Reisverhaal «Pantanal»

Zuid Amerika 1 | Brazilië | 0 Reacties 11 Mei 2008 - Laatste Aanpassing 20 April 2011

Pantanal Nationaal Park is een 237.000 km² groot moerasgebied (3 x de grootte van België en Zwitserland tesamen), gelegen in Brazilië, Bolivië en Paraguay. In dit gebied zijn geen steden of dorpen, er wonen maar weinig mensen. De grote afstanden en zeer beperkte wegeninfrastructuur noodzaken de bewoners en bezoekers zich veelal per boot of vliegtuig te verplaatsen. Bijna het volledige gebied is eigendom van privé-personen die leven van de landbouw en het beginnend toerisme. Pantanal is erkend door Unesco als natuurmonument sinds 2000. Het is een paradijs voor de massa's vogels en wilde dieren die er wonen, waaronder miereneters, anaconda's, otters, leguanen, jaguars, poema's, apen, capivara's, gordeldieren, tapirs, herten, kaaimannen, alligators, racoons, vele soorten tropische vogels, ...

Met de bus rijden we naar Pantanal, een rit van 5 uren, met lunchpauze in het dorpje Miranda, net buiten het Nationaal Park. Aan het begin van de Parkway, een lange zandpiste die diep in het natuurgebied doorloopt, worden we door de bus gedropt. Hier komt de eigenaar van Pousada Fazenda Arara Azul ons ophalen met zijn pick-up. Omdat er maar 2 passagiersplaatsen zijn voorin, kruipen Marc en Herlinde in de laadbak bij de bagage. Onderweg zien we reeds kaaimannen, een hert, een anaconda, otters, een capivara, vele vogels en we horen het gebrul van een poema. Vol verwachting kijken we uit naar de komende dagen tussen deze overvloed van wilde dieren in de prachtige natuur.
Na meer dan 1 uur rijden, arriveren we - door elkaar geschud - aan ons logeeradres in het natuurgebied, Pousada fazenda Arara Azul. Een fazenda is een boerderij, deze werd omgebouwd tot pousada om toeristen te kunnen herbergen, er is geen luxe. De naam werd gegeven naar de felblauwe ara's 'arara azul' die er massaal aanwezig zijn.

Nadat we onze bagage naar de kamer brengen, worden we door de mensen van de fazenda meegenomen op het domein. Het is hier zeer rustig, we zijn de enige klanten.
Eerst gaan we naar de rand van het meer, waar kaaimannen aan de waterkant liggen. De man moedigt ons aan om ze op de rug te aaien, wat we alledrie voorzichtig doen. De dieren blijven vrij kalm, wanneer ze bewegen moeten we zorgen achter hen te blijven.
We wandelen verder het domein op, zien een familie capivara's en vele felblauwe ara's, het zijn prachtige vogels.
Het wordt donker en we keren terug naar de fazenda, waar na een verkwikkende douche het avondmaal op ons wacht. Het is een buffet met naar ieders wens wat.

Tijdens het buffet-ontbijt 's anderendaags komt een Engelssprekende gids zich aan ons voorstellen. Hij verwacht ons na 't ontbijt buiten om een tocht per paard te maken. Dit hadden we duidelijk niet in het programma laten opnemen, omdat geen van ons 3 al ooit op een paard heeft gereden en we er bovendien ook geen interesse voor hebben.
Uiteindelijk beslissen we het te zullen proberen en maken hierover duidelijke afspraken met de gids. Opstijgen is al een hele uitdaging, maar met wat hulp lukt het ons. De gids vertrekt, wij erachteraan. Maar nog voor we het terrein verlaten, beslissen we dat dit niets voor ons is en roepen de gids om terug te keren. We zitten helemaal niet vast op de paarden en om voor de eerste keer ineens een tocht van 2 uren door het diepe water te gaan maken, lijkt ons zeker te hoog gegrepen.
Als alternatief gaan we piranha-vissen aan de rand van het meer. De gids vangt een heleboel piranha's, Herlinde 1 volwaardige vis + 1 baby-visje dat wordt teruggegooid. Na 2 uren geven we het op en wandelen we terug naar de fazenda voor het middageten. De gevangen piranha's worden nog vlug bereid en bij op het buffet gelegd. Een delicatesse.

In de namiddag maken we onze eerste wandeling door het bos, we moeten 2 moerasmeertjes op blote voeten doorwaden. Tijdens de wandeling toont de gids ons de bloem van een palmboom en hoe je water kan tappen uit een afgehakte tak van een typische Pantanal boomsoort. We zien onderweg een familie capivara's, apen, gordeldieren en een heleboel tropische vogels.
's Avonds arriveren 3 Nederlanders die ons tijdens de volgende excursies zullen vervoegen.

De volgende ochtend staat er opnieuw een wandeling op het programma, ditmaal waden we meer door het water, het komt tot boven onze knieën. Het is heerlijk fris en zeer helder water, de bloeiende waterplanten kruipen tussen onze tenen. Een prachtige wandeling, maar de vele dieren laten zich niet zien. Enkel een kudde koeien stormt aan de rand van het water voorbij.

In de namiddag wordt een jeep-safari gepland, met terugkeer in het donker met spot-licht om te zoeken naar dieren. Dit is het alternatief voor de door ons gevraagde nachtwandeling.
Een jeep blijkt niet beschikbaar, deze wordt vervangen door een traktor met een soort huifkar. De traktor maakt zoveel lawaai dat we weeral geen dieren te zien krijgen.

Het beloofde boottochtje kan niet doorgaan ... bij gebrek aan een boot. Dan maar opnieuw een wandeling tijdens onze laatste voormiddag. Dit lijkt ons de beste kans om toch nog wat wild te zien. Deze keer wandelen we bijna de ganse tijd door het water, dat tot boven onze dijen komt. Goed dat we dit leuk vinden. We zien enkele dieren en vogels, maar niets nieuws. Eigenlijk leven deze dieren ook rondom de mooie fazenda zelf.

In de namiddag worden we naar de bushalte aan de hoofdweg teruggebracht door een man met pick-up die speciaal is uitgerust voor personenvervoer in de laadbak. Dit zou ideaal zijn geweest voor onze 'jeep'-safari. Weerom zien we massa's dieren aan de rand van de weg. Met spijt verlaten we dit prachtige natuurgebied waar het zo aangenaam toeven is.

Ernaartoe en terug :
bus Campo Grande busterminal - Pantanal Parkway, 50 BRL pp., 5 uren, met Andorinha
pick-up Pantanal, begin Parkway - fazenda Arara Azul
(heenrit met bus + vervoer over de Parkway van en naar fazenda is inbegrepen in de geboekte toer)

Excursie :
4-daagse / 3 nachten, 450 BRL pp., all in, 3-persoonskamer met airco en privé-sanitair, 3 eenvoudige maar lekkere buffetmaaltijden per dag, Engelstalige gids, flexibel programma op eenvoudige vraag ter plaatse, verblijf op fazenda Arara Azul, een locatie vrij diep in het Pantanal gebied die wondermooi is, aangeraden aan de rustige personen die niet houden van de drukte rond goedkopere logies waar men ook kampeert of in hangmatten slaapt, vriendelijk personeel met als nadeel dat ze enkel Portugees spreken, zaaltje met TV, internet, biljart, rondom de gebouwen een relaxe omgeving met zoveel dieren en vogels in het wild dat we er ook graag ter plaatse verbleven, 't had gerust een dagje extra mogen zijn hiervoor.
minpunten :
- de slechtste en minst gemotiveerde gids die we ooit hadden (reden zou zijn : vervanging van een zieke gids),
- onvoldoende middelen om de excursies optimaal te organiseren (geen jeep of pick-up voor safari's, geen motorbootje)
Hierover schreven we de organisatie aan, die toch als de beste mogelijkheid vanuit Campo Grande wordt aangeduid door Lonely Planet. De tour-operator vindt dat hij zijn best heeft gedaan, de gids was ziek, dus werd deze vervangen. Over het gebrek aan materiaal en kwaliteiten van de vervangende gids wordt niet verder gesproken. De verkoper (Al Maceio) van de tour geeft ons 100 % gelijk, maar krijgt dit niet verkocht aan zijn baas.
Toer met Pantanal Viagens & Turismo, kantoor in het gebouw aan de busterminal, tel. 321-3143, www.pantanalviagens.com.br, [email protected],

Fotoalbums van locatie «Pantanal»

Pantanal (12)

11 Mei 2008 | Zuid Amerika 1 | Brazilië | Laatste Aanpassing 20 April 2011

• de Arara Azul (blauwe ara)
  • tijdens de wandeling
  • fris water drinken uit een afgehakte boomtak
  • de rode ara
  • mama op wandel in de moerassen