Reisverhaal «BC – Alaska Highway, stukje herhaling»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 04 Juli 2016 - Laatste Aanpassing 21 Juli 2016

Traject: 4 – 8 juli 2016

Traject: Watson Lake – grens Yukon / British Columbia – Liard Hotsprings – Mineral Licks Trail – Muskwa River – Fort Nelson – Liard Trail, Beaver Lake

Vanuit Watson Lake volgen we weerom de Alaska Highway, de 2.432 km lange historische weg van Dawson Creek in British Columbia naar Delta Junction in Alaska. Deze hebben we reeds helemaal gereden, meermaals moesten we zelfs stukken opnieuw rijden als aansluiting tussen andere routes. Ditmaal rijden we het gedeelte door de Noordelijke Rocky Mountains voor de tweede keer, van Watson Lake tot Fort Nelson. Dit vinden we een van de mooiste trajecten van de ganse route. We hebben er alle vertrouwen in dat het niet zal vervelen, wellicht zal dit schitterende parcours er wat verschillend uitzien in de andere rijrichting, bovendien zijn we nu juli, vorig jaar passeerden we hier in mei.

Details over wat er te zien is onderweg zijn te vinden in onze beschrijving van vorig jaar, een aantal wandelingen en uitzichten zullen we deze keer overlaten.

Reeds kort na ons vertrek, zien we langs de wegkant 3 bizons grazen. Hiervoor stoppen we natuurlijk, dieren in het wild blijven ons boeien. Het zijn kanjers, ze zijn er gerust in en helemaal niet bang van het passerende verkeer. En tijdens dezelfde rit tellen we er uiteindelijk 8, dit op een tijdspanne van niet meer dan 30 minuten. Dat belooft !

Liard Hotsprings
Aan de Liard Hotsprings kunnen we niet zomaar voorbijrijden. Vorig jaar hebben we ervan genoten, te dobberen in het hete bronnenwater, midden in de natuur. Langer dan 20 minuten baden wordt afgeraden, vanwege de watertemperatuur die hoger dan 40 °C is. Ditmaal zullen we er de namiddag doorbrengen, zodat we tweemaal in de baden kunnen gaan.

De eerste keer maken we kennis met 3 Chinese koppels, die samen reizen met hun campers. Ze wonen in Hawaii en Las Vegas en kennen elkaar sinds hun jeugd. Ze reizen met Barbara & Peter uit Duitsland. Allen met een Westfalia camper, of gelijkaardig. Campers worden vergeleken, ervaringen uitgewisseld.

Bij onze tweede duik in het warme water, maken we kennis met Chantal & Robert uit Quebec, het klikt meteen. Ondertussen geraken we reeds goed gewend aan het Canadese Frans, met zijn unieke accent en woordenschat. Zij reizen met hun camper, voor 3 maanden. We spreken af hen op te zoeken, wanneer we in hun regio aankomen.

Noordelijke Rocky Mountains
Onze rit over de Alaska Highway brengt ons al vlug dichterbij het schitterende gebergte van de Noordelijke Rocky Mountains, waar we doorheen zullen rijden. Vandaag komen we een zwarte beer tegen en een bizon. We overnachten aan het wandelpad Mineral Licks Trail. Vorig jaar hebben we hier gewandeld naar enkele uitzichten op mooie rotspiekjes. We worden op de parking verwelkomd door een mooie regenboog, boven de bergen in de verte.

Jammer genoeg zien we niet veel van de verdere rit door het gebergte, met zijn meren en rivieren. Het regent de ganse tijd. Goed dat we hier vorig jaar reeds zijn gepasseerd. Het aantal dieren dat we spotten blijft beperkt. Drie3 kariboes, waarvan de laatste er niet gezond uitziet, het dier wandelt over de rijbaan. In een dikke boom zit een prachtige uil.

Op zoek naar een slaapplaats, zien we een smalle zandweg het bos induiken. Aan het begin van de weg staat een bordje, gericht aan mensen met een bootje. Kamperen mag men hier slechts 14 dagen. Dat is wat wij zoeken. We vinden aan het einde van de lange bosweg een prachtig kampeerplekje op de oever van de gezwollen Muskwa Rivier, het regent in deze omgeving reeds meerdere dagen hard. Aan de overkant van ons slaapplaatsje kijken we op een indrukwekkende loodrechte rotswand. Ondanks het slechte weer genieten we van het uitzicht op de omgeving. Een eend zwemt ons voorbij met een hele sliert kleintjes achter zich aan.

Fort Nelson
In Fort Nelson eindigt onze rit over de Alaska Highway, we nemen hier de tijd voor boodschappen, internet en onze was. Daarna de vuilwatertanks lozen, drinkwater en benzine voltanken en we kunnen weer verder, opnieuw in noordelijke richting.

ALASKA HIGHWAY – KM 894
Rustige open plek in het bos, met bloemen, aan een zandweg die naar een meertje leidt. Ver genoeg van de weg verwijderd. Geen voorzieningen.
Minpunten: Verkeer op de weg is hoorbaar, gelukkig is het vrij rustig.

ALASKA HIGHWAY – MINERAL LICKS TRAIL
Mooie open plek aan het begin van een leuke wandeling, die we vorig jaar hebben gemaakt. Ook toen hebben we hier overnacht. Geen voorzieningen.

ALASKA HIGHWAY – MUSKWA RIVIER RECREATION SITE
PRIJS: Gratis.
Grote open plek aan de rand van het bos, op de oever van de rivier. Ideaal kampeerplekje, met mooi uitzicht en zonder geluiden van het verkeer. De smalle zandweg ernaartoe loopt 4,6 km door het bos, doch het loont de moeite. Droge toilet.

FORT NELSON – DEMONSTRATION FOREST TRAIL PARKING
Coördinaten:
Kleine parking aan het einde van een straat, van waar enkele wandelpaden vertrekken. Geen voorzieningen. Het is ons niet helemaal duidelijk of we hier mogen overnachten, op het bord met de wandelingen staat een verbod op kamperen (doorkruist tentje). We gaan ervan uit dat dit naar het bos verwijst.

LIARD TRAIL – BEAVER LAKE BC RECREATION SITE / CAMPGROUND
PRIJS: Gratis.
Enkele kampeerplaatsjes in het bos, op een afstand van elkaar. Het meer zien we niet, ligt een stukje verder door het bos. Zeer rustig.
Minpunten: Zandweggetje ernaartoe met veel grote diepe putten/plassen. Muggen.

SANI DUMP:
Fort Nelson: verzorgd dumpstation van de gemeente, met drinkwatervoorziening.
Prijs: Gratis.
Ligging: Langs de Alaska Highway, vlakbij het toerismekantoor.

Watson Lake – Alaska Hwy, km 894, 88 km.
Alaska Highway, n° 97
Rustige weg, door een bosomgeving, met meren en riviertjes. Op de brede grasstrook langs de weg veel kans op het zien van grazende bizons.

Alaska Hwy, km 894 – Liard Hotsprings – Mineral Licks Trail, 164 km.
Rustige weg, door een bosomgeving, met meren en rivieren. Stilaan komen we in het gebergte terecht. Op de brede grasstrook langs de weg veel kans op het zien van grazende bizons.

Mineral Licks Trail – Muskwa River Recreation Site, 217 km.
Alaska Highway, n° 97
Rustige weg door de bergen, met meren en rivieren, prachtige uitzichten. Weg in goede staat, behalve op de enkele plaatsen waar men aan het werk is.

Muskwa River Recreation Site – Fort Nelson, 66 km.
Rustige weg door een omgeving met bossen, in goede staat.

Fort Nelson – Liard Highway – Beaver Lake, 46 km.
Alaska Highway, n° 97 – Liard Trail, n° 77

ALASKA HIGHWAY – LIARD HOTSPRINGS
Heerlijke warmwaterbaden, midden in de natuur. Aanrader !
INKOM: 5 CAD pp. (ganse dag)
Camping zonder voorzieningen (wel droge toiletten, water): 26 CAD per nacht, warmwaterbaden inbegrepen.
Op het terrein van de hotsprings.
Camping in het bos, of indien volzet, op een parking aan de overkant van de weg.

Fotoalbums van locatie «Alaska highway km 894»

BC – Alaska Highway, stukje herhaling (17)