 6,5 km. Geen enkele andere fietser die we tegenkomen, heeft een pomp bij zich …

Halifax en omgeving
Halifax, de provinciehoofdstad van Nova Scotia, is een belangrijke havenstad, gelegen aan de Atlantische Oceaan. De stad heeft meer dan 400.000 inwoners, grotendeels gevestigd in het centrale stadsdeel rond de haven. Vooral dankzij deze haven vormt deze stad een belangrijke economische peiler in Atlantisch Canada.

Voor we de stad Halifax bereiken, stoppen we in Eastern Passage, om de kleurrijke Fisherman’s cove te bezoeken. Ietwat toeristisch opgevat, maar ’s ochtends toch zeer rustig.

En dan komen we aan in Halifax, onze eerste echte stad, sinds we in juni op deze trip vertrokken. Voor we in het centrum aankomen, passeren we de haven. Op grote terreinen staan vele nieuwe auto’s te wachten op verscheping of op afhaling na aankomst. De meeste zijn met wit plastiek ingepakt. Hiertussen zien we een camper staan … Europeanen verschepen meestal hun voertuig hiernaartoe, wanneer ze een reis in Noord Amerika gaan maken.

In het stadscentrum bezoeken we de Halifax Citadel, een National Historic Site. Dit grote stervormige fort, met 8 punten, is gelegen op een heuveltop. Het dateert uit 1749, bestond initieel uit aarde en boomstammen, maar werd ondertussen grondig vernieuwd tot het stenen bouwwerk dat nu te bezoeken is.

Op het terrein bevinden zich overal mensen in de oude kledij uitgedost, zoals o.a. verplegers, ziekenzusters, muzikanten waarbij enkele doedelzakspelers, soldaten in verschillende uniformen naargelang hun functie. Aan de poort staan wachters, die regelmatig worden afgelost. Er worden bajonetten en een kanon afgeschoten door groepjes soldaten binnen en bovenop de fortmuren.

Wat ons vooral opvalt, is dat de verschillende groepjes ‘soldaten’ volop worden getraind. Het is 1 augustus, nieuwe studenten vangen hun vakantie job aan. Ze zijn nog zeer onzeker en onvoldoende kordaat. In temperaturen van meer dan 30°C, moet het een zware taak zijn, om gekleed in een dik wollen uniform de zon te trotseren. Het zweet parelt dan ook op hun aangezichten.

In de fortgebouwen zijn meerdere tentoonstellingen ondergebracht, de ene interesseert ons meer dan de andere. Ze behandelen elk een verschillend onderwerp, zoals het verdedigen van de stad door meerdere forten in de geschiedenis, schepen die ooit voor de kust bij problemen betrokken waren (waaronder een Belgisch stoomschip dat hier in de haven op een Frans munitieschip is ingevaren, met grote gevolgen), oorlogen waarin Canadese soldaten hebben gestreden (hier vinden we een bordje ‘Ypres’ terug …), … Vooral de Franse tentoonstelling, met loopgraven en een eerste hulppost, is leuk om doorheen te wandelen.

Voor we de stad verlaten, nemen we een kijkje bij de Halifax Central Library. Deze is gehuisvest in een glazen gebouw uit 2014, dat al meerdere architectuurprijzen in de wacht sleepte. Het lijken een soort grote glazen blokken in verschillende kleuren, die schuin op elkaar gestapeld zijn.

WEST QUODDY – OPEN PLEK IN BOS
Open plek in het bos, opzij van een ruwe zandweg met grote rotskeien. Zeer rustig. Geen voorzieningen.

COLE HARBOUR – KEIENSTRANDJE
Klein keienstrandje aan wegkant. Zeer rustig. Mooi uitzicht op zee. Geen voorzieningen.
Dit strandje ligt vlak voor de ingang van het Rainbow Haven Provincial Park.

HALIFAX – WALMART PARKING
Grote winkelparking, gelegen tussen vrij drukke wegen. Rondom bevinden zich meerdere grote winkels. Er staan enkele campers. Toiletten in de winkel. Wifi op de parking. De winkel sluit om 22 u.
Minpunten: Lawaai van de drukke wegen rondom.

SANI DUMP:
Antigonisch – Shell benzinestation: Dump achter het gebouw, drinkbaar water beschikbaar.
Wie hier tankt voor meer dan 25 CAD, krijgt gratis koffie in het verzorgde winkeltje.
Prijs: Gratis.

Cape Jack – Antigonisch – Sherbrook – West Quoddy, 173 km
Highway n° 7, smalle hoofdweg die de ene met de andere kust verbindt, nadien de kust verder volgt in zuidelijke richting. Doorkruist vele dorpjes. Meestal in goede conditie, ook minder goede stukken.

West Quoddy – Sheet Harbour – Taylor Head Provincial Park – Oyster Pond – Cole Harbour, 142 km
Highway n° 7, smalle hoofdweg langs de kust, in zuidelijke richting. Doorkruist vele dorpjes. Meestal in goede conditie, ook minder goede stukken.

Cole Harbour – Eastern Passage – Halifax, 69 km
Het wordt drukker onderweg, we naderen duidelijk de stad.
In Halifax mogen we de eerste brug naar het centrum niet overrijden, beperking tot 3,5 ton. De tweede brug is een tolbrug, ook deze laten we over, we hebben ze niet echt nodig.
Het rijden in het stadscentrum valt goed mee, niet overdruk. De straten liggen oneffen. Parking langs de straatkant is mogelijk.

Halifax – Peggy’s Cove, 57 km
Hwy 3 wordt wat minder druk naargelang we verder van Halifax verwijderd zijn.
Route 333, is een vrij rustige, bochtige weg langs de kust.

SHEET HARBOUR – WATERVALLEN
Enkele watervallen in een rotsachtige rivier. Deze stellen echt niet veel voor, het zijn eerder stroomversnellingen. Kort plankenpad ernaartoe vertrekt aan het Visitor Center.
INKOM: Gratis.
Aan het Visitor Center (WIFI beschikbaar).

TAYLOR HEAD – PROVINCIAL PARK
Mooi natuurgebied op een lang smal schiereiland in zee, omringd door eilanden.
Aantrekkelijk zandstrand, keienstrandjes verderop.
Wandelingen tot 8 km, lopen rondom de punt van het schiereiland, met schitterende uitzichten. De paden lopen door gras, over rotsen, zand- en keienstrand. Wandelschoenen nodig voor de langere paden.
INKOM: Gratis.
Aan het einde van de weg liggen meerdere parkings bij paadjes naar het strand, de laatste aan de start van langere wandelingen.

COLE HARBOUR – SALT MARSH TRAIL
Prachtig fietspad op een oude treinbedding, tussen Cole Harbour en Lawrencetown. Mooi onderhouden, wegdek bestaat uit grove kiezels. Gaat vooral tussen water door, met mooie uitzichten op de natuur. Het pad kan ook bewandeld worden. Banken en toiletten hier en daar langs het pad. Vrij rustig, zo goed als vlak. Aanrader!
Lengte: 6,5 km enkel.
INKOM: Gratis.
Kleine parking aan het begin van het fietspad, alsook aan de overkant van de weg, wij vertrekken in Cole Harbour.

EASTERN PASSAGE – FISHERMAN’S COVE
Kleurrijk haventje. Leuke stop, wanneer men er toch passeert. Vrij toeristisch.
INKOM: Gratis.
Aan het Visitor Center van Fisherman’s Cove.

HALIFAX CITADEL – NATIONAL HISTORIC SITE
Groot stervormig fort, dat kan bezocht worden. Men tracht de sfeer van weleer weer te geven door mensen in oude klederdracht en militaire uniformen er een aantal functies te laten brengen. Enkele van de fortkamers zijn als museum ingericht, het ene al interessanter dan het andere. Mooi om te bezoeken, doch er zijn mooiere forten.
Er zijn twee verschillende ingangen aan het fort, langs de weg rondom. Slechts bij 1 ervan is er een parking, de andere ingang is mooier.
INKOM: 11,70 CAD per persoon per dag (incl. tax), gratis voor jongeren tot 17 jaar.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
Enkele activiteiten worden aangeboden, tegen extra betaling.
INFORMATIE:
Bij het loket aan de fortingang is een folder te verkrijgen met grondplan en extra activiteiten.
Website: www.parcscanada.gc.ca/halifaxcitadel
E-mail: [email protected]
Tel.: (902) 426 5080
Op de fortheuvel, langs de rondgaande weg.
Prijs: 3,15 CAD.
Langs de straatkant onderaan de fortheuvel, vrij parkeren gedurende max. 2 uren.

HALIFAX – CENTRAL LIBRARY
Mooi modern gebouw, een omweg door de stad waard.
Langs de straatkant.

Fotoalbums van locatie «Cape Jack»

Nova Scotia, South Eastern Shore (deel 1) (37)