Reisverhaal «Manitoba, Riding Mountain NP »

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 17 Augustus 2017 - Laatste Aanpassing 04 September 2017

17 – 20 augustus 2017

Traject: Provinciegrens Saskatchewan / Manitoba – Dauphin – Riding Mountain NP – Norgate – Winnipeg – Reynolds – provinciegrens Manitoba / Ontario

Manitoba doorkruisen
Vanuit Yorkston in de provincie Saskatchewan, rijden we naar Dauphin in de provincie Manitoba. Dit plaatsje is gelegen nabij het Riding Mountain NP, onze volgende bestemming.

De omgeving waardoorheen we rijden blijft vrij saai, maar in deze nieuwe provincie merken we toch langzaamaan wat verandering. Meer en meer kleine bossen, riviertjes en meertjes zorgen voor afwisseling tussen weilanden en velden. Dorpjes hebben een echte woonkern, met kerk, school, … Woningen, boerderijen en plantsoenen zien er zeer verzorgd uit en goed onderhouden.

Riding Mountain NP
Alleen de naam al, laat ons wat meer verwachten van het Riding Mountain National Park. Via de noordelijke ingang rijden we het park in. Aan de jonge ranger vragen we of hij ons enkele wandelingen kan aanbevelen, doch zover reikt zijn motivatie niet. Hij verwijst naar de brochure, zelf heeft hij hier nog geen enkele wandeling gemaakt. Hij is tenminste eerlijk. Of dit iets zegt over het park?

Tot onze verwondering komen we niet echt in een bergachtig gebied terecht. De naam werd gegeven, omdat het park op een enorme platte heuvel ligt, die boven het vlakke landbouwgebied uitsteekt. Ook hier rijden we doorheen een bosrijke natuur, regelmatig afgewisseld met graslanden, hier en daar een kreek of meer(tje), veel wilde bloemen. Het park is mooi, maar kan opnieuw niet aan onze verwachtingen tegemoetkomen. We maken enkele korte wandelingen om een idee over dit park te krijgen, doch ze kunnen ons niet echt bekoren.

Beach Ridges is een rondwandeling over een graspad door het bos. Op slechts 1 plaats hebben we een mooi uitzicht, over poeltjes tussen het hoge gras. De vele muggen laten ons niet toe te genieten van deze wandeling, die op zich al weinig biedt.

Dan komen we in een historisch gebied, Kippan’s Mill. Hier stond ooit een grote zaagmolen. We wandelen tussen hoge grassen, over een pad dat erdoorheen gemaaid werd. Hier en daar staan bordjes met foto’s van de oude zaagmolen en een woordje uitleg. Doch er is totaal niets meer van over, we kijken dus de ganse tijd op lang gras … niet echt boeiend.

Een plankenpad met bruggetjes leidt ons doorheen een ietwat meer gevarieerde omgeving, Boreal genoemd. We kruisen hierbij een kronkelend kreekje. Al is dit de mooiste van de drie wandelingen, we geraken niet overtuigd om nog een tweede dag in het park te komen wandelen. Ook de vele muggen spelen hierbij een rol.

We stoppen nog bij het Grayling Lake, aan een picknickplaats. Hier hebben we een mooi uitzicht van op een steiger. Daarna rijden we verder richting zuidelijke poort, waar zich aan het enorme Clear Lake een vakantiedorp bevindt. Een uitzicht op het meer is niet echt bijzonder, omdat het enorm groot is en we de overkant amper zien. Langs de rand van dit meer bevinden zich vakantiehuisjes, bereikbaar via een privéweg.

We stellen ons toch wat vragen omtrent dergelijke Nationale Parken, met privéstraten, huisjes, vakantiedorpen, golfterreinen … Normaal gezien zouden dit ongerepte, beschermde natuurgebieden zijn. Maar in Canada denkt men daar duidelijk anders over. Naar ons gevoel zijn dit eerder recreatieparken.

Via de oostelijke ingang verlaten we het park. Hiervoor moeten we een 34 km lange, stoffige gravel weg rijden, die goed is onderhouden. Enkel het eerste deel is minder aangenaam rijden, door washboard (dwarsribbels). Onderweg zien we een prachtige uil op een boomtak zitten, dit maakt onze dag in het park goed. Voor we een foto kunnen nemen, vliegt hij jammer genoeg weg.

Norgate
Een perfect slaapplaatsje vinden we in Norgate, langs een zeer smalle boerenwegel. Op een zandpleintje langs de rand van een meertje vinden we dit idyllische plekje. Midden in het water bevindt zich een grote beverburcht, de ganse avond kijken we naar de activiteiten van de diertjes. Ze zijn met zijn 6, enkele nog zeer klein. Op een bepaald moment zien we er 3 zwemmen, eentje met een grote tak sjouwen. Eendjes zwemmen heen en weer, vogeltjes fluiten een concert. Wat is het hier rustig.

De vriendelijke boer komt zijn vissen voederen, pas op dat moment zien we met hoeveel die zijn. En het zijn kanjers. Of we hier willen vissen? Geen probleem, er zijn er toch te veel, maar de limiet is 2 stuks per dag. 3 jaar geleden heeft hij hier 100 vissen geplaatst, zo’n 15 cm groot. Nu zijn het kanjers, tot ongeveer 60 cm. Regenboogforel. Hij laat iedereen die dat wil, hier komen vissen, zelf weet hij niet hoe deze vissen te bereiden. Aan het meer komt regelmatig een zwarte beer, jammer genoeg laat deze zich aan ons niet zien.

Dit paradijselijke plaatsje heeft ons meer te bieden dan de 3 laatste nationale parken, die we hebben bezocht in deze centrale regio van Canada. We blijven er dan ook een dagje genieten.

Winnipeg
Onze volgende rit gaat over grote stukken gravelwegen. Zelfs de provinciale wegen zijn onverhard. Misschien omdat er zo weinig mensen wonen in deze regio, hier en daar zien we een boerderij in de vlakte. Eigenlijk vinden we het niet erg om deze wegen te rijden, hun enige nadeel is stof. Ze liggen meestal stukken beter dan de asfaltwegen in de provincie. Die zijn bijna allemaal echt versleten, met vele diepe putten en oneffenheden.

In de provinciehoofdstad Winnipeg stoppen we bij de Legislative Building, het parlementsgebouw. Dit is het derde gebouw dat werd gebruikt voor de bestuursvergaderingen.
Vanaf maart 1871 werd hiervoor een huis gebruikt, voormalig eigendom van een vooraanstaand burger uit de stad, A.G. Bannatyne. Twee jaar later brandde dit volledig af. Vanaf 1884 werd een tweede gebouw in gebruik genomen, dat zich bevond op hetzelfde terrein als het huidige. In 1920 werd het afgebroken, om er het nieuwe gebouw op te richten. De 3de en huidige Legislative Building van de provincie Manitoba werd officieel geopend op 15 juli 1920, op de 50ste verjaardag van de provincie Manitoba.
Dit is een opvallend groot, maar uiterst eenvoudig gebouw met zuilen en koepel, de gebruikelijke kenmerken. Bovenop prijkt de Golden Boy, een 5,25 meter hoog beeld van een man met toorts, uitgevoerd in brons, waar overheen een 24 karaats goudlaag werd aangebracht. Het staat symbool voor de eeuwige jeugd en vooruitgang van Manitoba.
We gaan naar binnen en worden uitgenodigd voor een bezoek, met of zonder gids. Centraal is een enorme witmarmeren trap met 39 treden, die alle aandacht opeist. Onderaan is deze door twee bizonbeelden (2.268 kg elk) geflankeerd, hij leidt naar de koepelzaal.

Daarna rijden we nog een eindje verder, nu volgen we opnieuw de Trans Canada Highway, met twee baanvakken per rijrichting. Ook deze ligt er echt slecht bij, we hotsen en botsen over het wegdek. Je kan op zo’n hoofdweg toch geen 30 km / u rijden … Het laatste eind worden we verrast door een glad nieuw wegdek.

Een mooi slaapplaatsje vinden we op een zandvlakte langs een zijweg … opnieuw gravel. Ditmaal hebben we zicht op een zandgroeve met heuveltjes en een meertje. Niemand passeert hier … zalig rustig!

DAUPHIN – WALMART PARKING
Kleine Walmart, die zich samen met andere winkels in het gebouw van een Mall bevindt. Eerder kleine parking, waarvan de helft is afgesloten als bouwwerf. Toiletten in de winkel. WIFI op de parking.
Andere campers komen aan, winkelen en vertrekken opnieuw. We blijven alleen overnachten. Eigenaardig, want er staan nergens verbodsborden. De vorige nachten waren we nooit als enige RV op dergelijke parking.
Minpunten: Geluiden van de parking. Lawaai van de bouwwerf op de parking, vanaf 6 u ’s ochtends. ’s Nachts is het zeer stil, maar regelmatig scheurt een auto voorbij op straat, op de parking rijden soms voertuigen, aan de gebouwen wordt lawaai gemaakt door de nachtploeg. Dit alles klinkt zeer luid doorheen de stilte en houdt ons uit de slaap.

NORGATE – ZANDPLEIN AAN MEERTJE
Schitterend plaatsje, aan de rand van een prachtig meertje, met beverburcht en bewoners, zwarte beer, grote vissen, eendjes, vogels, ... Zeer rustig. Geen voorzieningen.
Dit is privéterrein, dus stellen we de vraag aan de boer, of we hier mogen overnachten. Hij is verwonderd dat we dit plekje hebben gevonden.
Minpunten: Muggen en andere insecten. ’s Avonds moeten de ramen dicht, want de piepkleine vliegjes komen door de mazen van het muggengaas naar het licht.

REYNOLDS – ZANDPLEIN AAN DE WEGKANT
Schitterend plaatsje, aan de rand van een zandgroeve, met zandheuveltjes en een meertje. Zeer rustig. Geen voorzieningen.
Gelegen langs een mooi onderhouden gravelweg (al vertelt een aanwijzingsbord dat deze niet is onderhouden, met advies om hier niet in te rijden), die naar een rivier leidt. Niemand passeert hier.

SANI DUMP:
Dauphin – Co-op: Dumpstation met drinkwater, achter het Co-op benzinestation. Naast de RV carwash. Ook propaan verkrijgbaar.
Prijs: Gratis.

Provinciegrens Saskatchewan / Manitoba – Dauphin, 110 km
Provinciegrens Saskatchewan / Manitoba – Provincial Trunk Highway n° 5 – Main Street South
Zeer rustige wegen, door een landschap met weilanden en velden, afgewisseld met kleine bosjes, meertjes en riviertjes. De wegen liggen ietwat beter dan in Saskatchewan, een groot stuk van de weg is pas heraangelegd en ligt perfect.

Dauphin – Riding Mountain NP – Norgate, 102 km
Main Street South – Northern Woods End Water Route, n° 10 – Parkweg, Provincial Trunk Highway n° 10 – Parkweg naar oostgate, n° 19 – 1ste straat rechtsaf, na de parkuitgang, boerenwegel
Zeer rustige wegen. De hoofdparkweg van noord naar zuid is grotendeels aan vervanging toe, ligt niet goed. Een gedeelte is vernieuwd. Naar de oostelijke gate loopt een stoffige gravelweg, een eerste deel met washboard, nadien wordt het veel beter. Bochten en hellingen van 8 %.

Norgate – Winnipeg – Reynolds, 330 km
Boerenwegel – Provincial Trunk Highway n° 5 – Provincial Road n° 352 – Yellowhead Highway, n° 16 – Trans Canada Highway, Provincial Trunk Highway (PTH) n° 1 – Portage Avenue, PTH n° 1 – Broadway, PTH n° 1 – Queen Elizabeth Way, PTH n° 1 – Saint Mary’s Road, PTH n° 1 – Saint Anne’s Road, PTH n° 1 – Fermor Avenue, PTH n° 1 – Trans Canada Highway, PTH n° 1 – zijweg naar een rivier
Zeer rustige wegen. In Winnipeg is het wat drukker, maar lang niet zo druk als men zou verwachten van een provinciehoofdstad.
Gedeeltelijk goed onderhouden gravel wegen (enige nadeel: stoffig), boerenwegel, Provincial Road n° 352, zijweg naar een rivier. Grotendeels zeer versleten asfaltwegen, zelfs de Trans Canada Highway, met diepe putten en oneffenheden. Het laatste stuk rijden we op nieuw aangelegd asfalt, een verademing.

Reynolds – provinciegrens Manitoba / Ontario, 68 km
Zijweg naar een rivier – Trans Canada Highway, PTH n° 1
De mooie gladde asfalt van gisteren, houdt al vlug op.

RIDING MOUNTAIN NATIONAL PARK
Mooi natuurgebied met dichte bossen, graslanden en meertjes. De natuur in dit park gelijkt wat op het merengebied in Henegouwen. Dieren zien we niet, op een uil na, die op een tak zit langs de gravelweg naar de oostelijke gate.
Van een bezoek aan dit park hebben we wat meer verwacht, al hebben we ervan genoten. 1 dag is voor ons voldoende om het park te verkennen. Bergen zien we niet, ondanks de veelbelovende naam. Het park ligt op een enorm bebost plateau, een verhoging midden in een vlak landschap van landbouwveldjes.
Aan de rand het park, aan het enorme Clear Lake bevindt zich Wasagaming, een soort vakantiedorp met restaurants, winkeltjes, vakantiehuisjes, campings. Er is zelfs een golfterrein. Ook op andere plaatsen zijn campings. In enkele grote meren kan men bootjes te water laten. Dit alles geeft ons het gevoel in een soort Center Parks toestand terecht te zijn gekomen. Canadezen uit de regio komen hier hun vakantie doorbrengen, relaxen, wandelen, fietsen, watersport, golfen, BBQ op het strand, ... Dit park is voor ons zijn statuut als Nationaal Park niet waard, het is te commercieel uitgebaat. Van de drie Nationale Parken die we al hebben verkend in Centraal Canada, lijkt dit ons het minst bezochte. We zien amper andere voertuigen.
WANDELEN:
In het park bevinden zich een aantal wandelpaden, een aantal hiervan kunnen ook gefietst worden.
Kort of lang, naar ieders wens. Ze worden aangeduid in een boekje dat verkrijgbaar is bij het Visitor Center in het park en aan de gates. Een zeer korte omschrijving en de lengte wordt telkens vermeld. Er zitten veel muggen!
Beach Ridges: Loop van 3,5 km. Vrij breed, gemaaid graspad, doorheen een gevarieerd bos. Langs deze lus is een uitzichtplatform op een soort moeras, midden grasland met wilde bloemen. Mooi genoeg, maar verder is langs dit pad niets te zien. Score: 3/5.
Kippan’s Mill: Loop van 1,2 km. Vrij breed, gemaaid graspad, door een grasvlakte omringd door bos. Hier en daar staan borden met foto’s en informatie over de enorme zaagmolen die hier ooit stond. Nu is er enkel gras te zien … niet echt interessant. Score: 3/5.
Boreal: Loop van 1 km. Plankenpad met bruggetjes over een kreekje. Grasland, wilde bloemen, kronkelend kreekje door de omgeving. Score: 3/5.
Grayling Lake: Picknickplek met mooi uitzicht op het meer. Score: 4/5.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
Een nogal gehavende asfaltweg loopt doorheen het park, van de noordelijke ingang naar de zuidelijke ingang met het parkdorp. Het laatste gedeelte is heraangelegd en in perfecte staat.
Aansluitend leiden enkele onverharde wegen dieper het park in.
In westelijke richting gaat een vrij lange weg naar Bison Range. Daar bevindt zich Lake Audy, een groot recreatiemeer. Bizons leven er binnen een omheining.
Een andere weg leidt naar de oostelijke parkingang. Dit is een 34 km lange stoffige gravel weg, die vrij goed onderhouden is. Het eerste deel is minder aangenaam om rijden, door washboard. Vanaf Kinosao Lake ligt de weg beter. Bochten en afdalingen van 8 %, gedeelte met snelheidsbeperking tot 30 km/u.
Wandelingen vertrekken op parkings, soms in zijweggetjes. Deze zijn niet steeds goed aangeduid.
ACCOMMODATIE:
In het park bevinden zich cabins, yourts en campings, gelegen in het drukke centrale deel of op rustigere locaties. Ook zijn er winkeltjes en restaurants in het centrale vakantiedorp.
INKOM: 19,60 CAD per voertuig/familie.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
In 2017 zijn de toegangen tot de Nationale Parken in Canada gratis, ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van het land.
INFORMATIE:
In het Visitor Center of aan de gate is een boekje met plannetjes en summiere uitleg te verkrijgen.
De jonge ranger aan de poort is allesbehalve gemotiveerd. Op onze vraag naar de mooiste wandelingen, krijgen we als antwoord dat hij er nog geen enkele van heeft gewandeld. Hij is tenminste eerlijk …
Naar het Visitor Center gaan we niet, het is gelegen in het vakantiedorp, aan de zuidelijke ingang. Wij komen aan bij de noordelijke ingang en hebben het grootste deel van het park al gezien voor we aan het parkdorp komen. Dit vinden we een bezoek niet waard, denkende aan de twee vorige nationale parken met dergelijke vakantiedorpen die we bezocht hebben.
Website: www.parkscanada.gc.ca/riding
E-mail: [email protected]
Tel.: 1-204-848-7275
Bij wandelingen en uitzichten.

WINNIPEG – LEGISLATIVE BUILDING
Mooi, maar eenvoudig administratief gebouw met zuilen en koepel. Kan bezocht worden, met of zonder gids. Veiligheidsman vraagt een identiteitsbewijs van 1 persoon, geeft badges om in het gebouw te dragen.
INKOM: Gratis.
Tussen 9.00 u en 16.00 u worden regelmatig rondleidingen aangeboden, gratis, duurtijd 30 min..
Parking aan de straatkant, gratis op zondag.
Parkeermeter vermeldt tijdens welke periodes moet betaald worden om hier te staan, elke dag geldt een ander rooster, 1 CAD per u.

Fotoalbums van locatie «Dauphin»

Manitoba, Riding Mountain NP (15)

17 Augustus 2017 | Noord Amerika 3 | Canada | Laatste Aanpassing 04 September 2017

• Riding Mountain NP
  • Winnipeg, legislative building
  • actieve beverdam aan ons slaapplaatsje te Norgate