Reisverhaal «Grensovergang Laos - Cambodja »

Azië - deel 2 | Cambodja | 1 Reacties 16 December 2011 - Laatste Aanpassing 12 Februari 2012

We boeken in ons hotelletje een busticket vanuit Laos naar onze eerste bestemming in Cambodja, dat is altijd eenvoudiger dan aan de grens nog te moeten zoeken naar transport.

Een klein bootje van ’t hotel brengt ons naar het vasteland, waar de bootsman ons begeleidt tot bij de busorganisatie. Daar moeten we wachten … ondertussen overhandigt men ons formulieren die moeten ingevuld worden voor het aanvragen van een Cambodjaans visum en ook de gebruikelijke inreisdocumenten. We moeten alles invullen en samen met 1 pasfoto + paspoort teruggeven. De documenten worden nagekeken, aan de grens zal iemand van de busmaatschappij alle formaliteiten afhandelen om het vlotter te laten verlopen. Dit lijkt ons perfect, toen we vanuit Vietnam naar Laos reisden, werden hierbij immers uren verloren.

Eindelijk komt er een Cambodjaanse VIP bus aan, die vanuit Pakse (Laos) doorrijdt tot Phnom Penh (Cambodja), met enkele stops onderweg, waaronder onze bestemming Kratie. Niet iedereen mag de bus op, alhoewel deze helemaal niet vol zit en we dezelfde bestemming hebben. Aan de kant staan 3 Laotiaanse minibusjes, die zullen ons naar de grens brengen. Uiteindelijk vertrekken we pas om 9.30 u, men had ons verteld dat we op dat tijdstip reeds aan de grens zouden zijn.

Aan de grens moeten we uitstappen, de bagage wordt van het dak van de busjes gehaald, we moeten met onze bagage wandelen naar de Cambodjaanse kant van de grens en daar wachten tot de paspoorten klaar zijn. Onderweg test een dame onze gezondheid met een soort koortsmeter.
De afgestempelde paspoorten worden uitgedeeld door de man van de busmaatschappij, zonder enige persoonscontrole.
Conclusie: iedereen kan hier met iemands anders paspoort zonder probleem door !

Ook de VIP bus staat hier te wachten. Een aantal mensen uit de minibusjes worden doorverwezen naar een tweede ‘Cambodjaanse’ bus met andere bestemming. Wij moeten weerom wachten … om uiteindelijk door een Cambodjaans minibusje te worden opgepikt.

Weerom worden we afgezet, in het eerste plaatsje dat we in Cambodja bereiken, Stung Treng. Daar moeten we wachten op een bus naar Kratie … en welke bus komt ons hier oppikken ? De halflege VIP bus die samen met ons in Laos vertrok.
Op onze vraag waarom we niet onmiddellijk in deze bus mochten plaatsnemen in Laos, krijgen we als antwoord dat ons ticket van een andere maatschappij is. En inderdaad, we betaalden minder dan bij de busmaatschappij uithangt. We vragen maar niet verder … de logica is ver zoek !

Op deze bus speelt men een film over de oorlog met Vietnam die hier in de streek lang heeft gewoed. We zien schrijnende beelden … en wanneer we uit het raam van de bus kijken, zien we identiek hetzelfde landschap. Het voelt echt vreemd aan, net of je er middenin terecht komt … maar dan zonder soldaten, tanks, …

Ernaartoe:
ticket voor het transport van ons hotel in Don Khon tot in Kratie:

136.000 LAK pp, geboekt in ons hotel, in totaal zijn we 7.30 u onderweg
boot Don Khon – Nakasan: 15 min. onderweg, bootje van ons hotel in Don Khon
minibus Nakasan – grens Laos met Cambodja: 30 min. onderweg, Laotiaanse maatschappij
minibus grens Laos met Cambodja – Stung Treng: 2 uren onderweg, Cambodjaanse maatschappij
VIP bus Stung Treng – Kratie: 3 uren onderweg

Visum:
De prijzen die ons door de busmaatschappij worden opgegeven, lijken overdreven. We zien op de reisverslagen van anderen dat ze ook moeten ‘stempelgeld’ betalen aan beide landsgrenzen, maar het is minder. Vermoedelijk wil de busmaatschappij hier wat meer verdienen, zonder dit toe te geven.

Totaalprijs: 30 USD pp.
Visum: 20 USD, administratieve verwerking / gezondheidsmeting: 2 USD, paspoort uitreisstempel Laos: 3 USD, paspoort inreisstempel Cambodja: 4 USD, handelingen busmaatschappij: 1 USD.

Geertje Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Wij zijn ineens tot Siem Reap gereden. Volgens de verkoper van het busticket gingen we er tegen half 10 's avonds zijn. We dachten: dit gaat een lange, zware dag worden, maar ondergaan en half 10 is nog niet zo slecht. Grens over zonder problemen, voor we het wisten, werd onze temperatuur genomen, wat wel schrikken was... En dan... Twee uur gewacht in een restootje, met 16 passagiers in een minivan en hop naar Siem Reap. De rit was hels! De chauffeur was een macho, maar wel een idiote! Putten werden in een rotvaart ontweken, als ze al ontweken werden. Hij lachte ons uit, dat gevoel had ik toch. Hij kon ineens geen Engels meer. Toen we op 3 uur rijden van Siem Reap vlogen we uit de minivan en moesten we wachten op een andere bus. De kerel die dit ons vertelde zei dat het nog 3 uur rijden was. Nog geen 5 minuten later was het al 3 à 4 uur rijden... Uiteindelijk was het nog meer dan 5 uur rijden. Iets na 2 uur 's nachts zijn we ingecheckt in ons hotel. Wij hebben 37 USD betaald per persoon. Een rit die we niet snel vergeten... Geplaatst op 16 November 2012