Reisverhaal «BC, Vancouver Island, deel 2: Pacific Rim NPR»

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 09 Juni 2017 - Laatste Aanpassing 19 Juli 2017

9 – 12 juni 2017

Traject: Colwood – Duncan – Chemainus – Nanaimo – Alberni – Pacific Rim NPR – Tofino – Ucluelet – Alberni – Cathedral Grove – Campbell River

Op weg naar Tofino
Tofino is een zeer toeristisch kustplaatsje, waarover we tegengestelde meningen horen. Hierdoor hebben we onze bedenkingen, of we het zullen kunnen waarderen. Doch we willen het zeker een kans geven, al trekt het al te toeristische aspect ons niet echt aan. Voor de kust hier zouden grillige rotsen liggen, de zee is hier vrij woelig met grote golfslag. Dat kan interessant zijn.

Onderweg ernaartoe, vanuit Victoria, nemen we waar mogelijk de alternatieve ‘scenic’ routes. Opnieuw vinden we deze routes niet echt bijzonder, we rijden door het groen en zien slechts af en toe de zee. Op enkele mooie beelden, met eilanden voor de kust, na.

Duncan
Een eerste stopplaats is Duncan, bekend om zijn totempalen. In 1985 moedigde burgemeester Douglas Barker zijn inwoners aan om de straten van het stadje te tooien met totempalen. Dit om enerzijds de banden met de inheemse volkeren te vieren, anderzijds om de stad te verfraaien en respect voor kunst te tonen. Hierdoor kwam het plaatsje op de toeristische kaart terecht.

We maken een wandeling door het rustig centrum en bekijken de houtsnijwerken. Alle totems zijn vervaardigd met het hout van cederbomen, de ‘moeder boom’ van de inheemse bevolking. Cederhout werd gebruikt voor het vervaardigen van o.a. ceremoniële maskers, hoeden, kledij, visnetten, eetkommen, opbergdozen, transportmiddelen, huizen, brandhout, … maar kende nog een aantal andere toepassingen, zoals o.a. medische doeleinden.

Nog steeds gebruiken de meeste kunstenaars aloude handgemaakte gereedschappen. Dergelijke totempalen werden vervaardigd door de oorspronkelijke bevolking, om verhalen door te geven aan volgende generaties. Immers er bestond nog geen geschreven taal.

Eén van de palen valt op door zijn enorme dikte. Hij is vervaardigd uit een cederboom van 750 jaren oud. Achteraan zien we de uitsnede van een plank. Vroeger werd dit gedaan bij zeer dikke bomen, om huisjes mee te bouwen. De bomen moesten aldus niet worden gekapt en konden verder groeien.

Chemainus
Het volgende plaatsje op onze route is Chemainus. Het dorpscentrum wordt getooid door ontelbare muurschilderingen, de ene al mooier dan de andere. Er zijn enkele pareltjes bij. We maken een wandeling doorheen de straten en bekijken de fraaie gevels. Het is een aangenaam rustig dorpje, met vele winkeltjes, caféetjes en restaurantjes.

Nanaimo
Voor we Nanaimo binnen rijden, stoppen we bij het Petrogliefen Provincial Park. Hier hopen we mooie rotstekeningen te zien, maar het wordt een teleurstelling. Van de tekeningen is amper nog iets te zien, een aantal zijn zelfs onder een dikke laag mos bedolven. Resten de informatieborden, waarop we verschillende figuren getekend zien, met een woordje uitleg.

In dit plaatsje zullen we nog terugkeren aan het einde van ons bezoek op Vancouver Island, om de ferry te nemen die ons zal terugbrengen naar het vasteland.

Alberni
We rijden nog een stuk verder, om morgen zo vroeg mogelijk Tofino te bereiken. Dit bezoek willen we kort houden, want in het noorden wachten onze vrienden Magda en Fred, om opnieuw even samen te reizen. In Alberni stoppen we op een winkelparking voor de nacht.

Pacific Rim National Park Reserve
De weg door de bergen is smal en bochtig, sommige stukken vrij steil, we komen niet snel vooruit. Het is reeds druk hier, we zijn blij dat we hebben beslist om Tofino te bezoeken voor we naar het noorden verder rijden. Wat zal dat niet zijn in juli, eenmaal de schoolvakanties zijn begonnen.

Eenmaal we de bij de kust aankomen, bevinden we ons in het Pacific Rim National Park Reserve. We stoppen bij het Visitor Center, waar we kaarten en wandelinformatie krijgen, eveneens van de dorpjes Tofino en Ucluelet. Deze zijn elk gelegen aan de kust, aan weerskanten van het natuurpark.

Eerst zullen we helemaal tot het einde van de kustweg rijden, naar Tofino. Onderweg kijken we reeds uit naar een overnachtingsplek voor vanavond, het zal hier niet gemakkelijk zijn iets te vinden. Zowat alle zijweggetjes zijn met poorten afgesloten. Deze die toch open zijn, te smal en met lage overhangende takken, hier kunnen we niet passeren met onze Manga.

Tofino
Eenmaal voorbij de grens van het nationale park, zien we bebouwing tussen het groen. Hier komen we op een smalle landtong, overal staan aanwijzingen over hoe te reageren bij een Tsunami alarm.

Tofino is een klein, uiterst toeristisch plaatsje. Het is er zeer druk, men wandelt door de straatjes met winkeltjes, restaurantjes en een groot aanbod van andere attracties. Wij rijden het dorpje door, naar een parking, van waaruit een mooie wandeling vertrekt.

De Tonquin Trail brengt ons door een dicht bos naar het strand. Onderweg brengen enkele zijpaadjes ons naar uitzichten. Uiteindelijk komen we op Third Beach terecht, een mooi geel zandstrand. Aan de overkant van de baai zien we een hotel bij het strand.

Er is nog wel wat te beleven in het dorpje aan zee, maar we houden het voor gezien. Zo kunnen we verder in het nationale park in alle rust dezelfde beelden van de mooie kust bewonderen. Ook hopen we dat Ucluelet, het plaatsje aan het andere uiteinde van de kustweg, ons een meer relaxte sfeer zal bieden. Het is immers niet zo bekend.

Wandelen in Pacific Rim NPR
Eenmaal opnieuw in het nationale park, stoppen we bij Radar Hill. We wandelen de heuvel op, waar ooit een radar installatie heeft gestaan, die werd ingezet tijdens de koude oorlog. Veel is hier niet te zien, de natuur is mooi, we lopen over grote ronde rotsen. Boven hebben we uitzicht op zee.

Een volgende wandeling belooft meer, Schooner Cove Trail. Door een mooi dicht regenwoud wandelen we naar het strand. De bomen zijn bemost, slierten hangen aan de takken. Het pad bestaat grotendeels uit planken, met vele trappen op en neer. Zo kruisen we enkele kreken. Wanneer we op het strand aankomen worden we verrast door een schitterend uitzicht op een bebost eiland vlak voor ons. We bevinden ons in de grote baai, waar Long Beach aan gelegen is, een uitgestrekt geel zandstrand. Vlakbij zien we de huisjes van Esowista, die langs de rand van het strand in het bos staan. Een dorpje van de inheemse bevolking.

Aan het andere uiteinde van Long Beach, komen we via Combers Beach Trail opnieuw het strand op. Deze wandeling gaat eveneens door een mooi bos.

Er is nog tijd voor een laatste wandeling, de Rainforest Trail. Deze bestaat uit twee rondwandelingen, aan beide zijden van de autoweg. Plankenpaden brengen ons met vele trappen op en neer door een prachtig regenwoud. Dikke, hoge rode ceders staan tussen andere oude bomen, op de bodem liggen gesneuvelde exemplaren te rotten. Varens en mossen maken het plaatje af, samen met een grote variatie aan andere bosplanten. Opnieuw genieten we van het natuurschoon.

Tijd om onze slaapplaats op te zoeken, een zandpleintje voor de gesloten poort van een stortplaats. Verder kunnen we de bosweg niet volgen, deze wordt te smal. Het is zeer rustig, tot wat later regelmatig autoslapers beginnen te passeren, allen op zoek naar een geschikt plaatsje. Grote campers zien we niet, daarvoor is de weg verder te smal. Enkel twee hele kleine campertjes rijden voorbij, het bos in.

Ucluelet
We rijden eerst naar het uiteinde van de kustweg, de andere kant op dan Tofino. Hier is het dorpje Ucluelet gelegen, dat bekend staat als minder toeristisch dan Tofino. Dit lijkt te kloppen, we zien amper winkeltjes en restaurantjes, als toeristische trekpleisters. De wandelparkings zijn echter wel goed gevuld met voertuigen, dus zo onbekend is dit plaatsje niet.

Een eerste wandeling die we hier maken, is de Lighthouse Loop Trail. Dit pad brengt ons voorbij een oude vuurtoren, niet echt de moeite om zien. Daarna volgen we de grillige rotskust, met mooie uitzichten op rotseilanden ervoor. Via een bospad keren we terug naar de parking.

Op ons kaartje zien we dat er een scheepswrak te zien is langs Big Beach. We zoeken de nabijgelegen parking en wandelen ernaartoe. Vlak boven de plaats waar we moeten zijn, zien we twee enorme Bald Eagles (witkopzeearenden) uit een boom opvliegen. Van het wrak is echter amper iets te zien, de houten boot ligt weg te rotten onder het groen.

Ancient Cedars is een rondwandeling door het mooie oude woud. We volgen het zijpad Rocky Bluffs, dat de grillige rotskust volgt. Overal zijn mooie uitzichten op zee, met bankjes om een pauze te nemen. Jammer dat de zee vandaag zo kalm is, we veronderstellen dat grotere golven zouden uiteenspatten op de rotsen en zo het uitzicht meer spectaculair maken.

Pacific Rim NPR
Opnieuw rijden we het Pacific Rim NPR in, waar nog enkele wandelingen op ons programma staan.

Willowbrae Trail en Half Moon Trail starten op dezelfde plaats, leiden elk naar een mooie baai. Telkens moeten we afdalen via lange houten trappen. Op beide strandjes is het uiterst rustig, aan de rand van het woud ligt aangespoeld hout en boomstammen die wit uitgeslagen zijn door het zoute water en erosie.

Midden in het natuurpark, aan zee, ligt het Kwisitis Visitor Center. Hier wordt zeer veel informatie geboden over het park, de natuur, de dieren, de inheemse bewoners, …
We maken een praatje met de ranger. In deze buurt leven veel grijze walvissen, ze voeden zich met wat ze op de zeebodem vinden. Van hieruit zijn ze dagelijks te zien, de beste momenten zijn rond 11 u en rond 15 u. Hij toont ons hoe we ze kunnen spotten van op het terras en leent ons prompt zijn verrekijker. En ja, we zien een drietal walvissen die regelmatig water opspuiten. Dit doen ze 3 keer na elkaar, met tussenpauzes van 20 seconden, dan is er een pauze van 3 – 5 min. De derde keer komt meestal de rug van de walvis boven water, soms ook de staart. Leuk om zien!

We hebben het gevoel dat we hiermee het park voldoende hebben verkend, reeds vandaag kregen we de indruk dat er niet veel variatie meer te zien viel. We keren terug naar onze slaapplaats, morgen rijden we verder naar het noorden.

Cathedral Grove
Op terugweg van de westkust richting oostkust van Vancouver Island, stoppen we nog bij Cathedral Grove in McMillen Provincial Park. Hier maken we twee korte rondwandelingen in het bos met zeldzame oude Douglas sparren. Deze werden genoemd naar de Schotse botanist David Douglas, die tussen 1827 en 1833 meer dan 200 nieuwe plantensoorten ontdekte in Noord Amerika, waaronder deze bijzondere spar, die meer dan 1.000 jaren oud kan worden.

De allergrootste boom in dit park heeft een hoogte van 76 meter, een omtrek van 9 meter en is meer dan 800 jaar oud. Toen Christoffel Columbus naar Nood Amerika kwam in 1492, was hij reeds ouder dan 300 jaar. Men vergelijkt deze met de toren van Pisa, die ernaast slechts een dwerg zou zijn, met zijn 56 meter hoogte.

In 1997, op nieuwjaarsdag, woedde een zware storm op het eiland, in 20 – 30 minuten tijd werden vele van de reusachtige bomen omvergeworpen, over een gebied van 36 hectare groot. Deze liggen nog steeds op de bodem van het bos, onder de overlevende exemplaren. Indrukwekkend om zien.

ALBERNI – PARKING PACIFIC RIM SHOPPING CENTER, NAAST WALMART
Op de Walmart parking staan borden ‘enkel voor klanten, gedurende max. 3 u’. Deze borden zagen we eerder, op plaatsen waar Walmart klachten krijgt van de locale overheid of campings. In feite is Walmart meestal niet tegen kampeerders op hun parking, het zijn vaak goede klanten. In dit geval lezen we op het internet dat ze je niet laten wegslepen, doch soms wel verzoeken om te vertrekken. We parkeren op een kleine parking tussen Walmart en andere winkels, hier hangen geen borden, het is er zeer rustig. WIFI op de parking, van Starbucks en Staples.

PACIFIC RIM NPR – OPEN PLEK IN HET BOS
Brede bosweg die leidt naar West Coast Landfill (een stortplaats), net buiten de grens van het NPR. De grote open plek is een geschikte overnachting plaats, buiten de openingsuren, van maandag tot zaterdag, 10 – 16 u. Geen voorzieningen.
Verderop wordt de weg smaller, vormt nog een netwerk van weggetjes door het bos tot aan de baai aan de overkant. Enkel bruikbaar voor auto’s en zeer kleine campers. Ook daar zouden nog plaatsjes zijn om te overnachten.
Minpunten: Soms nogal veel vliegen. Slechts bruikbaar tijdens de sluitingsuren van het containerpark.

CAMPBELL RIVER – WALMART PARKING
Grote, vrij rustige winkelparking. Toiletten in de winkel, open tot 11PM. WIFI op de parking.

Colwood – Duncan – Chemainus – Nanaimo – Alberni, 201 km
Wilfert Road – Island Hwy – Trans Canada Hwy, n° 1 – Scenic route: Cowichan Bay Rd – Trans Canada Hwy, n° 1 – Trunk Rd – Canada Avenue – Trans Canada Hwy, n° 1 – Scenic route: Bell-McKinnon Rd, Herd Rd (Chowichan Valley – Trans Canada Trail), Osborne Bay Rd, York Avenue, Chaplin Street, Crofton Rd, Chemainus Rd (n° 1A) – Trans Canada Hwy, n° 1 – Stewart Avenue, n° 1 – Brechin Rd, n° 19A – Island Hwy North, n° 19A – East Island Hwy, n° 19 – Inland Island Hwy, n° 19 – Alberni Hwy, n° 4A / n° 4
De grotere, doorgaande wegen zijn vrij druk bereden. Secundaire wegen zijn smal en bochtig, minder verkeer. De meeste wegen liggen redelijk goed. We kiezen voor de mooiere routes, al stellen die geen van allen veel voor.

Alberni – Pacific Rim NPR – Tofino – Pacific Rim NPR, 160 km
Alberni Hwy, n° 4 – Johnston Rd, n° 4 – River Rd, n° 4 – Pacific Rim Hwy, n°4 – Campbel Street en andere straten van Tofino – Pacific Rim Hwy, n°4 – Recreation Rd
Soms vrij smalle, bochtige bergweg, af en toe vrij steil. De weg ligt op vele plaatsen niet goed. Een langzaam traject. De kustweg is vlot te rijden. Rereation Rd is een zandweg met putten.

Pacific Rim NPR – Ucluelet – Pacific Rim NPR, 49 km
Recreation Rd – Pacific Rim Hwy, n°4 – Tofino-Ucluelet Hwy – Peninsula Rd en andere straten in Ucluelet – Tofino-Ucluelet Hwy – Pacific Rim Hwy, n°4 – Wick Rd – Pacific Rim Hwy, n°4 – Recreation Rd
De kustweg ligt goed. De straten op het einde in Ucluelet zijn minder goed, de Wick Rd eerder slecht door vele oneffenheden en putten.

Pacific Rim NPR – Alberni – Cathedral Grove – Campbell River, 257 km
Recreation Rd – Pacific Rim Hwy, n°4 – River Rd, n° 4 – Johnston Rd, n° 4 – Alberni Hwy, n° 4 – Inland Island Hwy, n° 19 – Island Hwy, n° 19A

DUNCAN – TOTEMPALEN
In het oude centrum van het stadje staan overal totempalen verspreid. Elke paal heeft een bordje met een woordje uitleg. Het traject langs de totempalen is goed te volgen, door gele voetjes op het wegdek. We vinden deze totempalen niet zo bijzonder, hebben al mooiere gezien in Canada. Ze gelijken allen op elkaar. Eén van de totempalen is speciaal, door zijn dikte. Al bij al een aangename wandeling.
INFORMATIE:
Toerismekantoor bij het museum in het oude stationsgebouw.
Een summier plannetje is verkrijgbaar met daarop de totempalenroute aangeduid.
Aan het centrum, langs de spoorlijn. Gratis, tenzij anders vermeld (let op, slechts op enkele plaatsen).

CHEMAINUS – MUURSCHILDERINGEN
Een groot aantal muurschilderingen op de gebouwen in het centrum van het plaatsje. Het traject is te volgen met behulp van een plannetje. Er zijn ook gele voetjes op het wegdek getekend, doch deze zijn vaak bijna verdwenen en ze lopen een beetje alle kanten op. Muurschilderingen vinden we steeds boeiend, al zijn ze hier niet allemaal even mooi. Toch vinden we er enkele interessante tussen.
INFORMATIE:
Toerismekantoor in het centrum van Chemainus, van waaruit men de wandeling kan maken.
Een kaartje met de beschrijving van de muurschilderingen is er te koop, 3 CAD.
Wij gebruiken een informatieboekje over Chemainus, dat we in Duncan hebben gekregen, hierin staat een plannetje met aanduiding van waar de muurschilderingen zich bevinden.
WEBSITE: www.muraltown.com
Aan de rand van het centrum, op korte afstand van het toerismekantoor en de muurschilderingen. Gratis.

NANAIMO – PETROGLIEFEN
De petrogliefen hier zijn zeer beperkt in aantal en amper zichtbaar op de rotsen. Deze op het einde van het pad zitten onder een laag mos, daarvan zien we echt niet veel. Enkele informatieborden verklaren de tekeningen.
INKOM: Gratis.
Aan de het paadje dat naar de petrogliefen en de informatieborden leidt. Gratis.

PACIFIC RIM NATIONAL PARK RESERVE
Zeer mooi natuurgebied aan zee, dat bestaat uit regenwoud, mooie stranden en enkele eilanden vlak voor de kust. De kustweg loopt door dit park, naar het plaatsje Tofino, dat buiten het park is gelegen.
WANDELEN:
We maken in het park meerdere wandelingen (zie verder), deze zijn op kaartjes en brochures genummerd van 1 tot 8.
Wandeling n° 5, Bog Trail (rondwandeling door het bos, 800 m), maken we niet, met een camper mag men niet op de parking parkeren en er is geen alternatief.
Wandelingen n° 3, South Beach Trail (1,5 km retour), en n° 4, Nuu-Chah-Nulth Trail (2,5 km enkel), maken we niet. Beide vertrekken aan het Kwisitis Visitor Center. We bekijken de omgeving van op het terras van het Visitor Center en hebben het gevoel niet echt iets nieuws te zullen zien.
INKOM: 7,8 CAD per persoon, ticket geldig tot de volgende dag 16 u.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
In 2017 zijn de toegangen tot de Nationale Parken in Canada gratis, ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van het land.
INFORMATIE:
Bij het begin van het park is een Visitor Center. Kaartjes en wandelinformatie zijn beschikbaar.
In dit gebouw is ook informatie te bekomen over Tofino en Ucluelet.
Website: www.pc.gc.ca/en/pn-np/bc/pacificrim/index
E-mail: [email protected]
Tel.: 250-726-3500
In het park bevindt zich het Kwisitis Visitor Center. Dit loont de moeite van een bezoek. In het grote gebouw is veel informatie beschikbaar over het park, de natuur, de dieren, de oorspronkelijke bevolking, … Alles wordt zeer visueel weergegeven, op vraag worden verschillende films getoond. Op het grote terras van het gebouw heeft men een mooi uitzicht op zee, waar dagelijks grijze walvissen te spotten zijn.
Aan de Visitor Centers en bij alle wandelingen.

PACIFIC RIM NATIONAL PARK RESERVE – RADAR HILL
Kort wandelpad naar de top van een heuvel, waar ooit een radar installatie stond. Uitzicht op zee. De natuur is mooi, maar eigenlijk is er weinig te zien. Lengte: 100 m enkel.
Bij het begin van de wandeling.

PACIFIC RIM NATIONAL PARK RESERVE – SCHOONER COVE TRAIL (N° 8)
Prachtige wandeling over een pad door het regenwoud. Vooral plankenpad met vele trappen, waarbij op en neer twee kreken worden gekruist. Aan het einde komt men op een geel zandstrand, met schitterend uitzicht. Lengte: 1 km enkel.
Bij het begin van de wandeling.

PACIFIC RIM NATIONAL PARK RESERVE – COMBERS BEACH TRAIL (N° 7)
Mooi wandelpad door het bos, dat vrij steil daalt naar het strand, waar de invloed van het zoute water en de wind kan worden gezien aan de bomen aan de rand van het woud. Lengte: 500 m enkel.
Bij het begin van de wandeling.

PACIFIC RIM NATIONAL PARK RESERVE – RAINFOREST TRAIL (N° 6)
Twee mooie luswandelingen, door een schitterend oud regenwoud met hoge, dikke bomen. Indrukwekkende wandeling over plankenpaden, vele trappen brengen ons op en neer door het bos. De wandeling aan de overkant van de weg vinden we ietsje mooier. Lengte: 1,1 km voor elke lus.
Bij het begin van de wandeling.

PACIFIC RIM NATIONAL PARK RES. – WILLOWBRAE TRAIL (N° 1) & HALF MOON BAY TRAIL (N° 2)
Mooie wandeling door het bos, over een breed pad. Op 1,3 km van de parking, splitst het pad in beide wandelingen. Vanaf daar is het wandelen over plankenpaden met telkens een zeer lange houten trap tot op het strand. Vanaf de splitsing, Willowbrae Trail: 1 km enkel, Half Moon Bay Trail: 500 m enkel.
INKOM: Inbegrepen bij de prijs van het Pacific Rim NPR.
Bij het begin van de wandeling, op het einde van Willowbrae Rd (onverhard).

TOFINO – TONQUIN TRAIL
Mooie wandeling door het bos, met hier en daar een uitzicht op zee. Deze eindigt bij Third Beach. Lengte: 2,6 km retour. We hebben sterk het gevoel dat het pad een stuk langer is.
INFORMATIE:
Langs de kustweg, bij het begin van het dorp is een Visitor Center of bij het Visitor Center aan de rand van het Pacific Rim NPR (zie hoger).

UCLUELET – LIGHTHOUSE LOOP TRAIL
Mooie rondwandeling, langs de rotskust en door het regenwoud. De vuurtoren is niet bijzonder mooi. Uitzichten op rotseilanden voor de kust. Lengte: 2,6 km.
Visitor Center aan de rand van het Pacific Rim NPR (zie hoger).
Het Visitor Center in het dorpje zelf is slechts enkele dagen in de week open, wegens te kort aan personeel, volgens een nota aan de deur: open van dinsdag tot vrijdag.

UCLUELET – BIG BEACH SHIPWRECK
Aan de parking het korte pad volgen naar het strand, klein eindje naar links ligt onder enkele bomen het wrak van een vergaan schip. Niet veel aan te zien.
Visitor Center aan de rand van het Pacific Rim NPR (zie hoger).
Kleine parking op de kruising van Matterson Drive en Marine Drive.

UCLUELET – ANCIENT CEDARS & ROCKY BLUFFS
Ancient Cedars loop is een rondwandeling door het oude bos, 0,9 km. Het pad Rocky Bluffs splitst af naar rechts, door de bosrand, met vele uitzichten op zee en de grillige rotskust, 1,25 km enkel.
Mooie wandeling, doch we vinden de kust voor Ucluelet vrij eentonig. Hierdoor volgen we slechts een klein stukje van het tweede pad dat afsplitst, Artists Loops (1,75 km enkel) en aansluit op de Browns Beach trail (1,75 km enkel). De volledige wandeling kan ook gemaakt worden van op de parking aan de Marine Drive, te starten met Browns Beach Trail.
Visitor Center aan de rand van het Pacific Rim NPR (zie hoger).
Langs Peninsula Road aan de wegkant, waar de Ancient Cedars loop wandeling uitkomt.

CATHEDRAL GROVE
2 korte rondwandelingen door een mooi bos. Mooi verzorgd wandelpad. De moeite om even te stoppen op weg van of naar de westkust.
WEBSITE: www.cathedralgrove.eu/text/01-Cathedral -Grove-1.htm
Langs de wegkant, aan de wandelingen. Het is in juni reeds zeer druk, we moeten wachten op een plaats die vrijkomt om te kunnen parkeren.

Fotoalbums van locatie «Colwood»

BC, Vancouver Island, deel 2: Pacific Rim NPR (33)