Reisverhaal «PN Quebrada del Condorito »

Argentinië | 0 Reacties 24 April 2023 - Laatste Aanpassing 21 December 2023

24 april – 2 september 2023

Gualeguaychu – Nogoya – Tortugas – Pilar – Alta Gracia – PN Quebrada del Condorito – Córdoba

Eerste bestemming in Argentinië
In de grensstad Gualeguaychu zullen we onze tijd nemen om alles klaar te maken voor weerom een lange trip.

Eerst doen we boodschappen bij Carrefour, om onze kasten te vullen. Jammer genoeg biedt Carrefour hier niet veel verse voeding.

We laten onze 2 propaanflessen opvullen.

Daarna zoeken we een garage op, voor het onderhoud van onze truck. Omdat men de dag erna regen verwacht, kiest men ervoor dit ’s avonds nog uit te voeren. Immers Manga kan niet naar binnen wegens ‘te hoog’, dus moet het op straat gebeuren.

Inderdaad de volgende ochtend regent het. Al vlug komt de zon ons weer verwarmen, maar de bodem ligt er nog een poos nat en modderig bij. Het is hier merkbaar een stuk warmer dan in Uruguay, wellicht omdat we ons verder van de zee bevinden.

Na wat zoeken vinden we ook een werkplaats waar men onze banden roteert en de hulpstukken voor de vering vervangt, die we in de USA hebben besteld. Dit beloofden de mensen van de storage in Uruguay te doen, maar er werd afgehaakt. De alternatieve garage die ze aanbevolen had er ook niet veel zin in om de klus volledig naar behoren te klaren, tenzij we tot dinsdag wilden wachten. Voor ons geen optie, zo dringend was dat nu ook weer niet.

Hier wordt alles netjes afgewerkt, zonder enig probleem kunnen we kort na de middag vertrekken. Nog vlug onze Zuid-Amerika verzekering voor Manga betalen, wat cash ophalen bij Western Union en een simkaartje voor het internet aanschaffen.

Daarna keren we terug naar onze overnachtingsplek. Aan dit nieuw ogende benzinestation is een rustige plaats voorzien voor campers, op een grasstrook in de verre uithoek. De vriendelijke eigenaar komt even praten. Hij heeft zelfs een echte dumpplaats in ‘Amerikaanse stijl’ aangelegd voor afvalwaters. Er is drinkwater voorzien om de vers watertank te vullen. Meer moet dat niet zijn …

Op weg richting Cordoba
De eerste dagen van deze trip zullen rijdagen worden. Stilaan wennen we opnieuw aan het camper leven, we doen het rustig aan. Er is heel wat administratie bij te werken, daar nemen we dagelijks wat tijd voor.

Na een tussenstop in Nogoya, rijden we opnieuw de weg naar Rosario, tussen de moerassen van de Rio Paraná delta door. Toen we hier vorig jaar reden, was de omgeving een stuk droger.

Op een parking praten we een poosje met de man die er naar zijn koeien staat te kijken. Hij vertelt ons dat het hier nu prima is om de dieren te laten grazen, na een lange droge periode. Als er te veel water staat, is dat ook niet goed. Er moet voldoende droog grasland blijven opdat er dieren kunnen geplaatst worden. Koeien die in deze omstandigheden grazen zijn veel waard, … ze hebben alle ruimte, geen chemicaliën, onbezoedeld zoetwater. Daarna vertelt hij over zijn mooie land, waar men in alles zelf kan voorzien ... maar dit jammer genoeg niet optimaal benut.

Voorbij Rosario stoppen we nog bij een winkelcentrum, daarna rijden we verder naar Tortugas. Hier kunnen we overnachten op een uitgestrekt terrein van de ACA (Automobile Club Argentina). Om niet tijdens het 1 mei weekend aan te komen in een Nationaal Park, zullen we hier enkel dagen blijven. Het wordt een zeer winderige periode met windstoten tot 75 km/u, ondertussen halen we temperaturen van 30° C. Dat mag voor ons nog wel even blijven duren, voor het winter wordt.

Onze volgende halte is Pilar, gelegen vóór Cordoba. Pas morgen zijn de winkels weer open en kunnen we boodschappen doen in de stad.

Casa del Che Guevara
Bij ons bezoek aan de geboorteplaats van Che in 2021, vernamen we dat zijn familie naar Alta Gracia verhuisde toen de 4-jarige Che te veel last kreeg van zijn astma in die vochtige streek. Nu we hier in de buurt zijn, rijden we graag een eindje om, ook dat huis willen we bezoeken. We verwachten dat dit een interessante aanvulling zal zijn op de belangrijke 2 locaties uit geschiedenis van Che die we reeds bezochten: zijn geboorteplaats in het noorden van Argentinië en de plaats waar hij werd gedood in Bolivië.

Alta Gracia was bekend om zijn milde klimaat, goed voor astmapatiënten. Ook voor Che was dit een enorme verbetering, hij kon sporten en aan allerhande activiteiten deelnemen.

Het grote woonhuis dat nu als museum dienstdoet, bevindt zich in een groene tuin. Een aantal kamers zijn nog min of meer ingericht met spullen uit de jeugd van Che. Vooral de keuken, die via de binnenkoer bereikbaar is, bleef goed bewaard. Verder zijn er veel foto’s te zien, uit de belangrijkste periodes van Che’s leven.

Opmerkelijk is de fiets, waarmee Che zijn eerste grote reis door Zuid-Amerika maakte. Hij bouwde zelf een motortje op de fiets, om zijn krachten wat te kunnen sparen. In die periode studeerde hij nog. Die reis werd zijn eerste grote confrontatie met armoede, de overtuiging dat deze mensen moesten geholpen worden groeide.

Eigenlijk ontdekken we hier niets nieuws. Het is jammer dat er geen begeleide rondleiding is, zoals op de 2 vorige locaties. Daar kregen we zeer uitgebreide toelichtingen door super enthousiaste mensen, die graag boeiende weetjes vertelden over de persoon en het leven van Che. De dames in het huis hebben daar duidelijk geen zin in ‘als we vragen hebben, mogen we die aan hen stellen’ … en ze babbelen gretig verder achter hun loket.

Quebrada del Condorito Parque Nacional
Het Quebrada del Condorito PN (oppervlakte 37.344 ha) bevindt zich in de Sierras Pampeanas of Pampas Gebergte, dat evenwijdig loopt aan de Andes Bergketen. Dit nationale park geeft een goed beeld van de biodiversiteit in dit gebergte, dat als een eiland hoog boven de Pampas laagvlakte van het noordwesten van Argentinië uitsteekt. In dit gebied is een grote diversiteit aan planten en dieren te spotten.

Quebrada del Condorito PN is vooral bekend om zijn populatie van Andes Condors. Met zijn vleugelbreedte tot 3,3 meter en gewicht tot 15 kg is dit één van de grootste vliegende vogels ter wereld.

Op weg naar het Quebrada del Condorito PN, rijden we door een heuvelachtig gebied, getooid met rotsen en groen. Langzaam klimmen we van 600 meter naar 1848 meter. Voor we het natuurpark bereiken, stoppen we bij enkele bijzondere uitkijkpunten. Een groot aantal condors zweven er door de lucht, om regelmatig een landingsplaats op te zoeken. Daar zit vaak een ganse condorfamilie samen … Dit is alvast veelbelovend voor wat we in het park zullen zien.

Bij de rangers in het bezoekerscentrum registreren we ons. We krijgen een woordje uitleg over de wandeling naar de condorkloof aan Balcon Norte, dat 100 meter diep in de kloof is gelegen. Men raadt ons aan deze pas morgen te maken, om meer tijd bij de condors te kunnen doorbrengen. Als we voldoende vroeg vertrekken, hebben we nog mooi de tijd om ook naar de 2de kloof te wandelen, waarin we 200 meter kunnen afdalen.

Overnachten mogen we op de wandelparking wat verderop, zo kunnen we vroeg op pad. Dit wordt een hele rustige nacht, alleen met de natuur. De namiddag brengen we door in het gezelschap van wat mooie vogeltjes.

Jammer genoeg regent het de 2 volgende dagen. Hier hebben we geen bereik, dus ook geen idee van het weerbericht voor de volgende dagen. Marc wandelt naar het Visitor Center, in de hoop daar meer informatie te vinden. Doch ook de rangers kennen de weersvoorspellingen niet.

Op dag 4 is het eindelijk droog en zonnig weer. Blij vertrekken we op onze eerste wandeling tijdens deze nieuwe trip in Zuid-Amerika. Omdat de zon toch verkeerd zit, beslissen we eerst tot het einde te wandelen en op terugweg de tijd te nemen voor foto’s. Na 5 km over een glooiend pad dat afwisselend door rotsige graslanden en over een rotsplateau leidt, komen we aan een splitsing. Hier kiezen we ervoor om eerst de diepste kloof in te gaan. Doch, we zijn nog niet ver of een ranger fluit ons terug. Dit pad is gesloten vandaag, het is te nat door de regen van de voorbije dagen.

Wanneer Marc terugkeert tot bij Herlinde, die nog bij de splitsing staat, valt hij onderuit. Dit betekent het einde van onze wandeling, de condors in de rotskloof zullen we bij een volgende gelegenheid bezoeken.

Cordoba
De 2de grootste stad van Argentinië is Córdoba, hoofdstad van de gelijknamige provincie, tevens universiteitsstad, met belangrijke industriële en technologische centra. Deze rustige grootstad met zijn 1,3 miljoen inwoners is gelegen in het centrum van het land, op een hoogte van 390 meter. Córdoba is vooral bekend omwille van het indrukwekkende voetbalstadion Estadio Mario Alberto Kempes (voorheen Estadio Olimpico de Córdoba genoemd) dat werd gebruikt tijdens het WK voetbal in 1978. In het historisch stadscentrum zijn een aantal mooie koloniale gebouwen te bewonderen.

We installeren ons op de basis camping in het Reserva Natural Urbana San Martín, aan de rand van de stad. Dit uitgestrekte natuurpark bestaat uit een beschermd natuurreservaat met wandelpaden, een groot aantal sportterreinen voor diverse populaire sporten (zoals o.a. baseball, basketbal, voetbal, …), een BMX-parcours, looppistes, een openlucht zwembad, … Er is een camping, in het recreatiepark bevinden zich ontelbare parilla’s (stenen BBQ’s), … Dagelijks komen velen er socializen en sporten, maar vooral tijdens weekends en vakantiedagen is het er zeer druk.

Deze camping wordt door vele reizigers gebruikt als uitvalsbasis om de stad te bezoeken.

GUALEGUAYCHU – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -32.990442, -58.523622
Gelegen op 16 meter hoogte
Grasstrook aan het einde van een onverharde terrein, speciaal voorzien voor campers.
Zeer rustig. Vriendelijke eigenaar en personeel van het benzinestation.
Toiletten. Uiterst propere warmwater douches tegen betaling, 70 ARS pp.
Dump station voor campers, waar afvalwater tanks kunnen geleegd worden. Vers water tanks kunnen worden opgevuld met drinkwater.

NOGOYA – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -32.391958, -59.783777
Gelegen op 41 meter hoogte
Kleine parking in een hoekje van het benzinestation, naast een zeer luidruchtige generator die regelmatig aanslaat.
Vriendelijk personeel. Toiletten.
Minpunten: Zeer veel lawaai.

TORTUGAS – PARKING ACA
Coördinaten: -32.733798, -61.834687
Gelegen op 71 meter hoogte
Uitgestrekt grasveld met wat bomen voor schaduw, eigendom van de ACA (Automobiel Club Argentina). Omringd door velden. Speeltuin, banken, tafels, parillas (BBQ). Toiletten.
Mensen pauzeren hier tijdens de dag, campers mogen overnachten.
Gelegen aan een benzinestation.
Zeer rustig.

PILAR – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -31.653598, -63.853104
Gelegen op 332 meter hoogte
Groot stoffig zandplein, naast het benzinestation.
Toiletten. Winkeltje.
Minpunten: Geluid van de weg. ’s Nachts komen en gaan grote vrachtwagens, met veel lawaai, de parking loopt vol.

ALTA GRACIA – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -31.635399, -64.434305
Gelegen op 600 meter hoogte
Kleine parking aan de rand van het benzinestation.
Toiletten. Winkeltje, restaurantje.
Minpunten: Geluid van de weg.

QUEBRADA DEL CONDORITO PN – PARKING
Coördinaten: -31.631096, -64.709252
Gelegen op 1848 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Zandparking op 4 niveaus, de ranger vraagt om op de hogere niveaus te parkeren voor overnachting. We parkeren op het 3de niveau, zo staan we wat uit de wind.
Uiterst rustig. Geen voorzieningen.
Hier vertrekt de wandeling naar Balcon Norte.

CÓRDOBA – CAMPING RESERVA NATURALL URBANA SAN MARTÍN
Coördinaten: -31.361114, -64.262837
Gelegen op 438 meter hoogte.
PRIJS:
Camper: 800 ARS/nacht.
Tent: 300 ARS/nacht.
Max. duurtijd van het verblijf 14 dagen.
Geen aangeduide plaatsen, verspreid kamperen op een groot grasveld omringd door hoge bomen. Hier en daar staan palen met stopcontacten, deze mogen niet gebruikt worden voor muziekinstallaties die de rust zouden verstoren. Een camper kan hierop wel worden aangesloten, dat werkt goed, mits het verbruik wordt beperkt. Enkele sanitaire blokken met toiletten, douches met warm water, lavabo’s en buiten afwasbakken. Wordt meerdere keren per dag gepoetst. Rustig, behalve tijdens weekends en vrije dagen. 24 u bewaking, gesloten poort en politie aanwezig ‘s nachts. Zeer vriendelijk en behulpzaam personeel.
Minpunten: Sanitaire voorzieningen versleten, veel werkt maar half, wel (meestal) proper.

Grens Uruguay-Argentinië – Gualeguaychu, 49 km
Grensbrug over de Rio Uruguay, Puente Internacional Libertad Dr. General San Martin: 2 vakken per rijrichting.
RN136: 1 rijvak per rijrichting, licht beschadigd. Door landbouwgebied. Rustig.
Straten Gualeguaychu: vaak beschadigd wegdek, veel verkeersdrempels. Grote voertuigen moeten opletten voor laaghangende bomen, niet alle straten zijn toegankelijk daardoor.
TOL: Puente Internacional Libertad Dr. General San Martin: 2.200 ARS of 450 UYU (het is voordeliger in ARS te betalen dan UYU).

Gualeguaychu – Nogoya, 180 km
RP20 – RP39 – RN12: wegen met 1 vak per rijrichting, beschadigd wegdek. Door landbouwgebied. Rustig.

Nogoya – Victoria – Delta Rio Paraná – Rosario – Tortugas, 233 km
RN12 – RP26 – RP11 – RP174: wegen met 1 vak per rijrichting, beschadigd wegdek, stilaan een beetje beter. Door landbouwgebied. Rustig.
Delta Rio Paraná: weg met 1 vak per rijrichting, in goede staat. Doorheen moerasland.
RNA008: ringweg omheen Rosario, 2 vakken per rijrichting, rustig.
RN9: 2 vakken per rijrichting, vlakke weg in vrij goede staat. Doorheen landbouwgebied.
RN1V09: Zijweg naar Tortugas, 1 vak per rijrichting. Rustig.
TOL: vóór de brug over Rio Paraná: 220 ARS (voertuigen > 2,2 meter hoog).
TOL: RN9: 100 ARS (men rekent voor een gewone auto, lager dan 2,2 meter) / 200 ARS (voertuigen > 2,2 meter hoog).

Tortugas – Pilar, 242 km
RN1V09: Zijweg naar RN9, 1 vak per rijrichting. Rustig.
TOL: RN9: 200 ARS (voertuigen > 2,2 meter hoog).

Pilar – Cordóba – Alta Gracia, 106 km
RNA019: ringweg omheen Cordóba, zeer goede weg met 3 vakken per rijrichting. Niet al te druk.
Córdoba: Avenida Amadeo Sabattini: grote straat met middenberm en 2 rijvakken per richting, ietwat drukker, minder effen wegdek.
RNA019: ringweg omheen Córdoba, zeer goede weg met 3 vakken per rijrichting. Niet al te druk.
RN20: zeer goede 4-vaks weg, die overgaat naar 3 rijvakken per richting.
RPC45: goede 2-vaks weg, die overgaat in 1 vak per rijrichting.
TOL: RN9: 400 ARS (voertuigen > 2,2 meter hoog).
TOL: RN20: 400 ARS (voertuigen > 2,2 meter hoog).

Alta Gracia – Quebrada del Condorito PN, 65 km
Straten Alta Gracia: vrij oneffen en op plaatsen schuin. Rustig.
RPC45: goede 1-vaks weg.
RP34: 1 rijvak per richting, weg in perfecte staat. Bochtige klimmende route, in heuvelachtige omgeving getooid met groen en rotsen.
Parkweg: gravel, zeer goed tot bezoekerscentrum. Van daar iets minder effen naar de wandelparking.

Quebrada del Condorito PN – Córdoba, 86 km
Parkweg: gravel, tussen wandelparking en bezoekerscentrum iets minder effen. Zeer goed vanaf bezoekerscentrum.
RP34: 1 rijvak per richting, weg in perfecte staat. Bochtige dalende route, in heuvelachtige omgeving getooid met groen en rotsen.
RPC45: goede 2-vaks weg.
RN20: zeer goede 3-vaks weg, die overgaat naar 4 rijvakken per richting.
Afslag naar camping: goede asfaltweg, met aanduidingen die leiden naar de camping. Op het einde kort een gravelweg met nogal wat stenen/putten.
TOL: RN20: 400 ARS (voertuigen > 2,2 meter hoog).

ALTA GRACIA, MUSEUM CHE GUEVARA

Het woonhuis waar de familie van Che naartoe verhuisde toen hij 4 jaar oud was. Ze woonden er 11 jaar. Hier zijn nog enkele kamers ingericht met spullen uit die periode. Veel foto’s met titel uit zijn leven. Vrij beperkte informatie in Spaans, zeer beperkt in Engels.
Voor ons een teleurstelling, biedt voor ons geen meerwaarde nadat men de site van zijn dood in Bolivië en zijn geboorteplaats in noord Argentinië heeft bezocht.SCORE: 3/5
INKOM: 500 ARG pp.
In deze prijs zou een rondleiding begrepen zijn, maar de dames hebben er geen zin in op het moment dat wij dit huis bezoeken. We moeten maar vragen komen stellen aan hun loket. Dit zou een groot verschil hebben kunnen maken!
Langs de straatkant.
Coördinaten: -31.648787, -64.441468

QUEBRADA DEL CONDORITO – NATIONAAL PARK
Glooiende omgeving met grasland en rotsen. Hier leven condors, te bewonderen aan Balcon Norte.
Wandeling naar Balcon Norte: 5,1 km enkel, glooiend.
Daarna splitst het pad om links 100 m af te dalen in een kloof, rechts 200 m af te dalen in een kloof.SCORE: 4/5
INKOM: Gratis.
Parking aan het visitor center, waar men zich moet registreren.
Coördinaten: -31.624496, -64.708851
Parking aan het begin van de wandeling naar Balcon Norte.
Coördinaten: -31.631096, -64.709252

Fotoalbums van locatie «Crdoba»

Foto jaaroverzicht 2023 (6)

31 December 2023 | Argentinië | Laatste Aanpassing 22 December 2023

• Happy New Year 2024
  • Argentinië, Córdoba
  • Argentinië, Alta Gracia

PN Quebrada del Condorito (36)