Reisverhaal «Chimborazo»

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 12 December 2019 - Laatste Aanpassing 04 Januari 2020

12 – 13 december 2019

Chimborazo

Traject: Quilotoa – Zumbahua – Pitchincha – Ambato – Chimborazo

Rit naar de volgende vulkaan
Vanuit Quilotoa rijden we naar onze volgende bestemming, een andere vulkaan. Opnieuw brengt een schitterende bergweg ons doorheen een langbouwgebied met veel inheemse dorpjes. Daarbij volgen we een diepe kloof. Verderop klimmen we over 4.000 meter hoogte, om daarna af te dalen tot 2.700 meter. We volgen een stuk de Panamerican Highway, waarbij we weer de bedenking maken dat deze mooie weg met 2 tot 4 baanvakken per rijrichting, te breed is voor het weinige verkeer dat erop rijdt. Aangelegd op de groei?

In de stad Ambato doen we wat boodschappen, voor we terug de bergen inrijden. Weerom genieten we van prachtige panorama’s, wanneer we ditmaal door glooiende hoogvlaktes opklimmen. Deze weg brengt ons over 4.121 meter, naar onze overnachtingsplek voor vandaag, op 4.024 meter hoogte gelegen. Van hieruit hebben we zicht op de vulkaan, althans wanneer de wolken optrekken. Dit is meestal vroeg ’s ochtends het geval. Laat ons hopen!

Ondertussen zijn we al goed geacclimatiseerd, sinds we in Ecuador reizen hebben we al veel tijd doorgebracht op grote hoogte. Ook overnachten we regelmatig wat hoger. Dat voelen we toch af en toe nog eventjes aan onze ademhaling, vooral bij een inspanning.

Chimborazo vulkaan
Met een hoogte van 6.268 meter, is de Chimborazo vulkaan de hoogste top van Ecuador. Op zijn top ligt eeuwige sneeuw en bevinden zich massieve gletsjers. In de hoogvlaktes rondom leven een groot aantal vicuñas. De vicuña is een elegant dier dat behoort tot de kameelachtigen, familie van de lama, de guanaco en de alpaca. Het is geen inheemse Ecuadoriaanse diersoort. Een aantal van deze dieren werden in de jaren 1980 door Chili en Bolivia aan Ecuador geschoken, ondertussen zijn ze met velen.

’s Avonds worden we verrast door het optrekken van de wolken. Vlug gaan we naar buiten, om nog enkele foto’s te nemen van de prachtige vulkaan, ook al is het bijna donker. Een eenzame vicuña staat ons rustig aan te kijken.

De ganse avond en nacht wordt de omgeving door de maan verlicht … zouden we ditmaal meer geluk hebben dan bij de Cotopaxi vulkaan?

Om 5 u begint het licht te worden en het is nog altijd helder weer. We staan vlug op, in de hoop dat het zo helder blijft. Voor we ontbijten, nemen we vlug al wat foto’s, de vulkaan is schitterend!

Omdat we ons hier aan de westkant van de vulkaan bevinden, beslissen we een stuk verder eromheen te rijden. Overal zien we vicuñas grazen. De weg brengt ons over een hoogte van 4.405 meter. Hiermee wordt onze Manga’s Mexicaanse hoogterecord van 4.115 meter verbroken!

De Chimborazo Parque Nacional parkingang is nog gesloten. In het park leidt een weg tot 4.855 meter hoogte, van waar men naar een meer of naar de sneeuw kan wandelen. We rijden verder omheen de vulkaan, tot we een mooi plekje vinden naast de weg. Deze plaats is vrij dicht bij de vulkaan gelegen en biedt een zeer zonnig, schitterend uitzicht op de top. Hier genieten we volop van de omgeving in de steeds blauwer wordende lucht … tot in de late voormiddag de wolken opkomen.

CHIMBORAZO – KIEZELPLEIN WEGKANT (1)
Coördinaten: -01.403306 – 78.847776
Gelegen op een hoogte van 4.024 meter.
Kiezelpleintje naast de weg, E491, die langs de vulkaan naar het Chimborazo NP leidt. Zichtbaar van de weg, niet druk te noemen, maar toch voldoende passage. Mooie uitzichten op de vulkaan (bij helder weer) en de glooiende hoogvlaktes rondom. Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg. Kan veel wind zijn.

CHIMBORAZO – KIEZELPLEIN WEGKANT (2)
Coördinaten: -01.516060 – 78.858140
Gelegen op een hoogte van 4.109 meter.
Kiezelpleintje naast de weg, Via Arenal – San Juan, die langs de vulkaan naar het Chimborazo NP leidt. Zichtbaar van de rustige weg. Schitterende uitzichten op de vulkaan (bij helder weer) en de glooiende hoogvlaktes rondom, waar kuddes vicuñas grazen. Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg. Kan veel wind zijn.

Quilotoa – Zumbahua – Pichincha – Ambato – Chimborazo, 166 km
Alle wegen tijdens dit traject liggen zeer goed, gaan door een zeer mooie omgeving.
Avenida Quilotoa-Zumbahua: bochtige weg doorheen landbouwgebied met kleine inheemse dorpjes. Volgt een poosje een mooie diepe kloof. Mooie uitzichten.
E30, Zumbahua-Pinchincha: bochtige bergweg die een hoogte van 4.000 meter overschrijdt, om nadien af te dalen tot 2.700 meter.
Panamericana Sur, E30/E35, Pichincha-Ambato: mooie weg, 2 tot 4 vakken per rijrichting.
TOL: 1 USD.
E491, Ambato-Chimborazo: mooie weg die klimt over 4.121 meter hoogte. Niet druk, doch wel wat verkeer, bussen, soms zelfs grote vrachtwagens.

CHIMBORAZO – VULKAAN

Nationaal Park omheen de Chimborazo vulkaan. Prachtige natuur, de vulkaantop en hellingen zijn met eeuwige sneeuw bedekt. Op de hoogvlakte eromheen grazen vicuñas.
Hoogte vulkaan: 6.268 meter hoog.
Deze vulkaan kan perfect worden bewonderd van op de doorgaande weg, die eromheen loopt langs 2 kanten. Tussen de vulkaan en deze weg, bevindt zich enkel de natuur.
Chimborazo PN - wandelen: Bij de parkingang vertrekt een weg, de helling van de vulkaan op, tot een hoogte van 4.855 meter. Daar bevindt zich een parking, wandelmogelijkheden tot bij een berghut, of verder tot aan een meertje. Om hoger te gaan, is een gids vereist.
We rijden deze weg niet, wanneer we er passeren is het park nog gesloten. Het is ons enkel te doen om de vulkaan te zien, wat ons perfect lukt van op de doorgaande weg.
INKOM: Gratis.
Open van 8 u – 16 u.
Aan de parkingang, coördinaten: -01.498030 – 78.874560.
Op meerdere plaatsen langs de doorgaande weg, die langs 2 kanten omheen de vulkaan loopt, bevinden zich vlakke kiezelveldjes. Soms is de goot wel wat hoog, maar het lukt om er op te rijden.
Het is er zo rustig, dat je zonder probleem ook even langs de wegkant kan stoppen, vooral op de Via Arenal – San Juan.

Fotoalbums van locatie «Chimborazo volcano»

Chimborazo (15)

12 December 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 04 Januari 2020

• met de ladder naar het landbouwveld, in een bocht