Reisverhaal «BC, Revelstoke »

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 29 Juli 2017 - Laatste Aanpassing 10 Augustus 2017

29 juli – 2 augustus 2017

BC, Revelstoke

Traject: Kelowna – Vernon – Frog Falls – Revelstoke – Mount Revelstoke NP – Tangier River

Frog Falls
In Kelowna nemen we de draad weer op en rijden na enkele dagen vlug verder. We hebben zin om weer te reizen en te genieten van dit mooie land. Onze eerste rit gaat richting binnenland, naar enkele nationale parken. Het is zeer druk op de wegen, een weekend midden in de zomervakantie. Enkele keren moeten we stapvoets rijden, omwille van een klein ongevalletje en festiviteiten in het dorpje Enderby.

Ons doel voor vandaag is Frog Falls, een overnachtingplaats met wandeling langs een onverharde bosweg. Dat het wat koeler zou worden, is ijdele hoop. De thermometer staat nog steeds op 37°C in de namiddag.

Voor we dit rustige slaapplaatsje verlaten, maken we ’s ochtends de korte wandeling naar de waterval. Deze is verrassend mooi en hoog.

Revelstoke
Het plaatsje Revelstoke is een typisch vakantieoord, gelegen in een brede vallei, omringd door een prachtig natuur. Zijn omgeving met hoge bergen getopt met gletsjers, maar ook alpiene weiden, rivieren en meren, zorgt voor zowel winter- als zomerpret.

Mount Revelstoke National Park
Net voorbij Revelstoke bevindt zich het Mount Revelstoke NP. Eigenlijk een lange zijweg, die steil de berg opklimt, met 16 haarspeldbochten. Persoonlijk tellen we er maar 14, het zal wellicht aan ons liggen. Eén ding is zeker, we hebben er geen gemist …

Het loket aan de ingang van het park ligt er verlaten bij. Vermoedelijk omdat dit jaar niet moet betaald worden bij het bezoeken van nationale parken in Canada, wegens het 150 jarig bestaan van het land. Over dit park hebben we totaal geen informatie, we hopen dat er verderop een Visitor Center is. Doch dat blijkt niet zo te zijn, dus rijden we het park in, zonder te weten wat we zullen tegenkomen. Gelukkig staan bij elk uitzicht en aan de wandelpaden, informatiebordjes.

Onderweg stoppen we bij een aantal mooie panorama’s, lang niet overal is plaats. Een groot nadeel van dit park, zijn de kleine parkings met zeer beperkte parkeerplaatsen. Sommige staan met 2 auto’s al vol.

We hebben het gevoel dat het uiterst rustig is in dit park, er rijden zeer weinig andere voertuigen op de weg. Bijna boven, worden we dan ook verrast door de vele auto’s. Ze staan langs de weg geparkeerd aan panorama uitzicht, waarvan de kleine parking volzet is. Maar mensen zien we hier niet, raar.

Tot we willen verder rijden en een losstaand informatiebordje zien staan, shuttle bus aangeraden!
Nu begrijpen we het plaatje, de parkings boven zijn volzet, hier vertrekt een busje om de mensen naar de top te brengen. Marc wil toch gaan kijken, als er geen plaats is keren we terug. Immers, we hebben totaal geen idee van de uren van deze shuttledienst.

Juist wanneer we willen vertrekken, komt zo ‘n busje aangereden. Met de volgende rit kunnen we niet mee, want de plaatsen zijn al besproken door passagiers van auto’s, die verderop geen plaatsje vonden en terugkeren. Maar de dame rijdt voortdurend op en neer, dus het wachten duurt niet lang.

Omdat het busje na 17 u niet meer rijdt, wachten we echter niet. Veel tijd om te wandelen zal ons toch niet resten. We zullen eerst wat meer informatie zoeken over de wandelingen en morgen zeer vroeg terugkomen. Bij het verlaten van het park is het tolhokje bemand, we vragen een wandelfolder.

Eva Lake
Zo gezegd, zo gedaan. Om 8 u stipt gaat de poort open en rijden we het park in. We maken vandaag een schitterende wandeling, naar Eva Lake (1.917 m.h.). Het pad gaat door bossen, langs alpiene grasvelden met een kleurrijke wilde bloemenpracht, over grote rotsblokken van oude steenlawines. Al horen we zeer regelmatig de reusachtige marmotten fluiten, we krijgen er maar eentje te zien. De kleine gestreepte eekhoorntjes zijn minder verlegen en tonen zich maar al te graag. Aan het idyllische bergmeer genieten we van een prachtig landschap.

Op terugweg slaan we af naar Miller Lake (1.891 m.h.). Eveneens een prachtig meer, doch in een totaal andere omgeving. Middenin bevinden zich enkele mooie rotseilandjes, rondom hoge rotswanden, met hier en daar nog sneeuwplekken. Een moedig Duits koppeltje zwemt in het ijskoude water …

Nels Nelsen Ski Jump
Op terugweg stoppen we bij de Nels Nelsen Ski Jump. Hier bevond zich lang geleden een skischans. Het is de enige plaats in Canada waar wereldrecords schansspringen werden gebroken, nl. in 1921, 1931 en 1932. Nu zijn enkel nog aandenkens te zien, die een idee geven over de historische activiteiten op deze plaats.

Opnieuw rook
De volgende dag zijn we opnieuw omgeven door een dikke grijze rook. Bergtoppen zijn niet meer zichtbaar. Ook in deze omgeving woeden enkele branden. Doch de meeste rook is afkomstig van regio Williams Lake – Ashcroft, waar men nog steeds geen controle heeft over de enorme vuren, die we een maand geleden zagen ontstaan. Een vriendelijke jongeman in het toerismekantoor, toont ons de rookkaart op zijn computer. Het vuur is nog verder aangewakkerd, de weersomstandigheden doen hier geen goed aan. Vandaag worden 100 Mexicaanse brandweermannen verwacht, ter versterking. Eerder kwam al hulp vanuit Australië en Alaska. Men is in Canada gewend aan wilde branden in het zomerseizoen, doch zo erg is het nog nooit geweest.

Skunk Cabagge

Aan de rand van Mount Revelstoke NP, langs de Highway die naar Glacier NP leidt, stoppen we bij Skunk Cabagge, een zeer zeldzaam bergmoerasgebied. Deze plaats is eveneens uniek, omwille van de bijzondere gele bloemen, die men eerder in tropisch gebied zouden verwachten. Doch ze horen hier in dit moeras thuis. De sterke geur die zij verspreiden, was aanleiding tot de naamgeving.

We maken de korte rondwandeling over het plankenpad boven het moeras. Bloemen zien we niet, daarvoor zijn we te laat in het seizoen. Doch de bladeren ervan zijn reusachtig, tot bijna een meter groot. Een mooie wandeling, tussen dichte begroeiing, waar een grote verscheidenheid aan vogels, alsook kikkers kunnen gespot worden.

Tot onze verwondering, komen we tijdens deze korte wandeling 2 keer Vlamingen tegen. Eerst Christophe uit de Ardennen, daarna Martine en Michel uit Gent. Het is elke keer aangenaam om onze eigen taal te horen wanneer we lang op reis zijn. Leuke ontmoetingen, met telkens een boeiend gesprek.

Giant Cedars
Wat verder langs de weg bevindt zich Giant Cedars. Doorheen dit mooie oude cederbos bevindt zich een rondwandeling op plankenpad. De woudreuzen zijn iets minder indrukwekkend dan deze die we op andere plaatsen al hebben gezien. Doch de diepgroene onderbegroeiing met zeer grote bladeren, maakt hiervan een prachtig bos. Tijdens deze wandeling genieten we van aangename, iets koelere temperaturen. Opnieuw komen we Christophe tegen, we wandelen samen verder en genieten van onze lunch, op een bank in de schaduw.

FROG FALLS – BC RECREATION SITE
PRIJS: Gratis.
Kleine camping in het bos, met wandelpad naar een waterval. De voorziene plaatsjes zijn eerder geschikt voor tenten, volledig in de schaduw. We plaatsen onze Manga aan de rand van de camping, op een open plek bij het begin van het wandelpad. Zeer rustig. Picknicktafels en –banken, droge toilet.
Minpunten: ’s Avonds nogal veel steekvliegjes en muggen.

REVELSTOKE – SUTTON PLACE PARKING
PRIJS: Gratis.
Groot zandterrein, waar men op het einde mag overnachten met een camper. Voorwaarde: de camper moet autonoom zijn. Geen voorzieningen. WIFI in het hotel, waar men een dag permit moet aanvragen bij de receptie. Het overnachten wordt hiermee tot 1 nacht beperkt. Dit is vermoedelijk een regel, om langdurig kamperen te vermijden. We vragen opnieuw een permit de volgende dag, krijgen deze zonder probleem. Mooi uitzicht rondom, op bergtoppen met gletsjers.
Minpunten: Stofferig.

TANGIER RIVER – FOREST SERVICE ROAD
Zeer smalle bosweg, waarin helemaal vooraan een open plaatsje is met vuurring (linkse weg). Verder rijden zou moeilijk worden met een camper.
Minpunten: Lawaai van de highway vlakbij, met veel vrachtvervoer. Ook horen we een aantal treinen passeren.

SANI DUMP:
Revelstoke – Frontier Gas Station: Dumpstation aan de rand van de parking. Niet zeer verzorgd. De drinkwaterkraan iets verder in de kant, is met een slot afgesloten.
Prijs: 2 CAD of gratis met aankoop.
Wanneer wij hier komen, is het benzinestation afgesloten met gele linten. Het wordt dus gratis dumpen.
Coördinaten: 51.011660 – 118.211920

Kelowna – Vernon – Frog Falls, 179 km
Banks Road – Highway 97 – Highway 97A – Trans Canada Highway, n° 1 – Wap Lake FSR (Forest Service Road)
Vrij drukke wegen, die goed liggen. Langs meren, door landbouwgebied, uitzicht op gebergte. Wap Lake FSR is een vrij smalle onverharde weg in goede staat, met passeerplaatsjes.

Frog Falls – Revelstoke – Mount Revelstoke NP, 87 km
Wap Lake FSR (Forest Service Road) – Trans Canada Highway, n° 1 – Meadows in the Sky Parkway – Trans Canada Highway, n° 1 – Victoria Street East – 4th Street East – Airport Way – Nichol Road – Camozzi Road
Vrij rustige wegen, die goed liggen. Mooie uitzichten op meren en bergen. Meadows in the Sky Parkway is de weg doorheen Mt Revelstoke NP, die steil opklimt met 16 haarspeldbochten. Deze ligt er zeer goed bij, is voldoende breed.

Revelstoke – Mount Revelstoke NP – Revelstoke, 87 km
Camozzi Road – Nichol Road – Airport Way – 4th Street East – Victoria Street East – Trans Canada Highway, n° 1 – Meadows in the Sky Parkway – Trans Canada Highway, n° 1 – Victoria Street East – 4th Street East – Airport Way – Nichol Road – Camozzi Road
Vrij rustige wegen, die goed liggen. Zie vorig traject.

Revelstoke – Mount Revelstoke NP – Tangier River FSR, 44 km
Camozzi Road – Nichol Road – Airport Way – 4th Street East – Townley Street – Trans Canada Highway, n° 1 – Tangier River Forest Service Road
Highway n° 1 is een eerder drukke, doorgaande weg, met veel vrachtvervoer. Tangier River Forest Service Road is een zeer smalle bosweg, een zandweg met putten en gras in het midden.

FROG FALLS – WANDELING NAAR DE WATERVAL
Korte wandeling naar onverwacht mooie waterval.
INKOM: N.v.t.
Parkeerplaatsje aan een smal weggetje naar de waterval. Auto’s kunnen hier verder rijden.

MOUNT REVELSTOKE NATIONAL PARK
Zeer mooi natuurgebied dat bestaat uit een 26 km lange weg die Mount Revelstoke opklimt. Hoogteverschil: 1.600 m. Vrij steil met 16 haarspeldbochten, doch zeer goed te rijden door zijn breedte. Trailers moeten beneden aan de gate worden achtergelaten. Langs de weg zijn meerdere mooie uitzichten op de vallei, het toeristische plaatsje Revelstoke en de omringende bergen met hun gletsjers. In dit gebied leven zwarte en grizzly beren.
WANDELEN:
In het park zijn een aantal mooie wandelingen te maken, ze worden aangeduid op een folder die verkrijgbaar is aan de parkingang. Een korte omschrijving en de lengte (enkel) wordt telkens vermeld. We maken enkele korte wandelingetjes, alsook de mooie wandeling naar twee meertjes.
Eva Lake: Gemakkelijke wandeling, zeer mooi en gevarieerd. Door alpiene omgeving, met veel wilde bloemen. Over rotsblokken van oude steenlawines. Door naaldbos.
Lengte vanaf start wandelpad: 6 km enkel, hoogteverschil 209 m.
Men raadt hiervoor 6 uren aan, retour.
Wij wandelen 2 u, van de parking tot bij het meer (enkel), in totaal 7,5 km.
Miller Lake: zelfde pad, 800 meter voor Eva Lake afslag naar Miller Lake, eveneens zeer mooi, maar totaal anders. Lengte: 400 m enkel.
Jade Lake: zelfde wandelpad, splitst vlak na de afslag voor Miller Lake, nog 4 km enkel te gaan. Totale lengte vanaf start wandelpad: 9 km enkel, hoogteverschil: 428 m. Hier zijn enkele kampeerplekjes voorzien voor tentjes. Zelf wandelen we er niet naartoe.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
De weg is open voor alle voertuigen, trailers moeten worden afgekoppeld beneden. Vanaf de laatste parking is een gratis shuttlebusje voorzien, dat continue heen en weer rijdt tussen 10 u en 17.30 u. Wie vroeger wil wandelen, moet de laatste kilometer naar de top te voet afleggen.
INKOM: 19,60 CAD per voertuig/familie. Geldig tot 16 u de volgende dag, ook geldig in Glacier NP.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
In 2017 zijn de toegangen tot de Nationale Parken in Canada gratis, ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van het land.
Open van 8 u tot 20 u (zomer).
Tijdens de winterperiode wordt de weg niet sneeuwvrij gemaakt, men kan bijgevolg de top bereiken vanaf eind juni tot eind september.
INFORMATIE:
In het park bevindt zich geen Visitor Center. Een folder is beschikbaar aan de gate.
Website: www.pc.gc.ca/revelstoke
E-mail: [email protected]
Tel.: 250-837-7500
Langs de parkweg, bij wandelingen en uitzichten. Op het einde van de parkweg, waar enkel een shuttlebusje verder rijdt (+/- 1 km).
De parkings zijn eerder klein en vlug gevuld. Wanneer parking 1 en parking 2 op het einde van de weg volzet zijn, rijdt het shuttle busje verder naar beneden tot aan Panorama Point. Ook daar is amper parkeerplaats en moet men de voertuigen achterlaten aan de rand van de weg.

MOUNT REVELSTOKE NATIONAL PARK – SKUNK CABBAGE
Mooi moerasgebied waardoor een korte rondwandeling op plankenpad loopt. Deze plaats is bijzonder omwille van de zeldzame gele bloemen, die normaal enkel in tropisch gebied zouden verwacht worden. Ook zijn hier vele vogelsoorten te spotten, alsook kikkers.
Lengte: 1,2 km.
INKOM: Gratis.
INFORMATIE:
Vermeld op de folder van Mount Revelstoke NP (zie hoger).
Korte zijweg van Highway n° 1, waar de wandeling vertrekt. Vlak ervoor aangeduid. Toiletten en vuilnisbakken. Picknicktafels en -banken. Overdekte picknickplaats.
Coördinaten: 51.086005 – 117.920840

MOUNT REVELSTOKE NATIONAL PARK – GIANT CEDARS
Mooi oud cederbos, vooral door de felgroene onderbegroeiing van grote bladeren. Rondwandeling gevormd door plankenpad met trappen.
Lengte: 0,5 km.
INKOM: Gratis.
INFORMATIE:
Vermeld op de folder van Mount Revelstoke NP (zie hoger).

Fotoalbums van locatie «Kelowna (14)»