Reisverhaal «Iberá PN, Portal Carambola »

Argentinië | 0 Reacties 13 Augustus 2022 - Laatste Aanpassing 23 September 2022

13 – 16 augustus 2022

Traject: San Miguel – Iberá PN, Portal Carambola

Op weg naar Iberá PN, Portal Carambola
Eigenlijk vertrekken we vandaag met het idee naar Mburucuyá PN te rijden. Doch tijdens onze lunch, net voorbij de afslag ernaartoe, beslissen we om toch nog een andere bestemming in het Iberá PN te bezoeken, Portal Carambola. We keren dus om …

Portal Carambola ligt 50 km van de hoofdweg verwijderd, in de tegenovergestelde richting dan Mburucuyá PN. Gelukkig is niet gans de weg onverhard, zodat we er niet al te lang over zullen rijden. Tot het dorpje Concepción volgen we een prima asfaltweg. Midden in het dorp verandert dit in een zeer oneffen onverharde straat, met harde moddersporen en los zand. Eenmaal voorbij het dorp, komen we op een provinciale ripio (of gravel) weg, die vrij goed ligt, met niet al te veel dwarsribbels. Eenmaal in het park, gaat dit zo verder, tot we de laatste 9,5 km op een echte zandweg rijden. Doch in tegenstelling tot onze vorige bezoeken in Iberá PN, ligt deze weg meestal vrij hard en is hij voldoende breed en vlak om voertuigen te kruisen, ook niet al te veel putten.

Voor we het park inrijden, komen we langs weilanden met koeien en paarden. Daarna rijden we door een mooi vlak landschap, van graslanden en moerassen. Onderweg zien we een capybara zwemmen en enkele mooie vogels, een fotostop waard.

We installeren Manga op de parking. Een bospad brengt ons naar de tentencamping en de ranger gebouwen. Daar schrijven we ons in, de vriendelijke ranger legt de wandelmogelijkheden uit en biedt aan een boottochtje voor ons te reserveren indien we interesse hebben. Dat houden we voor later, eerst even bekijken of het water in deze omgeving ons aantrekt.

Het is al vlug duidelijk dat de weg hiernaartoe gemakkelijk te rijden is door eender welk voertuig. Hier is het een komen en gaan van bezoekers, in tegenstelling tot onze 2 vorige locaties in dit park, die een stuk moeilijker te bereiken waren. Toch blijft het nog steeds vrij rustig, andere kampeerders zien we niet. Eenmaal het weekend voorbij, komen er ook niet veel mensen meer op daguitstap.

Iberá PN – Portal Carambola, Sendero Juli Cué
Onze eerste wandeling gaat naar het haventje Puerto Juli Cué. Een groot woord voor een luifel, een ponton en wat banken aan de waterkant. Er liggen kajaks en motorbootjes, voor wie een boottochtje op de rivier wil maken. De ranger bood aan om zo’n boottochtje te reserveren voor ons, maar we willen eerst een kijkje gaan nemen ter plaatse.

Het aangename wandelpad Sendero Juli Cué, brengt ons door enkele mooie bosjes, tot bij een picknickplaats en tentenkampeerplek. Daarna wandelen we over een lang plankenpad boven het moeras, naar een graspad tussen hoge grassen. Dit laatste deel van de wandeling staat onder water, enkel in de kant op platgetrapte grassen kunnen we droge voeten houden. Dit wandelpad eindigt vlakbij het water, op de zandweg voor voertuigen.

Aan het water gaan we op een bankje zitten, het is heerlijk rustig in deze mooie omgeving. Doch dieren zien we niet, zelfs amper enkele vogels, maar geen bijzondere exemplaren. Jammer. We zien ook niemand gaan varen, slechts een enkel voertuig komt hier aan, men bekijkt even de omgeving en keert terug.

Op het eerste zicht trekt een boottochtje ons ook hier niet aan, al is de stroom hier smaller dan aan Puerto Carambola, die we vanuit Portal San Nicolas bezochten. We zullen ons informeren bij de ranger, of er meer te zien is tijdens zo’n boottochtje dan bij het wandelen.

Iberá PN – Portal Carambola, Sendero Yurumi
Tijdens onze wandeling over het wat langere pad Sendero Yurumi genieten we van de uitzichten op een gevarieerde natuur van savanne, moeras en bosjes. Deze brengt ons wat verder van de parkeerplaatsen en we zien dan ook wat meer vogels, capybara’s en een pekari (navelzwijn).

Nadien bevestigt de ranger ons dat hier aan Portal Carambola minder dieren te zien zijn dan op andere locaties in het nationale park, met als reden dat hier meer mensen komen. In het noordelijkere parkdeel zitten volgens hem sowieso meer dieren. Dat hebben we inderdaad gemerkt toen we onze 2 vorige portals bezochten. Bovendien kwamen daar een stuk minder bezoekers, omwille van de moeilijkere toegangswegen.

Iberá PN – Portal Carambola, Sendero Tres Montes
In het bos tussen de parking en het ranger gebouw vertrekt een korte wandeling, Sendero Tres Montes. Deze brengt ons via grasland naar 2 andere bosjes waar we doorheen wandelen. De omgeving is mooi, maar dieren zien we niet.

Iberá PN, Portal Carambola
We hebben getwijfeld om hier naartoe te rijden, omdat we er niet zo’n enthousiaste berichten over lazen. Uiteindelijk zijn we blij deze plaats bezocht te hebben, de natuur is mooi en weerom verschillend. Al is dit de minst speciale van de 3 portals die we in het Iberá PN hebben bezocht, Portal Cambyreta, Portal San Nicolás en Portal Carambola. Dit wordt onze laatste locatie in het bijzonder mooie nationale park Iberá, waar we zeer van genoten hebben.

De zeer populaire en drukke Portal Laguna Iberá, bij Colonia Carlos Pelegrini trekt ons niet aan. Het is de meest bezochte portal, waardoor het een zeer toeristisch uitgebate locatie is geworden.

Als eerste hadden we graag Portal Galarza bezocht, maar die is gesloten na de branden in februari. Deze regio werd het ergste getroffen, veel dieren kwamen om in de brand, andere zijn weggevlucht. Men werkt er aan een herstelprogramma, opdat de dieren zouden terugkeren.

PN IBERÁ – PORTAL GARAMBOLA
Coördinaten: -28.434638, -57.694681
Gelegen op 71 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Registratie bij de ranger.
Koude douches, toiletten.
Afdakjes met BBQ, picknicktafels en -banken. Houten platforms om tenten op te plaatsen.
Winkeltje met basic producten voor kampeerders of voor wie hier enkel komt wandelen of picknicken. Enkel open tijdens het weekend.
Tentencamping op grasveld bij het gebouw en langs wandelpaden nabij. Campers moeten op de parking blijven. Camping en parking worden door een kort bospad met elkaar verbonden.
Enkel bereik met Personal Simkaart.
Minpunten: Vrij druk tijdens het weekend. Geen bereik met Claro simkaart.

San Miguel – Concepción – Iberá PN, Portal Carambola, 112 km
RN118: Goede asfaltweg, met brede grasbermen. Zeer rustig rijden.
RP6: prima asfaltweg, rustig rijden.
Concepción: straten gedeeltelijk asfalt, dan 800 meter zand en oneffen.
In totaal 13 km ripio.
RP22 – RP06: vrij goede ripio of gravelwegen, niet al te veel dwarsribbels.
Parkweg: eerst nog een stuk ripio, daarna zandweg gedurende 9,5 km, ook deze ligt zeer vlak met weinig putten en is goed te rijden door elk voertuig, in droge omstandigheden.

IBERÁ PN, PORTAL GARAMBOLA – NATIONAAL PARK

Mooi natuurpark met moerassen, graslanden en wat bosjes. Zeer veel water.
Wat vogels. Er zouden ook andere dieren zijn, maar we krijgen slechts enkele waterzwijnen en één pekari te zien.
Tijdens het weekend wordt deze plaats vrij druk bezocht, in de week is het eerder rustig.
Sendero Juli Cué:
Lengte: +/- 1,8 km enkel.
Dit pad verbindt de parking/camping met de weg, vlak voor de Puerto Juli Cué. Het haventje bestaat uit een luifel met banken en banken op een ponton aan het water. Rustig en mooi om wat te verpozen. Er liggen kajaks en motorbootjes (die met een lange stok worden voortgeduwd). Watertochtjes zijn hier mogelijk, kunnen worden gereserveerd via de ranger.
Mooie omgeving. Het pad gaat door enkele mooie bosjes, over een lang plankenpad hoog boven het moeras, over een kort graspad dat is aangelegd tussen hoge grassen. Het graspad staat gedeeltelijk onder water, wandelen kan in de kant op platgetrapte grassen.
We zien jammer genoeg geen dieren en amper enkele vogels, maar niets bijzonders.
Coördinaten haventje: -28.443327, -57.691630
Sendero Yurumi:
Lengte: 4,5 km rondwandeling (te vertrekken van de parking die bij deze wandeling hoort). Is gelegen op 1,8 km van de camping parking.
Zeer mooie omgeving, door graslanden, tussen moerassen, door bosjes. Wij zien hier wat meer vogels en enkele dieren. Rustig.
Dit is de mooiste wandeling van Portal Carambola.
Sendero Tres Montes:
Lengte: 1 km rondwandeling, het pad vertrekt in het bosje tussen de parking en het ranger gebouw.
Mooie omgeving, tussen grasland en door 3 bosjes. Dieren zien we hier niet.
Deze wandeling leidt naar enkele kampeerplekjes/picknickplaatsen met luifel en BBQ.
INKOM: Gratis.
Picknickplaatsen onder luifels, met BBQ.
Camping mogelijk, op het gras of op platforms met tentjes, op de parking met voertuigen.
Registreren bij de ranger.
Er is een parking voorzien bij de recreatiezone.
Coördinaten: -28.434638, -57.694681
Parking aan Puerto Juli Cué:
Coördinaten: -28.443327, -57.691630
Parking wandelpad Sendero Yurumi, kleine parking, slechts voor enkele voertuigen:
Coördinaten: -28.442496, -57.698571

Fotoalbums van locatie «Ibera portal Carambola»

Iberá PN, Portal Carambola (25)