Reisverhaal «Pre-Delta PN »

Argentinië | 0 Reacties 27 Augustus 2022 - Laatste Aanpassing 04 Oktober 2022

27 augustus – 9 september 2022

Traject: Mburucuyá PN – Pre-Delta PN

Opnieuw onderweg
Vanuit het Mburucuyá PN rijden we naar het gelijknamige dorp, waar we enkele boodschappen doen voor onderweg. Het is zaterdag, in Argentinië zijn de winkels gesloten tijdens het weekend, de meeste vanaf zaterdagmiddag. Na 10 dagen kunnen we opnieuw onze E-mailberichten bekijken, het zijn er 82 ditmaal.

Er volgt een vrij lange afstand naar onze volgende bestemming, onderweg is niet heel veel te zien. Hierover zullen we enkele dagen rijden, onderweg zullen we overnachten op parkings van benzinestations en stoppen bij een supermarkt om de etensvoorraden weer aan te vullen voor een poosje.

Onze grote hoop is dat, door wat zuidelijker te reizen, de temperaturen aangenamer zullen worden. Vandaag halen we 34,5 °C, zowel binnen als buiten. Van zodra we stoppen, zetten we de ramen open, maar is geen zuchtje wind om voor wat verkoeling in de camper te zorgen. Aangezien we onderweg geen stroom hebben, kan de airco niet draaien.
Er volgt een nacht met onweer, regen en felle wind. De daaropvolgende dag bereikt de thermometer met moeite 14,8 °C. Daarna zal het snel opnieuw opwarmen, met dagelijks enkele graden meer. Dit is het patroon dat we hier en in Paraguay sinds meerdere maanden kennen.

Een volgende etappe brengt ons tot Esquina. De ganse tijd rijden we door een vrij eentonig vlak landschap met vooral weilanden, waarin het vee soms met de poten in het water staat, tot zo’n 20 cm diep.

Onderweg stoppen we langs de wegkant bij een fruitkraampje met aardbeien. De man vertelt fier dat het eigen kweek is, vers geplukt deze ochtend. Ze zien er inderdaad goed uit … en smaken even lekker als onze verse Belgische aardbeien die we in het seizoen rechtstreeks bij een teler kopen. Zijn collega’s die we langs de weg zien, verkopen vooral sinaasappelen en pompelmoezen.

In Argentinië komen we zeer regelmatig politiecontroles tegen onderweg. Meestal worden we vriendelijk door gewuifd, ofwel moeten we even stoppen voor een babbel. Ook nu hebben we weer een leuk gesprek, waarbij we enkele vragen over onze reis beantwoorden. ‘Waar we naartoe rijden?’ … ‘Dat is nog heel ver.’ ‘We zullen er meerdere dagen over doen.’ ‘Goeie reis!’

Aan de provinciegrens van Corrientes met Entre Rios hebben we opnieuw prijs. Een vriendelijke agent met brede glimlach vraagt of alles goed gaat … dan mogen we verder.

Stilaan wordt de omgeving glooiend, we rijden de ganse tijd tussen weilanden, hier en daar een klein dorpje. Op deze route rijden we de ganse tijd op een minder goede asfaltweg, het voelt als deinen op de golven van de zee, met regelmatig grote oneffenheden. Vlot rijdt dat helemaal niet, door het onaangename hobbelige gevoel maken we de dag afstanden dan ook niet al te lang. Stilaan verbetert de weg, wanneer we ons doel naderen, doch perfect zouden we die nog helemaal niet willen noemen.

In Paraná gaan we naar de supermarkt, waar het zeer lang aanschuiven is voor de 3 open kassa’s. Dit hebben we al meer meegemaakt sinds we in Argentinië zijn. Ondertussen is het lunchtijd.

Dit oponthoud wordt gevolgd door een nieuwe zoektocht naar propaan. Het begint erop te lijken dat dit niet zo evident is in Argentinië. Na een aantal stops, waarbij men ons telkens doorverwijst naar andere locaties, komen we in een volgend dorp terecht bij een Shell benzinestation. De vriendelijke eigenaar heeft ook een camper en wil ons graag helpen, hij denkt de oplossing te kennen. Na een telefoontje ter bevestiging, brengt hij ons naar een beenhouwerij. De slager zal thuis de propaanfles voor ons gaan opvullen, dat kan een uurtje duren. Het is reeds 16 u, we stellen voor om deze morgenochtend in zijn zaak op te halen, zo moet hij niet speciaal naar huis gaan tijdens zijn openingsuren. De man is opgelucht. Overnachten mogen we op de Shell parking.

Pre-Delta PN
Het Pre-Delta Parque Nacional is gelegen in de provincie Entre Rios en werd opgericht in 1992. Het bestaat uit een 2.600 ha groot moerasgebied rondom de Rio Paraná. Een klein stukje hiervan is toegankelijk als recreatiegebied.

Op zaterdagvoormiddag bereiken we het PN Pre-Delta. In tegenstelling tot de vorige nationale parken, is de zijweg hiernaartoe mooi geasfalteerd. Opnieuw worden we vriendelijk verwelkomd door de rangers, ze geven wat uitleg en tonen een plaatsje op de parking waar we meerdere dagen mogen verblijven. Omdat we zo’n zwak bereik hebben met ons eigen internet, geven de rangers ons de code van hun wifi, doch ook deze is te zwak om veel mee te kunnen doen.

We installeren ons en beslissen er een rustige dag van te maken. Hier zitten ietsje meer muggen dan in de vorige nationale parken, waar we er amper zagen. Doch een spray hebben we ook hier gelukkig niet nodig en we kunnen ze gemakkelijk uit de camper houden.

Al vlug komen de weekend bezoekers aan, de parking loopt in geen tijd vol. Argentijnen zijn duidelijk liefhebbers van picknicks en BBQ’s in het gezelschap van familie en/of vrienden. Op zondag is het hier zelfs nog drukker, men moet aanschuiven en dubbel parkeren.

Eenmaal het weekend voorbij, wordt het rustig. Maar helemaal alleen zoals regelmatig in onze vorige parken, zijn we hier nooit, op enkele nachten na. We genieten van de rust en de vele vogeltjes om ons heen.

In dit park zouden o.a. leguanen, slangen, rivierschildpadjes leven, doch we zien deze niet. Van de waterzwijnen zien we elke ochtend verse uitwerpselen, doch ook deze dieren laten zich niet zien tijdens de dag.

Sendero de Las Lagunas
Onze eerste wandeling in het park gaat naar 2 meertjes. ’t Is te zeggen, er is maar eentje meer met een beetje water. Het 2de meertje is volledig opgedroogd, het plankenpad ernaartoe is half afgebroken, dit deel van het pad is dan ook gesloten.

Een stuk van deze wandeling is voorzien van plankenpaden, doch het moeras waar deze overheen lopen, ligt droog. Dieren zien we niet, maar wel veel vogeltjes. Grote vogels zijn schaars, in tegenstelling tot in de vorige parken. We bewonderen groene parkieten, die grote nesten bouwen.

Sendero Laguna Curiyú
De andere rondwandeling in dit park is nog korter, ditmaal langs 1 meertje. Het betonnen pad gaat over in een planken pad boven het moeras … dat ook hier volledig opgedroogd is. Laguna Curiyú staat eveneens kurkdroog, wat gele bloemetjes maken het toch mooi om zien. Langs dit pad zien we nog minder vogels.

SALADAS – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -28.249537, -58.702021
Gelegen op 66 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Zandparking rondom benzinestation, vrachtwagens rijden omheen het gebouw. We kiezen een plaatsje aan de zijkant van het restaurant. Zo staan we niet midden tussen de vrachtwagens.
Warme douches (tegen betaling), toiletten, restaurantje. Gratis Wifi.
Zaterdagnacht en zondag tijdens de dag is het vrij rustig op de parking.
Minpunten: Geluid en drukte van de voertuigen op de parking tijdens de dag.

ESQUINA – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -29.996051, -59.522765
Gelegen op 37 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Grote zandparking achter een benzinestation. We kiezen een plaatsje helemaal achteraan in de hoek.
Vrachtwagens rijden omheen het gebouw, maar komen niet tot op het einde, een aantal blijven overnachten. ’s Nachts is het rustig. Gratis Wifi.

EL SOLAR – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -31.251584, -59.766658
Gelegen op 59 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Grote zandparking achter een benzinestation. We kiezen een plaatsje helemaal achteraan in de hoek, aan de rand van een weiland. Vrachtwagens rijden omheen het gebouw, maar komen niet tot op het einde, weinigen blijven overnachten. Rustig. Gratis Wifi.

ALDEA VALLE MARIA – PARKING SHELL BENZINESTATION
Coördinaten: -32.002179, -60.585420
Gelegen op 58 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Niet al te grote zandparking rondom een benzinestation. We kiezen een plaatsje aan de zijkant, dat lijkt ons het rustigste. Vrachtwagens rijden omheen het gebouw om te tanken, maar het blijft rustig. Gratis Wifi. Toilet. Zeer vriendelijke en behulpzame uitbater en personeel.

PN PRE-DELTA – CAMPING IN NP
Coördinaten: -32.121620, -60.633830
Gelegen op 60 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Registratie bij de ranger.
Koude douches, toiletten. Picknicktafels en -banken.
Geen drinkbaar water.
Camping op groot grasveld met bomen, voertuigen moeten op de parking staan.
De weekends zijn zeer druk door lokale bezoekers, maar niet storend.
Tijdens de week is het rustiger, aangenamer.
Minpunten: Zeer zwak bereik met Claro simkaart.

Mburucuyá PN – Saladas, 84 km
Zelfde terugweg via de RP86, tot aan de kruising met de RP6.
RP6: deze gravelweg verder volgen tot in het dorp Mburucuyá.
Mburucuyá: Gedeeltelijk zandstraten, daarna asfalt.
RP13: vrij goede asfaltweg.
RN118: asfaltweg, licht beschadigd.

Saladas – Bella Vista – Goya – Esquina, 294 km
RP27, Saladas – Goya: asfaltweg, diep uitgesleten bandensporen. Bolle weg, die bijna de ganse tijd helt het wegdek schuin af naar rechts. Regelmatig beschadigingen van het wegdek. Rustig.
RN12, Goya – Escuina: vrij goede asfaltweg. Rustig.

Esquina – La Paz – El Solar, 147 km
RN12, Goya – Escuina: weg in slechte staat, continu golvend asfalt met regelmatig oneffenheden. Rustig.

El Solar – Cerrito – Paraná – Aldea Valle Maria, 145 km
RN12, Escuina – Paraná: de weg verbetert, doch nog steeds regelmatig oneffenheden. Rustig.
Straten Paraná: Miguel David – Avenida Zanni – Avenida Los Cisnes – Avenida Los Eucaliptos: richting centrum wat drukker, Av. Los Cisnes ligt gedeeltelijk zeer slecht, met diepe putten, het asfalt is op plaatsen onderbroken.
RP11: goede asfaltweg.

Aldea Valle Maria – Diamante – PN Pre-Delta, 23 km
RN131: zwaar beschadigde weg, vooral in het begin.
Straten Diamante: asfalt, kassei, veel oneffenheden.
Parkweg: zeer goed, geasfalteerd.

PRE-DELTA PN – NATIONAAL PARK

Mooi natuurpark met moerassen (grotendeels droog), meertjes en bossen.
Veel vogels, vooral kleine soorten.
Andere dieren zien we niet, enkel veel uitwerpselen van waterzwijnen. Er zouden o.a. leguanen, slangen, rivierschildpadjes leven in het park.
Dit park wordt zeer druk bezocht in het weekend, tijdens de week is het aangenaam rustig.
2 verschillende, korte wandelingen starten bij het ranger station.
We zien dit park eerder als een tussenstop op weg naar Buenos Aires, doch geen must see. Het leent zich eerder tot picknick plaats en camping, waarbij men de benen even kan strekken tijdens 2 korte wandelingetjes.
Sendero de Las Lagunas:
Lengte: 1 km rondwandeling.
Aangename wandeling naar 2 meertjes (eentje is opgedroogd), door licht bos met veel kleine vogeltjes. Grote vogels zijn er weinig. Mooie natuur.
Het zijpad naar het 2de en grootste meer, Laguna de Las Piedras, is gesloten. Dit meer is opgedroogd.
Score: 3/5
Sendero Laguna Curiyú:

Lengte: 400 m rondwandeling.
Korte wandeling naar 1 opgedroogd meertje, plankenpad over droogstaand moeras, door bos met vooral struikgewas. Zeer weinig te zien, geen dieren, amper vogels.
INKOM: Gratis.
Picknickplaatsen op grasveld met bomen.
Camping mogelijk, op de parking.
Registreren bij de ranger.
Er is een ruime parking voorzien bij de recreatiezone.
Coördinaten: -32.121620, -60.633830

Fotoalbums van locatie «Predelta national park»