Reisverhaal «British Colombia – Wells Gray»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 28 Augustus 2016 - Laatste Aanpassing 06 December 2016

Traject: 28 – 31 augustus 2016

Traject: Keyhole Trail – Clearwater – Wells Gray: Spahats Falls / The Shadden, Moul Falls, Flatiron trails, Main Park Entrance, End of the Road / Clearwater Lake / Easter Bluffs, Clearwater Lake Campground / Osprey Falls, West Lake Loop / Bailey’s Chute, Ray Farm, Helmcken Falls, Dawson Falls – Clearwater

Clearwater
Onderweg naar Clearwater, het volgende dorp op onze route, zien we een dikke zwarte beer die bessen eet aan de wegkant. Dit is de periode dat deze dieren veel eten, om de winter in rust door te komen. Een aantal voertuigen stoppen, de mensen stappen uit om foto’s te nemen. Dit wordt sterk afgeraden, zo’n beer kan zeer snel zijn …

In het dorp informeren we ons over de wandelmogelijkheden in het nabijgelegen Wells Gray Provincial Park.

Wells Gray Provincial Park
Een lange weg leidt door de mooie vallei van de Clearwater River, tot aan het Clearwater Lake. Wanneer we hieraan beginnen, weten we niet echt wat we moeten verwachten. Dat er vele wandelmogelijkheden zijn, trekt ons aan.

Tijdens ons verblijf in dit gebied, valt het telkens weer op hoeveel Duits hier wordt gesproken. We horen amper andere talen, zelfs weinig Engels. Dit blijkt het Canadese mekka voor de Duitse toerist.

Wells Gray – Spahats Falls (km 10,3)
Onze eerste stop brengt ons naar de Spahats Falls. Al vlug staan we aan de rand van een indrukwekkend diepe kloof, met prachtige rotswanden in een mozaïek van kleuren. De waterval zien we nog niet, maar hij kan niet ver af zijn, aan het geluid te horen. Iets verderop komen we bij een uitzichtplatform, van waar we terugkijken op een immense natuurpracht. Midden in de loodrechte kloofwand, is een zeer groot gat, hieruit dondert het water naar beneden. Ons bezoek aan dit natuurpark kan hiermee niet meer stuk, alleen deze waterval loont al helemaal de moeite.

Wells Gray – Moul Falls (km 21)
Voor de volgende waterval moeten we wat meer moeite doen. Moul Falls bevindt zich diep in het bos, het steile pad daalt af tot aan zijn voet. En hier komt het … we kunnen achter de krachtige waterval doorlopen. De koude douche nemen we er maar al te graag bij !

Wells Gray – Main Park Entrance (km 35,8)
De hoofdingang van het park situeert zich op de plaats waar de weg begint deel uit te maken van het parkgebied. Niet meer dan wat informatieborden en –brochures. We nemen een kaart van het park mee, met uitleg over de bezienswaardigheden. Deze verschilt op meerdere punten van de kaart die we in het toerismekantoor kregen. Raar !

Wells Gray – Clairwater Lake (km 68,5)
Het einde van de weg, betekent het begin van het enorme Clairwater Lake. Een prachtig diepgroen meer, waarop naar hartenlust kan worden gevaren met kano’s of motorbootjes.

Maar wij komen hier voor de wandeling naar Easter Bluffs. Een lang bospad klimt op tot bij een hoge rotswand van basalten kolommen. Onderweg stoppen we even voor een mooi uitzicht op het meer en zijn omgeving. Onze informatie zegt dat dit een wandeling is van 45 minuten, doch het zijn 7 km klimmen vooraleer we bij de rotsformaties staan. Die hadden we bovendien specialer verwacht. We laten het niet aan ons hart komen en genieten van onze wandeling terwijl we afdalen naar de rand van het meer en de parking.

Wells Gray – Osprey Falls (km 65,5)
En dan vatten we de terugweg aan. Onderweg zullen we stoppen bij de bezienswaardigheden waaraan we op heenweg zijn voorbij gereden.

Op de Clearwater Lake Campground wandelen we naar de Ospray Falls. Niet meer dan een stroomversnelling op de brede Clearwater rivier.

Wells Gray – West Lake Loop (km 57)
De Bailey’s Chute werd ons in het toerismekantoor beschreven als een waterval waar van midden augustus tot midden september de zalmrun passeert: ‘En er springen momenteel zeer veel zalmen !’.

De waterval is eerder een zeer woeste stroomversnelling, waar de rivier versmalt door gestolde oude lavastromen. Zeer mooi, doch … de beloofde zalmen laten zich niet zien.

We beslissen hier de ganse rondwandeling te maken en volgen de rivier stroomopwaarts. Marcus Falls is de tweede die we tegenkomen, voor ons de mooiste. Maar ook hier ontbreken de springende zalmen. Aan het einde van de lus komen we bij Myanth Falls, de minst hevige stroomversnelling. En ook hier geen vis te zien.

Zo komen we aan het uiteinde van de rondwandeling, die terugkeert via een hoger gelegen meertje, West Lake. Al bij al een zeer mooie wandeling.

Wells Gray – Ray Farm (km56,1)
In gans het park heeft ooit maar op 1 plaats een gezin gewoond, hun kinderen zijn er opgegroeid. Toen het park werd opgericht heeft de familie Ray Farm verlaten.

We wandelen door een mooie omgeving van graslanden en minerale bronnetjes, naar de oude boerderij. De houten gebouwtjes liggen er vervallen bij, het is de bedoeling om deze te laten opgaan in de natuur. Achteraan bevindt zich het graf van de familieouders, John en Alice Ray.

Wells Gray – Helmcken Falls (km 42,5)
Al van ver horen we het donderende geluid van Helmcken Falls. Deze indrukwekkende waterval staat bekend als één van de mooiste in Canada. Hij stort bulderend neer in een 141 meter hoge verticale rotskom. Vanuit de diepgroene poel aan zijn voet, stroomt het water door een smalle opening in de rotswand en vormt een tweede waterval. Weliswaar minder hoog, maar toch op zich al de moeite waard.

De Murtle Rivier kabbelt rustig nog een klein eindje verder, om in de Clearwater River uit te monden. Het wateroppervlak ligt er glad bij, net of al dat natuurgeweld op zijn loop niet heeft plaatsgevonden.

Wanneer we ’s ochtends vroeg bij de waterval aankomen, is deze gehuld in een nevelwolk. De zon komt langzaam op, we hopen dat de mist vlug optrekt. Het duurt echter nog een tweetal uren, vooraleer we de waterval in vol ornaat kunnen bewonderen.

Wells Gray – Dawson Falls (km 40,8)
Een volgende en laatste stop op deze route, brengt ons naar de Dawson Falls, eveneens deel uitmakend van de Murtle River, doch wat meer stroomopwaarts. Een mooi bospad leidt ernaartoe. Weerom een prachtige waterval, doch ditmaal breder en minder hoog.

Feiten
Op een informatiebord worden de afmetingen van enkele watervallen in dit gebied vergeleken met de beroemde Niagara Falls, met zijn 53 meter hoogte en 1.204 meter breedte. Al kunnen ze daar niet tegenop, de watervallen in dit gebied mogen er best zijn.

De indrukwekkende Helmcken Falls is met zijn 141 meter bijna 3 keer zo hoog, maar slechts 23 meter breed. Spahats Falls, de eerste die we in dit park hebben bezocht, heeft een hoogte van 73 meter, is 9 meter smal. Onze laatste waterval, Dawson Falls, is 18 meter hoog, 107 meter breed.

CLEARWATER – RAFT RIVER
We parkeren aan het einde van een doodlopende straat, die uitgeeft op de oever van de Raft River. Langs de waterkant is een klein wit zandstrandje. De zalmrun passeert hier, maar we zijn nog wat vroeg om deze massaal in het water te zien. Rustig, geen voorzieningen.
Minpunten: Geluiden van de nabijgelegen hoofdweg, ’s avonds wel beperkt.

WELLS GRAY – FLATIRON TRAILS
Kleine parking aan het begin van een netwerk van wandelpaden, een beetje van de weg af. Deze leiden naar kampeerplaatsjes in de natuur. We parkeren op deze weinig gebruikte parking. Normaal gezien mag in een provinciaal park niet vrij worden gekampeerd, maar we wagen het erop, omdat dit gedeelte van de weg (tot aan de parkingang aan km 35,8) niet tot het park behoort (privégronden overal langs deze weg). Er staat geen verbodsbord. Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg.

WELLS GRAY – HELMCKEN FALLS
Ruime parking bij de Helmcken waterval. Eigenlijk is het niet toegestaan hier te overnachten. We komen aan vlak voor het donker wordt en blijven er toch maar de nacht doorbrengen, er is niemand meer aanwezig. Gelegen aan het einde van een 5 km lange zijweg, waar ‘s nachts niemand zal passeren. We staan ’s ochtends vroeg op, zodat we geen problemen krijgen. Droge toiletten, vuilnisbakken, picknicktafels en –banken. Zeer rustig ’s avonds/’s nachts.
Minpunten: Overnachten niet toegestaan. Donderend geluid van de waterval.

SANI DUMP:
Wells Gray : dumpstation van het park, met drinkwatervoorziening (slang zonder schroefuiteinde, zodat een waterslang of –filter er niet kan op aangesloten worden).
Prijs: 5 CAD.
Ligging: Tegenover de Clearwater Lake Campground, aan het einde van de parkweg.

Keyhole Trail – Clearwater, 176 km.
South Yellowhead Highway, n° 5 – Raft River Road
Weg door een groene omgeving, in goede staat, doch slechts 1 rijvak per richting. Voorbijsteken kan niet altijd, door vele bochten en hellingen.

Clearwater – Wells Gray: Spahats Falls / The Shadden, Moul Falls, Flatiron Trails, 37 km.
Cearwater Valley Road
Rustige route door een groene vallei. De asfaltweg ligt er vrij goed bij.

Wells Gray: Flatiron Trails, Main Park Entrance, End of the Road / Clearwater Lake, Osprey Falls, West Lake Loop / Bailey’s Falls, Ray Farm, Helmcken Falls, 63 km.
Clearwater Valley Road – Helmcken Falls Road
Rustige route door een groene vallei. De asfaltweg ligt er vrij goed bij. Vanaf km 42,5 gaat deze over in een zandweg, wat smaller en met vele putten. De 5 km lange Helmcken Falls Road is een sterk beschadigde asfaltweg, met vele grote potholes, bulten en putten.

Wells Gray: Helmcken Falls, Dawson Falls – Clearwater, 56 km.
Helmcken Falls Road – Clearwater Valley Road
Rustige route door een groene vallei. We rijden terug de Helmcken Falls road af en vervolgens de Clearwater Valley Road tot in Clearwater.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK
Dit natuurgebied situeert zich rondom de Clearwater River vallei en het Clearwater Lake.
In dit gebied zijn vele wandelmogelijkheden, korte tot ook langere paden, met kampeerplekjes voor meerdaagse tochten. Ook kan men er (meerdaagse) kanotochten maken op de rivieren en meren.
Een geasfalteerde 68,5 km lange weg start in het dorp Clearwater en loopt doorheen het park, de Clearwater Valley Road. Deze is onverhard vanaf km 35,8, bij de hoofdingang van het provinciaal park.
WAT IS ER TE ZIEN:
Het is een gebied met bossen en alpiene vlaktes, bergen, meren en rivieren die door diepe kloven stromen, met woeste watervallen en stroomversnellingen.
INKOM: Gratis.
ACCOMMODATIE: Twee campings zijn voorzien in het park, eentje aan km 42,5 en eentje op het einde van de weg, deze laatste heeft douches. Langs het eerste deel van de weg, die tot aan de parkingang geen deel uitmaakt van het park eromheen, zijn enkele lodges en B&B’s te vinden, ofwel in Clearwater, een dorp met alle voorzieningen.
INFORMATIE: Bij het visitor center in Clearwater is uitgebreide informatie te bekomen, alsook plannetjes en beschrijvingen van de wandelingen.
WANNEER TE BEZOEKEN: Het ganse jaar door mogelijk, doch is van oktober tot mei sluiten de campings en het tweede deel van de weg wordt niet sneeuwvrij gemaakt. Tijdens de koude winter wordt er gewandeld met sneeuwraketten.
WEBSITE: www.bcparks.ca of www.wellsgraypark.info
TEL: +(250) 674-3334

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – SPAHATS FALLS / SHADDEN SCENIC VIEWPOINT
Kort wandelpad dat naar de diepe kloof leidt, waarin de hoge waterval naar beneden stort. Indrukwekkend en zeer mooi ! Mogelijkheid om verder te wandelen door het bos, naar uitzichten op de vallei van de Clearwater River.
INKOM: Gratis.
Een korte onverharde weg leidt naar een grote parking, aan het begin van de wandeling. Halfweg is een splitsing, links aanhouden.
LOCATIE:
Clearwater Valley Road, km 10,3.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – MOUL FALLS
Wandeling door het bos, naar een prachtige locatie met grote waterval. Het pad daalt naar de voet van de waterval, enkele trappen zijn voorzien waar het te steil zou zijn.
Er is een mogelijkheid om achter de waterval door te gaan, een zeer leuke ervaring.
Lengte wandeling: 5 km retour.
INKOM: Gratis.
Aan het begin van het wandelpad is een vrij beperkte parking.
LOCATIE:
Clearwater Valley Road, km 21.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – EASTER BLUFFS / CHAIN MEADOWS
Wandeling naar basalt kolommen, hoog langs een helling. In de brochures staat vermeld dat het 45 min. wandelen is, doch bij aankomst zien we op een wandelkaart dat het 7 km enkel is, met een hoogteverschil van 225 meter te overbruggen. Bovendien blijkt het pad voortdurend door het bos te lopen, weliswaar mooi, maar vrij eentonig. Van de basalten kolommen hebben we meer verwacht.
Deze wandeling maakt deel uit van een rondwandeling, Chain Meadows, die op de brochure staat vermeld als 12,8 km lang. Op de kaart die we zien aan de wandeling, stellen we vast dat deze rondwandeling eigenlijk +/- 22 km lang is. We komen mensen tegen die deze volledig wandelen, doch zeer teleurgesteld zijn, want de ‘meadows’ hebben ze niet gezien, ook het andere deel van het pad loopt voortdurend door het bos.
INKOM: Gratis.
Aan het einde van de weg, het begin van het wandelpad. De luswandeling kan ook worden gestart aan de Clearwater Lake Campground. Droge toilet.
LOCATIE:
Clearwater Valley Road, km 68,5.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – OSPREY FALLS
Korte wandeling van op de camping, doch de waterval stelt niet veel voor, persoonlijk zouden we het stroomversnellingen noemen.
INKOM: Gratis.
Op de camping, vooraan het straatje rechtsaf nemen, naar de day use area en de Osprey Cafe.
LOCATIE:
Clearwater Valley Road, km 65,5.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – WEST LAKE LOOP / BAILEY’S CHUTE
Mooie rondwandeling, 4,1 km lang, met redelijk wat hoogteverschil.
Eerst komt men aan het uitzicht op de Bailey’s Chute stroomversnellingen / waterval.
Dan volgt de rondwandeling de rivier, om voorbij de Marcus Falls (volgens ons de mooiste van de 3) en de Myanth Falls te komen.
Hier zouden volgens het toerismekantoor veel zalmen springen op dit moment, van midden augustus tot midden september passeert de zalmrun hier. Doch er is geen vis te zien !
Aan de Myanth Falls buigt het pad weg van de rivier (vangt de terugweg aan), om de helling op te klimmen naar West Lake, een mooi meer waar het pad omheen gaat. Daarna over een kam en terug naar beneden tot aan de Bailey’s Chute, het begin van de wandeling.
INKOM: Gratis.
Langs de weg, tegenover het wandelpad. Droge toilet.
LOCATIE:
Clearwater Valley Road, km 57.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – RAY FARM
Vlakke rondwandeling van 3,9 km door een mooie natuur, grasvelden en minerale bronnetjes, keert langs Alice Lake terug. Kans om wild te zien. De boerderij stelt niet zoveel voor, wat houten huisjes in verval en een graf.
INKOM: Gratis.
Aan het begin van het wandelpad. Droge toilet.
LOCATIE:
Clearwater Valley Road, km 56,1.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – HELMCKEN FALLS
Indrukwekkende 141 meter hoge waterval. Uitzichtplatform.
INKOM: Gratis.
Bij het uitzichtplatform, met droge toiletten, vuilnisbakken, picknicktafels en –banken.
LOCATIE:
Afslag Clearwater Valley Road, aan km 42,5. Geasfalteerde zijweg van 5 km (nogal beschadigd), die eindigt op de parking aan de waterval.

WELLS GRAY PROVINCIAL PARK – DAWSON FALLS
Gemakkelijk bospad dat naar de waterval leidt, deze is breed en minder hoog.
INKOM: Gratis.
Aan het begin van de wandeling naar de waterval, een kort eindje van de weg. Droge toiletten.
LOCATIE:
Clearwater Valley Road, km 40,8.

Fotoalbums van locatie «Keyhole»

British Colombia – Wells Gray (8)

28 Augustus 2016 | Noord Amerika 1 | Canada | Laatste Aanpassing 06 December 2016