Reisverhaal «Nova Scotia, Cape Breton Island»

Noord Amerika 4 | Canada | 0 Reacties 22 Juli 2018 - Laatste Aanpassing 16 Oktober 2018

22 – 27 juli 2018

Traject: North Sydney – Seal Island Viewpoint – Cabot Trail – North River PP – Cape Breton Highlands NP, Black Cove – Neil’s Harbour – Cape North – Capstick – Pleasant Bay – Chéticamp – Baddeck – Cape Jack

Nova Scotia
De provincie Nova Scotia is gelegen in het uiterste oosten van Canada. Ze telt 924.000 inwoners, vooral van Britse en Franse afkomst, wat zeer opvallend is. Met 52.942 km² is het de 2de kleinste, alsook 2de dichtst bevolkte provincie van Canada, na Prince Edward Island. Indrukwekkende feiten, vooral in vergelijking met België, waar meer dan 11 mio. mensen leven op 30.528 km².

Nova Scotia bestaat uit een gedeelte vasteland, met ontelbare baaien en schiereilanden. Bij deze provincie horen een groot aantal eilanden. Het grote Cape Breton Island ligt in het noordoosten en is slechts gescheiden van het vasteland door een smalle zeestraat. Geen enkele plaats in deze provincie bevindt zich meer dan 67 km van de oceaan verwijderd.

Met de ferry varen we vanuit Port aux Basques in NewFoundland naar North Sydney in de provincie Nova Scotia. Gedurende de 7 uren durende overtocht hebben we het geluk een grote school dolfijnen te zien spelen voor de boot, doch lang duurt dat spektakel niet.

Na aankomst rijden we naar een klein parkje, op een soort steiger in zee. Hier kunnen we de ferryhaven zien. Er wordt gemusiceerd op het gras. Een sfeervolle plaats om de avond door te brengen, omringd door de locale bevolking. Overal staan auto’s geparkeerd, waarin men met de ramen open van de muziek geniet. Telkens een liedje eindigt, begint men te claxonneren.

Cape Breton Island
Het noordelijke deel van Nova Scotia is Cape Breton Island, met als belangrijkste stad Sydney. Dit eiland is 10.311 km² groot en telt 132.000 inwoners. Het hoogste punt is White Hill, met 535 meter hoogte. Dit eiland was oorspronkelijk gescheiden van de rest van de provincie Nova Scotia door de straat van Canso. Sinds 1955 is er een verbinding gemaakt door een 1.385 meter lange dam, de Canso Causeway.

Oorspronkelijk werd Cape Breton Island bewoond door de Mi’kmaq indianen, tot de eerste Europese ontdekkingsreizigers er aan land kwamen. Als eerste kwamen de Engelsen hier aan land, anno 1497. Daarna volgden de Fransen, die enkele nederzettingen stichtten, als onderdeel van hun kolonie Acadië. Deze strekt zich uit over gedeeltes van de huidige provincies NewFoundland & Labrador, New Brunswick, Prince Edward Island en Nova Scotia. Na een kleine tijdelijke Portugese vissersvestiging, volgden ook de Britten, vooral Schotten. Er werd vele jaren gestreden om de heerschappij. In 1763 werd het eiland overgedragen aan Groot Brittannië, naar aanleiding van het Vredesverdrag van Parijs. Dit alles verklaart de veel Franse en Schotse invloeden die nog steeds in deze regio merkbaar zijn, omdat de nakomelingen hun taal en tradities zoveel mogelijk handhaven.

Het eerste deel van Nova Scotia dat we zullen verkennen is Cape Breton Island, waarop ook North Sydney is gelegen. Dit noordelijke deel van de provincie ligt op een eiland, met grote baaien en een grillig gevormde kust.

Cabot Trail
De eerste Europeaan die in 1497 op Cape Breton Island aankwam, was de Italiaan Giovanni Caboto, die onder de naam John Cabot voor de Engelse kroon werkte. Naar hem werd de Cabot Trail genoemd.

In North Sydney vinden we opnieuw enkele grote winkels, dus worden er boodschappen gedaan. De voedingprijzen blijven hoog, vergeleken met de andere provincies in Canada. Doch benzine is hier merkbaar goedkoper dan op het afgelegen eiland NewFoundland.

Na een bezoek aan het Visitor Center rijden we naar de Cabot Trail. Deze bekende route loopt rondom het meest noordelijke schiereiland van Cape Breton Island. Ze brengt ons doorheen een streek met vooral Schotse invloeden. De muziek, Gaelische taal, traditionele kledij en Keltische tradities, … alles is herkenbaar en doet denken aan de Schotse Highlands.

In het begin van de weg nemen we een afslag en volgen een gravelweg, naar een klein provincial park langs de North River. Midden in het bos komen we op een open ‘picknick’ plek, waar twee wandelpaden vertrekken naar watervallen. Uitleg hierover is niet te vinden, andere wandelaars vinden de paden nogal verwaarloosd, klinken alles behalve enthousiast. Wij komen hier eigenlijk naartoe omdat het tijd is een overnachtingplek op te zoeken.

Cape Breton Highlands
Bijna het ganse noordelijke deel van Cape Breton wordt ingenomen door het Cape Breton Highlands National Park. Dit is een natuurgebied met zowel bossen, bergen als de zee. De Cabot Trail omringt het park langs 3 zijden, de enige weg die door het park loopt.

Al vlug rijden we het Cape Breton Highlands NP in. Een eerste stop maken we naar gewoonte bij het Visitor Center, voor wat informatie over mooie plaatsen en wandelingen in het park. Verder is in dit kleine gebouwtje niet echt veel te beleven.

De oostkust
Bij Black Cove gaan we onze eerste wandeling maken in het park. De Middle Head Trail brengt ons over een zeearm naar een rotspunt waar vele vogels leven. Het is snikheet (32°C), het steeds weer op en neer wandelen over heuveltoppen doet ons danig zweten. Gelukkig duiken we regelmatig het ietwat koelere bos in, zodat we toch kunnen genieten van onze wandeling, met onderweg meerdere mooie uitzichten op de rotskust, baai en eilanden rondom.

Een tweede wandeling staat vandaag nog op het programma, Franey. Een steil pad leidt 400 meter omhoog naar een bergtop, met uitzichten op een riviervallei en de Atlantische Oceaan. Al vlug doet de hitte ons beslissen dat dit geen goed idee is …

Even aarzelen we om tot morgen te wachten en alsnog Franey te beklimmen. Doch al vlug beslissen we toch verder te rijden, we hebben nog zeer veel te bezoeken deze zomer. Verder langs de weg stoppen we bij een aantal mooie uitzichten op de kust, zoals Lakies Head en MacKinnons Cove.

Aan Green Cove wandelen we even op de prachtige roze rotsen, getooid met een boeiend lijnenspel. Dit unieke granieten rotsplateau is ontstaan door stolling van een vloeibare massa. Nadien creëerden vele breuken een raster van lijnen met diverse breedte en samenstelling.

Telkens we vandaag een eindje uit het Nationale Park rijden, valt de slechte staat van het wegdek op. Overal staan reclamepanelen in de berm, die aantonen hoe toeristisch deze route wel is.

In Neil’s Harbour verlaten we even de Cabot Trail, op aanraden van een ranger. Deze omweg leidt langs mooie uitzichten op de kust. Zo vermijden we bovendien vertraging op meerdere plaatsen, bij onderhoudswerken. We kunnen hier overnachten in het vissershaventje, met zicht op zee.

Het uiterste noorden
De volgende dag merken we dat ook langs deze weg regelmatig wordt gewerkt, met vertragingen tot gevolg. Tijdens deze route zien we lang niet altijd de kust, doch er zijn enkele mooie uitzichten. Opnieuw valt ons het grote aantal commerciële zaken op, van zodra we buiten het nationale park rijden. De Cabot trail is echt een zeer toeristische route.

We nemen in Cape North de afslag naar het uiterste noorden van het schiereiland. Ook hiervoor verlaten we even de Cabot Trail. Langs deze zeer rustige route genieten we van mooie uitzichten, we hopen (tevergeefs) aan de noordelijke kust walvissen te spotten. In Capstick keren we terug, de weg verder belooft niet veel variatie meer. In het Cabot Landing Provincial Park lunchen we met uitzicht op het strand en de Bay St. Lawrence en maken een wandelingetje.

Eenmaal terug op de Cabot Trail, rijden we opnieuw het Nationale Park in. Behalve bij enkele uitzichten, stoppen we ook aan Lone Shielding voor een korte boswandeling. Hier groeien 350 jaren oude Maple Trees (ahorn bomen), waarvan het blad de Canadese vlag siert. Blij met wat afkoeling, blijven we even pauzeren op de parking in de schaduw van het bos. Het is te warm om meer te wandelen.

In Pleasant Bay bevinden we ons weer eventjes buiten het Nationale Park, wat onmiddellijk duidelijk wordt. Bewoning, commerciële zaken, ... Aan het vissershaventje parkeren we voor de nacht, we genieten er van een schitterende zonsondergang.
Doch, voor we naar bed gaan steekt een zware wind op. Gewiegd worden door de wind is leuk … doch wanneer het te erg wordt, houdt dit ons uit de slaap. We zoeken een ietwat beschutte parking op, iets meer landinwaarts …

De westkust
Het gedeelte van de Cabot Trail dat door de highlands loopt, langs de westkust van het schiereiland, vinden we het mooiste. Hier rijden we over een bochtig en soms vrij steil bergachtig parcours, met schitterende uitzichten op de grillige kust met hoge kliffen.

We stoppen bij enkele prachtige uitzichten. We wandelen de Bog trail, een korte rondwandeling over een plankenpad, door een moerasgebied met typische vegetatie voor moeras op een bergplateau. Vooral de gele en witte miniatuur orchideetjes zijn schitterend, eveneens meerdere soorten kleine witte en roze bloempjes, waarvan we de naam niet kennen. Ook zien we opnieuw de pitcherplanten in bloei. Op een meertje bloeien gele waterplanten.

Voor we het nationale park verlaten, komen we aan de Skyline Trail. Dit is de meest bekende en populaire wandeling in het Cape Breton Highlands NP. Een breed kiezelpad daalt door een boreaal woud naar een hoge klif, waarlangs een plankenpad met trappen een heel stuk afdaalt. Hier hebben we schitterende uitzichten op de bochtige bergweg die verder langs de dicht beboste hellingen aan de kust slingert.
Tijdens de afdaling moeten we ons meermaals schrap zetten tegen felle windstoten. Eenmaal terug op de parking, worden we door een ranger aangesproken, die zich afvraagt hoe we het laatste stuk van de wandeling ervaren hebben. Wanneer we opmerken dat er zeer veel wind was, antwoordt hij bezorgd: ‘Tja, het moet al enorm hard waaien om de trail te mogen sluiten, er zouden teveel mensen worden teleurgesteld’.

Eenmaal we definitief het nationale park hebben verlaten, volgen we verder de Cabot Trail. Op zoek naar een overnachtingsplek. Die vinden we langs een stukje Old Cabot Trail, een zandweg die amper nog wordt gebruikt. Boven op een klif hebben we opnieuw prachtig uitzicht op zee. Het blijft stevig waaien … beschutting vinden we hier niet.

Alexander Graham Bell
In Baddeck eindigt voor ons de rit over de Cabot Trail, de lus is bijna volledig rond. In dit drukke toeristische plaatsje bezoeken we de Alexander Graham Bell National Historic Site. Hier wordt informatie verstrekt over zijn leven en verwezenlijkingen.

Alexander Graham Bell (geboren in Schotland in 1847, overleden in Nova Scotia, Canada in 1922) was uitvinder. Tevens oprichter van de telefoonmaatschappij Bell, die later uitgroeide tot AT&T (American Telephone and Telegraph Company). Zijn meest bekende uitvinding is de telefoon, doch hij heeft ook vlieg- en vaartuigen (soort voorloper van de hovercraft) ontworpen. Maar wat hem het meest aan het hart lag, in opvolging van zijn vader en grootvader, is de creatie van een systeem om doven te leren communiceren. Op deze manier maakte hij kennis met zijn vrouw, ze was een leerling.

Grappig om weten is dat de telefoon eigenlijk zeer toevallig werd uitgevonden, tijdens een experiment met een apparaat om doven te helpen ‘horen’.

Hierna verlaten we de Cabot trail en eveneens het Cape Breton Island, om onze reis door Nova Scotia in zuidelijke richting verder te zetten.

NORTH SYDNEY – PARKING AAN ZEE
Parking op een pier aan zee, met zicht op de ferryhaven. Voldoende ver van de weg, om geen lawaaihinder te hebben. Tijdens de dag gebruikt door locale mensen, die er een luchtje komen scheppen. Toiletten (niet proper).
Minpunten: Zichtbaar van de weg.

NORTH RIVER – PROVINCIAL PARK
Kleine parking aan het einde van een onverharde weg, midden in het bos. Hier vertrekken twee wandelpaden naar watervallen. Uiterst rustig. Geen voorzieningen.

NEIL’S HARBOUR – VISSERSHAVENTJE
Coördinaten: 46.807980 – 60.319816
Kleine parking langs een onverhard weggetje, met uitzicht op het haventje en de zee. Tijdens de dag wat beweging van vissers en mensen die komen eten in het restaurant bij de kleine vuurtoren aan het einde van de haven. Dit restaurant laat klanten ook toe om te overnachten op hun parking zelf. Zeer rustig ’s avonds. Geen voorzieningen.

PLEASANT BAY – VISSERSHAVENTJE
Kleine parking langs een onverhard weggetje, langs de zee. Uitzicht op zee en het haventje, toegang tot het strand. Tijdens de dag wat beweging. Men komt hier naar de zonsondergang kijken. Zeer rustig ’s avonds. Geen voorzieningen.
Er komt een zeer hevige wind opzetten, we verplaatsen ons voor het slapengaan wat landinwaarts. We overnachten op de parking bij het walvissenmuseum, maar keren vroeg weer terug om te ontbijten met zicht op zee.

CHÉTICAMP – LANGS OUDE CABOT TRAIL
Kleine parking langs een onverhard, amper gebruikt weggetje (de oude Cabot Trail). Uitzicht op zee. Graspleintje met vuurring, waar tentjes kunnen geplaatst worden. Toegang tot het strand. Geen voorzieningen. Zeer rustig.

CAPE JACK – STRAND
Coördinaten: 45.682093 – 61.574714
Aan het einde van een weggespoelde straat langs de zee. Toegang tot het keienstrand, uitzicht op zee. Buurtbewoners maken gebruik van dit strand. Geen voorzieningen.

Isle aux Morts – Port aux Basques – ferry NewFoundland / Nova Scotia – North Sydney, 29 km
Wegen in minder goede toestand.
Ferry:
Grote ferry met meerdere verdiepingen met comfortabele relaxzetels. Overal hangen TV schermen. Geen WIFI aan boord. Restaurants. Met wat geluk kunnen walvissen of dolfijnen worden gespot.
Vaarschema: dagelijks om 11.45 u en 23.45 u, op woensdag vaart een extra boot ’s ochtends vroeg. Inchecken: 2 uren op voorhand.
Duurtijd: 7 uren.
Prijs: 271,38 CAD voor een groot voertuig (24 Ft.), met twee personen.
Boeking: Kan via het internet of telefonisch.
We boeken de dag ervoor in het Visitor Center te Port aux Basques, waar we de telefoon mogen gebruiken. Hiervoor betalen we geen supplement.
Vermoedelijk is dit niet nodig, de ferry blijkt niet half gevuld, dit op een zondag midden in de zomervakantie.
Gezondheidsinspectie voor men de boot op mag: controle op huisdieren, aardappelen mogen niet mee de boot op.

North Sydney – Seal Island Viewpoint – Cabot Trail: North River Provincial Park, 64 km
Goede wegen.
De zijweg naar het provincial park is onverhard maar ligt er zeer goed bij. Enkel het kleine eindje in het park zelf is smal, met wat putten.

Cabot Trail: North River Provincial Park – Cape Breton Highlands NP – Black Cove – Lakies Head Viewpoint – Green Cove – MacKinnons Cove Viewpoint – Neil’s Harbour, 96 km
Bochtig en heuvelachtig parcours. Het wegdek van de Cabot Trail gaat achteruit naarmate we vorderen, met diepe geulen, putten en oneffenheden. Zeer goede wegen in het Nationale Park. Doch telkens het parkgebied wordt onderbroken, ervaren we opnieuw het verschil in kwaliteit van de wegen.

Neil’s Harbour – Cape North – Capstick – Cabot Trail – Pleasant Bay, 105 km
Van Neil’s Harbour tot Cape North: kustroute die geen deel uitmaakt van de Cabot Trail. Aangeraden door een parkranger, om wegenwerken te vermijden. Alhoewel we er hier ook tegenkomen. Niet steeds in goede staat, maar valt al bij al mee.
Van Cape North tot Capstick en terug: weg naar het noorden, maakt geen deel uit van de Cabot Trail, mooie uitzichten. Niet steeds in goede staat.
Van Cape North tot Pleasant Bay: Cabot trail. Bochtig en heuvelachtig parcours. Goede wegen, vooral in het Nationale Park.

Cabot Trail: Pleasant Bay – Petit Étang – Chéticamp, 67 km
Pleasant Bay tot Petit Étang: NP weg, steeds in goede staat, behalve op gedeelte wegwerkzaamheden. Mooie route, bochtig en bergachtig, prachtige uitzichten.
Petit Étang tot Chéticamp: bewoond gebied, met veel commerciële zaken. Weg ligt vrij goed.
Oude Cabot Trail naar slaapplaats is onverhard, ligt vrij goed.

Cabot Trail: Chéticamp – Baddeck – Buckwheat Corner – Cape Jack, 183 km
Chéticamp – Baddeck: Cabot Trail, die er niet steeds even goed bij ligt.
Cabot Trail, Buckwheat Corner – Cape Jack: Highway 105, goed wegdek, op een enkel stukje na.

NOVA SCOTIA –2018 DOERS & DREAMERS TRAVEL GUIDE
We gebruiken dit handige informatieboekje met een overzichtskaart en nuttige informatie over de provincie Nova Scotia, waarbij de provincie wordt opgesplitst in 8 delen. Voor onze verhalen volgen we deze indeling. Bij het begin van elke regio, worden de hoogtepunten vermeld, met een woordje uitleg. Verder staat zeer complete informatie van alles wat in de provincie te beleven is.
Te vinden op de ferry’s vanuit PEI en NewFoundland naar Nova Scotia en in de toerismekantoren.

CABOT TRAIL – TOERISTISCHE ROUTE
Toeristische route rondom het noordelijke schiereiland van Cape Breton Island. Vrij druk bezocht. Een groot deel hiervan loopt doorheen het Cape Breton Highlands NP (zie verder).
Prachtige kusten, hoge kliffen, stranden, kleine vissershaventjes, mooie natuur, musea, historische plaatsen en informatie. Veel commerciële zaken, zoals hotels, restaurants, winkeltjes, …
Van deze route wijken we af in het noordoosten, van Neil’s Harbour tot Cape North. Hier volgen we de kustroute, op aanraden van een ranger. Behalve enkele mooie uitzichten, is dit een zeer commercieel gedeelte.
Van deze route wijken we af in het noorden, van Cape North tot Capstick en terug. Een rustige route, met hier en daar mooie uitzichten op Aspy Bay. Cabot Landing Provincial Park is een leuke picknickplek, met uitzicht en toegang tot het strand.
Coördinaten Cabot Landing PP: 46.942647 – 60.463114
INKOM: Gratis.
Zowat overal langs de weg bij uitzichtpunten, commerciële zaken, toerismekantoren, wandelingen.

CAPE BRETON HIGHLANDS – NATIONAL PARK
Bergachtig natuurgebied in het midden van het schiereiland, over de ganse breedte, met aan beide zijden de zee. Een stuk van de Cabot Trail omringt het park. Dit maakt dat men steeds in en uit het park rijdt. Vele natuurwandelingen, stranden, ranger activiteiten, ...
1. Black Cove – Middle Head Trail:
Mooie wandeling naar een rotspunt, gedeeltelijk door bosgebied. Veel op en neer, al blijft het hoogteverschil beperkt. Een groot aantal vogels te spotten op een rotseiland aan het uiteinde van de wandeling.
Lengte: 4 km retour.
Hoogteverschil: 45 meter.
2. Franey:
Steile wandeling naar de top van Franey Mountain. We maken deze wandeling niet, vanwege de hitte.
Lengte: 7,4 km retour.
Hoogteverschil: 400 meter.
3. Green Cove:
Prachtige rotsformaties, met een boeiend lijnenspel. Een echte wandeling is dit niet, doch leuk om even over de rotsen te lopen.
4. Lone Shieling:
Korte boswandeling, langs 350 jaar oude Maple Trees. We hadden de nationale boom van Canada indrukwekkender verwacht, het blad is zeer herkenbaar van de Canadese vlag.
Lengte: 0,6 km rondwandeling
Score: 3/5
5. Bog:
Korte rondwandeling over plankenpad, door moerasgebied, eigen aan noordelijk bergplateau. Mooie natuur, met mini orchideetjes, pitcher planten, waterbloemen, … met veel geluk kan een eland gespot worden.
Lengte rondwandeling: 0,5 km (te starten in wijzerzin, voor de informatieborden over de planten).
6. Skyline:
Mooie wandeling over breed kiezelpad, door boreaal bos. Gaat doorheen afgesloten gedeelte, waar elanden niet in kunnen. Dit om aan te tonen wat elanden doen met de natuur (vgl. NewFoundland, Gros Morne NP, waar dit verschil veel duidelijker was). Het pad daalt langzaam.
Aan het einde van de rondwandeling leidt een afslag naar een plankenpad met vele trappen. Hier begint het mooiste gedeelte van de wandeling, een sterke afdaling bovenop een hoge klif. Schitterende uitzichten op de kust en de Cabot Trail die omheen de bergen slingert.
Dit is de meest populaire wandeling in het park.
Lengte: 7,2 km retour (9,5 km rondwandeling, doch de terugweg is gesloten wanneer wij er wandelen).
Hoogteverschil: 135 meter.
Score: 5/5
INKOM: 7,8 CAD per persoon per dag (incl. tax), gratis voor jongeren tot 17 jaar.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
INFORMATIE:
Kaart van het park met wandel- en andere informatie te verkrijgen in de Visitor Information Centers.
Oostelijke parkingang, coördinaten: 46.646460 – 60.401697
Westelijke parkingang, coördinaten: 46.646928 – 60.950155
Website: www.parcscanada.gc.ca/capbreton
E-mail: [email protected]
Tel.: (902)224-2306
Bij de Visitor Centers, wandelpaden, picknickplaatsen, campings, bezienswaardigheden, uitkijkpunten. Alles is duidelijk aangeduid op de overzichtskaart van het NP.

ALEXANDER GRAHAM BELL – NATIONAL HISTORIC SITE
Informatiecentrum over het leven en de verwezenlijkingen van Bell. We vinden de opzet niet echt aantrekkelijk. Er is veel informatie te vinden op wanden met data en uitleg, over zijn leven, het werk met doven, de ontwikkeling van de telefoon, vliegtuigen, watervoertuigen, ...
Een beperkte film over zijn activiteiten bij een vliegvereniging, met ontwikkeling van meerdere toestellen en pogingen om ermee te vliegen.
Voorbeelden van zijn uitvindingen, o.a. diverse telefoontoestellen door de jaren heen ontwikkeld. Een maquette van een vliegtuig dat hij heeft ontworpen, alsook van een watervoertuig.
Enkele activiteiten worden aangeboden, tegen extra betaling. Deze trekken ons persoonlijk niet aan.
INFORMATIE:
Bij de receptie van het gebouw, is een folder te verkrijgen met grondplan en extra activiteiten.
Website: www.parcscanada.gc.ca/bell
E-mail: [email protected]
Tel.: (902)295-2096
Grote parking op het domein.

Fotoalbums van locatie «North Sydney»

Nova Scotia, Cape Breton Island (27)

22 Juli 2018 | Noord Amerika 4 | Canada | Laatste Aanpassing 16 Oktober 2018

• Cabot Trail - Lakies Head Viewpoint, Green Cove
  • uitzichten op de grillige kust