Reisverhaal «Suzhou»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 01 Oktober 2013 - Laatste Aanpassing 12 November 2013

Suzhou, één van de rijkste steden van China, telt bijna 5,5 mio inwoners en is gelegen in de Yangtze rivier delta. Dit is met 6.300 km de langste rivier in Azië, tevens de 3de langste ter wereld. De moderne stad is bekend om zijn zijdeproductie, rivieren en kanalen, pittoreske waterdorpjes met oude straten en stenen bruggetjes, historische tempels en pagodes, artificiële heuvels, … en vooral de unieke Chinese landschapstuinen die door Unesco worden erkend als werelderfgoed. Men kan er vele kunstvormen bewonderen, zoals kaligrafie, fijn beeldhouwwerk, schilderwerken, historische muziekuitvoeringen, opera en verhalenvertelling.

We komen hier naartoe tijdens de Nationale feestdag van China op 1 oktober, waarmee een algemene vakantieperiode van 7 dagen start. Dat de Chinezen massaal reizen, dat hebben we geweten. Het is een ware overrompeling in het stationsgebouw van Shanghai, wanneer we de trein naar Suzhou nemen. Allen gaan erop uit met pak en zak. Omdat we langdurig reizen, komen we onvermijdelijk hier en daar op het verkeerde moment terecht, dus kunnen we alleen maar hopen dat het al bij al nog zal meevallen.

Een hogesnelheidstrein brengt ons in 25 min. naar Suzhou, we beseffen amper dat de hypermoderne trein rijdt, voelen hem helemaal niet bewegen. Op onze hotelreservatie staan alle gegevens ook in het Chinese schrift, wat gemakkelijk is om de weg te vragen. We tonen deze aan een informatiestandje in het stationsgebouw. Men geeft ons het busnummer en schrijft in Chinese tekens de naam van de halte op, 10 stops verder, zodat we dit op de bus kunnen tonen. Zoals steeds in China, worden we bereidwillig geholpen en verwittigen de andere passagiers wanneer we moeten afstappen.

De eerste dag in Suzhou brengt ons naar de kleine elegante Master-of-Nets garden, aanvankelijk het vissersverblijf genoemd. Deze heeft de typische vorm van een woning voor hooggeplaatste personen uit de periode van de Qing Dynasty (1636 – 1911) en bestaat uit allemaal luchtige gebouwtjes met vele ramen, zoals ze in een tuin thuishoren. Alle ramen en deuren zijn in donker houtsnijwerk uitgevoerd, de glanzende oude donkerhouten meubeltjes zijn prima onderhouden, met bijhorende decoratie. Aan de witte muren hangen Chinese kunstwerken, waaronder de opmerkelijk fijne aquarel taferelen met tijgers. Tussenin liggen kleine binnenplaatsjes, met wat groen en artificiële rotspartijen. Een grote vijver met waterlelies en vele rode koi vissen, omringd door een overdekt wandelpad met zitbanken, schept een beetje het tuingevoel. Al is het geen echte landschapstuin, bij al een mooi geheel.

In de buurt bezoeken we de Confucius tempel, een eenvoudige tempel op een groot terrein, met een gedetailleerd beeld van de Chinese filosoof ervoor. Onder de wandelgaanderijen rondom, worden grote leistenen met teksten in Chinese lettertekens tentoongesteld.

Wat verder nemen we een kijkje bij de Pan Men Gate, een stadspoort met oude toren. De toren kan worden beklommen voor het uitzicht.

Dag twee willen we besteden in de buurt van het oude stadscentrum, daarvoor moeten we eerst met de bus naar het station. Deze zit echter zo vol, dat de chauffeur ons verontschuldigend toewuift en doorrijdt. Wachten op een volgende bus heeft geen zin, de tickets voor het museum zijn beperkt, we vrezen hiervoor te laat te zullen komen en wijzigen onze plannen.

Van op een brug over het kanaal hebben we een uitzicht over de Fengqiao scenic & historic area en de Hanshan tempel, die zijn oorsprong vindt in de periode 502 – 519. Deze laatste zien we vanuit ons hotelraam, ’s avonds is deze mooi verlicht. Rondom een paar oudere gebouwen werd in het millenniumjaar een volledig nieuwe entourage geopend, met bruggetjes over de aangrenzende kanaaltjes, waarop men boottochtjes kan maken. We wandelen tussen een massa volk in de straatjes rondom. Alles ziet er zeer recent uit, dit trekt ons niet aan om nader te gaan bekijken.

De Xi Yuan tempel is één van de belangrijkste boeddhistische tempels in China. Het is een eenvoudige maar mooie tempel, met geelgeschilderde gebouwen en mooie typische pannendaken, binnenin de tempel staan een aantal opvallende grote bronskleurige beelden. In totaal zou de tempel meer dan 800 boeddhistische bezitten. We hebben ze niet geteld.
Vooral in de mooie, maar eenvoudige tuin met zijn grote vijver, heerst een serene en rustgevende sfeer. In een grote luchtige ruimte zit men aan een lange tafel Chinese teksten (over) te schrijven op grote bladen papier. De lettertekens zijn in lichte tint voorgedrukt. We staan in bewondering, enkele mensen gebruiken een penseel en zwarte inkt om in snel tempo de tekst te voltooien, echt kunstenaars.

The Lingering garden (gebouwd in 1593, tijdens de Ming Dynasty, 2,3 ha groot) behoort tot de 4 meest bekende tuinen in China en is één van de 9 klassieke tuinen in Suzhou die als werelderfgoed zijn erkend, allen meesterwerken van Chinese tuinarchitectuur. Deze is niet alleen als tuin door Unesco erkend, maar ook voor het brengen van klassieke Pingtan en Guqin muziek, alsook Kunqu opera. Jonge artiesten brengen hun werken, een meisje in een roeibootje bespeelt de guqin (7-snarig instrument) en zingt erbij, 2 jonge zwaar geschminkte vrouwen dansen en zingen een Kunqu operastuk, ... Kunqu opera bestaat reeds 600 jaren en vormt de basis van alle Chinese traditionele opera’s, het is één van de oudste opera’s die nog wordt gebracht in modern China.
De kleine gebouwtjes zijn prachtig ingericht in de zo unieke Chinese stijl, overal staan prachtige verse bloemstukken als decoratie. Een uitgebreide bonsai tuin met prachtexemplaren, oude loof- en naaldbomen, een heuvel voor beter uitzicht, vijvertjes waarin de mooie omgeving van rotspartijen, groen en typische gebouwtjes glashelder wordt weerspiegeld.
Het is jammer dat we hier zijn tijdens de Chinese vakantieperiode, waardoor we niet optimaal kunnen genieten van al het moois. Overal op de smalle paadjes is het drummen om door te kunnen, aanschuiven om de gebouwtjes binnen te geraken. Foto’s nemen is quasi onmogelijk.

De volgende dag gaan we het Suzhou museum bezoeken.
Terwijl we in de lange wachtrij tussen de vele Chinezen staan, voeren we een boeiend gesprek met een jonge onderwijzeres. De tijd vliegt voorbij. Ze vertelt over het leven in China en zijn evolutie, de ontwikkeling gaat haar niet vlug genoeg. We maken de bedenking dat we sterk het gevoel hebben dat China ons ‘Europa’ snel aan ’t voorbijsteken is, dat ze zelfs op verschillende vlakken al veel verder staan. Het is interessant om een en ander te vergelijken. Zoals ook elders in Azië, is het onderwijs een goed voorbeeld. Kinderen kunnen vanaf 3 jaar Engels en/of Japans leren op school als de ouders dit wensen. We merkten eerder deze week reeds op dat kleine kinderen ons regelmatig aanspraken in het Engels. Waar staan wij nu met ons Frans vanaf de leeftijd van 10 jaar, Engels pas in het middelbaar ?
Ons lange wachten wordt beloond, dit recente en zeer uitgebreide historische en artistieke museum is een pareltje. We bewonderen niet enkel de uitgebreide collectie met meer dan 30.000 historische kunstwerken en een aantal interessante hedendaagse kunstwerken, ook het moderne gebouw op zich is fascinerend.
Architect Mr. Pei (°1917) is internationaal befaamd, heeft gebouwen ontworpen in de ganse wereld, o.a. Canada, VS, Frankrijk (vb. de piramide van het Louvre), Duitsland, Australia, Japan, Singapore, Iran, Taiwan. Voor het ontwerp van dit 10.700 m² grote museumgebouw liet hij zich inspireren door de klassieke Chinese architectuur van gebouwen en landschapstuinen, waarvoor de stad zo bekend is. Het nieuwe museumgebouw werd in 2006 geopend.

Wanneer we langs het Suzhou Folklore museum komen, gaan we ook daar naar binnen. Het is zeer beperkt, maar toch interessant. Oude gebruiksvoorwerpen en taferelen uit het dagdagelijkse leven uit vroegere tijdperken worden hier getoond.
Door het open gaaswerk van een oude muur, hebben we uitzicht op een deel van de Lion Grove Garden, één van de bekende tuinen in Suzhou. Wanneer we echter de massa bezoekers zien, weerom een echte overrompeling, gaat de zin om nog zo’n tuin te bezoeken over. Jammer, want ze zijn echt wel zeer mooi !

Het oude stadsdeel Ping Jiang Old Town stelt ons wat teleur. We zagen al enkele zeer mooie waterdorpen in China en verwachtten meer van het zo bekende Suzhou. De huizen zijn niet zo bijzonder, overal winkeltjes, de kanaaltjes niet echt pittoresk en een massa toeristen.

Op onze laatste dag in Suzhou, begeven we ons naar de Shan Tang Old Town street, een waterdorpje binnen de stad. In tegenstelling tot het vorige, is dit echt een prachtige locatie, eigenlijk niet meer dan een straat met typische oude huizen langs een kanaaltje. Rode lampionnetjes brengen veel kleur, toeristenbootjes varen heen en weer. In de mooie betonnen huisjes met hun donker houten deur- en raamversieringen en hun ronde grijze pannendaken, zijn vooral kunstwinkeltjes en restaurantjes gevestigd. Hier wordt vooral de zijde verkocht, waar Suzhou zo bekend om is.
We wandelen wat verder het straatje door, weg van het toeristische deel. Hier is het rustig, de eenvoudige huisjes nog steeds in de zo mooie oud Chinese stijl.

PROVINCIE:
Jiangsu.

ACCOMMODATIE:
BINHE CROWN HOTEL
Feng Qiao Street Bin He Road SND
PRIJS: 228 CNY per nacht, single business 2 persoonskamer, sanitair (warm water), ontbijt incl.
E-MAIL: [email protected]
WEBSITE: /
TEL: +86 (0) 512 6818 3888
COMMENTAAR: Ruime tweepersoonskamer met een breed dubbel bed, badkamer met bad en haardroger, A/C, TV, waterkoker, gratis LAN op de kamer, gratis telefoon, bureau, lift. Proper, wordt dagelijks gepoetst. Raam kan worden geopend, aangenaam om de koele herfstlucht binnen te laten.
Eenvoudig Chinees buffetontbijt.
Vriendelijk, men spreekt amper Engels aan de receptie.
Gelegen nabij halte bus n° 44, 1 km van de metro (voorlopig beperkt tot lijn 1), 5 km van het treinstation en het centrum. Winkelcomplex op wandelafstand, rustige residentiële buurt.
Minpunten: Badkuip met handdouche, geen afgesloten doucheruimte. Vasttapijt.
BOEKING: via elong, www.elong.net

ERNAARTOE:
Metro Shanghai lijn 1 Xinzha rd – Shanghai Railway station, 3 CNY pp., 10 min.
Hoge snelheidstrein G7010 Shanghai – Suzhou, 39,5 CNY pp., 25 min., vertrek om 11.00 u, zeer comfortabele 2de klasse, max. snelheid gereden op dit traject: 276 km/u.
Suzhou station – hotelbuurt, 3 CNY pp., 20 min., bus n° 4 stopt in het stationsgebouw.

THE MASTER-OF-NETS GARDEN
Eén van de door Unesco erkende tuinen die Suzhou zijn bekendheid geven. Tussen de verschillende gebouwtjes vinden we niet veel ‘tuin’, maar al bij al een mooi typisch Chinees geheel.
INKOM: 30 CNY pp. (20 CNY pp. in het laagseizoen, 31-10 – 15-4)
In het toerismekantoor vinden we plannetjes van de mooiste sites in Suzhou, met een woordje uitleg. Deze zijn handig bij het bezoek ervan.
ERNAARTOE EN TERUG:
Metro lijn 1 Binhe Lu – Lindun Rd, 3 CNY pp., 20 min.
Daarvandaan nog +/- 1 km te voet.

CONFUCIUS TEMPEL
Eenvoudige, vrij grote tempel, met op het terrein lange overdekte gaanderijen waarin Chinese geschriften op leisteen zijn tentoongesteld.
INKOM: Gratis.
Goed om te bezoeken wanneer men tijd heeft en toch in de buurt is.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van vorige locatie.

PAN MEN GATE
Oude toren binnen een omheining met stadspoort.
INKOM: 40 CNY pp. + 20 CNY pp. voor beklimming toren.
We vinden de prijs te hoog voor een klein terrein met toren en gaan dus niet naar binnen. Dergelijke torens zien we nog in deze omgeving.
ERNAARTOE EN TERUG:
Heen: te voet van vorige locatie.
Terug: +/- 1 ½ km te voet + metro lijn 1 Yang Yuxiang – Binhe Lu, 2 CNY pp., 15 min.

FENGQIAO SCENIC & HISTORIC AREA + HANSHAN TEMPEL
Volledig vernieuwde bezienswaardigheid bij de start van het nieuwe millennium. Dit is duidelijk merkbaar, alles ziet er zeer nieuw uit. De tempel oogt mooi, maar niet uniek.
SCORE: 3/5 (voor wat we zien van buiten de muren)
INKOM:
Fengqiao scenic & historic area: 25 CNY PP.
Boottochttochtje op het kanaal: 13 CNY pp.
Hanshan tempel: 20 CNY pp.
We bekijken de hogere gebouwen van op de brug over het kanaal, hebben er een beperkt overzicht. Vinden de prijs te hoog voor wat men hier biedt en gaan niet naar binnen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet vanuit ons hotel.

XI YUAN TEMPEL
Vrij eenvoudige tempel met geelgeschilderde gebouwen en mooie typische pannendaken. Binnenin staan een aantal grote bronskleurige beelden, niet bijzonder. De sfeer hier is echter zeer sereen en rustgevend, daarom kunnen we deze tempel wel waarderen.
INKOM: 25 CNY pp.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van vorige bezienswaardigheid.

THE LINGERING GARDEN
Schitterende typisch Chinese landschapstuin, met tussen mooi gedecoreerde gebouwen, tuintjes met vijvers, rotspartijen, bonsai, bamboe, bloemen, naald- en loofbomen, … Op de bijhorende plaatsen wordt Pingtan en Guqin muziek gebracht, alsook opvoeringen van Kunqu opera.
SCORE: 5/5 (Aanrader !)
INKOM: 40 CNY pp.
Elektronisch systeem met toelichting over 20 plaatsen in de tuin: gratis, mits 300 CNY waarborg.
Persoonlijk vinden we het de moeite niet waard om ervoor aan te schuiven, na op enkele plaatsen geluisterd te hebben, geven we het op. De uitleg is niet duidelijk en moeilijk te horen door het vele volk dat in de tuin rondloopt.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van vorige bezienswaardigheid en terug naar het hotel.

SUZHOU MUSEUM
Een groot recent museum in een zeer modern gebouw, gekoppeld aan de oude Chinese gebouwen van het oorspronkelijke museum. We bleven hier 2 uren binnen, mochten er minder bezoekers zijn geweest, zouden we waarschijnlijk wat langzamer hebben rondgekeken.
www.szmuseum.com
INKOM: Gratis (gesloten op maandag).
Gelegen naast de ‘Garden of the Humble Administrator’ en ‘Lion Forest Garden’, 2 van de zeer bekende tuinen in Sushou.
Dagelijks worden maximum 3.000 bezoekers binnengelaten, beperkt tot 900 gelijktijdig.
ERNAARTOE EN TERUG:
Bus n° 44 Binhe Lu (hotel) – treinstation, 1 CNY pp., 20 min.
Te voet treinstation – museum, 15 min.

SUZHOU FOLKLORE MUSEUM
Klein museum dat gebruiksvoorwerpen en taferelen toont uit het dagelijkse leven van voorheen.
INKOM: Gratis.
We moeten even wachten om binnen te mogen, men laat ook hier niet al te veel mensen tegelijkertijd in het museum rondlopen.
Te voet.

PING JIANG OLD TOWN
Oude stadsdeel van Suzhou, tevens waterstad. Bijna volledig autovrij.
INKOM: Gratis.
De smalle achterafstraatjes liggen er rustig bij, maar stellen niet zo veel voor. Het toeristische straatje langs het kanaal is overrompeld van het volk, de winkeltjes en restaurantjes trekken de toeristen aan, anderen varen met kleine bootjes op het smalle kanaaltje.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van vorige bezienswaardigheid.
Terug met metro lijn 1 Lindun Rd – Binhe Lu, 3 CNY pp., 20 min.

SHAN TANG OLD TOWN STREET
Mooie oude straat met rode lampionnetjes, langs een kanaaltje waarop toeristenbootjes heen en weer varen. Vele winkeltjes en restaurantjes.
INKOM: 45 CNY pp.
We begrijpen dat het ticket enkel nodig is wanneer men een bezienswaardigheid in de straat wil gaan bezoeken. Weinigen kopen zo’n ticket.
ERNAARTOE EN TERUG:
bus 44 Binhe Lu – Shan Tang, 1 CNY pp. op heenweg, 3 CNY op terugweg (de prijs in de stadsbussen hangt af van hoe ver deze in het traject gevorderd is), 15 min.

Fotoalbums van locatie «Suzhou»