Reisverhaal «BC, Vancouver Island, deel 4: Centraal gebergte»

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 24 Juni 2017 - Laatste Aanpassing 21 Juli 2017

24 – 29 juni 2017

Traject: Port McNeill – Telegraph Cove – Woss – Klaklakama Lake – Gold River – Upana Caves – Gold River – Crest Lake – Strathcona-Westmin Provincial Park – Elk Falls Provincial Park – Campbell River – Nanaimo – Ferryterminal Departure Bay

Telegraph Cove
Vanuit Port McNeil is het niet ver rijden naar Telegraph Cove. Een dorpje dat is gelegen aan de Johnstone Strait, een zeestraat tussen Vancouver eiland en het Canadese vasteland, 190 km lang en op het smalste punt 1 km breed.

De bochtige logging weg is ditmaal verhard en brengt ons over een heuvel eerst bij Beaver Cove, gelegen aan de monding van de Kokish River.

Hier eindigt de 95 km lange Western Forest Products Nimpkish Valley logging railroad, een treinspoor voor het vervoer van boomstammen uit het binnenland van Vancouver Island. Dikke gevelde bomen worden op deze plaats aangevoerd per trein, alsook per vrachtwagen. Door een logging bedrijf worden ze ter plaatse gesorteerd, naar soort, kwaliteit, afmetingen en waarde. Daarvoor wordt een machine gebruikt die tot 60 ton kan dragen. De gegroepeerde stammen worden gebundeld, tot een vlot van 21 meter breed op 121 meter lang. Telkens er 12 dergelijke bundels klaar zijn, vervoert een sleepboot ze naar de verschillende houtmolens langs de kust voor verdere verwerking.

Telegraph Cove, aan het einde van de weg, ontstond in 1920 – 1930 als vissersdorpje. Al vlug bouwde men een zalmpekel- en opslagbedrijf, alsook een houtzagerij waar kratten werden gemaakt als verpakking voor de gezouten zalm. In de glorieperiode telde het dorpje een 60-tal inwoners. Omwille van de steile oevers, werden de huizen op stelten aan de waterkant gebouwd, verbonden door een plankenpad. Elektriciteit werd voorzien door een grote stoomgenerator. Wanneer de stoomingenieur naar bed wou, ten laatste om 11 u ’s avonds, werd de generator stilgelegd. Op dat moment moest wie langer wou opblijven, zijn olielamp aansteken.

In 1970 werden de bedrijven langzaamaan naar een betere locatie verhuisd, het dorp ingenomen door toeristen. De locatie leent zich perfect voor kajakken, walvissen spotten, sportvissen, relaxen, … plezierbootjes dobberen in de baai.

Momenteel heeft het een 20-tal vaste inwoners. Wat verderop in open zee, leeft een grote populatie orka’s. Eén van de redenen dat dit plaatsje zo toeristisch is. Dat merken we al onmiddellijk aan de overvolle parking. Met wat moeite vinden we een geschikt plaatsje voor onze Manga.

In het oude dorpje maken we een wandeling over het planken pad rondom de baai, tussen de kleurrijke steltenhuisjes door. Die zijn mooi gerestaureerd, worden verhuurd aan vakantiegangers. Bootjes dobberen voor de huisjes aan houten steigers.

Ooit kwamen mensen zich hier vestigen om er te werken. We lezen bij elk huisje de bijhorende geschiedenis. Opvallend zijn enkele huisjes die door Japanse families werden opgetrokken.

Van Woss naar Gold River
Op een kaart zagen we dat er een logging weg gaat tussen Woss en Gold River, bijna aan de andere kant van het eiland. Deze is echter niet op onze GPS te vinden.

We tanken in Woss en vragen aan de vriendelijke Chinese uitbaters naar dit traject. Prompt wordt een getekend kaartje getoond, met een aantal richtlijnen erop. Ze leggen uit dat er twee wegen zijn, eentje vanuit Woss, maar ook eentje wat verderop, aan de afslag naar Mount Cain. Deze tweede zou veel beter liggen. Gewapend met een foto van het kaartje, rijden we verder.

Via deze weg passeren we aan Klaklakama Lake, waar we langs de waterkant op een mooi zonnig plekje overnachten.

Voor we vertrekken maken we ’s ochtends een korte rondwandeling in het bos. Bij de enorme bomen staan informatiebordjes met wetenswaardigheden. Zo kan men bijvoorbeeld met 30 van deze kanjers, 20 middelgrote houten woningen bouwen. Elke boom bevat meer dan 90 m³ hout.

De weg blijft zeer rustig te rijden. Bij aankomst in Gold River, brengen we een bezoekje aan het Visitor Center. We treffen het niet, de twee meisjes hebben weinig te vertellen. Ondertussen kunnen we toch even onze E-mails checken …

Tahsis
Hier moeten we beslissen of we de 60 km lange onverharde ‘logging’ weg naar Tahsis zullen rijden. Dit is de plaats waar British Colombia ontstond. Op onze vraag of dit de moeite loont, hebben we nog geen antwoord gevonden. De meisjes in het Visitor Center vinden het niet zo bijzonder, maar je komt er wel aan het water … Het plaatsje is gelegen aan de Tahsis fjord.

Onderweg langs dit traject bevinden zich de Upana Caves, dit zouden mooie grotten zijn volgens onze informatie. Tot daar zullen we alvast rijden. Aan de Upana River vinden we een overnachtingplaatsje.

Het zijweggetje naar de Upana Caves wordt versperd door een omgevallen boom. Lage voertuigen kunnen er onderdoor rijden. Wij moeten onze Manga aldus achterlaten aan het begin van het straatje en te voet verder gaan. Gelukkig is het niet ver, vóór het wandelpad de bossen induikt.

De grotten bevinden zich in een mooi bos. Ze werden gevormd door de Upana River, die hier ooit ondergronds liep. Toen de bosbodem inzakte, werd de rivier grotendeels zichtbaar, alsook de grotten. Die zijn toegankelijk, maar niet onderhouden. Op meerdere plaatsen bewonderen we de grillige grotten, door het water uitgesleten. Het rotsgesteente van de laatste grot is tot wit marmer omgevormd door de hitte en het water, de binnenwanden hebben een zachtgroene tint. Onderweg bewonderen we nog een waterval.

Op terugweg naar Gold River, stoppen we bij de Cala Creek Falls. Mooie watervallen langs een hoge rotswand. Jammer dat het uitzicht wat wordt belemmerd door bomen.

Strathcona Provincial Park
Highway 28 brengt ons terug naar de oostkust van Vancouver Island. We rijden door het Strathcona Provincial Park, een uitgestrekt berg- en merengebied, met dichte bossen.

Als eerste stoppen we bij Crest Lake, we bewonderen het meer, met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen.

Langs de Elk River wandelen we naar een plaats, waar Elks (soort edelherten) hun nestplaats hebben. Vrouwtjes en jongen zouden hier het ganse jaar te bewonderen zijn, de mannetjes komen pas in de herfst uit de bergen. We volgen een mooi paadje, omzoomd door wilde bloemen. Doch de dieren laten zich niet zien.

Door het bos klimmen we naar een uitzicht op de mooie Lady Falls, een hoge, brede waterval die naar beneden dondert. Een nevel van fijne druppeltjes opspattend water brengt verfrissing, tijdens deze hete zomerdag.

Aan de oever van de mooie Drum Lakes vinden we een schitterend plaatsje, voor ons alleen. Hier gaan we het uitnodigende glasheldere water van het meer in.

We rijden eerst tot het einde van de Western Mines Road, de weg langs Buttle Lake. Daar komen we bij een mijnsite, een soort steengroeve. Veel activiteit zien we er niet, terwijl we tussen de gebouwen en het materieel door rijden. Naarmate we het einde van de weg naderen, zien we regelmatig jonge Elks op de weg. De diertjes hebben duidelijk nog geen besef van gevaar, stappen rustig voor Manga de baan over.

Zo komen we op de parking, waar de wandeling naar Upper Myra Falls start. De wandeling blijkt langer dan beschreven, wat onze plannen in het gedrang brengt. Bovendien hangt op de parking een verwittiging, dat zeer recent een aantal inbraken in voertuigen zijn gerapporteerd. De omgeving voelt niet echt goed aan, we zijn hier helemaal alleen. Dit helpt ons beslissen de wandeling over te laten.

We keren een eindje terug om de Lower Myra Falls wandeling te maken. Een man op de parking vertelt dat hier in een wagen is ingebroken, terwijl de eigenaar slechts zeer kort is weggeweest. Dit klinkt niet goed. Toch maken we vlug de wandeling. De watervallen zijn schitterend, we bekijken ze op twee niveaus. Ze vallen van hoog neer in een groot bekken, het heldere water heeft een mooie azuurblauwe kleur.

Shepherd Creek Trail en Wild Ginger Trail zijn twee rondwandelingen in een dicht bos.

De Karst Creek wandeling kan ons opnieuw wat meer bekoren. In het dichte bos zien we een rivier ondergronds gaan, wat verder terug tevoorschijn komen. Maar de hoge smalle waterval in twee delen loont de moeite.

Aan Auger Point nemen we een kijkje bij het Butte Lake. Hier bevond zich ooit een bos, nu is het een groot blauw meer. We vermoeden dat dit een gevolg is van het bouwen van de Strathcona stuwdam, verderop aan het einde van het aansluitende Campbell Lake. Op de achtergrond zien we besneeuwde bergen. Een klassiek panorama.

Onze laatste halte in het Strathcona natuurgebied is bij Lupin Falls. Een korte boswandeling brengt ons naar een zeer mooie waterval, opnieuw in twee verdiepingen. De bovenste waterval is zeer smal en valt van grote hoogte.

Elk Falls Provincial Park
Voor we Campbell River bereiken, komen we nog langs Elk Falls Provincial Park. Het is druk op de grote parking, dat belooft. Al verwachten we niet echt veel, zo dicht bij het stadje aan zee.

Onderweg naar de waterval, komen we langs drie dikke pijpleidingen naast elkaar. Ze zijn uit hout vervaardigd. Nadien ontdekken we dat deze deel uitmaken van de Hydro centrale, ze vertrekken aan de Strathcona stuwdam. De houten buitenwand is wellicht een vorm van isolatie rondom metalen buizen.

Bij de waterval staan we versteld, wat een natuurgeweld, dit hadden we niet verwacht. Het water dondert naar beneden in een diepe, smalle canyon. Een metalen hangbrug brengt ons over de kloof, waarbij we een vollediger uitzicht op de waterval krijgen.

Via Campbell River rijden we naar Nanaimo, waar we de ferry nemen om Vancouver Island te verlaten. We varen naar de stad Vancouver op het vasteland.

KLAKLAKAMA LAKE – RECREATION SITE CAMPGROUND
PRIJS: Gratis.
Mooie groene omgeving, aan een helder meer. Enkele zonnige plaatsjes aan het water. Camping in het bos, met droge toiletten, tafels en banken, vuurplaatsen. Ideaal voor vissers. Mooie korte rondwandeling in het bos, met informatiebordjes bij zeer hoge en dikke sparren.

UPANA RIVER – GRAVELPLEIN
Mooie groene omgeving, aan een riviertje. Gelegen aan het einde van een korte zijweg, langs de Tree To See Drive, de weg van Gold River naar Tahsis. Ideaal voor een bezoek aan de Upana Caves, vlakbij gelegen. Zonnige open plek, bedekt met gravel. Geen voorzieningen.
Minpunten: Beetje zichtbaar van op de zeer rustige weg.

DRUM LAKES – OEVER VAN HET MEER
Plaatsje aan de oever van een mooi helder meer. Zeer smal gravel zijweggetje ernaartoe, vrij moeilijk met onze truckcamper om te draaien. Prachtig uitzicht, zalig fris water. Vuurplaats. Geen voorzieningen.
Dit plekje ligt in het Strathcona Provincial Park, op borden lezen we dat kamperen mag, mits 1 km van de weg. Ons plaatsje is slechts +/- 200 m van de weg verwijderd, gelukkig niet zichtbaar.

CAMPBELL RIVER – WALMART PARKING
Grote, vrij rustige winkelparking. Toiletten in de winkel, open tot 11PM. WIFI op de parking.

SANI DUMP:
Gold River – Toerismekantoor: Dumpstation op de parking.
Prijs: Gratis.

Nanaimo – CO-OP: Dumpstation met drinkwater, aan de zijkant van de carwash.

Port McNeill – Telegraph Cove – Woss – Klaklakama Lake, 117 km
West Main Line – Broughton Boulevard – Campbell Way – Island Highway, n° 19 – Beaver Cove Road – Telegraph Cove Road – Beaver Cove Road – Island Highway, n° 19 – Nimpkish Main Line
Vrij goede en rustige wegen. Toch is het steeds opletten, voor een enkele diepe put in het wegdek. De Beaver Cove Road ligt minder goed, met vele verzakkingen. Op deze verharde weg, alsook op Telegraph Cove Road, rijden logging voertuigen.
Nimkish Main Line is een logging road, met gravel wegdek. Vrij goed, maar nogal hobbelig door rotsen die overal door het wegdek steken. Ook wat putten hier en daar.

Klaklakama Lake – Gold River – Upana River, 72 km
Nimpkish Main Line – Tsaxana Bypass – Gold River Road – Tree To See Drive
Redelijk goede en rustige loggingwegen. Toch is het steeds opletten, voor wat diepe putten, vooral op schaduwplaatsjes zijn die zeer verraderlijk. Het is zondag, we komen amper voertuigen tegen, ook geen logging transporten, misschien toevallig. In deze regio is de logging minder actief dan in het noorden. De weg naar Gold River is zeer goed aangeduid, op elke kruising staat een bordje.

Upana River – Upana Caves – Gold River – Crest Lake – Strathcona Provincial Park: Elk River Viewing Area, Lady Falls Trail, Drum Lakes, 67 km
Tree To See Drive – Gold River Road – Highway n° 28
Redelijk goede en rustige loggingweg.
Highway n° 28 is eveneens een rustige weg, verhard, maar met vele oneffenheden.

Strathcona Provincial Park: Drum Lakes, Upper Myra Falls Trail, Lower Myra Falls trail, Shepherd Creek Trail, Wild Ginger Trail, Karst Creek Trail, Auger Point, Lupin Falls Trail – Elk Falls Provincial Park – Campbell River, 147 km
Highway n° 28 – Western Mines Road – Highway n° 28 – Island Highway
Deze wegen liggen niet vlak, door diepe verzinkingen van het wegdek. Vooral de Western Mines Road.

Campbell River – Nanaimo – Ferryterminal Departure Bay, 165 km
Island Highway – Inland Island Highway, n° 19 – Island Highway North – Brechin Road – Stewart Avenue
Goede wegen, nabij Nanaimo wordt het merkbaar drukker.

Ferry: Nanaimo, Departure Bay à Vancouver, Horseshoe Bay:
We reizen eind juni, vlak voor het lange weekend van 1 juli, Canada Day. Dit jaar wordt 150 jaar Canada gevierd, een extra stimulans dus. Daarom kijken we eerst op het internet, of er nog voldoende plaats is op de ferry. Er blijken nog amper vrije plaatsen te zijn, enkel om 6 u ’s ochtends en zeer laat ’s avonds. Dus we maken een reservatie. Hierbij moet enkel de reservatiekost worden betaald: 17 CAD.
Wanneer we Nanaimo naderen in de namiddag, zien we aankondigingborden langs de weg, waarop staat dat er op elke ferry nog ruim voldoende plaats is. Dus hadden we echt niet hoeven te reserveren hiervoor. Ook onze ferry blijkt nadien amper gevuld te zijn. Op het internet worden blijkbaar slechts een beperkt aantal plaatsen aangeboden om te reserveren.
Boottocht over de Strait of Georgia, uitzichten op het Whistler gebergte en Vancouver, eventjes zien we de skyline. We zitten buiten, op het bovenste dek en hebben mooie uitzichten.
Praktisch: In Nanaimo wordt goed aangeduid hoe men moet rijden naar Departure Bay. Bij aankomst aan het ferryterrein, moeten we langs tolhokjes passeren, waar we ons gereserveerde ticket moeten betalen (wie geen reservatie heeft, koopt hier een ticket voor de eerstvolgende ferry met vrije plaatsen). Men vraagt de lengte van het voertuig (afronden naar het dichtstbijzijnde gehele getal) en berekent op die basis de prijs, de loketdame meet elk langer voertuig na.
Propaanflessen moeten worden dichtgedraaid voor men de boot oprijdt, we krijgen klevers om eroverheen te plakken.
Prijs: 114,95 CAD (voertuig 24 Ft.+ 2 inzittenden)+ 17 CAD reserveringskot (zie hoger)
Duurtijd: 1 u 40 min.

UPANA CAVES
Korte wandeling naar een aantal grotten, gevormd door een ondergrondse rivier. De bosbodem is ingestort en geeft toegang tot deze grotten. Deze zijn niet aangepast voor toeristen, maar kunnen wel verkend worden. Wie wat dieper in de grotten wil gaan, moet een helm, stevige schoenen en twee zaklampen voorzien (eentje als reserve). Ondergronds is de temperatuur 7 °C.
Mooie wandeling, zelfs vooraan in de grotten krijg je er al een goed beeld van. Gelegen in een prachtige bosomgeving. Langs het pad is ook een waterval te zien.
INKOM: Gratis.
Kleine parking met informatiebord, net voor het wandelpad de onverharde zijweg verlaat.
Overnachten zou hier eventueel kunnen. Wij kunnen deze parking niet bereiken omdat een omgevallen boom over de weg hangt. Enkel lage voertuigen kunnen er onderdoor. We zijn dus genoodzaakt aan het begin van de zijweg te parkeren, waar gelukkig voldoende plaats is. Niet ver van de wandelparking.
Coördinaten: 49.819050 – 126.243419

CALA CREEK FALLS – UITZICHT
Zeer mooie watervallen, te zien van op de weg. Jammer dat bomen een uitzicht op het geheel belemmeren.
INKOM: Gratis.
Voorbij de brug aan de wegkant.
Coördinaten: 49.810850 – 126.195934

CREST LAKE
Mooi meer met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Klimrotsen rond het meer.
We picknicken er op een kleine parking in het bos.
INKOM: Gratis.
Via een gravel nevenweggetje bereikbaar. Day use.
Coördinaten: 49.843848 – 125.912080

STRATHCONA PROVINCIAL PARK
Natuurpark in het gebergte, met bossen, watervallen en meren. Wandelgebied.
Omdat we niet overtuigd zijn dat de omgeving ons veel te bieden heeft, willen we ons bezoek aan het Strathcona Provincial Park beperken. We richten ons naar de kortere wandelingen. Mocht blijken dat het park ons veel meer te bieden heeft, dan kunnen we nog steeds beslissen een dag langer te blijven. De langere wandelingen overbruggen grote hoogteverschillen en zijn telkens dagtochten.
INKOM: Gratis.
OVERNACHTINGEN: In het park bevinden zich enkele basis campings.
1. Elk River – Elk Viewing Area:
Korte wandeling naar een Elk broedplaats. Vrouwtjes en jaarlingen zijn hier vaak te zien, de mannetjes komen er terug uit de bergen, in het najaar. We zien geen dieren. Jammer dat het pad en het uitzichtplatform onder hoogspanningsleidingen zijn gelegen. De dieren vinden voeding op deze bosvrije strook met grassen en struikjes. Vlak pad, 400 meter enkel.
Parking niet ver van de weg, coördinaten: 49.854313 – 125.816770
2. Lady Falls:
Mooie waterval, te zien van het einde van een bospad, met uitkijkplatform.
Lengte wandeling: 900 m enkel, klimt naar het einde.
Parking langs de weg, coördinaten: 49.854968 – 125.785130
3. Upper Myra Falls:
Wandeling aan het einde van het park, we maken deze niet. Lengte: 3 km (enkel), doch eerst moet nog 1 km extra over een onverharde weg worden gewandeld, van de parking tot het pad.
Score: ?/5
Parking aan het einde van de weg, coördinaten: 49.577566 – 125.565660
4. Lower Myra Falls:
Prachtige waterval, in meerdere verdiepingen, te zien op twee niveaus, aan het einde van een bospad. Lengte wandeling: 900 m enkel, klimt naar het einde.
Score: 5/5
Parking in een kort smal zijweggetje, coördinaten: 49.577566 – 125.565665
5. Shepherd Creek Trail:
Rondwandeling in dicht bos.
Lengte wandeling: 1,8 km.
Parking langs de wegkant, coördinaten: 49.630405 – 125.524196
6. Wild Ginger Trail:
Rondwandeling in dicht bos. Vertrekt iets voorbij Shepherd Creek Trail.
Lengte wandeling: 800 m.
Parking langs de wegkant, coördinaten: 49.630405 – 125.524196
7. Karst Creek Trail:
Rondwandeling door het bos, met mooie waterval in 2 niveaus. Onderweg zicht op ondergrondse rivier, die bovenkomt en verdwijnt. Een kreek moet worden overgestoken, bij hoog water niet mogelijk. Dan moet het pad tot de waterval heen en terug worden gewandeld.
Lengte wandeling: 2 km.
Parking niet ver van de weg, coördinaten: 49.659797 – 125.528183
8. Auger Point:
Uitzicht op het Butte meer.
Parking aan de weg, coördinaten: 49.682686 – 125.543110
9. Lupin Falls Trail:
Mooie smalle, hoge waterval. Rondwandeling in het bos.
Lengte wandeling: 1 km.
Parking aan de weg, coördinaten: 49.798886 – 125.598100

ELK FALLS PROVINCIAL PARK
Wandeling naar een prachtige waterval, met metalen hangbrug over diepe kloof.
Lengte: 800m.
INKOM: Gratis.
Grote parking, vooraan in een zijweg van Highway n° 28, niet ver van Campbell River.

Fotoalbums van locatie «Port McNeill (1)»

BC, Vancouver Island, deel 4: Centraal gebergte (29)